Hoe bouw ik dit SAN

Pagina: 1
Acties:

• Eagleman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-12-2020
Een SAN oplossing die 3 tot 5 jaar mee moet gaan, waarbij dit jaar de eerste investering gedaan moet worden.
Momenteel hebben we 5 Terabyte nodig wat jaarlijks verdubbeld, m.a.w. over 5 jaar moeten we 80TB kunnen wegzetten ...
Zo'n 80% van de totale capaciteit moet bovndien als een (1) volume gepresenteerd kunnen worden aan een O/S (moet dus een physical disk lijken).
Over (tape)backup hoeft nog even niet nagedacht te worden, wel kan ik het op prijs stellen als iemand mij wat kan uitleggen over de verschillende snapshot technieken (full-copy of meta-data).

Wordt dit een probleem of uitdaging ?

"Eerst zien" zei blinde Maupie ...

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:33
Eagleman schreef op 31 augustus 2002 @ 19:38:
Over (tape)backup hoeft nog even niet nagedacht te worden, wel kan ik het op prijs stellen als iemand mij wat kan uitleggen over de verschillende snapshot technieken (full-copy of meta-data).
Kzou daar maar alvast rekening mee gaan houden. Het maken van backups op een SAN is toch even iets anders. Hardware (o.a. switch) moet nl. compatible zijn / ondersteund worden met je backupsoftware.

• Packardhell
  • Laatst online: 20:56
Je kan toch gewoon een bedrijf opbellen die SAN oplossingen biedt. Die zullen vast al je vragen kunnen beantwoorden.

Powered by KPN

Verwijderd

Leuke uitdaging, volgens mij mag je wel een een MA8000 of hoger denken, misschien wel een Compaq EVA of een HP VA 7400 ;)

kzou dit in ieders geval door iemand laten bekijken die er verstand van heeft, zijn consultants genoeg die dit dagelijks samenstellen..

• Eagleman
Tuurlijk gaan we praten met leveranciers van dit soort spul. Maar ik wil proberen zoveel mogelijk info van te voren te vergaren.
Hoe gesprekken met verkopers verlopen weet ik nl. wel inmiddels:
"Vanzelfsprekend meneer; Tuurlijk meneer; Wij garanderen ... meneer; Bij ons zit u goed - wij zijn markleider zus en zo"
En dat kost me dus te veel tijd. Ik wil eerst weten wat ik wil en dan praten met een (kleine) groep leveranciers die het lijken te kunnen ...
rrainman, uit andere berichten hier begrijp ik dat jij wel wat weet van storage. Wat denk jij dat binnen een Compaq/HP oplossing de mogelijkheden zijn ?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 22:02

FastBunny

Give it the Works !

Heb eens even bij Dell gekeken die hebben die dingen op de site staan.

PowerVault 750N NAS Appliance
Met dual P3, 6x 73gb hdd, en 4 externe aansluitingen voor de uitbreidinsset. 19967€
(max 4 maal uitbreidingsset) 5U hoog

linkje

PowerVault 220S Rack SCSI Drive Enclosure
Met 15 x een 73GB SCSI 10k schijf = 22558 € (3U hoog)
linkje

Dus
1x 6x73GB Hoofdgeval 19967
4x 15x73GB uitbreiding 22558
Totaal 110199 € (kan je vet leuke auto voor kopen >:)) voor 4.8TB

:/

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Eagleman
Dit gaat volgens mij over een NAS ipv SAN. Dit betekent back-uppen over ethernet :r
Bovendien, 4.8TB is nu al te weinig diskopslag voor ons - laat staan over 3 jaar ...

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 22:12
Wij hebben een basis laten aanleggen met compaq spul. OS is Tru64 un*x. Er hangt nu pas 1 host aan (ds20 alpha). Vergis je inderdaad niet in de backup. een san backup robot loopt zeker met die waarden die jij roept in hele hoge bedragen. Een beetje startSAN met 1 TB opslag, kast, HSG80(glas<->koper) en 2 HBA's, 2 entryline switches is al een slordige Eur:150K de backupoplossing idem en dan hebben we het pas over 1TB
Een disk shelf kan 14 disks bevatten een hsg80 heeft 6 channels. volgens mij kun je max 6c*14d*73GB halen en dan heb je een performance van huilen en een JBOD opzet wil je veilig dan moet je naar raid5 of 1+0 en dan heb je heel wat disken nodig in jou setup
lang verhaal kort: snelheid ja/nee, veilig ja/nee, recovery time snel/KomtWel, ik zou heeeeel goed nadenken want een san is niet zo flexibel dat je elke dag kunt wijzigen

