Toon posts:

laptop + Hifi mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Hifi systeem bestaan uit een NAD C350 amplifier en C420 Tuner met de Dynaudio Audience 42 speakers.

Mijn laptop is een Dell Lattitude C610 met Cirrus Logic CS4205 als onboard audio chip. Ik heb ook een docking station voor deze laptop en ik verbind mijn amplifier met het docking station via een standaard RCA - to - jack kabel.

Ik beluister vaak mp3's en online radio's en de sound van de laptop is bedroevend. Het output volume is te laag en er zit te veel ruis op het signaal. Ik had ook niet anders verwacht hoor.

Ik wil de situatie verbeteren maar weet niet goed welk product ik nodig heb.
Eigenlijk heb ik gewoon een externe DAC nodig van hoge kwaliteit.
Ik zou dan kunnen kiezen voor de Extigy van Creative maar dat is een dolby 5.1 toestel, terwijl ik maar stereo nodig heb en er zitten vele andere prutsopties bij die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. Een andere optie is de stereo-link (http://www.stereo-link.com) maar die kost al 169 euro en daar moeten dan nog eens verzendingskosten en invoertaxen op betaald worden, dus die komt zeker duurder uit dan de Exitgy (+/- 200 euro).

Is er nog een ander USB audio product met deftig geluid, zonder prullen derop ?

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 07:54

DSK

boeiend...

Op een beurs heb ik wel eens een PCMCIA geluidskaartje gezien. Misschien is dit iets...
Maar is het signaal dan zo slecht? Is er niet iets mis met je kabel? of probeer eens de headphone uitgang rechtstraaks op de laptop...

Blog (Linux-related)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

volgens mij zijn er wel usb naar spdif stekkertjes te koop.

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-08 22:19
http://www.musicstorekoeln.de/

hier kan je een kastje kopen voor je USB poort met een SPDIF uitgang erop, er komt echt akelig mooi geluid uit...en is onwijs simpel...

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De Audiotrak Optoplay :)

Afbeeldingslocatie: http://www.audiotrak.net/images/optoplay.jpg

Zie ook hier: http://www.soundkartenkatalog.de/deu/p131.html ( € 98 ) en hier: http://www.active-audio.be/Audiotrak%20-%20Optoplay.htm ( € 99.90 )
Specifications

Interface: USB Spec Ver1.1, USB Audio Class Spec Ver1.0
Outputs: Analog & Digital Audio 2-channel output
Output Format: Analog Line or Headphone output, SPDIF Optical Output
Sample Rate: 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 64 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz
Resolution: 16 bits upto 24 bits
Analog output Level: 1.0 Vrms Maximum.
Headphone Amp power: 50 mW Maximum.
Power: USB Bus powered - 100 mA
WIN 98SE/ME/2000/XP/MAC OS X compatible

Verwijderd

Topicstarter
Pcmcia heb ik bekeken maar die kaartjes zijn altijd voor de professionele markt bedoeld, studio/producer werk etc.
Met als gevolg dat ze veel te duur zijn en onnodige snufjes bevatten die ik nooit ga gebruiken. En ja, de soundcard van die laptop is echt slecht, de kabel is in orde.

Die laatste 2 posts waren wel interessant, ik heb bijvoorbeeld ook dit apparaat gevonden: http://www.edirol.com/products/info/ua1a.html

Nu probeer ik er nog wat reviews over te vinden om iets meer te weten te komen over de klankkwaliteit. Alvast bedankt!

• Tele
  • Niet online
Die Edirol is wel € 151 inc btw in de europese webshop :o

Afbeeldingslocatie: http://www.edirol.it/europe/f/ua1a_300.gif
Main Features

Standard RCA analogue Line Left/Right I/O connectors
Noise-free USB bus-powered design
Native OS (Windows 98/Me/2000/XP, MacOS 9.0.4 and MacOS X) driver compatibility
16-bit/44.1 kHz sampling rate resolution
Ideal product for replacement of built-in audio device on laptop and home computer
Maar heeft wel in & uitgangen, de audiotrak heeft alleen een uitgang :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:39

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Waarom gelijk naar iets anders kijken?

volume nivo te laag en ruis te hoog...? Controleer je volume settings eens in windows.
Zet de volumeregeling van de master of wave eens hoger tot je een gelijk nivo hebt tov je tuner ofzo...

Alles kan stuk.

