[EL] Voeding vraag, wat is dit voor onderdeel?

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik heb een enermax 350 watt voeding uit elkaar liggen, hij wordt in een behoorlijke platte kast gestopt. Nu heb je de printplaat, de aan en uit knop en stekker ingang, maar er zit ook nog een ander onderdeel aan. Hij zit met 2 blauwe draden aan de printplaat vast, en is heel zwaar. Normaal zit hij boven de condensatoren en spoelen op de print ondersteboven gemonteerd. Het is een plastic deel, waar de draden ingaan, en daaromheen allemaal plaatjes metaal. Er zit een stikker op met: "LL100-1 RC 0118"

Dit vraag ik omdat hij dicht bij het moederbord gemonteerd gaat worden, en ik voreg me af of hier straling vanaf kwam die het mobo niet zo leuk vind.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Vast niet aangezien ze bij enermax toch wel rekening houden met straling. en je hebt altijd nog een STALEN buitenkant

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:32

Eraser127

Nijkerk

maak er ff een tekening van ofzo

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41326

of leg het ff op de scanner ik dednk zelf dat als het het enige ijzeren blok is dat het een soort trafo is (maar wie ben ik als elektro noob op GoT nivo (hier in ded buurt en op school ben ik DE man)) maar anders teken het indeerdaad na of maak een scannetje (gewoon op scanner pleuren slecht beeld boeit niet vaak kunnen wij het al aan de vorm zien)

en ik denk dat als je hem netjes in een stalen buitenkant maakt dat het niet veel kwaad kan. of wikkel hem in aluminiumfolie (wel oppassen dat je geen ijzer raakt) want ulafolie geleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ik heb hem even getekend, zoiets is het.
ik heb de behuizing trouwens "verwijderd", alles ligt los.

Afbeeldingslocatie: http://130.161.82.10/gladiool/enermaxblok.jpg

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 12:32

Eraser127

Nijkerk

hhm leg onderdeel anders ff onder de scanner ofzo, denk dat het anders een soort trafo-tje of spoeltje is

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
sorry scannen kan nu niet. Het lijkt meook iets van een trafo, maar op andere enermaxen zit her weer niet. binnen in het blok zie ik koper zitten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 17-06 23:08
is idd een spoel om de cosinus(phi) zo laag dicht mogelijk bij 1 te houden (arbeidsfactor)

je computer is nl een sterk capacitieve belasting
en die spoel is bedoeld om dat met z'n inductie recht te trekken

de enige die daar blij mee is is het energie bedrijf

en die spoelen kom ik pas sinds een jaar ongeveer in voedingen tegen
ik heb ze uit al mijn voedingen gesloopt om 2 redenen

1. ze maken een irritant brommend geluid (100Hz)
2. ze belemmeren de airflow in de voeding (kijk maar eens door je fan naar binnen hij zit er recht voor (bij aopen voedingen dan)

oplossing : er uit halen die zooi

hoe ? draden door knippen en aan elkaar maken

(ik had een schematje hoe het op de print precies in elkaar zit)

de spoel zit achter de + van de brugcel voor de buffer condensatoren

ik heb dit bij 3 voedingen gedaan waarvan er 1 24/7 aan staat kan dus absoluut geen kwaad

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
you da man! Want dit ding zit namelijk VRESELIJK in de weg. Ik ben niet zo'n kenner op electro gebied. Ik ben handig genoeg om de boel uit elkaar te halen en veilig in te bouwen, maar echt electro kennis heb ik niet.

Dus als ik de blauwe draden (2) doorknip en met een kroonsteentje aan elkaar maak is het goed? Dat zou erg fijn zijn, hij gooit mijn hele layout in de war :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
jup dan ben je er vanaf

ik heb een oude en een nieuwere aopen voeding naast elkaar gehouden en die zijn op de spoel na exact het zelfde (zelfs de gaatjes waar de draden van de spoel uit komen zitten op de oude print)

gewoon aan elkaar knopen bv met een kroonsteentje ja

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Sine schreef op 30 augustus 2002 @ 21:02:
is idd een spoel om de cosinus(phi) zo laag dicht mogelijk bij 1 te houden (arbeidsfactor)

je computer is nl een sterk capacitieve belasting
en die spoel is bedoeld om dat met z'n inductie recht te trekken

de spoel zit achter de + van de brugcel voor de buffer condensatoren
Achter de brugcel (dus gelijkspanning !!!) heeft de spoel niets met capacitieve en inductieve belastingen te maken. Het klinkt eerder dat de (smoor)spoel in samenwerking met de condensatoren een filter vormt om de hoogfrequente schakelpulsen van je voeding voor het 220 net weg te filteren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
dat dacht ik in eerste instantie ook

maar achter de brugcel heb je het over pulserende gelijkspanning (100Hz van de dubbelz gelijkrichting)

