20GB Maxtor in 486

Pagina: 1
Acties:

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:57
Hallo Allemaal,

Ik heb hier een 486 als Linux Servertje draaien (ClarkConnect). Daar zit een 1,89 GB HDD in. Ik heb hier ook nog een Maxtor DiamMax VL40 liggen (20GB, 5400 RPM)

Deze wou ik dus in de server zetten. Maar als ik dan opstart zie ik een fout:

110: Disk Error

Ook kan ik via FDISK de hardeschijf nie benaderen. Nu is er 1 of ander prgramma. MaxBlast ofzow. Werkt dit programma ook met die 486 Linux bak? Of is die daar te oud voor?

Thnx

Verwijderd

me dunkt dat een 486 dat niet gaat trekken, verder lijkt me dat een BIOS-upgrade ook niks zal uithalen

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-03 12:38
Normale 486 ondersteund geen 20 gb schijven , max is een keer 2.1 of 8 gb

• Flappie
  • Laatst online: 12:57
Jah maar met MaxBlast kan je dat toch omzeilen ofzo?

Edit:

Dit haal ik zojuist van de Maxtor site af:

MaxBlast Plus II is a one-step, ATA/IDE hard drive installation utility. MaxBlast Plus makes hard drive installations and upgrades hassle-free for novices and professionals alike by automatically identifying, partitioning, and formatting any IDE hard drive, making it data-ready in about one minute. MaxBlast Plus II supports Enhanced IDE and Fast ATA standards, and breaks the 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 GB, 32 & 64 GB storage capacity barriers supporting multiple drive partitions.

Maar zal dat wel werken met die 486?

Verwijderd

Flappie schreef op 30 augustus 2002 @ 19:10:
Jah maar met MaxBlast kan je dat toch omzeilen ofzo?

Edit:

Dit haal ik zojuist van de Maxtor site af:

MaxBlast Plus II is a one-step, ATA/IDE hard drive installation utility. MaxBlast Plus makes hard drive installations and upgrades hassle-free for novices and professionals alike by automatically identifying, partitioning, and formatting any IDE hard drive, making it data-ready in about one minute. MaxBlast Plus II supports Enhanced IDE and Fast ATA standards, and breaks the 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 GB, 32 & 64 GB storage capacity barriers supporting multiple drive partitions.

Maar zal dat wel werken met die 486?
jazeker :)
k liet een hdd van 12 gig op een bios die tot 528 ging wandelen..
maar uh
je gaat linux draaien?
herkent die bij de boot je hdd gewoon niet?
mijn linux vond me CDROM en 2de hddtje ook en die stonden niet in de bios.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Jup, linux benaderd de hdd buiten de bios om.. Maar dan moet het ding wel eerst kunnen starten..

Je kunt proberen om de schijf gewoon handmatig in te stellen op de maximale grootte, dus 2.1GB, 4.2GB of 8.4GB. Misschien dat linux daarna de rest weet te vinden.

Verwijderd

Twynn schreef op 31 augustus 2002 @ 09:45:
Jup, linux benaderd de hdd buiten de bios om.. Maar dan moet het ding wel eerst kunnen starten..

Je kunt proberen om de schijf gewoon handmatig in te stellen op de maximale grootte, dus 2.1GB, 4.2GB of 8.4GB. Misschien dat linux daarna de rest weet te vinden.
je moet wel de CHS jumper instellen? hoewel ik dan niet weet als linux hem dan ook voledig ziet.

of gewoon de hdd op disabled zetten in de bios. :? linux vind hem dan ook wel dacht ik.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

maar dan moet linux dus op een andere schijf staan (want anders kan de BIOS niet van een schijf booten)

in principe kun je met MaxBlast gewoon de schijf "behandelen", en als het goed is moet je dan in de BIOS de maximale schijf (bijv. 528MB) instellen, waarna de BIOS wel de schijf kan booten, dan wordt MaxBlast aangeroepen en daarna Linux die (via MaxBlast) dan wel de hele schijf heeft.
Of dat werkt in je 486 weet ik niet, check ook ff de documentatie van MaxBlast over hoe je de schijf in de BIOS in moet stellen. Of Linux werkt op een met MaxBlast behandelde schijf weet ik eigenlijk niet, Windows9x en DOS altijd wel, andere OS-en heb ik nooit geprobeerd met dit soort software...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 31-03 23:34
Mij is het wel gelukt. Ik heb in het BIOS gewoon de waarden (cylinders, heads en sectors) opgegeven (kon zelfs gevonden worden met IDE auto detection). Als je die schijf er in duwt en hij kan gevonden worden met het BIOS, dan is dat een eerste stap in de goede richting.

Als het niet werkt moet je handmatig de waarden invoeren en het type op 'LBA' zetten. Dus niet 'Normal' of 'Large'.

P.s. ik weet eigenlijk helemaal niet welk moederbord je gebruikt, dus ik ben uitgegaan van een Award BIOS.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 31-03 23:34
Japie_17 schreef op 31 augustus 2002 @ 10:30:
Mij is het wel gelukt met een 3 gb (Quantum Fireball EX). Bij mij zag het BIOS gewoon de goede waarden (cylinders, heads en sectors) opgegeven (kon zelfs gevonden worden met IDE auto detection). Als je die schijf er in duwt en hij kan gevonden worden met het BIOS, dan is dat een eerste stap in de goede richting.

Als het niet werkt moet je handmatig de waarden invoeren en het type op 'LBA' zetten. Dus niet 'Normal' of 'Large'.

P.s. ik weet eigenlijk helemaal niet welk moederbord je gebruikt, dus ik ben uitgegaan van een Award BIOS.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1