Hoe RSI voorkomen met laptopgebruik

Pagina: 1
Acties:

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 00:19
Voor een project IO zijn we bezig een werkplek te maken waar met de laptop gewerkt kan worden, en de kans op RSI beperkt wordt.

Hiervoor denken we aan de volgende zaken:

-Los toetsenbord
-Losse muis
-document houder
-en misschien nog wel meer

Er is al eerder een topic geweest van iemand uit mijn projectgroep, maar die topic is een stille dood gestorven.

Nu wil ik van jullie weten waar ik op moet letten om RSI met laptopgebruik te voorkomen, welke randapparaten (toetsenborden en muizen) hiervoor aan te raden zijn.

Dus met welke randapparatuur is RSI succelvol te bestrijden

• Geert
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:36
Een symmetrische muis...

Ik heb nl. last gekregen van hand, arm en schouderblad door de muis.

Ik muis nu links en heb (nog) geen last.. :)

Brilliante oplossing hé? :D

This message was sent from a galaxy far, far away.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:50

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Je noemt ze al op.. voeg daar aan toe:

Laptop steun om beeld om ooghoogte/goede hoogte te brengen.
Rsi software die je verplicht pauzes te nemen (of koffie te halen voor je collega's).
Evt. goed bureau en bureaustoel. Dan ben je een heel eind hoor :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• arjandijk162
is een logitech mouseman die je hele hand vult niet beter?

de symetrische muizen zijn vaak vrij klein en kosten daarom volgens mij meer kracht

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:38
zo'n tablet ipv een muis. die heeft iemand die RSI heeft bij ons op de afdeling.
of een trackbal

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:50

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Of een Joymuis, die krijgen RSI patienten ook vaak, magoed, voorkomen is betel dan genezel :P

Maare Arjandijk, die muizen zijn neit per se beter, want dat ligt ook aan wat je prettig vind. Zo'n huge draadloze muis met batterijen vind ik persoonlijk dus crap. Ik heb daarom een gewoon optical zonder ballast (zit eind ijzer in om em op z'n plek te houden, zonder dat issie echt supah ligt :) ).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• arjandijk162
zo'n tablet werkt toch met zo'n pen? Dat zou minder snel RSI verookzaken? Zijn hier meer voorstanders van?

• MrEdge_
  • Laatst online: 17-11-2023
Losse monitor. Wat veel mensen vergeten is de laptop op een dusdanige hoogte te zetten zodat je niet teveel naar beneden hoeft te kijken. Met een losse monitor kun je de hoogte makkelijk zelf bepalen. In combinatie met een toetstenbord en muis etc zou ik zeggen: neem een dockingstation.
En niet te vergeten zo'n fijn anti rsi proggie :/ zoals Workpace...
En natuurlijk een goed in te stellen bureaustoel.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:38
arjandijk schreef op 30 augustus 2002 @ 15:16:
zo'n tablet werkt toch met zo'n pen? Dat zou minder snel RSI verookzaken? Zijn hier meer voorstanders van?
Ik denk wel dat het werkt want dan schrijf je gewoon, en als je daarvan RSI zou kunnen krijgen bestond RSI al veeeeeeel langer :Y)

• arjandijk162
Mr Edge schreef op 30 augustus 2002 @ 15:21:
Losse monitor. Wat veel mensen vergeten is de laptop op een dusdanige hoogte te zetten zodat je niet teveel naar beneden hoeft te kijken. Met een losse monitor kun je de hoogte makkelijk zelf bepalen. In combinatie met een toetstenbord en muis etc zou ik zeggen: neem een dockingstation.
En niet te vergeten zo'n fijn anti rsi proggie :/ zoals Workpace...
En natuurlijk een goed in te stellen bureaustoel.
maar daarmee is de mobiliteit wel meteen volledig weg

een toestenbord, muis en standaard zijn wel onder je arm mee te nemen, een monitor niet echt

• VonAalscht
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 14:34

VonAalscht

Raaaar

Je zegt het zelf, een standaard is wel mee te nemen (waardoor je laptop + scherm) op de goede hoogte komt, een monitor is in mijn ogen dan overbodig :)

• MrEdge_
  • Laatst online: 17-11-2023
arjandijk schreef op 30 augustus 2002 @ 16:07:
[...]

maar daarmee is de mobiliteit wel meteen volledig weg

een toestenbord, muis en standaard zijn wel onder je arm mee te nemen, een monitor niet echt
Ehm, ik zie echt nooit mensen met een laptop die tevens met een toetsenbord rondsjouwen, maar dat terzijde. Je had het over een werkplek. Bij ons zijn veel werkplekken voorzien van een dockingstation met toetsenbord, muis en monitor. Je laptop fungeert dus als computerkast zeg maar. En als mobiele harde schijf ;)

Veel werknemers met een laptop hebben dus weldegelijk een werkplek met monitor. Zo'n laptop schermpje is op het toetsenbord na toch wel een van de grotere RSI veroorzakers.

[edit]
Ja, zo'n standaard is natuurlijk ook een goede oplossing, daar had ik niet aan gedacht. Als je volledig mobiel wil zijn en al je randapp. ook nog mee wil nemen, dan gaat het dockingstationverhaal niet op natuurlijk.
Maar imo is een laptop vooral handig om tussendoor en onderweg ff op te werken en eigenlijk niet geschikt als vaste werk pc. Verder is een werkplek nooit RSI bestendig, ook niet met een gewone pc. Het ligt vaak aan de werknemer die de signalen van zijn eigen lichaam negeert.

[ Voor 0% gewijzigd door MrEdge_ op 30-08-2002 16:23 . Reden: Ja, standaartje :) en nog wat aanvullende info ]

• arjandijk162
nu over de mobiliteit van het toetsenbord, ik heb gelezen dat er ook oprolbare toestenborden zijn, hoe bruikbaar zijn deze? en hoe erg weegt de transporteerbaarheid tegen de nadelen van zo'n toetsenbord op?

• arjandijk162
nog andere tips voor rsipreventie bij laptops?
Pagina: 1