Toon posts:

[n00b] welke dist met een p1 60mHz?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, volgens mij is iedereen tegen vragen als, welke distributie????
maar ik ken er maar geen een vinden.
ik heb een pentium 1 60 mHz met iets van 90 mb geheugen, toen starte ik red hat 7.1 install op maar dan zegt ie dat ie nog steeds te weinig geheugen heeft voor een visuele installatie, maar op internet staat dat je minstens 64 nodig heb, da heb ik
ik had eerst debian met een andere hd geïnstalleerd in text versie, maar echt vet vindt ik dat niet, dus wil toch wel een visueel ding erop

heeft iemand misschien een idee welke distributie ik kan gebruiken, want volgens mij wordt in elke hardware compability list pas vanaf de pentium 200 ondersteuning gegegeven

ps volgens mij is dit een heel erg onduidelijk bericht maargoed

Verwijderd

Welke Linux distro moet ik nemen?
Lees die eens door en stel de vraag daar :)

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
gewoon oudere versie nemen die binnen de specs valt. Reken alleen zeker niet op een grafische interface enzo.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ook dit is al in de grote distro-thread aan bod gekomen, kijk hier eens:
Welke Linux distro moet ik nemen?

Verder wil ik je hier naar doorverwijzen:
FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 09/08

[ Voor 0% gewijzigd door intoxicated op 31-08-2002 18:02 . Reden: 1 linkje was hier niet relevant, dus weggehaald :) ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Visueel ding kun je eerlijk gezegd vergeten, dat zal niet echt gaan draaien.

Probeer het anders met win3.11 ofzo, dat schijnt nog met dit soort specs overweg te kunnen, eventueel lukt windowmaker ook nog wel. Wel of niet grafisch hangt trouwens niet van je distro af, ergo is

"Ik wil een GUI, daarom vind ik debian maar niets"

eigenlijk dikke onzin.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 17:59:
...da heb ik ik had eerst debian met een andere hd geïnstalleerd in text versie, maar echt vet vindt ik dat niet, dus wil toch wel een visueel ding erop...
Debian kun je best draaien op een 60 MHz maarja als je een 'visueel ding' wilt moet je toch maar terug naar een MS-iets denk ik zo :) Nouja met ls --color heb je ook al mooie kleurtjes natuurlijk :+

Verwijderd

Topicstarter
met dat 'visueel ding'bedoel ik gewoon dat je van die 'windows' ziet gewoon KDE of GNOME erop draaien en gewoon een desktop ziet dus, en volgens mij wordt dat toch ook wel eens met een 486 gedraait of niet, dus dan denk ik dat het met een p60 toch ook wel moet lukken

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 18:22:
met dat 'visueel ding'bedoel ik gewoon dat je van die 'windows' ziet gewoon KDE of GNOME erop draaien en gewoon een desktop ziet dus, en volgens mij wordt dat toch ook wel eens met een 486 gedraait of niet, dus dan denk ik dat het met een p60 toch ook wel moet lukken
No way dat je de huidige KDE of Gnome op een 486 of P60 kan draaien. Geen idee of o.a. Fluxbox gaat lukken, maar ik geef je heel weinig kans. En lees de distro-thread nou maar, deze gaat toch op slot als de modjes klaar zijn met hun BBQ :P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

intoxicated schreef op 31 augustus 2002 @ 18:24:
[...]
No way dat je de huidige KDE of Gnome op een 486 of P60 kan draaien.
Nou ja, het zal ongetwijfeld wel werken... De vraag is echter wel of het dan wel op een werkbare snelheid zal draaien... En dat bevalt inderdaad nog te bezien.

Maar het kan best...

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Mierenneuker. :P M'n punt was, dat je geen normaal bruikbare KDE/Gnome environment kan hebben op een 486 :+

- Pastor Richards @ VCPR

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Psies, het draait wel (bij voldoende geheugen), maar HOE. Als het een halve minuut duurt voor Mozilla oid op je scherm staat doe je volgens mij heel gauw een stapje terug.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 18:22:
ik heb het ook op een 486DX4-100 aan de praat gekregen (ok echt super snel ging t niet) maar met downloaden van de laatste paar files van een programma zat de hdd vol en sinds dien start ie niet meer op bij mij (beetje dom van mij).

