<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Welke c't was dah?[/quote]Nieuwste C't....<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nou vertel? Ik lees aandachtig...[/quote]De NT bootloader Linux laten booten, dit is vooral handig als je WinNT/2K als werksysteem gebruikt en dus geen risico wil lopen....
De NT bootloader is niet gemaakt om andere systemen te booten, maar hijs wel in staat om MS-Dos/win9x te booten, dit doet ie door voordat ie zichzelf in de MBR schrijft de oude MBR a.k.a. de eerste 512 bytes van je opstartpartitie (msdos/win9x) naar een bestandje van 512 bytes in de NT rootpartitie te schrijven....
Hoe krijg je dan Linux aan't booten via NT bootloader?, wel men gaan naar linux en configureren LILO zo dat ie zich niet in de MBR maar in de eerste 512 bytes van de Linux partitie (bij mij de 2e primaire partitie...)
te schrijven...
Daarna gebruiken we
dd om dit naar een bestandje te schrijven, plaatsen we dit in de NT root partitie (ergens anders kan de NT bootloader niet lezen), en verwijzen de NT bootloader hierna (die denkt dat het wel ms-dos of win9x zal zijn)... kunnen we mooi LILO en daarna Linux booten (ik laat LILO gewoon niet prompten)...
Lees de details maar na in de
Howto...
Verder zitten er nog 2 andere addertjes onder het gras....
Als je een Win2k/NT partitie van meer dan 1024 cylinders voor de Linux partitie hebt zitten, vermeld dan ff
lba32 in de
lilo.conf, want anders werkt LILO niet...
Verder is het zo dat telkens als je je kernel of je LILO configuratie verandert je het bestandje van 512 bytes moet updaten, wil je het laten werken, ik dacht eerst dat dit wel zou lukken door in het afsluitscript van linux het bestandje te laten updaten, zodat dat automatisch ging, maar NT bootloader ondersteunde de primaire fat partitie die ik daarvoor wou gebruiken niet, en nu heb ik daarvoor dus NTFS write ondersteuning voor nodig (en lees support voor m'n mp3-tjes)