Toon posts:

Linux Switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil in 1 van mijn servers 6 netwerkkaarten zetten

1x intel 100mbit onboard
4x3c905b
1x3c509 combo

nu wil ik dat die als switch gaat dienen egwoon transparant als het kan.

kan dit ik heb gehoort van wel?

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
wrom niet? zou toch kunne

Verwijderd

Zijn 6 netwerkkaarten niet veel duurder dan een switch ? Ik heb 4 nics in mijn server zitten en dat gaat verder prima. Maar die is niet als switch in dienst...

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
wil de pci bus dan nog wel?
5* 100mbit full duplex?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 16:52:
Zijn 6 netwerkkaarten niet veel duurder dan een switch ? Ik heb 4 nics in mijn server zitten en dat gaat verder prima. Maar die is niet als switch in dienst...
een dikke switch heb ik wel ;)

en zoveel netwerkkaarten heb ik ook al liggen hoef niks te kopen

maar ik wil gewoon mee expirimenteren weet eimand wat ik er voor moet doen om voor elkaar te krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Mafketel schreef op 31 augustus 2002 @ 16:56:
wil de pci bus dan nog wel?
5* 100mbit full duplex?
133 totaal - 5x 20mb per sec zegmaar heb je 33 over :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
Misschien kun je iets met de Linux 2.4 Advanced Routing HOWTO

Wat je moet doen:

1. Linux installeren
2. Netwerkaarten aan de praat krijgen (6 is wel *erg* veel, heb zelf nog niet meer dan 4 gehad)
3. Als het echt als switch moet werken, kon wel eens lastig worden...dan moet linux zelf een dynamische routing table bijhouden die pakketjes voor een bepaald IP/MAC-adres naar de juiste ethernet-kaart stuurt (dat is hoe een switch werkt/wat je wil, right?). Hoe dat moet zou ik 1-2-3 niet weten, misschien dus die Advanced Routing Howto. Als je iets vind, post het hier dan ook even als je wil, want da's wel interessant op zich :)

Verwijderd

Topicstarter
16. Building bridges, and pseudo-bridges with Proxy ARP
Bridges are devices which can be installed in a network without any reconfiguration. A network switch is basically a many-port bridge. A bridge is often a 2-port switch. Linux does however support multiple interfaces in a bridge, making it a true switch.

Bridges are often deployed when confronted with a broken network that needs to be fixed without any alterations. Because the bridge is a layer-2 device, one layer below IP, routers and servers are not aware of its existence. This means that you can transparently block or modify certain packets, or do shaping.

Another good thing is that a bridge can often be replaced by a cross cable or a hub, should it break down.

The bad news is that a bridge can cause great confusion unless it is very well documented. It does not appear in traceroutes, but somehow packets disappear or get changed from point A to point B. You should also wonder if an organization that 'does not want to change anything' is doing the right thing.

zoiets ;) :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Dat wordt een hele aparte setup ja :) Een switch (en geen van zijn poorten) heeft een ip-adres en bij jou heeft straks de switch EN elke 'poort' (nic) een ip-adres. Uhm.... Kben benieuwd :)

Verwijderd

opzicht heel interresant jah, met zo'n switch kan je natuurlijk ook vlans maken en veel meer dan je met een 50€ switch kan doen :)

hou ons op de hoogte :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Met 3 NIC's kan het heel simpel met FreeSCO (NICs instellen, bridging mode aan, klaar). Maar 5 zijn 2 meer dan ie ondersteunt... Wellicht is het niet zo'n probleem...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
Ja....da's allemaal leuk en aardig zo'n bridge, echter....bridge != switch!

Een bridge is op zich heel interessant, zo'n ding heb ik al eens gebouwd, je kunt er ontzettend leuke dingen mee doen (bv. je ziet hem helemaal niet in een traceroute, het is volledig transparant, maar je kunt er wel op trafficshapen en zelfs firewallen, ook al is dat nog experimenteel).

Een switch is toch iets anders.

switch = systeempje dat verkeer op een inkomende poort forward naar de juiste uitgaande poort (dus bijhoud welke info, voor welk IP/MAC, naar welke poort moet)

bridge = systeem om 2 netwerken aan elkaar te knopen, dus iets dat alle pakketjes die aan de ene kant binnenkomen doorgeeft aan de andere kant en v.v. (evt. na her-assemblage/defragmentatie van pakketten en vaak met de mogelijkheid bepaalde zooi te filteren, bijvoorbeeld broadcasts e.d.)

Daarom weet ik ook niet echt of het mogelijk is om met LInux een switch te bouwen. Erg 'handig' is dat sowieso niet..zo'n kastje ter grootte van een hub kost 80 euro, terwijl 6 netwerkkaarten dat (nieuw) ook al kosten. Mjah, het is natuurlijk een leuk experiment om mee te tweaken, als je de hardware toch hebt.

De moeilijkheid zit hem erin, dat een bridge gewoon 'alles' van de ene kant doorgeeft aan de andere kant (en andersom). Daarentegen moet een switch bepalen naar welke poort het precies toe moet en het alleen daarheen sturen, op basis van IP/arp cache. En dat is lastig, ik zou tenminste niet weten hoe je dat 1-2-3 ff maakt...

Ben benieuwd of het kan/gaat lukken....

Verwijderd

switch is een multiport bridge
net als een hub een multiport repeater is
Pagina: 1