Zelf heb ik al meerdere jaren ervaring met PDA`s , en heb op heden een compaq iPAQ 3850 waar ik wel heel erg teverden mee ben
Gebruik hem voor de meest uiteenlopende zaken dus ik denk dat ik wel hier wat goed advies kan uitbreken , al moet ik zeggen dat je met je 500 a 600 euro budget je niet goed uitkomt met je wensen tenzij je een wel heel erg goede tweedehandse deal kan slaan of ze zelfs in het buitenland kopen , de 3850 wat ik heb kost in amerika 540 USD terwijl ik hem hier toch nog wel voor 640 Euro heb gekocht , dat scheelt nogal wat
Op naar de reality check :
Q : - Outlook, word en excel files kunnen draaien in combinatie met USB links naar mijn PC/ laptop
A : Dit is op elk recent model wel heel goed te doen Dragonball proc of ARM proc of zelfs MIPS , alhoewel ik MIPS niet aanraad omdat dat nu een dode proc is , waar geen development meer wordt gedaan en de meeste high end appz toch wel voor de ARM geshcreven zijn , maar op de cassio modellen is het me opgevallen dat hij meer moeite heeft met een actieve ( hoog belaste ) USB link dan mijn ipaq .
Bij de compaq ipaq 38XX krijg je standaard de volledige retail versies van de nieuwste outlook 2002 , op de pocket pc zelf is pocket excell , en pocket outlook geinstaleerd , met de mogelijkheid om die outlook van je pocket pc nog te linken naar hotmail ( al kost dit enige dollars als je geen warez versie van de kleine plugin kan vinden )
Pocket excell draai ik zelf ook , het draait super stabiel , en super lekker , heel vlot en snel , ik merk bijna geen verschil met excell op me desktop .
Behalve pocket excell wordt pocket word ook geinstaleerd op de pocket pc .
Elke pocket pc met het pocket pc 2002 OS van microsoft wordt b.t.w standaard geleverd met pocket excell / word , media player 8 , internet explorer , msn messanger , een calander proggie , een contact proggie voor al je adressen behoeften en een ( simepele ) planner , natuurlijk een calculator met valuta omwissel functies .
Wat ik over de compaq kan zeggen is dat hij nog met een boel andere retail software kwam , elk pocket pc ( cassio / compaq )heeft zo zijn eigen selectie .
A: Geen enkel PDA / Pocket PC of Palm heeft dit , wel valt er door de systeem die compaq gebruikt je ipaq super simpel te kunnen omtoveren in iets wat je nodig hebt , vanwege het zogenaamde " sleeve " systeem shcijf je als het ware je addon om je pocket pc heen , zo heb je digitale camera`s pc interface , bluetooth ( voor als je een model zonder kocht ) e.d
De cassio valt ook uit te breiden met een pc card interface , maar als je een laptop hebt , kan je gwoon je internet naar je pocket pc doorsluizen d.m.v de USB link
A : Zo snel als maar kan ! X-scale heeft wel leuk 400 mhz , maar huidige divx proggies spelen een divx bijna net zo snel als een 206 mhz ARM , een X scale pocket pc gaat je in europa trouwens heel wat eurotjes kosten .
MP3 files kan nog wel met een bescheiden proc , verwacht niet dat je lekker gaat zitten multi tasken als je op de proc een bezuining neemt met bijvoorbeeld een MIPS proc of onder de 125 mhz ARM proc , maar om DIVX prima te spelen moet je natuurlijk encodes maken voor de pocket pc , een pocket pc heeft immers HEEL weining opslag capaciteit en kan een 640 X 480 filmpje niks doen de 206 mhz ARM is de aanrader voor divx , hij valt makkelijk te overclocken op 236 mhz.
Sinds je pocket pc scherm typish 320X240 zal zijn kan je de filesize ook aaridg klein maken , met mijn eigen encodes doe ik er meschien 1 mb per minuut over voor een top encode die er ook heerlijk strak uitziet .
om meer uit je opslag capcitait te halen raad ik ook aan om geen mp3 format te gebruiken maar WMA , die doet het namelijk beter op lage bitrates dan mp3 voor een pocket pc (dat oko weet niet een stereotoren is dus top kwaliteit / bitrate niet nodig )

Sorry hoor maar dit bestaat niet ! ( niet werkend althans ) er is 1 emulator die een plugin hiervoor heeft maar die gaat met 2 FPS en alleen mario doet ut ...
