Toon posts:

WinME herkent nieuwe brander niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu nieuwe brander gekocht, de Plextor 40/12/40, maar nu sluit ik 'm aan... 2 kabels: brede kabel met veel pinnen en de kabel met rood-geel-zwart snoer... (4 pinnen)... alle snoeren zitten goed vast... ik heb ook al het allerkleinste snoertje erin gehad, met die 4 kleine pinnetjes, maar bij alle opties krijg ik mijn CD brander niet te zien in DEZE Computer... Weet iemand wat hier aan de hand is?

(Sorry voor vele pinnetjes en snoertjes, maar ik weet de namen niet van deze dingen)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Heheh, je zult toch wel beide kabels erin moeten doen ;)
De platte kabel met allemaal kliene kabeltjes is de IDE-kabel. Die moet dus (eventueel via andere IDE Devices) naar het moederbord lopen. De kleine met de pinntjes is de power kabel.
Verder moet je erop letten dat de jumperinstellingen goed zijn.

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 04:02

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

De brede (IDE heet 'ie) kabel mag absoluut niet verkeerd om zitten. Pin 1 is aangegeven met een roodgekleurd draadje. Als het goed is staat er een kleine '1' bij de aansluiting op je moederbord en je brander aan de zijkant van de aansluiting waar deze in moet. Zorg ook dat in je BIOS alle IDE interface apparaten op automatisch herkennen staan.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

Topicstarter
ja, en dan zitten ze er allemaal in, en dan herkent ie ze nog niet..... heb ik nieuwe drivers ergens voor nodig ofzo?

Verwijderd

DenniZ-X schreef op 30 augustus 2002 @ 20:29:
De brede (IDE heet 'ie) kabel mag absoluut niet verkeerd om zitten. Pin 1 is aangegeven met een roodgekleurd draadje. Als het goed is staat er een kleine '1' bij de aansluiting op je moederbord en je brander aan de zijkant van de aansluiting waar deze in moet. Zorg ook dat in je BIOS alle IDE interface apparaten op automatisch herkennen staan.
tegenwoordig kan dat niet eens meer of je moet een hele oude IDE kabel hebbe

je moet goed opletten hoe je jumpers staan op de brander, als je brander het eerste apparaat op de IDE kabel is moet ie op master staan, als ie het 2e appaaraat op de IDE kabel is moet ie op slave staan. Als je brander het enigste apparaat is op je IDE ook op master. B)
hoe je je brander op master of slave moet zetten staat vast en cker wel in je gebruikershandleiding en anders googlelen :7

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 04:02

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 20:37:
[...]

tegenwoordig kan dat niet eens meer of je moet een hele oude IDE kabel hebbe

je moet goed opletten hoe je jumpers staan op de brander, als je brander het eerste apparaat op de IDE kabel is moet ie op master staan, als ie het 2e appaaraat op de IDE kabel is moet ie op slave staan. Als je brander het enigste apparaat is op je IDE ook op master. B)
Mee eens, maar dat iemand een moderne brander heeft betekent lang niet altijd dat 'ie ook op een modern systeem wordt aangesloten :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

Topicstarter
wat houd dat nou precies in 'hoe je jumpers staan'... kan iemand me dat uitleggen?

al gevonden in (uitgebreide) handleiding op CD-ROM

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2002 20:46 . Reden: Al gevonden ]

Verwijderd

Staat je nieuwe brander ingesteld als Master of Slave
(aan de achterkant van je brander zitten 6 of 8 pinnetjes
met een jumpertje, je moet hem wel hetzelfde zetten als je oude branden
kijk daar even aan de achterkant

Verwijderd

(meestal) naast je IDE ingang op je brander zitten 2 rijtjes van 4 pinnetjes, daaroverheen zitten van die kappies die 2 van die pinnetjes met elkaar verbinden, zo kan je aangeven of de brander op master of slave moet staan, in je gebruiksaanwijzing staat wel waar je die kappies (jumpers) overheen moet schuiven om hem op master of slave te zetten

• edgar108
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 14:54

edgar108

www.dune.de

en zorg ervoor dat de IDE poort (1 of 2)waarop de brander (master of slave) is aangesloten in de BIOS op auto staat of op cdrom, dan weet je sowieso of de BIOS hem ziet....

inderdaad AAD

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 20:40:
wat houd dat nou precies in 'hoe je jumpers staan'... kan iemand me dat uitleggen?

al gevonden in (uitgebreide) handleiding op CD-ROM
Jumpers zijn gewoon die kleine zwarte (meestal zwart) dingetjes achter op de brander. Als je de brander voor je houd met de achterkant naar je toe dan zie je dus de volgende uitgangen: Eerst de geluidsuitgang, dan de pinnetjes met jumpers (zwarte dingetjes), dan de pinnetjes waarop de IDE kabel moet, en uiteindelijk de poweruitgang.

Dat jumpertje moet geloof ik helemaal aan de linker kant zitten. Dan staat ie op master. Dit geldt alleen als de brander alleen op de kabel zit aangesloten. Anders moet het op slave staan. Er staat meestal op de nieuwe brander ook een stikkertje op de onderkant met de jumpersettings. Wel handig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus een dvd speler en mijn nieuwe brander op dezelfde IDE kabel aangesloten... hoe moet ik dit nu instellen... die andere IDE kabel gaat naar mijn HD dus die kan ik niet meer gebruiken (teveel snoer nodig)... ik heb 4 (x2) van die pinnetjes naast elkaar... maar in de handleiding maken ze gebruik van 3(x2) pinnetjes :-( ... hoe moet ik dit instellen?

