Thorougbred 2400+ (rev B) ondergeklokt op K7T Turbo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een Athlon XP 2400+ naar 2000+ onder te klokken zodat hij met een lekker laag voltage toekan en dus lekker koel blijft. Bovendien trekt hij dan ook niet alteveel watt omdat de K7T Turbo (3.0) nog wel eens moeite heeft om genoeg stroom te leveren voor een 2000+ op het standaard voltage (1,65 volt).

Het laagste voltage wat ik in de bios in kan stellen is 1,550 volt maar volgens ome Tom kun je op de processor met de L11 bruggen minimaal 1,475 volt instellen. Zal hij dan ook op 1,475 volt werken? Tenslotte lijkt het me geen fysieke grens van het moederbord, in de bios hebben ze alleen geen rekening gehouden met onderklokkers.

En tenslotte: kun je die nieuwe stepping nou eigenlijk wel of niet unlocken? Ik kom een heleboel geruchten tegen in de search, en meldingen van factory unlocked CPU's zonder laserstreepje, met laserstreepje maar toch niet te unlocken met het verbinden van de L1 bruggen, enz. In het geval van een niet te unlocken CPU, zal mijn K7T Turbo dan gewoon automatisch de hoogste multiplier (12,5) pakken zodat je op 1667 Mhz uitkomt (2000+)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu net een XP2000+ gekocht voor mijn K7T Turbo moederbord, dit omdat ik dacht dat dit de hoogst haalbare cpu is die op dit moederbord zou werken. Ik heb hem nu op @2200+ lopen.

Als ik had geweten dat deze nieuwe Thorougbred wel zou werken op dit moederbord had ik graag deze cpu willen hebben!!! Dat is dus even balen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had ik al gezien in een ander topic ja :)
Is wel een gelukje denk ik dat je nog zo ver komt... sommige mensen krijgen de 1800+ al niet eens goed werkend. En ik weet dus ook niet zeker of zo'n nieuwe thoroughbred gaat werken. Ben vooral wel bang dat hij 'm strax als 2400+ op 1,475 volt gaat proberen te draaien. Of dat hij gewoonweg niet lager gaat als 1,550 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn cpu draait nu op 12,5 x 143 fsb = 2200+ = 1,79 ghz dit doet hij allemaal stabiel op 1,67 volt.

Ik denk trouwens dat het voltage van 1,550 volt geen probleem op zal leveren, dat is immers al niet zo hoog lijkt me. Ik heb hier zelf ook een topic over gehad waarmee ik dus de maximale cpu wou opzoeken.

Ik ga mijn cpu straks nog proberen verder over te clocken mischien naar de 2300+ al betwijfel ik of ik dat ga halen.

Mijn condensatoren worden nu maximaal 40 graden bij een kloksnelheid van 2100+ dat lijkt mij nog niet te warm, het voelt echter wel erg warm aan als je de vinger er op houd. Het is echter nog nooit zo warm als mijn waterkoelblok waar het water van begon te koken!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 19:18:

Ik denk trouwens dat het voltage van 1,550 volt geen probleem op zal leveren, dat is immers al niet zo hoog lijkt me. Ik heb hier zelf ook een topic over gehad waarmee ik dus de maximale cpu wou opzoeken.
zal idd wel niet, maar het liefst heb ik een zo laag mogelijk voltage ivm de warmte :)
Het is echter nog nooit zo warm als mijn waterkoelblok waar het water van begon te koken!!!!!
wtf!
stond je pomp dan wel aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, mijn pompje stond niet aan. Ik heb hem nu nog zo dat hij met een stekker moet worden aangezet!!! Niet echt goed dus.

De slangen werden zacht en sprongen eraf, waarna het water over mijn GF4 ti4200 en 3Com netwerkaart liep onder in de pc. Maar alles werkt nog steeds, gedestileerd water!

Maar dit topic loopt niet echt vlot, volgens mij zijn er weinig mensen nieuwschierig naar of deze cpu werkt op dit mobo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
whoa, dan heb je echt veel geluk gehad ja :D
Voor hetzelfde geld had dat water al een beetje kunnen geleiden door de troep die er nu eenmaal na verloop van tijd inkomt.