Normale gameboy en gameboy color emulatie werkt toppie !
Welke consoles er nog meer ge emuleerd kunnen worden en die werken op Pocket PC :
- PSX ( playstation ) Geloof het of niet , maar playstation is speelbaar te doen op een 206 mhz ARM proc
- GB ( Game boy ) Gewoon te doen
- GBC ( game boy color ) ook prima
- NES ( Nintendo Entertainment System ) uitstekend
- Atari 2600 etc ... uiteraard uitstekend
- ATari lynx .. toppie
- Sega genesis ... mwah sommige spellen hebben nogal wat moeite maar het is te prima te doen
- Sega game gear , toppie ! Je krijgt zelfs een comerciele emu bij de ipaq voor game gear
- Turbo GFX .. ook super goed te doen en aardig wat coole spellen
- DOS emulatie ! jaha ook oude dos games kunnen gespeeld worden mits ze aan wat voorwaarden eisen .
A: Net zoals DIVX , zo snel als maar kan , voor DIVX en emulatie kan het echt niet anders en zelfs met een 206 mhz ARM moet je aan divx encode wat sleutelen , zoals b.v mono geluid te nemen op een 32 kb/s bitrate , het is geen PC dus het kan niet anders .
Een Dragonball proc heb ik zelf eerlijk gezegd nooit meegemaakt , maar het is kwa specs wel heel wat langzamer dan een ARM , b.t.w ik denk niet dat een dragonball proc 206 mhz kan halen !! Ik denk dat het 66 mhz common was ervoor .
BEDENK WEL !! Een dragonball proc komt alleen op een PDA met PALM OS!!!
HIEROOR ZIJN GEEN DIVX ONDERSTEUNING VOOR EN DE EMULATIe SCENE KIJKT HIER NIet NAAR !!!
Q : - Hoe/is een PDA ook over te clocken. en zo ja, welek modellen lenen zich hiervoor?
A: Super simpel , je download een proggie , dat een simpele executable is , je verhoogt de waarde op de slider of vult handmatig in welke proc snelheid je wilt , druk op toepassen en klaar ben je
Tot slot; hij mag niet meer kosten dan ca. 500 - 600 Euro
Onmogelijk :-)
Wil je divx afspelen dan moet je zowieso de snelste ARM kopen , wil je ook divx spelen moet je immers opslag capaciteit hebben , dit kost ook een duit , reken maar op 200 euro voor een goede, snelle opslag medium zoals Secure digital met een mb of 128 , ja CF is goedkoper maar brak kwa snelheid en stroom verbruik
Wil je lekker relaxt met je excell bezig zijn en snel een mailtje in outlook tikken moet je ook een keyboard nemen
zelf raad ik je aan welke ik heb , de palmtop wireless micro keyboard top ding en kost maar 60 dollar ( *kuch * als je dat veel vindt moet je eens kijken hoeveel eentje met draad hier in europa kost , verkoper wou me voor 300 euro een keyboard verkopen met draad en al

)
Aan mp3 spelen outlook doen , excell doen en een gameboy emulatie ( GEEN gameboy advaned maar de oude en de color versie ) of zelfs NES emulatie dan zit je wel goed aan een mwah 125 mhz ARM ,
emulatie vergt erg veel van eem pocket pc omdat bij de meeste emulatoren niks is ge optimised en er veel performance verloren gaat
Om mp3`s te spelen en ik neem aan dat je wel wat variete will hebben en dus denk ik aan zo`n + - 24 nummers , zou ik zeggen koop hiervoor een opslag medium, dat kost ook weer geld vooral als je voor budget besluiten een pocket pc met 32 mb intern geheugen neemt , bedenk wel de appz die je draait gebruiken ook werk geheugen dus echt die 32 mb volproppen met mp3`s kan dus niet
Ik kan je niet een specifiek model aanraden omdat er gwoon heel veel andere factoren bij komt spelen . Maar meschien heb je aan dit nog wat aan .