• Eagleman
HamsterDance2 schreef op 02 september 2002 @ 20:14:
Vergis je inderdaad niet in de backup. een san backup robot loopt zeker met die waarden die jij roept in hele hoge bedragen. Een beetje startSAN met 1 TB opslag, kast, HSG80(glas<->koper) en 2 HBA's, 2 entryline switches is al een slordige Eur:150K de backupoplossing idem en dan hebben we het pas over 1TB
Een disk shelf kan 14 disks bevatten een hsg80 heeft 6 channels. volgens mij kun je max 6c*14d*73GB halen en dan heb je een performance van huilen en een JBOD opzet wil je veilig dan moet je naar raid5 of 1+0 en dan heb je heel wat disken nodig in jou setup
lang verhaal kort: snelheid ja/nee, veilig ja/nee, recovery time snel/KomtWel, ik zou heeeeel goed nadenken want een san is niet zo flexibel dat je elke dag kunt wijzigen
De opzet gaat wel RAID5 worden (met HotSpares waar zinvol) denk ik. Het gaat vooral om home- en projectdirectories. Daarom willen we ook 1 grote disk ervan maken (makkelijker voor gebruikers om hun home te kunnen lokaliseren).
Lan g verhaal kort: snelheid ja, veilig ja, recovery time snel ;) Dat zijn de 'nice to have's. Waar we moeten beknibbelen zien we wel als we weten wat de mogelijkheden zijn.
Maw, voor strategische bepaling op termijn speelt geld geen rol. Bij de keuze voor uitvoering van de eerste (onder)delen gaat geld een rol spelen (korte termijn).
Echter, om hier de juiste keuzes te maken moet er een duidelijke lange termijnvisie zijn - anders beknibbelen we misschien op de verkeerde dingen.

Waarom kozen jullie trouwens voor Compaq ? Zeker een 100% Compaq 'shop' (True64) ? Hoewel wij momenteel voor Windows servers alles op CPQ hebben (RA4x00 array's) lopen we constant aan tegen problemen met diskuitbreidingen in de sfeer van firmware. Zo hebben we momenteel een plankje met 14*72GB RAID5, waarvan maar 10*72GB+HotSpare geadresseerd kan worden ... Niet zo leuk als je weet dat je RA4x00 niet kunt chainen en dat we over +/- 3 a 4 maanden uit de vrije ruimte gaan lopen ! Oplossing CPQ: 'Tsja, best wel jammer - dat realiseerden wij ons 4 jaar terug ook niet ...'

• HamsterDance2
Uhh ja! Als het home dirs zijn, waarom kijk je dan ook niet naar near online storage? iets met tapes, robot en goede software? dan dek je de backup ook al in. files langer dan x tijd niet gebruikt hoppa op tape.
Welk merk je neemt is niet zo belangrijk denk ik. De switches zijn toch van 2 fabrikanten ofzo en de rest plakt zijn eigen stikker eroverheen. Projectmappen zijn vaak verzamelingen van stadia. Wat ik doe is het final doc bewaren en de rest op tape en tot ziens. Dat scheelt mega! kwestie van projectleden opvoeden ;-)
Ik denk dat met bovenstaande issues backup toch echt mee moet want een safe filesysteem is leuk maar een verknalt doccie wat jij niet terug kunt halen :-((

• _Arthur
  • Laatst online: 08:27

_Arthur

blub

Je kan eens kijken naar NetApp. www.netapp.com deze hebben een filer waar 16TB aan gehangen kan worden. En ik -denk- als je gaat clusteren nog wel meer. Dit in combinatie van NearStorage hoef je niet steeds je filer uit te breiden maar verhoog je de capaciteit van je NearStorage wat vaak 'goedkoper' is dan je filer uit te breiden.
Specjes over bv de NetApp F880c : http://www.netapp.com/ftp/f800_specs.pdf
NetApp heeft een kantoor hier in Nederland.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-04 11:24

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
http://www.storagesearch.com/nas.html

