Toon posts:

Bekabeling, werkt niet?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allo,

Ik heb hier een leuk netwerkje liggen, twee hubs/switches, nu heb ik een tijdje geleden een stel kabels gekocht, maar deze ziet ie gewoon niet, lichtje blijft gewoon uit :(..... Het zijn gewoon utp kabels, maar ik zie nu net dat er maar 4 draatjes uit komen, dus of het nou echt "gewone utp kabels" zijn, denk ut niet.. Denk eerder isdn, valt hier nog iets mee te doen in een lan netwerk, anders zit ik met 20 meter, waar ik niks mee kan doen 8)7.

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
in een utp kabel gebruik je ook maar 4 draaden ik weet niet welke precies
maar het kan kabel breuk zijn of kapoten nic's/hub

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

kweet wel dat gewone utp kabels uit 8 draadjes bestaan. Euhm volgens mij ist dan idd ISDN oid. Kzou er dan ff mee terug gaan naar de winkel.
Of is er toevallig net een nieuw soort utp ontwikkeld... :+

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

MokerHamer schreef op 30 augustus 2002 @ 15:02:
in een utp kabel gebruik je ook maar 4 draaden ik weet niet welke precies
maar het kan kabel breuk zijn of kapoten nic's/hub
1. oranje gestreept
2. oranje
3. groen gestreept
4. blauw
5. blauw gestreept
6. groen
7. bruin gestreept
8. bruin

dusja... 8 toch?

[EDIT]

of bedoel je GEBRUIKT MAAR 4....?

Verwijderd

Topicstarter
LeMerchant schreef op 30 augustus 2002 @ 15:04:
kweet wel dat gewone utp kabels uit 8 draadjes bestaan. Euhm volgens mij ist dan idd ISDN oid. Kzou er dan ff mee terug gaan naar de winkel.
Of is er toevallig net een nieuw soort utp ontwikkeld... :+
Mjah, probleem is dat ik eerst dacht, dat het dingetje er voor zat wat het kopje bescherm, dus ik met de schaar knip knip.... Ze zien me al aan komen 8)7...

Verder, zijn het twee kabels, dus 2 x 10 meter, maar kheb ze nog voor de vakantie gekocht, dus denk ook niet dat terug gaan, een optie is, ook de verpakking is weg....

Verder werken de nicks perfect, want werk nu met 5 meter, maar da ding vink beetje rete strak staan (de kabel dus) :>

• MokerHamer
Heeft de connectoor wel 8 contact puntjes of ook 4 ?

Verwijderd

idd isdn kabel
heb hier zelf voor 40 meter UTP liggen voor netwerk
met router/hub

UTP kabel heeft 8draadjes die dan ook nog eens juist aangesloten moete zijn dus
zorg dat die connectors juist zijn aangesloten want anders gaat de juiste UTP kabel niet veel helpen

neem cat.5 dat is zowat de standaard

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een UTP kabel met 4 draadjes is een cross cable

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• MokerHamer
LeMerchant schreef op 30 augustus 2002 @ 15:06:
[...]

1. oranje gestreept
2. oranje
3. groen gestreept
4. blauw
5. blauw gestreept
6. groen
7. bruin gestreept
8. bruin

dusja... 8 toch?

[EDIT]

of bedoel je GEBRUIKT MAAR 4....?
Juist je je gebruikt alleen 123&6 geloof ik dus als je die aangesloten hebt kan je de rest laten vallen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 15:10:
idd isdn kabel
heb hier zelf voor 40 meter UTP liggen voor netwerk
met router/hub

UTP kabel heeft 8draadjes die dan ook nog eens juist aangesloten moete zijn dus
zorg dat die connectors juist zijn aangesloten want anders gaat de juiste UTP kabel niet veel helpen

neem cat.5 dat is zowat de standaard
Op de kabels staat allemaal cat5..... En hoebedoel je juist aangesloten, ik haal ze kant en klaar in de winkel >> das naar mijn mening "plug en play"....

(overgigens, dank u voor alle snelle reply's _/-\o_ _/-\o_ )

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, ik zie net dat ik de ene 4 heeft de andere 8, maar beide blijken het NIET te doen :(.... Wat kan je dan zowel doen met een cross cable? (staat overgiens ook op cat5)

Verwijderd

als het een utp-kabel is met maar 4 draadjes erin is het gewoon een cross-cable.
Je weet wel zo'n kabel op twee computers zonder hub of iets dergelijks aan elkaar te hangen

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

isdn gebruikt aders 3456 in tegenstelling tot utp, die gebruikt minstens 1236.
Maar misschien heb je gewoon een kapotte kabel, iig terugbrengen :)
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 15:18:
als het een utp-kabel is met maar 4 draadjes erin is het gewoon een cross-cable.
Je weet wel zo'n kabel op twee computers zonder hub of iets dergelijks aan elkaar te hangen
:? als er maar 4 inzitten is het direct een crosscable? als je het niet weet post dan niet |:(

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

In sommige gevallen is het zo dat een hub ground wil hebben op ader 5.

