[x] Random crashes :?

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Een paar dagen geleden heb ik Gentoo geprobeerd te installeren. Dat liep aardig maar om de een of andere reden was X niet echt heel stabiel, het hing regelmatig.
Omdat ik dacht dat ik wellicht ergens in het proces wat fout had gedaan, heb ik Debian geinstalleerd. Ook dat liep niet onaardig, maar ook hier hangt X zo af en toe. (hangen betekent: geen muis, geen toetsenbord, basicly nothing).

Ik heb me al helemaal kippig gezocht, maar ik weet nog steeds niet wat er nou mis is. Ik heb al wel het een en ander uit kunnen sluiten:
- Windows draait op dezelfde hardware probleemloos, harware is het waarschijnlijk niet.
- Op gentoo had ik een custom built 2.4 kernel, op debian (nog) een generic 2.2, de kernel is dus ook niet de oorzaak.
- Ik krijg de crashes zowel met als zonder nVidea accelerated drivers.
- Het hele systeem bevriest, het is dus iets wat niet zomaar even in userland gebeurt.
- Ik heb de crashes zowel op KDE als op Gnome gehad
- Ik krijg de crashes alleen als ik bezig ben, niet als mijn machine idle is.

Ik heb het vage idee dat er een verband is tussen netwerkverkeer en de crashes, een flink deel van de crashes vond namelijk plaats terwijl ik iets aan het downloaden was. (zowel met konqueror, mozilla, wget of apt-get) Echt zeker weten doe ik het niet. Dit ga ik nog verder onderzoeken.

Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt, of waar ik meer info kan vinden over deze crashes?

Localhost, sweet localhost

• kvdveer
Aanvulling: Gemiddelde uptime is ca. dertig minuten tot een uur.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Heb je toevallig je machine overgeklokt ? Of een wat brakke ventilator op je processor zitten ?

Debian crashed hier _nooit_.. Naja, of ik moet zelf iets heel doms doen ofzo ;)

Kun je foutmeldingen in je logfiles terugvinden, als 'ie crashed, of stopt 'ie gewoon ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• kvdveer
Zoals ik al zei: de hardware lijkt in orde, windows draait zonder problemen. Ook als ik op de commandprompt blijf (kdm of gdm niet start) dan blijft alles prima lopen.
In de logs is niets terug te vinden, de meest recente logs zijn van net een minuut voor de crash. Na de crash is mijn HD inconsistent... :'(, dat levert zoveel problemen op dat konqueror al niet meer op wil starten. Ik gebruik momenteel lynx om dit te posten...

Even hardware specs:
P4 + Geforce2xm + ee100pro + (wat wil je nog meer weten?

Verwijderd

het zou mogelijk ram kunnen zijn. Dat windows het "kapotte" gedeelte nog nooit gebruikt heeft???

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
hardware lijkt in orde en windows draait zonder problemen zijn twee heel verschillende dingen :)

Geheugen zou inderdaad kunnen, omdat Linux geheugen van 'achteraan' naar voren gebruikt, en windows andersom (vraag me niet waarom, zo werkt het algoritme nou eenmaal).

Helpt het misschien als je in /etc/[X11/]XF86Config de section 'device' (onder 'Driver nvidia') moet toevoegen:

BusID "PCI:1:0:0"

(ervan uitgaande dat je kaart in het enige AGP slot zit - anders verschillen de nummers, er is een tooltje om dat op te vragen, check de nvidia.com linux-afdeling)

Trouwens: als dit gebeurt, kun je dan nog wel vanaf een andere bak inloggen met ssh/telnet?

