Linux verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
ik had linux RED Hat 7.1 geinstalleerd en alles ging goed....

toen wilde ik toch weer snel terug naar windows omdat ik geen tijd had om te stoeien met linux en ik snel mijn routertje wilde gebruiken.

Toen dacht ik dus slim te zijn en met FDisk onder dos (via normale windows bootdisk) de partities te verwijderen.

Dat lukte dus niet.....

Toen begon ik de manual te lezen over het verwijderen van linux (had ik of course eerder moeten doen maar goed ben nogal eigenwijs...)

Ik zou een linux bootdisk moeten pakken en dan via linux expert in fdisk alles weg moeten halen......... de 1e keer lukte dit niet....

en nu krijg ik linux niet meer zo ver dat hij boot.... want hij wil niet booten vanaf de CD rom (install)..

hoe kan ik (eventueel onder windows) die partities er weer af halen?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Gewoon met fdisk de partities verwijderen.. dat moet gewoon kunnen. En dan nog de Master Boot Record terug zetten, als je gebruik hebt gemaakt van Lilo of Grub om Linux en windows te booten. Dit kan mbv fdisk /mbr (fdisk van Windows dus)

Deze info is trouwens redelijk makkelijk terug te vinden op google o.i.d.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:49
Check ook de FAQ daar staat het gewoon in :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
wat bedoel je met niet lukken? niet booten? fdisk deed het niet? fdisk ziet er in linkoeks ietsjes anders uit dan in in windows, bijvoorbeeld moet je als je denkt klaar te zijn de partition table naar de schijf wegschrijven, daarvoor doet die nml niets met je filesystems.

Iets meer info en je kan vastwel geholpen worden ...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Creepy schreef op 30 augustus 2002 @ 15:26:
Gewoon met fdisk de partities verwijderen.. dat moet gewoon kunnen. En dan nog de Master Boot Record terug zetten, als je gebruik hebt gemaakt van Lilo of Grub om Linux en windows te booten. Dit kan mbv fdisk /mbr (fdisk van Windows dus)

Deze info is trouwens redelijk makkelijk terug te vinden op google o.i.d.
Beetjhe off-topic ;
Ik had laatst een beetje ruzie met een gast op een andere forum die dacht dat als je fdisk /mbr deed in dos je je MBR verwijderde en je niet meer kon booten.Ik had hem 100X gezegd dat dat je MBR verschoond...
Ik heb gelijk toch? *D

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Alle partities verwijderen met delpart (deze kan je op onderstaande link downloaden)

http://hercules.lss.ksu.edu/download/MSSTUFF/delpart.exe

Daarna FDISK /MBR uitvoeren.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• miel
Als ik onder windows een fdisk doe (en heb al een fdisk /mbr gedaan maar nog deed hij het niet!) dan staat er 1 extended dos drive.
als ik die wil verwijderen staat er: kan geen uitgebreide dos partitie maken als er logische stations zijn ???????

Verwijderd

ik vind dit soort posts zo demoralizerend.
echt gewoon de moeite neemen om naar het forum
vor linux fanaten te gaan. om daar aan te kondigen hoe
je hun precious van je computer af moet gooien.
ergenst is dat gewoon best fout.

• Brent
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 15:34:
ik vind dit soort posts zo demoralizerend.
echt gewoon de moeite neemen om naar het forum
vor linux fanaten te gaan. om daar aan te kondigen hoe
je hun precious van je computer af moet gooien.
ergenst is dat gewoon best fout.
het is een probleem met linux en problemen met linux post je niet in een windows forum, of wel dan?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• miel
waarom is dit fout? Ik heb gewoon geen tijd om lang te gaan stoeien met linux momenteel... ik wil zeer binnenkort een dual boot op gaan zetten om zowel linux als windows te hebben... het lukte me zelf niet om het eraf te halen maar zo te zien is het nu wel gelukt met delpart! bedankt daarvoor en mijn excuses als ik blijkbaar mensen beledigd heb...jee...get a life!

Verwijderd

i know.

(alhoewel het nou niet echt specefiek een linux probleem is.
je hebt een harde schijf. die heefft partietsies. wat daar voorderest opstaat boeit totaal niet)

• miel
Delpart geeft een disk write error updating partion table.....help?

