[mac] hoe dingen op printplaat doormeten?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.841 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
hallo ik had een mac op werk, een imac G3 maar die kreeg wat waterschade, vandaag krijg ik een nieuwe G4 op werk, en de G3 mocht ik zelf houden, nu wou ik proberen om hem zelf te maken.

maarja ik ben een Noob op gebied van elektronica, maar ik begreep dat je vanalles moet doormeten om het weer werkend te maken, zou dit te doen zijn ?

de monitor springt wel aan maar het pc-gedeelte niet dus

[off topic]
kwist niet precies in welk forum dit hoorde maar ik neem aan dat ze hier het meeste van solderen enzo weten...

Verwijderd

Er kunnen zekeringen gesprongen zijn in het ding zelf... er kan zoveel mee zijn! en vaak is het zo als je zoiets repareerd, je vervangt een component -> is het volgende ook stuk |:(

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

wat het waterschade betreft, is het schade door een paar druppels of heeft ie en paar dagen onder water gestaan?

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:06

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Tsjah .... moeilijk ... je zou eerst eens kunnen kijken of hij wel helemaal droog is en dan kijken of je zichtbare schade ziet, dus roetsporen e.d.

Om echt de componenten door te meten valt tegen .. het meten opzich lukt eigenlijk alleen als je de componenten los soldeerd en dán doormeet. Maar de vraag is eigenlijk .. welke waarde zou je bij het component moeten meten? :?

Kijk .. een weerstandje van 50 Ohm zou ten alle tijde 50 Ohm moeten zijn, maar vaak zijn het van die kleine prutsdingetjes .. SMD noemen ze dat, dus da's nix waard joh :'(

kweenie ... ik heb dus HTS-elektro en ik zou't een optische check geven en verder .. neh, schier onmogelijk .. zelfs als je de schema's erbij had!!

Er zijn wel zaakjes die het voor je kunnen doen, maar dat is ook verre van gratis ...

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• M4RTiN
Petergr schreef op 31 augustus 2002 @ 09:46:
wat het waterschade betreft, is het schade door een paar druppels of heeft ie en paar dagen onder water gestaan?
druppels

• M4RTiN
naja dan hou ik het op dat roet spul

als dat niet helpt dangaat ie op zolder ofzo :?

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-12 09:00
als ie het niet doet wa ga je dan met de kast doen :P want die is uber 1337

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-12 22:22

Corn

Raar jongetje

Hmmm ja, doormeten is iets wat ik totaal niet zou doen, je loopt meer kans iets extra kapot te maken dan dat je het repareert. Het eerste wat ik zou proberen te doen is de voedingskabel loshalen, (Is bij de G3-4) Een Semi-Atx voeding. (De G4 levert ook wat andere grappige spanningen, maar das off topic) Trek de stekker eruit, en controleer of alle spanningen aanwezig zijn. Je kunt hem aanzetten door het groene draadje door te verbinden met de zwarte (Is volgens mijn precies zoals bij ATX) Je voeding moet dan aanspringen, en je moet een fan horen draaien. Verder kun je het moederbord loshalen, en aan de achterkant controleren op schade. Als je er echt niet meer uitkomt mag je hem ook aan mij geven :)

• Tomaat
  • Laatst online: 24-08 21:15
Als er alleen druppels op zijn gevallen dan is, lijkt mij, niet alles stuk. Je kan bijvoorbeeld de HD enzo eruit halen, en die in een andere pc hangen. En ja, die kast....MODTIME!!! :9~

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zou er een pc inbouwen!

• XyonN
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Kijk, deze dude is een an al tweakert; in hart en ziel! _/-\o_

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:06

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

R :+ FL

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Je kan dingen als moederboarden niet doormeten, het zijn meestal meerdere lagen waardoor er onderdelen in zitten die je niet eens kan zien. Maar stond dat ding aan dan toen er water op kwam? Want als ie uit stond dan kan ie niet kapot zijn.
Pagina: 1