Toon posts:

NTFS5.0 mounten onder linux

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
tsja, op m'n laptop ben ik ff aan et stoeien met linux, alleen ik vroeg me nu af of je ook NTFS5.0 partities kon mounten vanuit linux .. zou heeel relaxed zijn overigens

vooortgaans meneer Valium:) ben ik hard op zoek door de vele linux-sites |:(

zie ik nu net deze [url="http://http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/57815"]posting[/url] alleen mja .. hellup

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Volgens mij moet je in je kernel NTFS meecompilen. Ik heb in elk geval FAT32 drives gewoon een mountpunt gegeven bijv. /WinF en dat werkt perfect. Geen gedoe met mounten ect. NTFS ondersteuning is kennelijk niet zover met Linux; onder NTFS write support staat met koeieletters (DANGEROUS) achter de kerneloptie. read support schijnt kennelijk wel in orde te zijn.

Ik ben een Linux-newbie (gevorderde newbie?) dus al te veel waarde moet je hier niet aan hechten.

Verwijderd

Topicstarter
mja .. ik wil 'm dus alleen gebruiken voor et gebruiken van de data (divx?)

maar hoe mount ik nou dan m'n NTFS-partitie ..

Verwijderd

typ es 'man mount' en er gaat een wereld voor je open.

NTFS moet idd in de kernel gecompiled zijn. Voorlopig is alleen lees toegang stabiel en schrijf toegang experimenteel.

Verwijderd

Topicstarter
dankuu .. kzit midde in een instal van mandrake 7.1 (heeeeeel erg grafisch)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

Hallo daar zijn we weer :),

3 dingen:
1) Je moet de module hebben gecompileerd in de kernel. Misschien zitíe al in jouw distro. Anders moet je hem zelf compileren (Niet aan te raden als je niet een doorgewinterde linux-gebruiker bent...wees gewaarschuwd enne be prepared voor het ergste als het foutgaat (bootdisks enzo)) Misschien heb je voor 5.0 zelfs wel de 2.4 kernel nodig. Wees gerust. Het mag dan een test-versie zijn. Je kunt hem, als je niet al te exotische apparatuur hebt, prima draaien.
2) Module moet geladen worden. Lijst van laadbare modules: modprobe -l | less ( die | less is een doorsluizen naar "less" dingetje omdat het warschijnlijk een lange lijst is.)
lijst van reeds geladen modules: lsmod
3) Als dat gebeurd is kun je de partitie gewoon mounten met de opdracht mount /dev/waarookjewin2kstaat /mnt/win2k ofzo...
Wil je dat dit voortaan vanzelf gebeurd, dan moet je in /etc/modules je module toevoegen en met linuxconf je partitie toevoegen aan de standaard-lijst.

Suc6,
Valium

Verwijderd

Topicstarter
mja, wou ik jou net alles vragen over het compilen van kernels enzo, krijg ik net een artikel van C'T(otaal) met alles over de Linux-Kernel .. lees-voedsel van 5 pagina's voor de linux-willers ..

mja ik zit dus nu met linux te kutten, en et vordert niet echt. mede doordat Mandrake7.1 blijkbaar ineens geen lilo gebruikt maar grub (of iets in die geest) .. en ik kreeg bij god w2k niet meer aan de praat, dus ik kan alleen maar in linux booten .. :(
kheb nu die multiboot van tweak3d.com .. mja .. voor morgen |:(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Eeej, bah..

In mandrake 7.1 ff Drakconf opstarten, daar ff Drakboot configureren.
Grub of LILO kun je daar dacht ik ook nog kiezen, meerdere winOS boots aangeven, tijd enz..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
bedankt \

en trouwens .. kan je je kernel re-compilen ?

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 10:54
Hmmmm, heb ik deze vakantie ook weer wat te doen.... ik wou n.l. NTFS met write support hebben.... En heb in totaal +/- een maand linux ervaring :D

Verwijderd

valt wel mee. Kernel re-compilen klinkt heel interessant. Maar de meesten die er hier over lopen te blaten hebben het dan alleen over de volgende 7 opdrachten:
cd /usr/src/linux
make clean
make menuconfig (of 'xconfig' als je onder X zit)
make dep
make bzImage
make modules
make lilo

en klaaaar! :)
Voorwaarde is dat je het tigtal vragen bij "make menuconfig" weet te beantwoorden en dat je de source van de linux kernel hebt mee geïnstalleerd. Anders zou je deze moeten downloaden en unpacken naar '/usr/src/kernelversie'
je doet bijvoorbeeld:
ftp ftp.kernel.org
user: anonymous
password: blaat@schaap.nu
cd /gewenste/kernel
get gewenstekernel.tar.gz
exit
mv gewenstekernel.tar.gz /usr/src/gewenstekernel.tar.gz
tar -xzf gewenstekernel.tar.gz
cd gewenstekernel
en dan stap 2 t/m 7 van het eerste rijtje.

Nou simpel toch?

Als je wil weten waarom: http://www.linuxnewbie.org en zoeken naar de Kernel NHF.

• XElD
Hmmm, gaat vast wel lukken, heb hier btw. ook nog het artikel van de C't over kernel compilen.....