Afbeeldingslocatie: http://www.sciencenet.org.uk/database/Physics/ACCircuits/Images/FULLWAVE.GIF

en pas na de elco's is het zoiets

Afbeeldingslocatie: http://www.sciencenet.org.uk/database/Physics/ACCircuits/Images/SMOOTHWAVE.GIF

maar toen kwam ik op het net een artiket tegen erover incl schema en het schijnt toch echt te zijn om de arbeidsfactor netjes te houden

en wat ik al zei als je een oude en een nieuwe voeding naast elkaar legt zijn ze behalve de smoorspoel exact het zelfde

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63608

IK WEET WAT HET IS !!!!

die buitenaardse wezens willen eens weten wat zon pc is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
ik heb het schema weer gevonden

Afbeeldingslocatie: http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc400sch-primside.gif

achter de brug zie je aan con2 een pfc coil (pfc = power factor correction)

dat is dus die spoel

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 09:43
maar ff een vraagje dat ding zal er toch niet voor jan L.L in zitten neem ik aan?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vroeger zat er op zo'n plek een NTC weerstand. Die zorgde ervoor dat de inschakelstroom laag blijft. Nu met de vele grotere stromen (300+ watt) gebruiken ze dus een smoorspoel zo te zien.

Kan het kwaad om weg te halen......
Ik vrees van wel, bij het aanzetten krijgt de brugcel een hele grote klap door het laden van de elco's en de eerste inschakelpuls van de transistoren dat er ooit een tijd komt dat de brugcel doorslaat.......

Naast dat heeft de spoel ook een filterende werking....
Vanuit de brugcel vormt ie samen met de elco's een super laag-doorlaat filter zodat alleen gelijkspanning doorlaat.
Vanuit de schakeling richting het net zal ook alle hoog frequent (+/- 40khz) geheel tegengehouden worden om eventuele storingen die op het net kunnen komen ook tegen te gaan.

Als je het weghaalt kan je het beste een 1 Ohm-5watt weerstand in de plaats zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 13:02
Deze spoel wordt gebruikt om het oscilleren van de voeding (bij aanzetten) tegen te gaan. Als je deze er gewoon uithaalt dan krijg je te maken met een enorme piek spanning. Denk niet dat menig MB en andere Apparatuur nog lang leeft als ze dit elke keer bij aanzetten moeten verduren.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Kijk ff achter de N daar zit de klassieke NTC om de inschakel piek op te vangen

oscillatie krijg je echt niet minder door die spoel er hangt 235 uF aan elco achter knappe jongen als je dat aan't oscilleren krijgt

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
hmm ok, dus het kan dus geen kwaad? Tot nu toe werkt alles goed zonder dat ding, behalve dat de proc wat te veel volt krijgt, maar dat kan hier niet door komen neem ik aan?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
kan zeker geen kwaad ik heb 3 voedingen zonder die spoel, en die werken allemaal prima

en met hoger cpu voltage heeft dit idd nix te maken

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
dan rest mij nog mijn eerste vraag, heeft dit ding effect op je processor als je hem er dichtbij legt? Dus qua electromagnetische straling enz.?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Laatst online: 16-06 09:11

AcouSE

Swedish Chef

Da's moeilijk te zeggen. EMC straling is lastig te voorspellen, maar je kan er eenvoudig achter komen door het uit te proberen. Ik zou zelfwel voor wat afscherming zorgen (bijvoorbeeld door de oude behuizing te verzagen), omdat het nu misschien wel werkt, maar over een week, als jij met je mobiel belt en je moeder met de stofzuiger langskomt, ineens alles crach doordat de som van signal storend werkt.

Permanente schade zul je niet zo snel krijgen, dus een beetje rustig uitproberen kan geen kwaad.

[mod-actie]
[EL] aan je titel toegevoeg. Hou je svp. aan de richtlijnen in Lees dit eerst voordat je een topic opent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 13:02
Sine schreef op 07 september 2002 @ 13:55:
Kijk ff achter de N daar zit de klassieke NTC om de inschakel piek op te vangen

oscillatie krijg je echt niet minder door die spoel er hangt 235 uF aan elco achter knappe jongen als je dat aan't oscilleren krijgt
NTC staat voor Negatieve Temperatuur Coefficient dit onderdeel gaat oscillatie niet tegen!

Aangezien een voeding van een pc een geschakelde voeding is gaat deze in het begin oscilleren (uitgang beinvloed de ingang). Mijn docent analoge techniek heeft mij dat uitgelegd.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 00:39

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik had dat ding ook al lang uit mijn vorige voeding gesloopt, omdat het mijn monitor aan het trillen bracht (comp en monitor staan naast elkaar). Daarna werkte alles nog goed, en mijn voeding werd nu ook minder warm.
Nu heb ik een chieftec en heb ik er geen last meer van.
Pagina: 1