Toon posts:

Ontploffende voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hmm zet ik me 2e pc-tje aan (celeron 500 mhz) ineens ,harde knal(knappende ballon) en een dikke rookwolk, flink stinkend.
Pc deed niks meer, ik ruiken aan de voeding, deze stonk flink dus vermoedde dat deze het was. Ik nieuwe voeding gehaald en vervangen. k het was dus de voeding verder gelukkig niks kapot.

Kep ff die oude losgehaald en gekeken, ik trek het kappie los, en er komt me een zwart klein tonvorming ding om de orgen vallen.

Iemand een idee wat er gebeurd is??

Verwijderd

Condensator doorgefikt ofzo, kwam er zwarte of witte rook uit?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:30

Shuriken

Life is all about priorities

Tja, klinkt als een ontploffende condensator. Is vaak het probleem bij goedkope voedingen. Wat was het merk?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
oude losgehaald :? :? weet je hoe leip dat is man, daar kan nog allemaal stroom in blijven hangen. Je kunt daarmee nog een dikke schok krijgen man!!! pfff gekke gozer :)

Verwijderd

Topicstarter
ow? hehehe mazzel gehad dus :D
was een grijze rook, en gigantisch stinken, zo'n chemische lucht :)
enhetmerk...kep die pc compleet gekocht zo'n kloon..euh merk was..Target :?

• OgWok
  • Laatst online: 19:03

OgWok

U.N.C.L.E.

Heeft je kleine broertje hem op 110 gezet ??

Ontploffende condensatoren komen ook in de "betere" voedingen voor.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
hehe nee kep geen klein broetje, het was een 230 watt target heb ik ff bekeken, Knoppie stond nog goed

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:23
XippIX schreef op 30 augustus 2002 @ 18:53:
oude losgehaald :? :? weet je hoe leip dat is man, daar kan nog allemaal stroom in blijven hangen. Je kunt daarmee nog een dikke schok krijgen man!!! pfff gekke gozer :)
Valt toch wel wat mee? :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kennelijk is de voeding doorgeslagen cq doorgebrand. Dat kan het gevolg zijn van een overbelaste voeding of een een onverwachte spanningspiek uit de stopcontact :)

In dit geval, wat voor een voeding was dat? Merkloos? Hoeveel Watt?

Verwijderd

Topicstarter
j amaar ik heb er zo'n spannings beveili
ger tussen hangen :S

Verwijderd

Target was dat niet dat nederlandse bedrijf???

Maaruh ms te veel stof in en dat die daardoor oververhit raakte.

• XippIX
  • Niet online
MetHod schreef op 30 augustus 2002 @ 19:01:
[...]

Valt toch wel wat mee? :?
fijn is anders :)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
ontploffende target voedingen komt wel vaker voor. waardeloos merk.
maar wij willen pics!

Verwijderd

Zo'n voeding krijgt een behoorlijke optater als je hem aanschakelt, dan begeven ze het meestal ook, of als ze te warm worden natuurlijk.

Gegarandeerd valt er niks meer aan te fixen, of je moet zwaar gaan meten en echt weten waar je mee bezig bent(leuk voor onderdelen, maar pas op voor die chemische rotzooi, en goed je handen wassen)

Wat betreft goede en slechte voedingen, de goede types houden het zeker langer vol hoor.

Misschien had je hem wel te zwaar belast ofzo, extra hd'tje, brandertje etc

Verwijderd

Topicstarter
Nope, 1 schijfje en een cdrom, verder niks eraan :D
en het gebeurde 10 minuten na aanzetten. Dat zo'n dingetje zo hard knapt!

Verwijderd

Tsja, had laatst ook zo'n eigenwijze voeding...
Wat er meestal gebeurt is dat er een (paar) weerstand(en) van waarde gaan verlopen, waardoor binnen de kortste keren de schakeltransistor eruit gaat.

