Toon posts:

Hoe moet ik een tar.gz compilen??? ik ben n00b

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen ik heb linux er nu net 3 dagen opzitten en nou ik heb natuurlijk wel gezien dat er veel ge tar.gz wordt nouja anyways kweet niet hoe ik zoiets moet compilen....
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

is er misschien een programmatje in linux ingebouwd daarvoor??
of moeten we met consoles gaan werken ....

bedankt alvast...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens Mandrake de nieuwste versie (8.2 ofzo in ieder geval zo beta van mandrake 9) misschien is dat ook nog handig om te weten

Verwijderd

AFhankelijk van welke distro zijn er ook ander mogelijkheden. RedHat en andere (ook Mandrake) gebruiken ook RPM bestanden, welke vrij eenvoudig te instaleren zijn. Debian maakt gebruik van weer een ander systeem.

Samenvattend, kijk of er een gecompileerde variant al beschikbaar is voor jou distro en doe dat compilen op een moment dat je al meer ervaring hebt. Overigens zo een tar.gz is de gecomprimeerde source, dus moet ook nog uitgepakt worden.

Verwijderd

man tar
man gunzip

en erm iets minder smileys gebruiken volgende keer en ook zo snel niet kicken !!!

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 14:56

aP_

de distro maakt op zich niet zo veel uit. Gebruik de Search maar eerst :)

Gezocht op woord(en): (and) 'tar.gz' (and) 'uitpakken'
=> 38 topics gevonden, pagina 1/1
.tar.gz openen in linux ?

dat gaat dus gewoon in de console :) Als je progs wil hebben met een gui, dan moet je eens zoeken op http://www.tucows.net/

veel succes, en vergeet niet: Linux=lezen (en zoeken :))

Het is lastig om je specs up to date te houden

Verwijderd

Topicstarter
ja maar er is alleen een tar.gz van die file :S daarom ik weet niet of je er een paar commando's voor moet gebruiken ofzo om em te uncomprimeren en er een install van te maken:( anyway ik draai mandrake laatste beta versie van mandrake 9!
dat zei ik al .... gaarne meer help over dit onderwerp

Verwijderd

Topicstarter
thnx aP_ zo komen we al weer wat verder.....

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
gunzip -c jou filetje.tar.gz | tar xf -
cd jou directory
./configure
make
make install

Meestal als je hebt uitgepakt zit er ook een readme of install beschrijving bij met alle optie's
Meer info over die commando's.
code:
1
2
3
man gunzip
man tar
man  ....... whatever command dat je nodig hebt.

suc6 :)

Verwijderd

Zoals Yakko al zei: type man gunzip of man tar in. Krijg je een mooie uitleg.

In het kort:

gzip -N bestand.tar.gz

tar xvf bestand.tar

Bezoek eens http://linux.pagina.nl

Halverwege staan een aantal beginners links. Misschien kan je daar wat uithalen.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik doe altijd
tar -xvzf bestand.tar.gz ... :)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Open een console en typ 'tar -xzvf naam.tar.gz'. Je 'cd't dan naar de directory die dan net voor je is aangemaakt. Meestal moet je dan het volgende doen:

'./configure'
Dit is een script dat controleert of alles wat nodig is voor compilatie van dit pakket en dat de zogenaamde Makefiles aanmaakt.
Dikke kans dat er op dit punt iets mist of verkeerd is, zodat je eerst andere dingen moet installeren. Vaak zijn dit 'devel' (van 'development') pakketten waarin header files staan waar de software die je wil installeren afhankelijk van is.
Heb je die geinstalleerd, dan draai je ./configure opnieuw en hoopt dat het deze keer wel goed gaat. Uiteindelijk moet ./configure kunnen draaien zonder foutmelding. Het helpt soms om de file 'config.cache' te wissen tijdens dit process (rm config.cache).

'make'
Dit bouwt de software.

'make install'
Installeert de boel. 'make uninstall' deinstalleert.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
dragandeuzz, ik zie dat je net gisteren een account hebt gemaakt op dit forum. Heb je de FAQ al gelezen?

Leuk dat je Linux aan het uitproberen bent! Er staan hierover al een heleboel dingen op internet, een goed beginpunt is om de bovenste 3 topics in NOS te lezen, daar staan allemaal links in naar nuttige informatie, en softwarepakketten die je misschien eens wilt uitproberen.

Als je iets niet weet, dan gebruik je eerst de search. Zowel dit onderwerp als datgene wat je gisteren vroeg (over WineX) had je makkelijk kunnen vinden door de search (hier op GoT) of Google te gebruiken.

Dus...volgende keer eerst zelf een half uur proberen, en dan pas vragen, okay?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aanvulling op Wilke: ..en als beginner kun je beter niet gelijk dingen gaan compileren, maar eerst maar eens de basis leren.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Juist, zoals ook in de FAQ staat: als je deze FAQ nog nodig hebt, lijkt het me niet verstandig om te gaan compilen. Probeer eerst maar eens je weg in linux te vinden... die vragen die je hier stelt, zijn nogal basic voor iemand die wil compilen. Nevertheless, welkom hier :)
Maar dit topic gaat wel dicht.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.