(ik had hierrvoor wel een brander met 3 pinnetjes en daar stond ie in het midden)

Verwijderd

Topicstarter
nu heb ik 'm dus zo aangesloten dat ze wel herkent worden (eindelijk) bij het opstarten... als sec. master en sec. slave... maar nu krijg ik ze niet te zien in Windows Verkenner/Deze Computer, dus kan ik er niks mee... zijn er dan toch nog wat instellingen FOUT?

Verwijderd

ik neem aan dat je een moederbord boekje bij je pc hebt gehad. (hier staat bv BIOS
gegevens en een moederbord "plattegrond" in)
In dit boekje kan je zien wat je 1e IDE aansluiting op je mobo is en welke je secondairy.
Van je 1e IDE op je moederbord ga je naar de DVD (zet je op master) en vandaar naar je
brander (zet je op slave).
Vanuit je secondairy op je mobo ga je naar je (enigste?) HD (die zet je op master)

zoals al eerder door DenniZ is aangegeven moet je wel op de rode rand van je IDE
(brede platte kabel) letten. Als er op je IDE kabelaansluiting echter uitstulpingen zijn
aangebracht kan dit bijna niet fout gaan.
Kan je eventueel je brander type en mobo opgeven want daar kunnen we je beter
mee helpen.

Verwijderd

Topicstarter
brander is plextor 40/12/40 en moederbord is een ASUS P4B...

Verwijderd

40/12/40A ? en ASUS P4B (staat er niets meer achter de B ?)

en heb je een cd met Plextools bij de brander gehad ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 09:03:
Ik heb nu dus een dvd speler en mijn nieuwe brander op dezelfde IDE kabel aangesloten... hoe moet ik dit nu instellen... die andere IDE kabel gaat naar mijn HD dus die kan ik niet meer gebruiken (teveel snoer nodig)... ik heb 4 (x2) van die pinnetjes naast elkaar... maar in de handleiding maken ze gebruik van 3(x2) pinnetjes :-( ... hoe moet ik dit instellen?

(ik had hierrvoor wel een brander met 3 pinnetjes en daar stond ie in het midden)
als je er van achter tegenaan kijkt zij je 4 (x2) de linkse is van de DMA
De rechtse is Master, de 2e van rechts is Slave, de 3e van rechts is Cable Select

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hij zegt dat de brander in het bios al wordt herkend. Dus het ligt niet aan de jumpers.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

dreeke schreef op 31 augustus 2002 @ 13:33:
Hij zegt dat de brander in het bios al wordt herkend. Dus het ligt niet aan de jumpers.
is dat je enige commentaar c.q. hulp ?

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 13:45:
[...]

is dat je enige commentaar c.q. hulp ?

het was maar een mededeling omdat hierboven nog steeds allemaal posts staan met uitleg hoe hij de jumpers moeten zetten, terwijl dat een stuk naar boven al was opgelost.

Je hoeft je niet perse aangevallen te voelen hoor.l

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

dreeke schreef op 31 augustus 2002 @ 13:33:
Als jij de jumpers verkeerd zet dan zal de drive uiteindelij wel herkend worden, het BIOS die dit aan de hand van de poort waarop de drive zit aangesloten.

Dat de werking bagger is, is een tweede.
Hoe de boel is aangesloten maakt veel uit voor de algehele performance.

Primair: Master HD -> Master CD-rom/writer
Secundary: Slave HD -> Slave CD-rom/writer

Of

Primair: Master HD -> Slave CD-rom/writer
Secundary: Slave HD -> Master CD-rom/writer.

Hier zit een wereld van verschil tussen.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Als je 2 masters of 2 slaves aan 1 IDE kabel hangt wordt altijd minstens 1 van de 2 niet herkend in het BIOS.

De topicstarter geeft zelf ook aan dat hij de apparaten heeft aangesloten als Secondary Master en als Secondary Slave. Da's dus geen enkel probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Hier ligt het allemaal niet aan, hij wordt namelijk gewoon herkend in het BIOS, maar niet in Windows Millenium zelf, Deze Computer en Windows Verkenner... alle master/slave instellingen staan goed...

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ga eens naar apparaatbeheer

(Configuratischerm > Systeem > Apparaatbeheer (tweede tabblad).

Bij CD-ROM devices zou ook je brander moeten staan, staat ie daar wel ? En zo ja, dan met een geel vraagteken ernaast, of gewoon als goed functionerend?

Verwijderd

Heb je de Plextools al geinstalleerd?

Verwijderd

dreeke schreef op 31 augustus 2002 @ 13:51:

[...]

het was maar een mededeling omdat hierboven................

Je hoeft je niet perse aangevallen te voelen hoor.l
[off topic]
Ik voel me echt niet aangevallen hoor, maar ik vond alleen dat je misschien gelijk nuttige informatie voor die jongen had kunnen posten

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Plextools heeft hier niets mee te maken. Het gaat om een ATAPI device die gewoon door windows gezien moet worden.

Een herkenning in de BIOS maar niet in windows kan toch een jumper probleem zijn, probeer anders ook eens een andere IDE kabel. Koppel anders eens de DVD speler los en kijk als de writer (op master) wel gezien wordt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Atapi check kan je hier downloaden

http://www.plextor.be/download/ftp1/CDRInfo.zip
Pagina: 1