Goed ASP events/functies boek (weer een boek topic)

Pagina: 1
Acties:

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Lo mensen,

Ik was weer eens door mijn leesvoer heen en weer op zoek naar nieuwe boeken. Maar kan niet echt vinden wat ik zoek.

Ik zoek een boek waar echt alles over ASP instaat m.b.t. de vbscripts functies (echt allemaal), en alle events er in ASP voor komen (dus onsession end etc, on error resume next) en eventuele onderdelen die ik nu vergeet.

Het gaat mij dan vooral om gewoon een overzicht van de onderdelen, werking hiervan, de syntax, korte voorbeeld van hoe te gebruiken, misschien een korte toepassing waar in het gebruikt zou kunnen worden en de voor en nadelen (deze laatste 2 hoeven niet percee).

Ok ik kan natuurlijk veel informatie zoeken op internet (en deze ook wel vinden). Maar ik heb liever alles bij de hand in een boek (zoekt toch sneller en leest fijner).

Ik zoek dus geen boeken over ASP leren (zoals 21 days boeken, waarvan ik er al 1 heb). Ik heb tevens al VBscript kort en bondig (dunnere versie geloof ik) gekocht, hierstaan wel veel functies, maar (denk) lang niet allemaal.
Tevens geeft het boek geeft te weinig informatie en is dus zoals titel zegt alleen vbscript.

Iemand dus nog goede boeken die ik moet proberen, dan zou ik graag titel, ISBN willen ontvangen :P (gewoon hier via GOT natuurlijk ;) ). Een kleine prijsindicatie en een reden waarom ik dit boek zou moeten kopen (motivatie dus).

Alvast bedankt.

Verwijderd

Op het werk hebben wij een boek van Wrox liggen genaam 'ASP 3.0 Programmer's Reference' (ISBN=1861003234). Hier gaan ze diep in op de architectuur van ASP en bespreken veelgebruikte onderdelen van ASP (ADO, ADSI, etc.).
Wrox boeken vind ik in het algemeen de beste boeken en ik heb dan ook meerdere van deze rode bijbels in mijn kast staan :) .
Waarom begin je trouwens niet meteen met ASP.NET? Ik ben er ook net wat mee bezig en ik zou niet graag weer terug willen naar 'gewoon' ASP. ASP.NET doet nl. al veel 'dom' werk voor je onder de motorkap.
Just my € 0,02.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2002 15:29 . Reden: ISBN toegevoegd ]

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Ik werk nu met ASP (is dit 3.0?). En heb geen benul hoe groot de overstap is naar ASP.net (welke versie is dit eigenlijk?). En ach ja doe soms ook het 'domme' werk graag zelf (wel met eigen aanpassingen natuurlijk. Maar zal daar ook eens ff naar kijken.

Heb nu dus al 1 boek (zal hem eens aandachtig gaan bekijken).
Bedankt voor je info.

Voor de andere mensen keep them books coming :P

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
ASP.NET vereist een gans andere denkwijze dan ASP. In ASP.NET maak je gebruik van het .NET framework en maak je gebruik van de talen C# en/of VB.NET.

De overstap tussen de 2 is imho redelijk groot, maar in de toekomst zal men massaal overstappen van ASP naar ASP.NET. Althans, dat is mijn mening.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Ik werk nu met ASP (is dit 3.0?).
ASP 3.0 zit bij IIS 5.x in (die op zijn beurt weer in 2000/XP zit ;) ).
En heb geen benul hoe groot de overstap is naar ASP.net (welke versie is dit eigenlijk?).
ASP.NET draait op het .NET framework (verassing! :) ) met alle voordelen van dien (compiled, evt. toekomstige platform onafhankelijkheid, base class library :9 ). De overstap is behoorlijk groot wanneer je alleen bekend bent met ASP. De CLR (de runtime van .NET) vereist nl strong types en ook moet je bekend zijn met dingen polymorphism en inheritance welke niet in VB script zitten maar wel worden gebruikt. Wanneer je dit echter onder de knie hebt wil je waarschijnlijk niks anders meer :) .
En ach ja doe soms ook het 'domme' werk graag zelf (wel met eigen aanpassingen natuurlijk. Maar zal daar ook eens ff naar kijken.
ASP.NET heeft leuke features zoals ingebouwde viewstate handling. Alle waarden in textboxen, comboboxen en zelfs server-side html elementen worden zo automatisch bewaard tijdens postbacks.
Heb nu dus al 1 boek (zal hem eens aandachtig gaan bekijken).
Bedankt voor je info.
No problem :) .

