Toon posts:

[3D Max 4] Twee simpele vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben mijzelf sinds kort op de wereld van 3d aan het storten, kortom, ik ben dus een newbie.

Nu heb ik twee vragen.

1. Ik heb net een nieuw huis gekocht. Ik heb de plattegrond ingescand en nu heb ik deze als background van mijn top view ge-set. Maar...Hoe zorg ik ervoor dat ik op maat kan werken? Mijn system unit scale heb ik gezet op 1 cm. Op deze manier kan ik ook makkelijk mijn meubels namaken. Ik wil graag dat mijn muren en meubels keurig op schaal komen. Maar '1 cm' op mijn background is nu geen '1 cm' op de unit scale. Beetje moeilijk uitleggen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn scan vind je hier

2. Ik heb hieronder een plaatje van een box (je raad het al...Een muur). Nu wil ik hier graag een raam in maken, maar eerst wil ik een gat ter grootte van het raam maken. Nu kan ik maar nergens vinden hoe ik dit moet doen. Ik heb het raam er in 'getekend' met photoshop.

Afbeeldingslocatie: http://www.totheroof.com/images/temp_muur.jpg

Wie kan mij helpen? Of beter nog, wie heeft zin mij dit uit te leggen?

Alvast bedankt!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 14:05

Tim Schuhmacher

abasios

1)
wil je dan op het oog en ahv de gridlijnen de grootte van je objecten bepalen? Als je zelf vaststelt dat 1 cm 1 unit in max is en dat wanneer je je objecten creeert de maten zelf intypt, kan het niet misgaan.

2)
muren en ramen kun je het beste maken met 2 rechthoekige splines en dan bij de muur het raam detachen - dan wordt het raam uit de muur gesneden. Daarna moet je het geheel extruden, zodat het als het ware dikte krijgt.

[rml]Oogst in "[ 3D] Handige links, post je 3 beste;"[/rml]

Verwijderd

over 2: kan je daar niet boolean subtract? Dat je een 'box' ter grootte van het 'raam' in de 'muur' tekent, en dan dat deel uit de muur snijdt mbv boolean subtract :?

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 14:05

Tim Schuhmacher

abasios

Ja natuurlijk kan ook, maar die wil je mesh nog wel eens verprutsen.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Tim Schuhmacher postte hem al en om jezelf en ons een hoop beginners-vragen te besparen moet je dit tutorial-duo echt doen:
Nederlandstalige tutorial voor een huis in 3dsMAX4 door Oogst.

Je kunt instellen hoe je background-map zoomt bij view>>>background. Je kunt hem bijvoorbeeld eerst op niet mee-zoomen zetten, dan je top-view in-/uitzoomen tot de scale wel klopt en hem dan weer op wél meezoomen zetten, nu klopt het.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips! De tutorial ga ik zeker doen!

Is 1cm een goede unit maat of moet ik hier een meter van maken?
Pagina: 1