Topic loopt nog niet zo hard idd, als iemand me nou alleen al es zou kunnen vertellen of die nieuwe revisie nog te unlocken is... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde mobo maar dan een special edition.
Wat is nou de max. processor die erop past?
Ik dacht:
met oude bios: XP 1800+
met nieuwste bios: XP 2000+
Maar ik lees van Freezy:
Ik heb nu net een XP2000+ gekocht voor mijn K7T Turbo moederbord, dit omdat ik dacht dat dit de hoogst haalbare cpu is die op dit moederbord zou werken. Ik heb hem nu op @2200+ lopen.
Als ik had geweten dat deze nieuwe Thorougbred wel zou werken op dit moederbord had ik graag deze cpu willen hebben!!! Dat is dus even balen

Dus werkt nou een Thoroughbred van 2200+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat je met de special edition de Limited Edition (LE) bedoelt?
Die kan net zoals de normale K7T Turbo versie 3.0 maximaal een 1800+ aan volgens de specs. Je kunt geluk hebben zoals Freezy, maar in feite ben je je mobo dan behoorlijk aan het stressen. Je loopt het risico dat een snellere processor niet/instabiel werkt, of dat na een paar maandjes opeens je mobo dermee ophoudt.

De K7T Turbo versie 5.0 heeft heatsinks op de mosfets en die kan dus volgens de specs nog een 2200+ aan. Ik weet niet of dat de enigste veranderingen zijn aan het mobo, het zijn in elk geval wel de enigste zichtbare veranderingen. Dus misschien is het mogelijk door een heatsink op je mosfets te plakken net zo hoog te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zien de Heatsinks op de mosfets eruit dan, daar wil ik wel eens een plaatje van zien. Mischien dat ik dan zelf ook heatsinks erop kan gaan maken.

Mijn systeem is echter 100% stabiel. @2200/1,8 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn mosfets? Er zit wel een heatsink op mijn chipset.
Klein foutje, het is een K7T turbo limited edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werkt die nieuwere amd op een K7t turbo ????
ik dacht dat dat mobo maar tot 1800+ ondersteund
kan die dan meer???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 15:29:
kan die dan meer???
Wil ik ook wel weten ja :) Ik wil graag een > XP 2200+ halen, maar nu nog weten of dat op mijn mobo (zie sig) past :)

Of kan ik beter een nieuw mobo met DDR halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 13:12:
Hoe zien de Heatsinks op de mosfets eruit dan, daar wil ik wel eens een plaatje van zien. Mischien dat ik dan zelf ook heatsinks erop kan gaan maken.

Mijn systeem is echter 100% stabiel. @2200/1,8 ghz.
Aluminium basis van 1.2 x 2 cm met 4 alu finnen erop van 2 cm hoog
Worden trouwens nog steeds potenbrandend heet met een Tbird 900@1156 erop (67 Watt volgens Radiate)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RonaldH schreef op 01 september 2002 @ 15:47:
[...]

Aluminium basis van 1.2 x 2 cm met 4 alu finnen erop van 2 cm hoog
Worden trouwens nog steeds potenbrandend heet met een Tbird 900@1156 erop (67 Watt volgens Radiate)
En het zijn zeker de chips om de CPU socket heen, er zitten ook nog condensatoren die ook vrij warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 13:12:
Dit zijn de heatsinks van een K7T Turbo v5.0:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.kooij/heatsinks.jpg

Op de v3.0 zitten de mosfets op exact dezelfde plaats (8 in totaal: 4 boven de socket, 4 rechts van de socket). Zonder heatsink zien ze der zo uit (kheb ff geen camera bij de hand maar google image search doet ook wonderen :P ):

Afbeeldingslocatie: http://www.hardsalon.com/article/mainboard/8k3a+/pic/mosfet.JPG

Zo te zien moet het vrij makkelijk zijn om een heatsinkje met Arctic Silver Adhesive derop te plakken. Van die heatsinkjes voor het geheugen op een videokaart zouden bijvoorbeeld wel mooi zijn denk ik. Het is alleen te hopen dat ze een beetje op dezelfde hoogte zitten, anders gaat het iets moeilijker worden aangezien 1 heatsinkje gelijk wel over 4 mosfets gaat. En natuurlijk moet je niet teveel AS adhesive gebruiken zodat het er tussenuit perst en over de pootjes gaat. Even plakband ertussen bijvoorbeeld om dat te voorkomen.

Al met al ziet het er nog best wel makkelijk te doen uit.
Misschien ga ik het zelf ook eens proberen :)
Simpel gezegd: transistors voor hoge stroomsterktes :)
Afkorting staat ook nog erges voor maar dat ben ik ff kwijt.
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 15:29:
kan die dan meer???
De thoroughbred zou voor zover ik weet opzich zonder problemen op een K7T Turbo moeten werken, het is tenslotte gewoon een athlon XP maar dan op .13micron gemaakt. Ook revisie B (2400+ en hoger) zou geen probleem moeten wezen in theorie. Waarschijnlijk herkent hij 'm niet als thoroughbred zodat er iets verkeerds in de bios komt te staan, maar dat boeit niet. Het grootste probleem is alleen dat het moederbord het niet aankan qua stroomvoorziening... je kunt geluk hebben zoals Freezy en net een extra goed exemplaar hebben, maar MSI garandeert maar tot 1800+.
Verwijderd schreef op 01 september 2002 @ 15:33:
[...]