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 16:07:
[...]

ASP 3.0 zit bij IIS 5.x in (die op zijn beurt weer in 2000/XP zit ;) ).

[...]

ASP.NET draait op het .NET framework (verassing! :) ) met alle voordelen van dien (compiled, evt. toekomstige platform onafhankelijkheid, base class library :9 ). De overstap is behoorlijk groot wanneer je alleen bekend bent met ASP. De CLR (de runtime van .NET) vereist nl strong types en ook moet je bekend zijn met dingen polymorphism en inheritance welke niet in VB script zitten maar wel worden gebruikt. Wanneer je dit echter onder de knie hebt wil je waarschijnlijk niks anders meer :) .

[...]

ASP.NET heeft leuke features zoals ingebouwde viewstate handling. Alle waarden in textboxen, comboboxen en zelfs server-side html elementen worden zo automatisch bewaard tijdens postbacks.

[...]

No problem :) .
Hartelijk dank voor de info, ben wel beetje bekend met inheritance en polymorpishm. Meende (ja termologie ken ik zo ff niet meer). Maar meende dat dat bij talen zoals Delphi voor kwam.

Vooral inheritance is wel handig. Wat ik hier hoor moet ik het maar eens proberen.
Ook die server-side elementen die automatisch waarden bewaard worden is ook wel heel handy. Maar is het dus dan nu geen pure script taal meer (met alle gevolgen van dien). Dus het hele script wordt niet eerst uitgevoerd, dus dat er niet zo geklooid hoeft te worden met events etc.

Ooh ja en dan nog een vraagje, als ik ASP.net ga proberen heb je dan daar ook een goede boeksuggestie voor :).

Verwijderd

blijhoofd_bennie schreef op 30 augustus 2002 @ 19:52:
[...]

Hartelijk dank voor de info, ben wel beetje bekend met inheritance en polymorpishm. Meende (ja termologie ken ik zo ff niet meer). Maar meende dat dat bij talen zoals Delphi voor kwam.
Delphi is idd ook volledig OO. Het is zeer belangrijk dat je hiermee bekend bent aangezien ASP.NET gebruik maakt van de .NET base classes (ASP.NET is zelf ook 100% in C# geschreven). Dit kun je zien als een object georienteerde versie van de WIN32 API. Binnen deze classlibrary wordt uitgebreid gebruik gemaakt van overerving, interfaces, etc. De base classlibrary is zo groot dat je (bijna ;) ) nooit meer zoals in ASP, gebruik moet maken van 3rth party(=!gratis) componenten. Ik zal maar niet noemen wat je hier zoal in kunt vinden aan functionaliteit aangezien ik morgen dan nog aan het typen ben :) . De meest handige dingen worden vaak wel in de boeken over ASP.NET meegenomen.
Vooral inheritance is wel handig. Wat ik hier hoor moet ik het maar eens proberen.
Ook die server-side elementen die automatisch waarden bewaard worden is ook wel heel handy. Maar is het dus dan nu geen pure script taal meer (met alle gevolgen van dien). Dus het hele script wordt niet eerst uitgevoerd, dus dat er niet zo geklooid hoeft te worden met events etc.
In ASP werd gebruik gemaakt van VBScript (of JScript). In ASP.NET kun je echter kiezen uit een aantal talen. VBScript is vervangen door VB.NET die nu (eindelijk) volledig OO is. Verder kun je kiezen uit C# (lijkt op Java) en managed C++. Verder zijn er geloof ik nog een aantal externe talen die zijn 'geport' naar .NET zoals Perl.NET, Cobol en Eifel. Het mooie hiervan is dat je bijvoorbeeld van een website een leuk componentje download wat is geschreven in C#. Deze kun je dan weer zonder problemen gebruiken in bijv. VB.NET. Wanneer je een gelukkige bezitter bent van Visual Studio.NET dan kun je zelfs onder het debuggen van functie X in C#, doorlopen in functie Y in een andere .NET taal :9~ . Uiteindelijk wordt iig je gehele pagina gecompiled wat een gigantische snelheidsverbtering opleverd (ik heb gelezen dat een factor 3 te behalen is).
Ooh ja en dan nog een vraagje, als ik ASP.net ga proberen heb je dan daar ook een goede boeksuggestie voor :).
Ik heb hier nu het boek 'Professional ASP.NET' (ISBN 1-861004-88-5). Dat professional betekent dat ze er vanuit gaan dat je al kennis hebt van programmeren in bv. ASP. Er is geloof ik ook een 'Beginning ASP.NET' die misschien wat toepasselijker is voor jou.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor de info :).
Nog ff 1 vraagje wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is.
Is ASP.net nou eigenlijk nog een script taal (serverside gedeelte). Aangezien het programma gecompiled wordt (dit was trouwens met ASP 3.0 ook mogelijk in visual interdev, maar ja wel veel instellen).
Dus kort samengevat kan ik bijvoorbeeld een button click event afvangen (mits deze serverside wordt gechecked), of wordt als nog het hele script uitgevoerd(praat nu alleen over serverside, clientside is een beetje rottig via inet lijkt me).
Ok bovenste lijkt me een beetje rottig te doen via inet, maar misschien kan het toch.
Nogmaals bedankt voor alle handige info.

