Toon posts:

[linux]Mount problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het mounten van een fat32 partitie. Het probleem is dat ik niet naar die partitie kan schrijven. Lezen is geen probleem.

Dit krijg ik te zien als ik bijvoorbeeld een bestandje wil verplaatsen naar die partitie:
#Als normale user
mv: cannot create regular file `bla': Permission denied
#Als root
mv: preserving ownership for `bla': Operation not permitted

Ik heb het als volgt ingesteld in /etc/fstab:
code:
1
/dev/hda5      /mnt/data      auto    defaults    0 2

Als ik die regel weghaal en de partitie handmatig mount heb ik geen problemen.

Wie weet hoe ik dit probleem kan verhelpen? Ik wil dus gewoon naar die partitie kunnen schrijven (met alle users).

Verwijderd

doe ipv 'auto' 'vfat'

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
veranderen in:

code:
1
/dev/hda5    /mnt/data      vfat        rw,user,mode=666          0 2

Als je dit doet kun je als user mounten, maar ook als root. Iedereen moet 'm zo kunnen lezen en schrijven (en met Iedereen die kan inloggen op die computer kan dan dus ook die hele partitie wissen, maar dat boeit je vast niet enorm.

btw. check ook 'man mount'

• Wilke
Dat maakt niks uit, maar op zich is het wel netjes om dat te veranderen in vfat ja.

Het gaat echter om de opties (hierboven 'default'), dat maakt uit of iedereen mag schrijven of niet.

Verwijderd

hm toch gek dat ik gewoon kan lezen en schrijven onder me eigen user, maar wel dit heb staan:
code:
1
/dev/hda1       /mnt/win    vfat        defaults        0 0

• Wilke
Ja, dat is inderdaad best wel gek ja. Volgens mij kun je zo namelijk alleen lezen+schrijven als de user die de betreffende partitie heeft gemount.

Of ben ik nou gek :?

Verwijderd

nee ik ben gek, ik ben in de war met mn vorige gentoo install, waarbij ik het wel op schrijven had staan, nu kan ik niet meer schrijven inderdaad

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 31 augustus 2002 @ 14:19:
veranderen in:

code:
1
/dev/hda5    /mnt/data      vfat        rw,user,mode=666          0 2

Als je dit doet kun je als user mounten, maar ook als root. Iedereen moet 'm zo kunnen lezen en schrijven (en met Iedereen die kan inloggen op die computer kan dan dus ook die hele partitie wissen, maar dat boeit je vast niet enorm.

btw. check ook 'man mount'
Ook als ik als root ben ingelogt kan ik nog niet naar die partitie schrijven, dus het heeft volgens mij niets met de permissies te maken.
Pagina: 1