Opus is ook duur,
http://shop.cdfreaks.com is stuk goedkoper en heeft nu ook Taiyo Yuden in de promo. In 99.9% van de gevallen kun je er zeker van zijn dat Taiyo Yuden CD-Rs goed zijn. Platinums zijn echt troep hoor, omdat je er NU geen problemen mee hebt, over een tijd zul je het wel ondervinden, dan is je collectie onleesbaar en had je toch liever wat meer geld uitgegeven aan je CD-Rs. Zie
hier voor testen met CD-Rs (C1 en C2 scans -> error correctie van een CD-R, let goed op de schaal!) en zie hoeveel verschil het in kwaliteit uitmaakt !
Sommige fabrieken die door Platinum worden gebruikt (DST, slechte kwaliteit Ritek) zijn soms na een paar uur zonlicht (goeie test voor houdbaarheid) totaal niet meer te lezen!
Nu heeft deze ook Mitsui CD-Rs getest (supergoed, maar ook veel te duur) en die gaan helemaal superlang mee, maar de prijs/kwaliteit van die CD-R's vind ik niet echt super. Data die ik lang wil bewaren doe ik op HiSpace Gold of Taiyo Yuden en voor niet superbelangrijk spul, gebruik ik DataTrack omdat ik zeker weet dat die altijd van dezelfde fabrikant komen.
Veel mensen denken er niet zo bij na, maar een keuze maken over je CD-R media iis best belangrijk als je op je data bent gesteld...
Die tests van magzine's zijn vaak zinloos, omdat zoals al eerder gezegd veel merken van fabrikant switchen (Platinum plakt soms z'n merk op fabrikant X dan weer op fabrikant Y of V, W, Z etc)