Ik heb write acces nodig i.v.m. met het bijwerken van m'n NT bootloader warmee ik linux laad (wil je weten hoe, vraag het dan ff aan me)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 22 oktober 2000 16:15 schreef XElDiablo het volgende:
Hmmm, gaat vast wel lukken, heb hier btw. ook nog het artikel van de C't over kernel compilen.....[/quote]Welke c't was dah?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>m'n NT bootloader warmee ik linux laad (wil je weten hoe, vraag het dan ff aan me)[/quote]Nou vertel? Ik lees aandachtig...

Verwijderd

Topicstarter
mja dat hebbik net zitten doen .. eigelijk wel lache ..

ik start nu m'n laptop op en m'n NT-loader start (w2k). in die loader krijg ik nu de optie om:
1) w2k óf
2) linux
op te starten .. kies ik voor linux, krijg ik een tel later, LiL0 voor me met de optie .. en je voelt 'm al aankomen .. linux of W2k op te starten .. dus als je je nog bedenkt kan je op het laatste moment nog voor het andere besturingssysteem kiezen :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Welke c't was dah?[/quote]da's de nieuwe C't(otaal) nummer 11, vijf pagina's leesvoer, zegmaar een nederlands "NHF" over de kernel :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik heb write acces nodig i.v.m. met het bijwerken van m'n NT bootloader warmee ik linux laad (wil je weten hoe, vraag het dan ff aan me)[/quote]ik geloof dat je met Bootpart aan het stoeien bent. ik heb et voor mekaar gekregen met hda1=NTFS5.0 .. Bootpart kan je zelfs gebruiken als je met w2k aan de gang bent, dat vind windows niet erg :) dus gewoon "bootpart # linux.bin Linux" (#= nr.van partitie van je linuxNative dir (/) )
daardoor krijg je er een optie bij in je NT-loader, dus de optie "linux"

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:31
Maar hoe hebt jij dat voormekaar gebokst, is wel intressie voor mijn Plaptop namenlijk ???? :)

Gewoon spullen

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Maar hoe hebt jij dat voormekaar gebokst, is wel intressie voor mijn Plaptop namenlijk ???? :)[/quote]inderdaad, mijn Soplapje vind et allemaal best :)
et vage was dat ik gister voor et eerst Mandrake 7.1 had geinstalled, maar ik wou _PerSé_ windows2000 op NTFS5 draaiend hebben. windows heeft nog steeds eigelijk voor mij de voorkeur, maar dat terzijde.
ik kwam gister ook een link naar een artikel tegen, die inging op het multibooten van uit de ntloader naar linux. maar daar deed ie gast het met 3 os'en(win98,win2k,linux) maar zo windowsgeil ben ik nou ook weer niet, dus ik heb et maar 2 OS'en (linux,w2k) gedaan.
verder heb ik het aanpassen van m'n NT-loader niet via linux gedaan, maar gewoon vanuit een cmd-box in w2k .

mja .. ennu moet ik dat artikel uit de C't(otaal) doorjassen om NTFS vanuit m'n linux aan te kunnen spreken (voor divX,MP3 ?)
dat weer morgen .. ofsow, vakantie :)

Verwijderd

Topicstarter
blaat

• XElD
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Welke c't was dah?[/quote]Nieuwste C't....<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nou vertel? Ik lees aandachtig...[/quote]De NT bootloader Linux laten booten, dit is vooral handig als je WinNT/2K als werksysteem gebruikt en dus geen risico wil lopen....

De NT bootloader is niet gemaakt om andere systemen te booten, maar hijs wel in staat om MS-Dos/win9x te booten, dit doet ie door voordat ie zichzelf in de MBR schrijft de oude MBR a.k.a. de eerste 512 bytes van je opstartpartitie (msdos/win9x) naar een bestandje van 512 bytes in de NT rootpartitie te schrijven....

Hoe krijg je dan Linux aan't booten via NT bootloader?, wel men gaan naar linux en configureren LILO zo dat ie zich niet in de MBR maar in de eerste 512 bytes van de Linux partitie (bij mij de 2e primaire partitie...)
te schrijven...

Daarna gebruiken we dd om dit naar een bestandje te schrijven, plaatsen we dit in de NT root partitie (ergens anders kan de NT bootloader niet lezen), en verwijzen de NT bootloader hierna (die denkt dat het wel ms-dos of win9x zal zijn)... kunnen we mooi LILO en daarna Linux booten (ik laat LILO gewoon niet prompten)...
Lees de details maar na in de Howto...

Verder zitten er nog 2 andere addertjes onder het gras....

Als je een Win2k/NT partitie van meer dan 1024 cylinders voor de Linux partitie hebt zitten, vermeld dan ff lba32 in de lilo.conf, want anders werkt LILO niet...

Verder is het zo dat telkens als je je kernel of je LILO configuratie verandert je het bestandje van 512 bytes moet updaten, wil je het laten werken, ik dacht eerst dat dit wel zou lukken door in het afsluitscript van linux het bestandje te laten updaten, zodat dat automatisch ging, maar NT bootloader ondersteunde de primaire fat partitie die ik daarvoor wou gebruiken niet, en nu heb ik daarvoor dus NTFS write ondersteuning voor nodig (en lees support voor m'n mp3-tjes)

Verwijderd

Tjo duidelijk. Bedankt! :)
Volgende week als ik vrij heb ofzo maar es proberen :)
Pagina: 1