Elke keer als mijn vader de webcam wil gebruiken, moet ik de rechten veranderen op /proc/bus/usb. Weet iemand iets om dit blijvend toe te passen of van welke subgroep ik mijn vader lid kan maken?
Verwijderd
Ergens in een opstartscriptje na het mounten van /proc.
Subgroup, geen idee. Volgens mij werkt dat niet icm. /proc omdat de rechten idd niet opgeslagen worden, zoals jezelf al zegt.
Subgroup, geen idee. Volgens mij werkt dat niet icm. /proc omdat de rechten idd niet opgeslagen worden, zoals jezelf al zegt.
Verwijderd
Waarom zou je op /proc iets moeten veranderen om een device te kunnen gebruiken?
. Verander dan de rechten op /dev/video0 ofzo...
Mjah, maar als je wil communiceren met een usb apparaat lijkt het me dat je ook writerechten moet hebben.Fatal-Error schreef op 31 augustus 2002 @ 18:18:
Die directory is toch readable voor iedereen?
offtopic:
Je hebt zo ongeveer hetzelfde icon als ik, en das niet echt makkelijk met het herkennen van wie waar heeft gepost, dus zou je alsjeblieft een ander kunnen verzinnen?
Je hebt zo ongeveer hetzelfde icon als ik, en das niet echt makkelijk met het herkennen van wie waar heeft gepost, dus zou je alsjeblieft een ander kunnen verzinnen?
[edit]
beelzebubu: ik dacht al
Sinds wanneer communiceer je daarmee via /proc en niet via /dev ?MikeN schreef op 01 september 2002 @ 00:35:
Mjah, maar als je wil communiceren met een usb apparaat lijkt het me dat je ook writerechten moet hebben.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Als dit telkens vanzelf terug verandert, gebruik je vast devfs (device-filesystem). Dat is een virtueel bestandssysteem (net als /proc), daarom is het steeds weg als je reboot.
In dat geval moet je eens gaan kijken in /etc/devfsd.conf
N.B. verander daar NOOIT iets zonder dat je weet wat het doet! Grote kans dat je systeem daarna niet meer boot namelijk. Concretere aanwijzingen heb ik helaas niet, want ik heb geen webcam/USB.
In dat geval moet je eens gaan kijken in /etc/devfsd.conf
N.B. verander daar NOOIT iets zonder dat je weet wat het doet! Grote kans dat je systeem daarna niet meer boot namelijk. Concretere aanwijzingen heb ik helaas niet, want ik heb geen webcam/USB.
Verwijderd
Komt ie weer met zijn devintoxicated schreef op 01 september 2002 @ 00:37:
[...]
Sinds wanneer communiceer je daarmee via /proc en niet via /dev ?
code:
lijkt me een voorbeeld van een stukje beinvloeding / communicatie via /proc en zo zijn er wel meer....
1
| echo 1 /proc/sys/net/ipv4/ip_forward |
Verwijderd
Ik wel. Gewoon sudo rechten gegeven voor dat ene programmatjeWilke schreef op 01 september 2002 @ 00:38:
Verwijderd
Janjanjansen, je weet zelf ook wel dat /proc puur en alleen vor data-communicatie over register en value-settings gaat. Alle data transfer (en dus ook webcam capture+settings) gaan via /dev/* file descriptors. /proc/* is gewoon text I/O, verder niks.../dev/* is data I/O.Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 00:44:
Komt ie weer met zijn dev![]()
code:lijkt me een voorbeeld van een stukje beinvloeding / communicatie via /proc en zo zijn er wel meer....
1 echo 1 /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
En webcams zitten onder (old-dev) /dev/video0 of (devfs) /dev/v4l/video0
Verwijderd
Herinner me eraan dat ik jou nooit als systeembeheerder op een bedrijfsnetwerk ga inhuren.Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 00:44:
Ik wel. Gewoon sudo rechten gegeven voor dat ene programmatje
Verwijderd
RightVerwijderd schreef op 01 september 2002 @ 00:54:
[...]
Herinner me eraan dat ik jou nooit als systeembeheerder op een bedrijfsnetwerk ga inhuren..
Vader. Thuisbak dus weinig belang voor security. Who cares dan dat pappa het progrommatje /usr/local/bin/webcamkijken als root mag executen?
Verwijderd
Ik doe graag moeilijk.Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 01:03:
Rightik had het al gefixed toenjij nogaan het denken was over je /dev
't Gaat toch om t principe? Als iedereen zo gaat denken dan raakt linux haar secure-imago t.o.v. bv. windows erg snel kwijt...Vader. Thuisbak dus weinig belang voor security. Who cares dan dat pappa het progrommatje /usr/local/bin/webcamkijken als root mag executen?
En ik hou er niet over op ook
Ok, punt voor joucode:lijkt me een voorbeeld van een stukje beinvloeding / communicatie via /proc en zo zijn er wel meer....
1 echo 1 /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Maar voor zover ik weet, doen noch de CPiA-drivers, noch de USB-drivers dat. Maar goed, ik was idd wat te generaliserend in m'n opmerking.
<mierenneuk>Al vind ik traffic niet het direct aanspreken van hardware :P</mierenneuk>
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Wat ik moest doen met alsa: in je /etc/modules.conf staat bij een module vaak ook een of andere create mode. Deze stond voor mijn alsa-config op 0660, user en group writable voor root en audio. Heb ik 0666 van gemaakt en iedereen mag muziek luisteren 
BTW: Op dit moment niemand die muziek kan luisteren, net mn bak geformatteerd.
BTW: Op dit moment niemand die muziek kan luisteren, net mn bak geformatteerd.
Verwijderd
Lol. Kommop zeg, het gaat hier om een thuisbak! Bovendien mag jij mij uitleggen wat hier precies unsecure aan is. Jouw oplossing is netter, maar meneer schijnt /proc nodig te hebben en dan is sudo een nette oplossing.Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 01:07:
't Gaat toch om t principe? Als iedereen zo gaat denken dan raakt linux haar secure-imago t.o.v. bv. windows erg snel kwijt....
Denk jij nou werkelijk dat het feit dat iedereen op zijn thuisbak de webcam via sudo aanspreekt voor de hele wereld zou gaan betekenen dat Linux unsecure is?
En trouwens. FYI: Het veiligste OS van de wereld heeft standaard sudo in de base system. Says enough over sudo, mits er goede rules gebruikt worden ofcourse.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2002 01:54 . Reden: typo ]
@home storing, kon niet eerder kijken 
* LollieStick gaat even in zijn /etc/devfs.conf loeren niet writen
* LollieStick gaat even in zijn /etc/devfs.conf loeren niet writen
Pagina: 1