Wil ik ook wel weten ja :) Ik wil graag een > XP 2200+ halen, maar nu nog weten of dat op mijn mobo (zie sig) past :)
forget it, tenzij je zoals mij wilt gaan onderklokken
zelfs ik ben al niet 100% zeker dat het gaat werken, daarom dit topic ook ;)
Of kan ik beter een nieuw mobo met DDR halen ?
Als je echt meer dan 2200+ wilt hebben zul je wel moeten :)
Ik wil de nieuwste ontwikkelingen nog even afwachten: PCI-X, USB 2.0, serial ATA, AMD Opteron. Als er een goed mobo uitkomt die dat allemaal heeft ga ik compleet overstappen: nieuw geheugen, processor, hd, videokaart, randapparatuur. Tot die tijd wil ik nog even het maximale uit dit mobo persen. Ik ben toch niet zo'n gamer, dus nog een jaartje ofzo wachten met dit systeem zal denk ik wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier het plaatje van alles rondom mijn socket, er zitten er dus 4 boven en 4 rechts naast de socket. Ze zijn ongeveer 1 x 1 cm. Daar wil ik dus wel koelblokjes op hebben.

Ook ben ik zelf opzoek naar koelblokjes voor mijn GF4 Videokaart, bij Conrad verkopen ze geen mooie heatsinks van dit formaat. Weet iemand wie wel kleine heatsinks verkoopt, of mischien gewoon in de lokale electroshop.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/MVC-013F.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52

Shunt

Boe

dam zeg wrom wil je die proc onder klokken koop gewoon een wisper rock en denk jij dat je merkt dat je proc op 1.7 v loopt of 1.5 ?? in de energie rekening dan echt niet hoor ik zou gewoon een goede stille koeler kopen dan kan je hem lekker op 2400 laten lopen

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2400 kan waarschijnlijk niet omdat 12,5 de maximale Multiplier is die werkt op dit moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

erm gewoon een ander mobo kopen ?? zijn niet zo duur tog mare hij zal het waarscijnlijk wel doen hoor ik heb namelijk al een P4 2.6 in een bord dat maar een P4 2.0 max aan kan ivb met de multiplier is :D mare dan nog in de first post staat dat het is omdat hij hem koeler wil en zo dat hij dus minder stroom verbruikt |:( kan daar het nut dus niet van in zien

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 01 september 2002 @ 21:24:
dam zeg wrom wil je die proc onder klokken koop gewoon een wisper rock en denk jij dat je merkt dat je proc op 1.7 v loopt of 1.5 ?? in de energie rekening dan echt niet hoor ik zou gewoon een goede stille koeler kopen dan kan je hem lekker op 2400 laten lopen
haha, geloof me maar dat mijn computer een heel stuk stiller is dan jij het idee hebt :D
Elke watt aan warmte maakt in dit systeem echt wel uit... En aangezien er in de toekomst een passieve PSU in komt maakt elke watt stroomverbruik ook uit. Ik heb ook een VIA C3 processor overwogen, die tevens passief te koelen is. Maar de (snelste) 1Ghz versie is niet voldoende om een divxje af te kunnen spelen en dat gaat me net iets te ver. Ik wil wel nog een redelijk presterend systeem hebben. Bovendien maakt de koeling van m'n processor in m'n huidige situatie nog het minste lawaai: m'n maxtor 5400rpm, in Silent Drive, in zwaar geisoleerde chieftec kast met 1mm dik staal maakt nog meer lawaai. En dan zal ik het nog maar niet over m'n (gemodde) Zalman voeding hebben.