Verwijderd

blijhoofd_bennie schreef op 31 augustus 2002 @ 12:11:
Nogmaals bedankt voor de info :).
Nog ff 1 vraagje wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is.
Is ASP.net nou eigenlijk nog een script taal (serverside gedeelte).
Nee, ASP.NET wordt gecompileerd naar IL bytecode. Dit is een tussenvorm die wordt omgezet naar native code zodra het programma dit nodig heeft. Deze bytecode wordt uitgevoerd mbv de .NET execution engine. Het voordeel van deze tussencode is dat meerdere talen hier naartoe kunnen compilen, en dat de compiler de code kan optimaliseren voor de aanwezige processor.
Aangezien het programma gecompiled wordt (dit was trouwens met ASP 3.0 ook mogelijk in visual interdev, maar ja wel veel instellen).
ASP wordt niet gecompiled. Het is echter wel zo dat in ASP 3.0 na de eerste interpretatie van een pagina, in de cache deze pagina bijhoudt zodat niet de hele pagina elke keer opnieuw wordt ge-interpret ( bestaat dit woord :) ).
Dus kort samengevat kan ik bijvoorbeeld een button click event afvangen (mits deze serverside wordt gechecked), of wordt als nog het hele script uitgevoerd(praat nu alleen over serverside, clientside is een beetje rottig via inet lijkt me).
Ok bovenste lijkt me een beetje rottig te doen via inet, maar misschien kan het toch.
Nogmaals bedankt voor alle handige info.
Je kunt het het beste zien als hoe je in dephi ook applicaties bouwt. Je flanst een formulier in elkaar (in ASP.NET de HTML en bijbehorende ASP.NET controls), en daarna de achterliggende code (in ASP.NET kun je dit in de pagina zelf doen, of in een aparte gecompileerde DLL). Hierdoor houd je opmaak en code gescheiden. In de HTML plaats je speciale tags (bijv asp:textbox). Wanneer je deze tags voorziet van een runat="server" attribuut dan kun je deze in je code gebruiken (dit werkt zelfs voor bv. DIV tags!). De speciale tags worden door ASP.NET automatisch omgezet naar de juiste HTML voor de browser van de client. Bij geavanceerde browsers voegt ie bijv. JavaScript toe terwijl bij oudere browsers dit via een postback moet.

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:04
Je kunt ook effies met kazaa naar documenten zoeken. Gewoon naar ebook zoeken.

woei!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 12:40:
[...]

[...]

ASP wordt niet gecompiled. Het is echter wel zo dat in ASP 3.0 na de eerste interpretatie van een pagina, in de cache deze pagina bijhoudt zodat niet de hele pagina elke keer opnieuw wordt ge-interpret ( bestaat dit woord :) ).

[...]
Ik bedoelde hier in de ontwikkel omgeving, in een boek waar ik het hier heb staat het wel (maar ja zal er nog wel eens naar kijken :) ).

Maar dat verhaal met die form etc is wel handy :). Zal asp.net dan wel eens proberen.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Topicstarter
PaszWerken schreef op 31 augustus 2002 @ 12:45:
Je kunt ook effies met kazaa naar documenten zoeken. Gewoon naar ebook zoeken.
Ok zal ik doen, maar heb al wel wat ebooks. Maar ja heb gewoon liever een boek (ja vraag mij ook niet waarom, maar vind het prettiger)
Pagina: 1