• kvdveer
Wilke schreef op 31 augustus 2002 @ 12:25:
hardware lijkt in orde en windows draait zonder problemen zijn twee heel verschillende dingen :)
Weet ik, vandaar dat ik ook zei: harware lijkt in orde
Geheugen zou inderdaad kunnen, omdat Linux geheugen van 'achteraan' naar voren gebruikt, en windows andersom (vraag me niet waarom, zo werkt het algoritme nou eenmaal).
Hoe test ik dat? Ik heb een reepje met 256 MB...
Helpt het misschien als je in /etc/[X11/]XF86Config de section 'device' (onder 'Driver nvidia') moet toevoegen:

BusID "PCI:1:0:0"
Hij zit idd in mijn enige AGP-slot. Ik heb dat regeltje toegevoegd... Kijken of het wat uitmaakt.
Trouwens: als dit gebeurt, kun je dan nog wel vanaf een andere bak inloggen met ssh/telnet?
Goed punt... Dat ga ik eens even controleren. (waarom crasht 'ie dan juist net niet!)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Als jij die NVIDIA drivers gebruikt (en dat doe je, zo te zien), gok ik dat dat BusID dingetje de hele meut heeft opgelost. Ik zet er een biertje op iig.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
geheugen test ik meestal met de memtest optie van suse, ik weet niet of dat suse only is of of er vergelijkvare tools te downloaden zijn, maar dit is in elk geval een optie.

Gisteren nog hetzelfde probleem gehad met een brak geheugenmodule, memtest gaf meteen honderden errors, leek me duidelijk, de betreffende machine doet het nu weer.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
Jotti schreef op 31 augustus 2002 @ 12:37:
Als jij die NVIDIA drivers gebruikt (en dat doe je, zo te zien), gok ik dat dat BusID dingetje de hele meut heeft opgelost. Ik zet er een biertje op iig.
Ik ook. Wanneer was die NOS meeting ook weer gepland Jotti? :9

Btw. geheugen testen kun je doen met memtest86

Je weet zo te zien wel genoeg om zelf uit te vinden hoe dat werkt :P

• kvdveer
Jotti: Je biertje kun je komen consumeren op soetendaalseweg 52b in rotterdam, dat geldt ook voor Wilke. Ik zit nu aan een uptime van circa 14 uur zonder crashes.

Door die crashes heeft mijn filesystem er waarschijnlijk dusdanig van langs gekregen dat de helft van mijn applicaties crahsen, en de andere helft niet opstart... (is corupted directory erg auw? en als je er 40 krijgt?)

• kvdveer
Wat ik eigenlijk nog wel wil weten: Waarom maakt die bus zo veel uit? PCI en AGP vogelen zelf hun adressen toch uit, en daar kunnen die drivers dan toch wel in mee?

• Wilke
LOL :)

Alleen is Rotterdam wel een beetje ver (woon in Enschede), als je nou eens gewoon naar de NOS meeting komt anders :P

Hoe het komt: bugje/eigenaardigheidje in die nvidia driver geloof ik, weet niet precies hoe het zit, alleen dat het wel helpt :)

Volgens mij gaat 'ie anders die bus scannen en dat gaat dan niet helemaal lekker ofzo...ik weet het ook niet precies.

Wel FS gebruik je? Als het ext2 is, zou het goed kunnen dat je nu alsnog moet reinstallen (maar volgende keer weet je dit meteen :)

ext3, XFS en reiserfs zouden er een stuk beter tegen moeten kunnen...

• kvdveer
Wilke schreef op 31 augustus 2002 @ 23:43:
Wel FS gebruik je? Als het ext2 is, zou het goed kunnen dat je nu alsnog moet reinstallen (maar volgende keer weet je dit meteen :)

ext3, XFS en reiserfs zouden er een stuk beter tegen moeten kunnen...
Ext2, daar installeert debian standaard mee, geen keuzeoptie of zi. Steeds voordat ik kon switchen naar ext3 oid, had ik een crash. Ik heb dus tientallen 'forced checks gehad, en de laatste 2 hadden ook currupted directories. Bijna alles loopt nu vast of klaagt over problemen met bestanden.
Gelukkig was het maar een probeerseltje om even te kijken hoe haalbaar linux voor de desktop is, de volgende poging ga ik het allemaal wat netter doen. (Soms is het niet handig om gewoon maar willekeurig packages te installeren, omdat ze toevallig in de x-windows groep staan... ;-) )

Pagina: 1