• Tele
  • Niet online
remco_k schreef op 02 september 2002 @ 13:44:
Waarom gelijk naar iets anders kijken?

volume nivo te laag en ruis te hoog...? Controleer je volume settings eens in windows.
Zet de volumeregeling van de master of wave eens hoger tot je een gelijk nivo hebt tov je tuner ofzo...
Ik ken meerdere laptops die met geen enkele mogelijkheid ruisvrij te maken zijn. Het zou zonde zijn om de genoemde audio apparatuur op zo'n ruisende bron aan te sluiten. :)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Elektuur heeft een poosje terug een USB DAC gepubliceerd.. schijnt een behoorlijke kwaliteit te hebben..

IP Rocks

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zoek ook een manier om m'n laptop van digitale audio uitgang te voorzien, maar dat valt nog niet mee. Veel dingen zijn 150 euro of nog duurder, niet in nederland te krijgen enz.
Weet iemand een usb -> spdif ding dat in NL verkrijgbaar is voor niet te veel?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

compie schreef op 21 september 2004 @ 11:45:
Ik zoek ook een manier om m'n laptop van digitale audio uitgang te voorzien, maar dat valt nog niet mee. Veel dingen zijn 150 euro of nog duurder, niet in nederland te krijgen enz.
Ja de M-Audio Sonica. Weet alleen niet of die wel in NL in een winkel verkrijgbaar is.

M-Audio Sonica (wat kan ik verwachten ?) en waar kopen ?

Ben er zelf erg tevreden over, destijds gekocht voor 75 euro bij een internetshop in Duitsland.

edit:
De sonica wordt denk ik niet meer gemaakt. Nu is er de transit:
http://www.m-audio.net/products/en_us/Transit-main-1.html

en de sonica theater:
http://www.m-audio.net/pr...SonicaTheater-main-1.html

[ Voor 24% gewijzigd door j-w op 21-09-2004 11:51 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De SoundBlaster Audigy 2 NX is dan ook een goede keuze, vanaf zo'n 115 euro.
pricewatch: Creative SoundBlaster Audigy 2 NX, USB (Retail) en nieuws: Sound Blaster Audigy 2 NX review

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-08 23:03

Offtrack

Ondertitel

Creative heeft behalve de extigy nog een simpelere uitvoering, zie deze link:
http://us.creative.com/pr...bcategory=207&product=154

Verwijderd

Inderdaad de MP3+ een heel prettig stereo USB1.1 geluidskaartje wat gewoon heel goed werkt en iets van 30€ kost meen ik.

Verwijderd

Een rijdje terug hadden ze bij Correct een Yamaha RPU-200 en AP-U70 te koop voor 99 respectievelijk 69 euro. Het is een beetje zonde om deze versterkers puur en alleen als DAC te gebruiken, maar voor 69 euro heb je wel een perfect geluid voor je laptop. Zou even moeten zoeken of en waar je deze nog zou kunnen kopen.

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 19:05:
Inderdaad de MP3+ een heel prettig stereo USB1.1 geluidskaartje wat gewoon heel goed werkt en iets van 30€ kost meen ik.
42 euro:
pricewatch: Creative SoundBlaster MP3+ (USB)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

compie schreef op 21 september 2004 @ 11:45:
Ik heb een Soundblaster MP3+, en die kost maar 40 euro :) Is een USB doosje met optical en analoog in/out en hij werkt perfect (ook onder Linux trouwens).

edit: Je was me net voor :D

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 26-09-2004 17:18 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 17:46
Ik bezit zelf een nad c370 en een nad c321 deze zijn eigenlijk in mijn ogen zo goed dat het geluid van mp3 altijd tegenvalt overigens heb ik de zelfde tuner als jouw.
Als je mp3 opneemt op een normale audio cd dan gaat het nog wel maar bijv mp3 van een pc of dvd speler luisteren valt altijd tegen in vergelijk met een gewone cd.

[ Voor 6% gewijzigd door snameroc op 26-09-2004 18:14 ]

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

snameroc schreef op 26 september 2004 @ 18:12:
Als je mp3 opneemt op een normale audio cd dan gaat het nog wel maar bijv mp3 van een pc of dvd speler luisteren valt altijd tegen in vergelijk met een gewone cd.
Dat is kul en zit denk ik puur tussen je oren. Het digitale signaal dat een geluidskaart uitspuugt kan minstens zo goed zijn als wat een CD-speler er van bakt. Het zou hoogstens zo kunnen zijn dat de oversampling en ander spul in de CD-speler en minimaal verschil maakt, maar in feite is dat niet eens gewenst. Het is wat anders als je er een uberbrakke DVD-speler met slecht loopwerk (veel leesfouten) aan hangt, maar de digitale uitgangen hoeven van geluidskaarten hoeven echt niet onder te doen voor een audio CD'tje dat je uit MP3's heb gefabriceerd.