Staan een heleboel manufacturers. Ben voor t.net nu ook aan het zoeken voor een goede NAS (ok, geen SAN) maar het is best wel bomen en bos vaak ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Eagleman schreef op 01 september 2002 @ 18:33:
..
rrainman, uit andere berichten hier begrijp ik dat jij wel wat weet van storage. Wat denk jij dat binnen een Compaq/HP oplossing de mogelijkheden zijn ?
Er zijn mogelijkheden genoeg hoor. Ik zou je aan willen raden om eens rond te kijken op http://www.compaq.com/storage/san_index.html , daar vind je vast wel iets wat je aanspreekt. Verder heb ik al de MA8000 en Compaq EVA en HP VA genoemd, maar dat zijn wel groffe high end SAN's wat ik dan noem, maar gezien je wensen......
Je hebt overigens voor instap SAN's bijvoorbeeld de MSA1000, een apparaat waarmee je een 2GB SAN op kan bouwen. Probleem wat je dan krijgt met dit apparaat is dat hij max. 3TB aankan, en dan maak je al gebruik van 42x 72GB disks. En dan zit dat ding dus proppie vol => niet meer schaalbaar en uitbreidbaar. Komt ook nog eens bij kijken dat er max 1 MSA1000 gesupport wordt binnen het SAN, wat er weer voor zorgt dat je de gevraagde 5TB niet kan realiseren. Dus ik denk dat je toch al snel naar zo'n eerder genoemde MA8000 of (E)VA oplossing gaat van Compaq/HP.
Eva's zijn best leuk, een dubbele kleerkast met alleen maar fibre disken erin :+

Wat backup betreft moet je je ook duidelijk laten informeren en je wensen aangeven. Men is geneigd zich te focussen op de backup tijd, terwijl het restore window veeeel belangrijker is. Als je een backup binnen je SAN maakt die een uur of 5 duurt, dan mag je 10 uur rekenen voor de restore ;) Overigens hoef je daar bij bij het gebruik snapshots niet expliciet rekening mee te houden, snapshots zijn sneller gemaakt als een normale backup..

Probleem of uitdaging? Zorg voor een leuk budget en uitdaging hoeft geen probleem te zijn :)

Verwijderd

Eagleman schreef op 02 september 2002 @ 21:04:
[...]
Niet zo leuk als je weet dat je RA4x00 niet kunt chainen en dat we over +/- 3 a 4 maanden uit de vrije ruimte gaan lopen ! Oplossing CPQ: 'Tsja, best wel jammer - dat realiseerden wij ons 4 jaar terug ook niet ...'
Wellicht zinvol om die MSA1000 eens te bekijken, snellere gigabit backbone, meer schaalbaar door plaatsen van additionele Enclosures en flexibeler door mogelijkheid van geintegreerde switches..

• Eagleman
Weet je wat het probleem met die info op de websites is ?
Ze zeggen niets over wat de maximale opslag nu is en hoe het uitbreiden in zijn werk gaat.
Ik weet inmiddels uit ervaring dat veel leveranciers zeggen dat ze bijv. 5TB kunnen garanderen, maar ze vertellen er niet bij dat je dat dan moet verdelen over 2 of meer logical partitions. Bij grote hoeveelheden home- & projectdirectories, wil je het juist zoveel mogelijk samen houden.
Immers, bij meerdere partities hef je een groot voordel van het SAN op: het hebben van een enkele storage pool, zodat je niet overal een beetje diskruimte hebt in plaats van een aaneengesloten stuk.
Als je aan een volume bijv. 100GB moet toevoegen en je hebt in twee partities nog 60GB en 70GB vrije ruimte, kun je die 130GB totaal NIET toevoegen als 1x130GB (of 100GB) ! Je kunt dan maximaal dat ene blok van 60GB toevoegen ...

Dus als iemand mij wat meer technische info kan verschaffen dan die standaard verkoop talk op websites - graag !

Verwijderd

Eagleman schreef op 05 september 2002 @ 21:12:
Dus als iemand mij wat meer technische info kan verschaffen dan die standaard verkoop talk op websites - graag !
Ben je zelf een reseller of moet je het via een reseller bestellen?? Om de beste informatie te krijgen moet je dicht naar de bron toe gaan, daar kan je je vraag het beste kwijt. Als je reseller bent is je distributeur vaak al voldoende, alle bekende Selectieve storage distri's in NL op gebied van Compaq hebben genoeg expertise in huis om je vraag te beantwoorden, en dat is niet alleen maar verkoopgelul. Vraag gewoon om met een consultant te praten, die zijn over het algemeen technisch onderlegt en niet commercieel. Als end-user kan je voor dit soort trajecten perfect bij de vendor zelf terecht, daar lopen uiteraard ook genoeg mensen die technische kennis van zaken hebben !

