[XP] vaag probleem @home/DHCP/Outlook Expr

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 12:02
Ik heb @home, en tevens een Linksys BEFSR41 (Cable/DSL router 4port switch) met daaraan 2 computers.

In eerste instantie werden de IP automatisch toegewezen middels DHCP, maar op een gegeven moment moest ik om een teamspeakserver te kunnen hosten DHCP uitschakelen (omdat ik anders de poort van teamspeak niet kan forwarden naar deze computer) en de IP´s handmatig toewijzen.

En toen deed mijn mail het niet meer...ik heb DHCP weer ingeschakeld en nu blijkt dat ik met Outlook Express geen mail kan ophalen zonder dat DHCP ingeschakeld is, maar daar snap ik geen hout van? DHCP heeft toch alleen maar iets met IP's te maken?!?!? :?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

DHCP geeft ook andere dingen door aan je pc zoals bijvoorbeeld DNS servers, geen DNS server bekend, geen naamresolutie op het internet, en dus ook geen verbinding met "mail.provider.tld"

Wil je vaste IP's dan moet je bij netwerkeigenschappen de DNS servers van je ISP manueel invullen, en zorg er ook voor dat je IP buiten de scope van je DHCP server ligt

You don't need eyes to see, you need vision

• Stefke
hmm..ik had ook de 3 DNS servers opgegeven toen ik DHCP uitgeschakeld had staan, alles werkte ook gewoon. Behalve mail, bij het ophalen van mail kreeg ik deze melding:
Kan de host mail niet vinden. Controleer of u de naam van de server juist hebt opgegeven. Account: 'mail', Server: 'mail', Protocol: POP3, Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Socketsfout: 11001, Foutnummer: 0x800CCC0D
Nu is "mail" het juiste adres volgens @home (en die heeft ook altijd gewerkt, vooheen zonder router, ook nu MET DHCP), maar misschien moet ik er dan nu mail.home.nl van maken als ik DHCP inschakel?

En buiten de scope.. :? Er is zowieso toch "geen scope" als DHCP uitgeschakeld is zal ik maar zeggen, dus als de router 192.168.1.1 is dan moet 192.168.1.100 toch goed genoeg zijn als DHCP uit staat?

Overigens kwam @home uiteraard met de lekker belangrijke opmerking dat ik de verbinding naar proxy:8080 moest zetten, maar dat maakt geen fuck uit (natuurlijk) :O

• Stefke
Nu wordt het helemaal vaag: ik zet in de router DHCP op disabled, en alles blijft gewoon werken. IP's staan dus gewoon op automatisch, en blijven staan zoals met DHCP. Ik kan nu dus EN forwarden, EN mail uitlezen, en ik heb DHCP zonder DHCP :? :? :?

EDIT: na uit/inschakelen van de NIC is dit niet meer zo (ben nog netwerkn00b ;) )

• Stefke
opgelost: voorheen stond de mailserver ingesteld op "mail" maar het moet nu mail.home.nl zijn dus.

Waarschijnlijk kan ik rechtstreeks op het @home netwerk wel die vage adressen ("www", "mail", "news") gebruiken, maar herkent ie die niet meer achter de router.

Verwijderd

Misschien zou je eens kunnen proberen om het hele domein in te vullen voor jouw mailserver. Bij mij was dat bijvoorbeeld mail.mill1.lb.nl.home.com.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45

job

stefijn schreef op 31 augustus 2002 @ 13:17:
opgelost: voorheen stond de mailserver ingesteld op "mail" maar het moet nu mail.home.nl zijn dus.

Waarschijnlijk kan ik rechtstreeks op het @home netwerk wel die vage adressen ("www", "mail", "news") gebruiken, maar herkent ie die niet meer achter de router.
jep, dat klopt. had ik hier ook
ik heb een e-tech router
nadat ik dhcp had uitgezet en een vast ip had gekozen.
kon ik de mail server niet meer bereiken.

het is handiger om netmail.home.nl te kiezen.
want als @home een keer plat ligt, en je belt in via modem (dus andere provider)
dan kan je met dat adres ook je mail ophalen.
hoef je je instellingen ook niet te veranderen.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

En buiten de scope.. Er is zowieso toch "geen scope" als DHCP uitgeschakeld is zal ik maar zeggen, dus als de router 192.168.1.1 is dan moet 192.168.1.100 toch goed genoeg zijn als DHCP uit staat?
wist niet dat je de DHCP server eruit gehaald had, dacht dat je het op client niveau gewijzigd had.

Dat ze verder werken met die adressen ligt aan de lease time, de client weet dat hij de adressen bv 48 h mag gebruiken zonder problemen, als de lease niet verstreken is werken deze adressen gewoon door dacht ik.

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1