Toon posts:

subwoofer met dubbele spoel, aansluitingsmogelijkheden ????

Pagina: 1
Acties:
  • 4.103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb en subwoofer met een dubbele spoel in de auto, en nu zat ik mij af te vragen hoe ik die het beste aan kan sluiten.
ik kan hem doorlussen vanaf de eerste aansluiting, maar ik kan ook op de ene pool de plus en op de andere spoel de min en, maar wat zou nu beter zijn.

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12 17:49
Post eens wat specs van die Sub en van je AMP die je r aan hebt hangen.

Verwijderd

Topicstarter
specs sub zijn merk alpine type kan ik niet vinden max 400 watt
versterker boschmann z-8428x 2/3/4 kanaals max 900 watt crossover en de hele bende in de versterker ingebouwdt
dus ik heb hem als 4 kanaals aangesloten, 2x speaker op kanaal 1+2 en de sub gebridged op kanaal 3+4

• Solosmots
Wat je moet weten is, wat voor vermogen bij welke impedantie de sub aan kan, en de amp kan leveren. In het geval van de sub kan je em {WAARSCHIJNLIJK} op 3 manieren aansluiten. 1 spoel gebruiken met weerstand X. Of je schakelt de twee spoelen in serie, dan wordt je weerstand 2X. Of je schakelt ze parallel en dan wordt de weerstand 0.5X.

Op een lagere impedantie kan je amp meer vermogen leveren (MITS DE AMP HET AANKAN, anders is het na een tijdje POEF). Dus je moet weten:

Vermogen van de sub en de impedanties van de spoelen.

Vermogen dat jouw amp kan leveren bij welke impedantie.

En dan alle vermogens liefst in RMS, piek zegt niet zoveel..

Verwijderd

Topicstarter
bij 2 ohm is de rms output 125 watt x 4 kanalen
bij 4 ohm is de rms output 80 watt x 4 kanalen
de sub heb ik helemaal geen info meer van, ik heb deze sub al z'n 6 jaar.
ik zou hem uit de kast moeten halen om het type nummer op te zoeken als het er opstaat.
ik weet dat het 400 watt max is dus ongeveer 200 watt rms toch ?????
en op inet zal er ook wel niks staan, gezien de leeftijd van de sub

• Solosmots
nouja dat kan je niet ZOMAAAR zeggen eh, maar als je moet 'gokken' dan zou eerder iets van 150 tot 200 doen..

En je zal echt de spoel impedanties moeten hebben, dus zoeken op interpret of idd je sub eruit halen.

Maar als ie het nu goed doet, waarom zou je dan veranderen (als het zo een gedoe is)?

Verwijderd

Topicstarter
ik wilde graag weten wat beter zou zijn voor het geluid van de sub
ik had hem op mijn vorige versterker op een spoel aangesloten, omdat die wat lichter was
op deze nieuwe versterker heb ik hem dus op twee spoelen maar dat kan natuurlijk op meer manieren, en daarom wilde ik weten wat de beste manier is

Verwijderd

Topicstarter
want je kan ook de sub voor zien van twee draaden en iedere spoel apart op de versterker zetten, dus zonder hem te overbruggen

• Solosmots
Nouja ik denk dat je zo laag mogelijke impedantie moet gebruiken om zoveel mogelijk vermogen naar die sub te kunnen sturen. Alleen hoe laag je kan gaan hangt van je apparatuur af, je hebt tegenwoordig amps die op 1 ohm stabiel een ZOOI vermogen eruit pompen.
Maar hoogstwaarschijnlijk is die van jouw dat niet :P
Hoe groot is die woofer, dan zal ik es kijken of ik em kan vinden op internet.
Pagina: 1