Verwijderd

mijn post was eerder melodramatiesch bedoeld dan echt iets anders.
het viel me gewoon op, niet meer.
en je hebt me niet beledigd hoor :D
daar is toch iets meer voor nodig dan linux uninstallen.
miel schreef op 30 augustus 2002 @ 15:38:
waarom is dit fout? Ik heb gewoon geen tijd om lang te gaan stoeien met linux momenteel... ik wil zeer binnenkort een dual boot op gaan zetten om zowel linux als windows te hebben... het lukte me zelf niet om het eraf te halen maar zo te zien is het nu wel gelukt met delpart! bedankt daarvoor en mijn excuses als ik blijkbaar mensen beledigd heb...jee...get a life!

• Brent
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 15:39:
i know.

(alhoewel het nou niet echt specefiek een linux probleem is.
je hebt een harde schijf. die heefft partietsies. wat daar voorderest opstaat boeit totaal niet)
dat is zo.

je had ook gdisk kunnen gebruiken maar het probleem is al opgelost.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Die foutmelding heb ik nog nooit gehad met delpart.

Kijk eens in je bios of je bootsector op Read-Only staat ?

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• miel
uhhh sorry probleem is nog niet opgelost........ gdisk heb ik volgens mij ook nog ergens liggen....

Verwijderd

Er bestaat een programmatje dat rempart heet, die kan een hele harde schijf compleet leegmaken, is dat niet wat?

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
Tipje, heb ik ook eens gedaan: Zet in je bios je HDD iets kleiner (pas de koppen of sectoren aan) start dan op en verwijder de bios (het lukt dan wel) zet de bios weer goed en je kunt weer verder.

Verwijderd

lol, ik zou je eigenlijk dolgraag willen helpen. maar heb al in geen jaren de fdisk van windows gebruikt.

maar als je wilt weten hoe het met de fdisk van linux moet :)
(sorry flauw)

• miel
heb gdisk gebruikt en zo te zien zijn ze weg......... nu kan ik dus formatteren en dan linux er opnieuw opzetten. Is een Server install (ja dan moet ik wel even mijn 2e hdd eruit trekken anders ben ik die ook kwijt) overkill als je alleen een webserver wilt gebruiken?

Verwijderd

ik denk beter normal install en dan apache bij selecteren.
anders gaat hij ook dingen installeren om als server te functioneren binnen je netwerk. (denk ik, heb nog nooit red hat gebruikt)

• miel
ok zal het eens proberen.......... moet dan wel opnieuw booten en zo..:-) denk wel dat dit gaat lukken! Bedankt allemaal! (wat raden jullie mij aan om als dualboot te gebruiken??)

• PoisonouZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05-2021
linux verwijderen?? SHAME ON YOU:))

tis al meerdere keren gezegt kan dus eigelijk weinig aan toe voegen

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

miel schreef op 30 augustus 2002 @ 15:33:
Als ik onder windows een fdisk doe (en heb al een fdisk /mbr gedaan maar nog deed hij het niet!) dan staat er 1 extended dos drive.
als ik die wil verwijderen staat er: kan geen uitgebreide dos partitie maken als er logische stations zijn ???????
Bekijk met FDisk die extended partitie eens. Hierin staan waarschijnlijk nog logische partities die je eerst moet verwijderen voordat je de extended partitie kan verwijderen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• miel
SCHREEUWMODUS: HET IS AL OPGELOST BEDANKT ALLEMAAL!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
miel schreef op 30 augustus 2002 @ 16:00:
[...] (wat raden jullie mij aan om als dualboot te gebruiken??)
Ik had een tijdje dualboot win98 & win2k. Vond het best aardig werken, win2k was weliswaar wat stabieler, maar voor win98 waren er tenminste printerdrivers ...

Op dit moment heb ik een dualboot win2k & suse 8, soms handig voor school als er nog ergens een m$ office geinstalleerd staat waarmee je aan de slag kunt.

Voor de rest: gebruik voor je eerste stappen in linoeks een niet al te ingewikkelde distro, mandrake, suse en redhat worden hier vaak genoemd. Mandrake en redhat kun je gratis als iso downloaden, bij suse kan dat niet. Weliswaar gaat mijn voorkeur uit voor suse, mooi systeempie, maar dat is meer een kwestie van smaak. Ik wil er dan ook liefst geen discussie over voeren.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• miel
wat voor dualboot heb je dan? (MAW is die vrij te downloaden of waar kan ik hem kopen?) Ik heb Red Hat 7.1 trouwens....