• Eagleman
Verwijderd schreef op 05 september 2002 @ 23:14:
[...]

Ben je zelf een reseller of moet je het via een reseller bestellen?? Om de beste informatie te krijgen moet je dicht naar de bron toe gaan
Kben geen reseller; Het bedrijf waar ik werk is een non-profit research organisatie.

Het grote probleem: Moeilijke investerings budgetten, redelijk goede kennis van de materie in huis, maar te weinig tijd. Daarom doe ik dit kleine onderzoek in vrije tijd, want als je X consultants moet uitnodigen om te praten (vergelijken) hebben wij geen advies naar management voor eind september (harde eis).
Consultants ken ik alleen van leveranciers, en die willen bijna nooit iets anders adviseren dan hun eigen product (hoe goed ook).
Ik zoek echt _kennis_ en vooral zonder commerciele voorkeuren ...
Kheb inmiddels wel wat klankborden links en rechts, maar had verwacht dat in dit forum toch wel wat meer mensen rondneuzen die met dit soort bijltjes hebben gehakt (Novell Cluster beheerders / MSCS Experts / ... ?).

rrainmain: Jij komt uit de CPQ/HP hoek. Kun jij onbevooroordeeld zeggen wat voor richting wij zouden moet inslaan - ook al zou het niet jouw merk zijn ?
Niet dat ik tegen CPQ/HP ben, maar ik wil wel alle voor's en tegen op een goede manier kunnen afwegen. Ik zoek dus mensen die verstand van zaken hebben en die zitten vaak bij de leveranciers (en zijn soms erg bevooroordeeld).

[ Voor 0% gewijzigd door Eagleman op 06-09-2002 01:30 . Reden: te veel tikfouten, te veel enthousiasme ... ]

Verwijderd

Eagleman:
Ik heb zelf al de nodige ervaring in het ontwerpen van SAN's
Stuur eens ff een mailtje met gegevens waar ik je kan bereiken naar ...@....net
[update] msg received [/update]

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 09:58

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Als geld geen probleem is kijk dan maar eens op http://www.sgi.com/products/storage/ SGI is _/-\o_ _/-\o_

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• HamsterDance2
Kijk eens op EMC2 september aanbieding
Ik las het deze week in de Computable. Misschien weer een start om te zoeken?

Verwijderd

Eagleman schreef op 06 september 2002 @ 01:26:
[...]
rrainmain: Jij komt uit de CPQ/HP hoek. Kun jij onbevooroordeeld zeggen wat voor richting wij zouden moet inslaan - ook al zou het niet jouw merk zijn ?
Niet dat ik tegen CPQ/HP ben, maar ik wil wel alle voor's en tegen op een goede manier kunnen afwegen. Ik zoek dus mensen die verstand van zaken hebben en die zitten vaak bij de leveranciers (en zijn soms erg bevooroordeeld).
Nee, ik heb toevallig nogal wat weet van de CPQ/HP mogelijkheden omdat ik inderdaad uit die hoek kom. Maar ik ben er echter niet zo intensief mee bezig dat ik duidelijk kan zeggen wat de concurrentie is en wat zij te bieden hebben. Enigste dat ik kan vermelden is dat Storagetek een van de concurrenten is, maar zij laten nogal wat steken vallen waardoor er een niet werkend SAN weggezet wordt (pas nog case mee gehad). Dat is vaak het verhaal van 'goedkoop is duurkoop'. Een CPQ oplossing is bij initieele aanschaf misschien erg duur, maar je bent wel gewaarborgd bij eventuele problemen. En problemen met je SAN wil je echt niet hebben...

• Eagleman
Hmm, ik vind dat er wel goede tips binnenkomen op dit topic, maar ik vind ook dat er veel wordt afgedaan met een simpele url. Dat is het niveau wat ik zelf ook nog wel haal.
Ik zal eens kijken of ik inmiddels wat meer kan vertellen over de strategische keuzes die inmiddels gemaakt zijn en hoe die dan vertaald kunnen worden in een technische oplossing.
Overigens ben ik nog het meest gecharmeerd van een 'OpenSAN' oplossing, ofwel een multi-vendor oplossing.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Als het puur om de storage gaat. Waarom zou je dan voor een SAN oplossing kiezen terwijl een ESS oplossing ook prima kan volstaan?

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

mocht je nog info willen hebben , ik doe erg veel met san ( is 100% van mijn werk )
Pagina: 1