Wat ik me trouwens afvraag is of jij je CD-speler digitaal of analoog aan je versterker hebt hangen. Er kan natuurlijk een kwaliteitsverschil zitten tussen de DA-converter van de CD-speler en die van de versterker.

[ Voor 13% gewijzigd door Exirion op 26-09-2004 18:22 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• snameroc
het zal niet meevallen om op een nad c350 of c370 digitaal aan te sluiten want die aansluiting is er niet op aanwezig.
Het is een gewone klasieke concreet opgebouwde 2 kanaals versterker.
En theoretisch heb je gelijk maar een gemiddelde dvd speler geeft nu eenmaal slechter audio signaal als een iets duurdere stand alone cd speler.
Als ik jouw was zou ik maar eens een middag gaan luisteren bij een speciaalzaak en als jij het verscil niet hoort even goede vrienden maar in mijn ogen zijn ze er wel degelijk.
Daar komt nog bij dat alle digitale hoogfrequentkomponenten het geluid wel degelijk beinvloeden,net zo goed dat audio out van een video altijd beter klinkt dan rechtstreeks oudio out van een tv die immers ook hoog vermogen hoogfrequent uitstraalt van de hoogspanning welke de audio negatief beinvloed.
Als je uit een geluidskaart van een pc storings vrij geluid wil halen zul je die toch echt af moeten schermen tov de hoog vernogens hogere frequentie's uit de prccessor en voeding.
Ik zeg niet dat het niet kan maar over het algemeen is het niet even goed als echte audio apparatuur.
Het komt wel steeds meer in de buurt en als je er tevreden mee bent gewoon blijven luisteren hoor.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

snameroc schreef op 26 september 2004 @ 18:44:
Als ik jouw was zou ik maar eens een middag gaan luisteren bij een speciaalzaak en als jij het verscil niet hoort even goede vrienden maar in mijn ogen zijn ze er wel degelijk.
Ik heb prima high-end spul staan ;) En ik maak en luister al vele jaren MP3.
Daar komt nog bij dat alle digitale hoogfrequentkomponenten het geluid wel degelijk beinvloeden,net zo goed dat audio out van een video altijd beter klinkt dan rechtstreeks oudio out van een tv die immers ook hoog vermogen hoogfrequent uitstraalt van de hoogspanning welke de audio negatief beinvloed.
Als je uit een geluidskaart van een pc storings vrij geluid wil halen zul je die toch echt af moeten schermen tov de hoog vernogens hogere frequentie's uit de prccessor en voeding.
Ik gebruik Toslink, dus van storende invloeden is geen sprake :) Bij coax digitaal wel inderdaad.
We zijn het er onmiddelijk over eens dat ongecomprimeerde audio beter klinkt dan gecomprimeerde, maar niet dat een MP3->audio-CD op een CD-speler beter klinkt dan wat bij het afspelen van dezelfde MP3 uit de Toslink van een geluidskaart komt :)

En aangezien jij aangeeft geen DA-converter in je versterker te hebben, vraag ik me af waar je je stelling op baseert. Waarschijnlijk speel je je MP3 analoog af? Ja, dan heb je kwaliteitsverschillen ja... maar dan in het analoge domein.

[ Voor 13% gewijzigd door Exirion op 26-09-2004 19:04 ]

Verwijderd

m-audio heeft ook mooi spul op dit gebied, ik wil niet flamen naar Dell, maar die gebruiken idd vaak goedkope onderdelen.

Als je veel met geluid bezig bent, of alleen zakelijk kan je ook eens naar een andere laptop kijken natuurlijk. mijn Powerbook geeft een zeer goed geluid uit de standaard uit gang :)

zit echt een mooi geluidje in!

• snameroc
Hallo Exirion het kan natuurlijk best zo zijn dat jouw da converter heel goed is en zeker als hij in de versterker zit heb je geen last van hf invloeden van je pc en dat dan de pc net zo god klinkt als een zelf opgenome audio cd met mp3.
Maar zo als je zelf al aamgeeft klinkt ongecomprimeerde muziek dus een normale cd beter dan gecomprimeerde mp3.
En op een nad versterker hoor je dat verschil echt wel hoewel er ook wel goede gecomprimeerde bestanden zijn.
Zeker de cd's uit de begin tijd van de cd speler klinken veel beter dan de gemmidelde huidige cd's
Heeft jouw da converter gescheiden voeing tov de voorversterker en is hij afgeschermt wat digitaal betreft tov analoog?
Maar maak je geen zorgen het gaat erom dat je kunt genieten van muziek en ieder doet dat op zijn manier.

Groeten Johan

Pagina: 1