Toon posts:

Vraag & Aanbod

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Af en toe kijk ik bij vraag & aanbod of er leuke 2e-hands hardware bij zit voor een zacht prijsje. Meestal vind ik niks en vaak erger ik me aan wat mensen durven te vragen. Hierbij wil ik allereerst een onderscheid maken tussen twee soorten artikelen die aangeboden worden: 1) de echt oude troep (bv een leuke 486 voor gebruik als router) 2) artikelen die in de pricewatch terug te vinden zijn (bv. een reepje PC133) of waarvan een gelijkwaardig alternatief terug te vinden is. Over de eerste soort kan ik niet veel meer zeggen dat sommige mensen erg veel lef hebben en schandalige prijzen durven te vragen voor prehistorische troep. Via e-bay of andere vergelijkbare 2e-hands hardware-sites kan men vaak al aan dit soort hardware komen voor vele tientallen euro's minder. Voor de artikelen die ook in de pricewatch terug te vinden zijn, wordt vaak aangegeven wat de laagste prijs aldaar is. Vaak blijkt de prijs aldaar voor een nieuw (=ongebruikt en met garantie) produkt gelijkwaardig of zelfs lager te zijn. Soms is er ook geen vergelijking met de pricewatch mogelijk, omdat het gaat om een gelijkwaardig alternatief of omdat de produktnaam net ietsje anders is opgeschreven. De prijzen lopen dan vaak nog meer uit de pas dan wanneer de produktvergelijking met de pricewatch wel aanwezig is.

Op GoT loopt welliswaar een topic over "wat is deze troep nog waard" en iedereen kan ook zlef even een prijsverglijking doen met de pricewatch. Toch zien we daar niks van terug. Daarom een suggestie van mijn kant. Is het een idee om net als op elk ander bericht op GoT/tweakers.net een reactie te kunnen geven. Ik denk dat dit over het algemeen zeer op prijs wordt gesteld door de mensen die iets zoeken, omdat dit in de regel to minder "rare"/zinloze advertenties en/of lagere prijzen leidt. Het lijkt mij in ieder geval een doelstelling van deze rubriek om leuke 2e-hands hardware tegen schappelijke prijzen te kunnen vinden. Bij de pricewatch draait het tenslotte ook om wie levert mij dit artikel voor de laagste prijs. Dat daarmee de belangen van de verkopers (tenslotte ook bezoekers van tweakers.net) in eerste instantie niet mee behartigd lijken te worden, lijkt me niet zo relevant. Bovendien denk ik dat het ook wel mee valt in hoeverre de belangen van de verkoper hiermee geschaad worden, omdat hun spullen dan misschien wel verkocht worden.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een moderatiesysteem i.c.m gewone reacties. Users geven een + of een - voor respectievelijk een in hun ogen redelijke of onredelijke prijs. Een reactie zou dan bijvoorbeeld een link moeten bevatten naar bijvoorbeeld een vergelijkebaar artikel (al dan niet in de pricewatch) of een andere 2e-hands hardwaresite. Daarmee voorkomen we dan dat users dingen gaan schreeuwen als: "Troep!", "Wie wil je oplichten?" en andere flamebaits. Reacties die geen link bevatten kunnen dan door een botje getrasht worden.

Ik wil aan iedereen de volgende twee vragen voorleggen:
a) Moet er een mogelijkheid komen om op advertenties te reageren.
b) In welke vorm moet men kunnen reageren en wat vinden jullie van mijn idee?

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Dat sommige mensen meer proberen te vragen voor een artikel dan het waard is is begrijpelijk. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk, maar in tegenstelling tot bij winkels in de Pricewatch is er bij V&A altijd wel een mogelijkheid tot afdingen. Dit altijd al zo geweest met 2e hands advertenties van particulieren, ook in kranten e.d., waardoor het eigenlijk algemeen bekend zou moeten zijn dat je niet klakkeloos de volle mep moet betalen.

Het lijkt me daarom niet zinnig om mensen op V&A te laten reageren. Als je vindt dat iets te duur is kun je je links / info ook gewoon naar de verkoper sturen via e-mail, samen met je eigen bod, in de hoop dat hij z'n prijs verlaagd c.q. accoord gaat.

Daarnaast is het nog zo dat erg weinig mensen zin zullen hebben om moeite te gaan doen met het zoeken van links en het plaatsen van een reactie voor een advertentie, die ze toch niet interessant vinden. Om anderen te waarschuwen misschien, maar iedereen die op zoek is naar hardware en het aandurft om dat 2e-hands te kopen weet er volgens mij toch wel genoeg van af om zelf even verder te kijken dan z'n neus lang is :).

Het verloop in V&A is bovendien te groot om bij te houden. Het kost al de grootste moeite om de ergste dubbelposters / omhoogschoppers / illegale / commerciële handel eruit te vissen, dus laat staan als er ook nog discussies onder komen te staan. Controleren op een link gaat dat niet voorkomen. www.dit.is.troep!.nl. Trollers zijn creatiever dan je denkt :P.

Professioneel Hyves-weigeraar