Win2K ISA server & VPN ??

Pagina: 1
Acties:

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Binnenkort krijgen we op de zaak DSL, we hebben 3 vestigingen..

Nu zou ik graag de vestigingen onderling koppelen met een VPN met IP-sec encryptie zodat onze interne netwerken gewoon aan elkaar komen te zitten.

Op 1 site hebben we een Cisco Pix staan, dus dat is geen probleem.. De overige sites hebben die luxe niet helaas.. Het plan is om daar een M$ ISA server neer te planten.. Niet dat ik daar happy mee ben maar cisco's zijn duur..

Nu de vraag.. Heeft iemand enig idee of je met win2k/isa server encrypted vpn's op kunt zetten onderling, en wel zodanig dat niet alleen de win2k server er gebruk van kan maken maar dat die ook het interne verkeer er doorheen kan routeren ?

IP Rocks

Verwijderd

Ongetwijfeld, hoe weet ik pas volgende week. Krijg dan pas cursus van MS ISA. Maar kijk eens op: http://www.isaserver.org/

Verwijderd

Wij hebben onze 2 vestigingen gekoppeld middels VPN mbv 2 ISA servers.
Je kunt het zo instellen dat er getracht wordt met IPSEC te connecten en anders gaat ISA een stapje lager.
Het is zeer eenvoudig op te zetten: er zit een speciale wizard voor VPN connecties in ISA. De config file die daaruit voorvloeit plempte we op een floppie, reden naar de andere vestiging en lazen de config file daar weer in. En voila, er was VPN.
Maar zoals altijd met M$ zitten er nog wel wat rare quirks in. Zo heel af en toe lijkt de verbinding weg te vallen (1x per 2 mnd). Dan is het een kwestie van disconnecten en weer connecten en het kachelt weer.
Tip: gebruik WINS als je je LANs gaat koppelen en gebruik voor je 3 vestigingen verschillende ip ranges (wij hebben gekozen voor 192.168.0.x ranges). Geef ook in je ISA server deze 3 verschillende ranges op. Dan kun je nl. makkelijk vanuit bijv. range 192.168.0.0 pingen naar 192.180.0.1 etc.
Succes.