Als ik dus eerst maar een processor heb die niet warmer wordt als m'n huidige processor, en een leuk stukje sneller is dan zie ik later wel verder. Een zwaar ondergeklokte Athlon XP 2400+ voldoet eerst wel aan deze eisen. Bovendien wil ik nog geen nieuw moederbord kopen omdat ik eerst de ontwikkelingen even af wil wachten. Het heeft weinig zin om nu net ff snel een nieuw mobo+geheugen+processor te kopen en begin volgend jaar alweer een nieuw mobo voor de Opteron te moeten kopen, als met dit mobo ook al een hele behoorlijke upgrade mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een stil systeem is inderdaad erg prettig, mijn systeem is ook niet echt lawaaierig maar je hoort hem nog steeds er goed. Dat komt omdat ik nog een oude 13,5 gb hd en een lawaaierige 50x cdrom erin heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook een XP2000 op mijn K7T Turbo-r.
Werkt zonder problemen zoals ik al dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd, dan ben ik dus niet de enige. Nog wel de enige die hem dan ook nog op 2200+ heeft draaien maar goed. Dat kan jou ook nog lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

dam man mijn sys hoor je beneden zon beetje :D mare ik snap niet wrom je een stil sys moet hebben na een week hoor je het niet meer hoor
ik slaap door 2x een 12 cm super luide fans heen 2x stille 8 bij 8 fans in voeding
een geforce 4 ti 4400 koeler een 40 gb maxtor en een 800 lh pomp :D

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus kan gewoon een 2000+Xp op msi k7t turbo-LE ??? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 02 september 2002 @ 23:44:
dam man mijn sys hoor je beneden zon beetje :D mare ik snap niet wrom je een stil sys moet hebben na een week hoor je het niet meer hoor
mjah, ik dus wel :)
aangezien m'n PC ook als stereo dient moet hij ook wel een beetje stil zijn.

Ik ga trouwes gewoon maar een 2400+ kopen denk ik
Het kan nog even duren, maar ik kick dit topic dan nog wel met de resultaten... maar grote kans dat het wel werkt, misschien zelfs op 2400+ bedenk ik me net want tenslotte is het wel een thoroughbred. Zo'n oude 1400Mhz Thunderbird nam toch nog wel wat meer stroom dan 65 watt. Misschien heeft MSI dit mobo (nog) niet met een thoroughbred getest. Kan nog best wel interessant worden :P

Maar hoe dan ook: het is wel m'n bedoeling om 'm te onderklokken naar 2000+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 00:01:
[...]

mjah, ik dus wel :)
aangezien m'n PC ook als stereo dient moet hij ook wel een beetje stil zijn.

Ik ga trouwes gewoon maar een 2400+ kopen denk ik
Het kan nog even duren, maar ik kick dit topic dan nog wel met de resultaten... maar grote kans dat het wel werkt, misschien zelfs op 2400+ bedenk ik me net want tenslotte is het wel een thoroughbred. Zo'n oude 1400Mhz Thunderbird nam toch nog wel wat meer stroom dan 65 watt. Misschien heeft MSI dit mobo (nog) niet met een thoroughbred getest. Kan nog best wel interessant worden :P

Maar hoe dan ook: het is wel m'n bedoeling om 'm te onderklokken naar 2000+
Jah ik vind het wel een merkwaarig bordje ik heb nu 1.4ghz ahtlon maar aangezien dat freezy 2000 heeft en dat bij msi niet getest is dat het zal werken.
Misschien toch maar een upgradetje doen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je gewoon de gok kunt nemen dat bijna alle XP cpu's werken op dit moederbord, bij mij werkt het zonder problemen met enkel een wijziging in de Vcore naar 3,45 V ipv 3,3 V omdat dit wat kleine probleempjes oploste. En natuurlijk de nieuwe bios 3.5

Gewoon testen dus, mocht het niet werken kun je altijd nog proberen de cpu terug te sturen of anders een ander moederbord kopen als laatste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2002 @ 20:05:
Ik denk dat je gewoon de gok kunt nemen dat bijna alle XP cpu's werken op dit moederbord, bij mij werkt het zonder problemen met enkel een wijziging in de Vcore naar 3,45 V ipv 3,3 V omdat dit wat kleine probleempjes oploste. En natuurlijk de nieuwe bios 3.5

Gewoon testen dus, mocht het niet werken kun je altijd nog proberen de cpu terug te sturen of anders een ander moederbord kopen als laatste oplossing.
Volgens mij zie je iets verkeerd. Als jij 3,3V als vcore hebt is je XP meteen toast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel volgens mij VIO in het geval is dat volgens mij de Via Chipset. Vcore is bij mij nog gewoon standaard 1,7v (1,67v) op 2200+

Verwijderd

Ik ben bezig met het bouwen van een pc met 2e hands onderdelen, nu heb ik als mobo de Asus A7V133. Op de site van ASUS staat bij CPU support van dit moederbord dan de 2600+ op dit moederbord werk, dit bordt heeft net als de K7T Turbo1 de kt133 a chipset.

Dus zou deze en dus ook de 2400+ cpu moeten werken op dit moederbord.

Zie hier: http://www.asus.com.tw/inside/Techref/AthlonXP2600%2B.htm
Pagina: 1