• Vorkie
  • Niet online
miel schreef op 31 augustus 2002 @ 19:02:
wat voor dualboot heb je dan? (MAW is die vrij te downloaden of waar kan ik hem kopen?) Ik heb Red Hat 7.1 trouwens....
de nieuwste is 7.3 en daar ben ik wel tevreden over :)

Maar als je het echte werk wilt doen, ga je naar de *BSD versies, alleen denk dat je beter eerst Suse of Debian goed moet kunnen begrijpen :)

Beste keuze is dus Suse Of Debian vind ik, of een *BSD versie, maar oke

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:59
met deze fdisk kan je de linux partities zo verwijderen,

zet op ms dos bootflop en verwijder zoals fdisk van windows.

Features:

Supports hard disks up to 128GB in size.
Has the "standard" fdisk user interface.
Command-line support is compatible with Microsoft's undocumented FDISK commands.
Has extended command-line support to give you complete control over hard disk configuration from batch files.
Is designed for both occasional use as well as large scale automated operating system roll-outs and cloning projects..
Comes with BootEasy, a compact multiboot loader.
Can be customized with an easy to use configuration file.
Allows the use of boot loaders from other operating systems.
Free FDISK is Open Source and licensed under the GNU GPL.
Supports Non-DOS partition types.

ehhh.. noppes

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 14-02 21:59
ps. beetje laat maar wel nuttig.

ehhh.. noppes

• koningvaagheid
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 23:57
Ik wilde SuSE 9.0 van m'n pc verwijderen (die naast XP stond) omdat ik de pc voor andere doeleinden wilde gaan gebruiken, maar nu heb ik de handleiding gevolgd die ik op zdnet vond http://www.zdnet.nl/talkb...&tbid=16144&inc=subthread, echter nu krijg ik de fijne nederlandstalige mededeling op m'n beeldscherm als ik m'n pc wil opstarten: "Het besturingssysteem ontbreekt.". Volgens mij is m'n diskette station ook nog aan gort dus aan een opstartdiskette heb ik ook niet veel denk ik. Wel zou ik natuurlijk het cd-rom station bootable kunnen maken. Heeft er iemand enig idee hoe ik m'n XP weer aan de praat kan krijgen? Ik denk dat het iets te maken heeft met het Master Boot Record, maar hoe krijg ik deze weer goed zodat ik m'n XP, die er al opstaat weer aan de praat krijg?

• frim
  • Niet online
gewoon je originele windows xp cd gebruiken, in recovery mode starten en fdisk /mbr uitvoeren. hierna nog even "fixboot" draaien en opnieuw opstarten.

• koningvaagheid
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-02 23:57
Ehm, dat is nouw juist het probleem. Ik heb bij de computer die ik destijds heb aangeschaft geen XP cd gekregen. MyCom installeerde namelijk het "super handige" clarity-systeem, waardoor XP al geïnstalleerd was op de PC. Ik heb dus geen cd of iets. Zou ik wel een XP-cd van iemand anders kunnen lenen en die er in pleuren, zodat ik m'n pc op orde krijg? Of kan dit niet?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

koningvaagheid schreef op 28 oktober 2004 @ 19:42:
Ehm, dat is nouw juist het probleem. Ik heb bij de computer die ik destijds heb aangeschaft geen XP cd gekregen. MyCom installeerde namelijk het "super handige" clarity-systeem, waardoor XP al geïnstalleerd was op de PC. Ik heb dus geen cd of iets. Zou ik wel een XP-cd van iemand anders kunnen lenen en die er in pleuren, zodat ik m'n pc op orde krijg? Of kan dit niet?
Dat lijkt me in ieder geval het proberen waard.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• blaataaps
  • Niet online
Dit lijkt me A) geen topic meer voor NOS aangezien het een XP-probleem is nu, B) geen goede reden een oud topic als dit op te duikelen :)
De FAQ van nos heeft het een en ander aan materiaal over bootloaders, en anders is er voor XP ook wel genoeg te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.