Toon posts:

Grote problemen met CD-ROM speler: AOpen CD-952E

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb echt een heel vaag maar groot probleem...

ik ben hier een pc in elkaar aant zetten alles gaat goed maar dan probeer ik de CD-ROM aan de praat te krijgen maar dat lukt van geen kant..

ik heb 1 IDE kabel (ook maar 1 nodig) ... primary slave staat de HD dus... en op primary master wil ik de CDROM krijgen... maar dat lukt dus niet.. het vage aan deze cdrom is (misschien wel alle cdrom spelers) dat die jumper zooi aan de achterkant heel vaag is.. je hebt namelijk 2 jumpers ofzo (?!??!!)..

2 jumpertjes met ieder 3 keuze's.. bij de ene: Master / Slave / CS .. bij de ander T / R / S !!!!!!!!!!!

wie weet hoe ik alles moet instellen zodat m'n cdrom werkt op primary master en harde schijf op primary slave...

btw.. de harde schijf werkt al, maar nu moet de cdrom er nog bij :x

(het is trouwens een xp 1600+ en een epox EP-8K3A mobo)

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Harde schijf zou ik op primary master doen. Kijk in het boekje van het mobo welke aansluiting primary IDE is. Die kabel (1) gaat naar de HD.
Zet het jumpertje op de cdrom op master en sluit de secondary ide kabel (2) op de cdrom aan. In de BIOS zet je alle 4 op auto. (dus primary master/slave en secondary master/slave op AUTO)
Later kan je altijd de slaves nog uitzetten.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
ik heb maar 1 IDE kabel bij 't moederbord gekregen :( .. en die andere IDE kabel trekt het niet om de middelste aansluiting op de cdrom te doen en de aansluiting op het uiteinde op de HD te doen.. maar ook al probeer ik dat (ontkoppel de HD en zet cdrom primary slave (of ontkoppel cdrom en zet HD primary master) )dan doet de cdrom het ook niet.. en ik het niet 1 jumper maar 2 jumpers ofzo heel bizar (zoals ik al zei in m'n 1e bericht .. is de cdrom kapot ofzo?? hij is wel splinternieuw!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.duxcw.com/digest/Reviews/CD/aopen/952e/ die ene jumper disabled UDMA en moet er dus af zou ik zeggen.

Verwijderd

Je moet alleen die van master/slave verzetten en van die andere afblijven :)
En koop gewoon een langere IDE kabel in de winkel, 60cm of desnoods 90cm.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb master en slave nu omgedraaid en jumper #2 verwijderd en nu detect ie ze alle2 weeeeee.. raar dat die jumper weg moet om em aan de praat te krijgen =/

Verwijderd

Topicstarter
oh oh complicatie, hij deed het een paar keer.. en na een aantal willekeurig aantal resets doet hij het ineens niet meer (dan detect ie em ineens niet meer bij de startup).. en dan frummel je wat ... en zet je em weer aan.. dan doet ie het soms ineens weer wel!

hoe kan dit komeN?
Pagina: 1