Als een elko klapt, is het meestal door een slechte verdeling van de spanning over de 2 elko's. De 300 (230 gelijkgericht) wordt verdeeld over de 2 elkos. Als de een 250 krijgt en de ander 50, kan dat na verloop fatale gevolgen hebben voor een elko. Dit is soms wel eens makkelijk te repareren door wat andere (kleine) elko's in het primaire gedeelte te vervangen.

Verwijderd

ps. een kapotte elko heeft meestal ook geen capaciteit meer, dus kans op een elektrische schok is vrij klein...

Verwijderd

Topicstarter
Dammit ,ik heb er andere voeding aanzitten nu, en deze begint nu ook al raar te doen, COmputer hangen, en begint ook te stinken.

in de bios staat er -13,2 en +12 volt en die +5 volt schommelt elke keer tussen 4 en 5,5

Wat the *peep* is er aan dehand??

Verwijderd

Topicstarter
Dammit nu staat er dit in beeld

Tijdens de initialisatie van apparaat IOS :
Fout kan een i/o subsysteemstuurpgramma niet laden een bestand in de .\iosubsys-submap is beschadigd of het systeem heeft te weinig geheugen vrij..

Euh help?:S:S:S

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BIOS reset, volgens mij staan de spanningen niet helemaal goed meer

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoogstwaarschijnlijk is je voeding doorgeslagen tot diep in de rest van de hardware :/
Zo te zien zijn de stroomcircuitjes van de mobo intern bijna doorgebrand.

Verwijderd

Topicstarter
.......... dammit nu is deze dus ook kapot..hij doet weer niks!

Verwijderd

check je geheugen ff, of je processor. Ik zou wel een beetje gaan oppassen, want er is iets wat ten eerste zwaar stroom aan het trekken is (of je voeding is gewoon brak (niet weer he...)) of je moederbord loopt op z'n eind.

Het is niet zo gemakkelijk te zeggen wat het is, want elk apparaat dat zoveel stroom ineens trekt, kan voor allerlei wazige problemen zorgen. Het kan dus bijv. ook je cdrom speler zijn. Gewoon ff 1 voor 1 dingen eruit trekken, en kijken waar ie stabiel wordt.

Verwijderd

Topicstarter
nou hij is nu erg stabiel....... hij doet gewoon niks meer ..AAAAAAAAAAAAAH

Verwijderd

k heb het ook eens gehad :P die klapte ook toen ik um in de benzine had gezet en er een vuurtje bij deed.

hij was al dood. oorzaak:? onbekend :)

maar die knap duid dus op een CONDENSATOR die ontploft is. ( of zitten er nou elco's in ? ach wtf :P )

Verwijderd

nou, de volgende keer (als je nog ergens een voeding hebt liggen) probeer dan alleen het mobo en meet dan de spanningen desnoods met een voltmeter. en dan hardware erbij stoppen 1 voor 1.

Oja, een CONDENSATOR is meestal wisselspanning, of gelijkspanning onder de 1uF. Een elko is voor gelijkspanning boven de 1uF, of bipolair.

Verwijderd

Topicstarter
snif...2 voedingen kapot
wat moet ik doormeten? ik ga morgen wel weer een nieuwe halen
wat kan nou zoveel stroom trekken dat de boel kapot gaat?????/

20 minuten voordat de eerste voeding kapot ging heb ik een brander (om te testen want deze is een dag ervoor kapot gegaan in me andere pc) i.p.v de cdrom speler eraangehangen. maar ja op het moment van KABOEM zat die er al niet meer aan. Kan dit er iets meete maken hebben?

wat me opviel bij de 2e voeding was dat in de bios de voltages erg fluctueerde. de -12 stond op -13 af en toe en de + 5 zat tussen de 4 en 5,5.

Hopelijk heeft iemand een idee want ik zit zo met een pc die niks doet behalve voedingen oprvreten :(

Verwijderd

Koop een enermaxie die zijn gewoon de beste voedingen ik heb er ook 1 en niet erg duur!!!!
Pagina: 1