maar op een P1 60 moet het dus ook wel lukken voor specs van mn 486 zie sig.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:05
Mwoa, ik denk dat Fluxbox (misschien IceWM ook wel) prima draait op een P 60. En om nou meteen te zeggen dat je dan maar Win 3.11 moet draaien.. Windows 98 draait ook prima op een P60, zelfs op een 486 kan het draaien. Als distro kan ik je ook nog Slackware 8.1 aanraden, dat is prima schaalbaar (ik draai het op m'n desktop met X en alle toeters en bellen, en tegelijkertijd op een PI servertje, met alleen de noodzakelijke proggies). Je kunt het makkelijk onder de 500MB houden met die distro. En als je het nog kleiner wilt is er altijd nog Zipslack. Als je eenmaal een base system hebt kun je eventueel later nog wel X enzo toevoegen, en dan een Window Manager naar keuze installeren.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou kiezen voor Debian (zeer minimaal geïnstalleerd, maar dat is makkelijk bij Debian) en Window Maker. Die window manager vraagt niet zo veel processorkracht.

Begin echter niet te denken aan Enlightenment of Gnome of KDE(2). Daarmee zal niet fatsoenlijk te werken zijn.

Ook browsen zal niet perfect gaan aangezien Mozilla ontzettend traag is op een P60.

Expanding the inexpandable

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
GNOME 1.2 draaide prima op een P133 met 32MB RAM hier :)

Alleen denk ik niet dat GNOME 1.4 of 2.0 (Nautilus is de boosdoener hier) of KDE 2.x / 3.x erop zal gaan werken.

Op een P60 zou ik een lichte window manager gebruiken. Denk maar aan WindowMaker, IceWM, Fluxbox, XFCE, enzovoorts :) En geschikte ditributies lijken me Debian en Slackware. Minimalistisch, textbased install en de mogelijkheid het systeem naar behoefte toch uit te breiden.

Daar tegenover staat wel dat je je in het systeem moet verdiepen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-11-2025
ik zou installeren met de optie "text" (dus niet in grafischer mode installeren)
en dan dus ook geen x-windows installeren. maar als www/ftp server etc is dat genoeg hoor, dan speelt geheugen meer dan proc snelheid.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
Windowmaker of een vergelijkbare 'snelle' WM zou heel misschien nog kunnen; reken er echter niet op dat het werkbaar is.

Echt. Niet.

Voor de rest kun je Linux er best op draaien, ik heb Linux nog op een 386 SX 25 MHz met 8 MB RAM staan..dus :)

Een oudere versie van slackware, of een 'homemade' minimale distro voldoet voor dit soort doeleinden het best.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:57

Cyphax

Moderator LNX
Het hangt echt heel erg af van wat je grafisch wilt. Ik heb op een P120 ook met een oudere (slackware 7) versie van WindowMaker gewerkt en dat ging echt prima. Dat het niet zo snel is als op je 2 GHz PC moge duidelijk zijn, maar die P90 wordt hier nogal onderschat.

Dus als je de nieuwste versies van die windowmanagers wilt hebben, gaat het niet geweldig werken, maar pak een oudere distributie, de daarbij aanwezige windowmanagers werken echt wel goed zat hoor.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Flink wat RAM erin dumpen. 90 MB is wel okay. Is vast wel EDO dus da's ook niet echt 'snel' te noemen maar iig sneller dan dat je HDDtje flink de SWAP moet zwepen.

Je kunt X met een primitieve window manager wel draaien. GNOME/KDE kun je wel vergeten idd. TWM is erg licht. En zo hebje nog wel meer lichte windowmanagers..

En Debian heeft heus wel X. Je moet er alleen een beetje moeite voor doen. Dat jij X niet aan de praat krijgt op Debian of dat jij denktdat het uberhaupt geen X heeft ligt maar aan1 persoon: jijzelf.
Sebas schreef op 31 augustus 2002 @ 18:03:
Probeer het anders met win3.11 ofzo, dat schijnt nog met dit soort specs overweg te kunnen
Nieuwe Windows versies ookwel hoor: op mijn P1/75 draaide ik Windows 95 en dat liep best okay. OSR1 met 8 (!!!) MB RAM. Later liep het met 16 stukken lekkerder. En Windows 98 draait icm. LiteStep en Opera nagenoeg perfect op mijn laptop met 32 MB RAM en 133 mHz. MSIE kan ik er beter niet op gebruiken..

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2002 00:23 . Reden: Iets vergeten.. ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Op een p-60 met 90 MB ram kun je wat lichts wel draaien, het zal alleen tamelijk traag zijn.
Maar dit is dus eigenlijk een vraag voor de "welke distro" thread, zoals genoemd in de eerste reply.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.