oude AKAI GR450 receiver probleem

Pagina: 1
Acties:

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Topicstarter
Ik heb hier een hele oude receiver liggen, een Akai GR450 icm met 2 onbekende speakers :)

Nu komen er al uit 3 van de 4 kanalen geen signaal meer :? Wat zou dit kunnen zijn?
Nu heb ik dus op de enige werkende kanaal 2 speakers in serie aangesloten. Maar als er geen muziek is, dan hoor je door de speakers een gezoom, zoeits net alsof je een versterker de volume helemaal open zet en zonder geluid :) (maar de volume knop staat niet helemaal open :)) Wat is de oorzaak van dit gezoom?

Ik heb zo'n gevoel dat deze uitgang na een tijdje ook kapot gaat, maar weet dus niet waarom :)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Gezoom uit je speaker is waarschijnlijk dat er gelijkspanning op je uitgang staat.
Meet even de spanning op je uitgang zonder signaal en speaker.Dit moet 0 volt zijn.
Is dit niet het geval dan is je eindtrap defect of de afvlakking van je gelijkspanning.
Dan moet je even kijken wat er tegen het koelblok zit, als er een stk module inzit moet je die vervangen en kijken of de grote elco's nog goed zijn.

Verwijderd

Het kan je eindtrap zijn, maar dat denk ik niet omdat je toch geluid krijgt.
Ik denk eerder dat je wat onderhoud aan je versterker moet doen.
Daar mee bedoel ik (en moet je alleen doen als je een beetje handig bent)

- De potmeters inspuiten met met contactspray en daarna wat olie (wat niet geleid)
- De schakelaars waarmee je de speakers selecteert ( A of B ) schoonmaken (ook met
contactspray en olie)
- De print doorsolderen gewoon kijken of er solderingen zijn die er brak uitzien (breukjes en
dergelijke) opnieuw vertinnen

En ik denk dan dat je misschien wat meer geluid uit je versterker zal krijgen