Ik heb ook altijd gedacht dat bij een patch-kabel (ISDN is ook Unshielded Twisted Pair)
maar 4 aders gebruikt worden, maar toen ik een kabel liet maken voor tussen 2 hubs
en deze niet werkte, bleek dit te liggen aan een breukje in ader 5. Hier gaat een ground
overheen...

Wat je nog kan doen is er nieuwe rj45's aan kneien op volgens het schema dat
LeMerchant zo mooi weergaf! Mochter er 8 aders in de kabel zitten, dan zou ik ze ook alle
8 gebruiken!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, ja.... Ik heb net ff mijn crosscable geprobeerd om twee hubs aan elkander vast te gooien, lampje gaat nie branden :(.... De hubs zijn niet zelfde type, wel zelfde snelheid en merk.... :?....

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 15:34:
Uhm, ja.... Ik heb net ff mijn crosscable geprobeerd om twee hubs aan elkander vast te gooien, lampje gaat nie branden :(.... De hubs zijn niet zelfde type, wel zelfde snelheid en merk.... :?....
hub niet stuk dan?

Verwijderd

Topicstarter
Hijs gloed nieuw, kheb uhm idd. nog nie getest, maar om er nou van uit te gaan dat ie al gelijk brak is..... :>

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, mn cross cable (als ut er eentje is).... Is zo brak als ut maar kan, hij doet gewoon niks..... Zitten dan ook een paar flinke knikken in, dus misschien is kabel brak :(.... Dus nu moet ik nog een apparte cross cable gaan kopen om mn netwerkje op de been te krijgen :'(

• Rum
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

heb je geen multimeter om ff je kabeltje door te meten?

Misschien is t dan goedkoper om ff een tang en wat connectors te kopen :+

Dan kun je ook die 2 andere kabels verbouwen :)

Voor de zekerheid hieronder ff 2 schema's:

UTP Patch
Afbeeldingslocatie: http://www.beginnersweb.nl/cursus/pics/tabel_1.gif

UTP Cross
Afbeeldingslocatie: http://www.beginnersweb.nl/cursus/pics/tabel_2.gif

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Uit cross cables worden vaak de blauwe en bruine aderparen weggelaten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
"een stop, edit, dubbel post" 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Rum schreef op 30 augustus 2002 @ 16:14:
heb je geen multimeter om ff je kabeltje door te meten?

Misschien is t dan goedkoper om ff een tang en wat connectors te kopen :+

Dan kun je ook die 2 andere kabels verbouwen :)

Voor de zekerheid hieronder ff 2 schema's:

UTP Patch
[afbeelding]

UTP Cross
[afbeelding]
Mjah, dat had ik ook laats bijna gedaan, maar zo'n tang is ook niet wat je zegt goedkoop en die kopjes (wat jij connectors noemt B) ), zijn ook alles behalve goedkoop, maar ja, op langer termijn zal het idd. wel goed koper zijn. Heeft niemand er toevallig nog eentje liggen die die voor een prikkie kwijt kan :Y)

Der net overigens nog ff naar de computer boer (altands, vind beetje kut zaak, maar is lekker dicht bij :)), die wou me een cross cable, 8 pollig, 10 mtr. aansmeren voor 12 euro :'( ....

• NLuna
  • Laatst online: 01-06-2023
je moet idd als je nu een andere kabel gaat halen "Patch" kabels halen als je ze wilt gaan gebruiken voor van bijv. een HUB/Switch naar een PC te verbinden en "Cross" kabels [ het woord zegt het al >:) ] als je alleen 2 PC's doormiddel van 1 kabel met elkaar wilt verbinden...

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
NeoGames.nl schreef op 30 augustus 2002 @ 16:50:
je moet idd als je nu een andere kabel gaat halen "Patch" kabels halen als je ze wilt gaan gebruiken voor van bijv. een HUB/Switch naar een PC te verbinden en "Cross" kabels [ het woord zegt het al >:) ] als je alleen 2 PC's doormiddel van 1 kabel met elkaar wilt verbinden...
Uhm, moet je eens in de faq kijken, dan zou dat noch kant noch wal slaan?!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, ik zou het toch wel ff willen weten welke kabel ik moet hebben om hub naar hub aan te sluiten, anders zit ik dalijk (weer) met een verkeerde kabel 8)7

• NLuna
  • Laatst online: 01-06-2023
Patch kabel...

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 21:53
Brahiewahiewa schreef op 30 augustus 2002 @ 15:10:
Een UTP kabel met 4 draadjes is een cross cable
Onzin. Een cross-cable heeft ook gewoon 8 aders. Een kabel met 4 aders is een cat.3 kabel, die werden vroeger gebruikt in 10mbit netwerken. Bij 10/100mbit of 100mbit heb je cat.5 nodig (die heeft dus 8 aders).

Wat voor kabel je nodig hebt hangt af van je hubs, als ze allebei een uplink hebben kun je gewoon een straigt kabel in beide uplink-poorten doen. Hebben ze geen uplink, dan heb je een cross-cable nodig.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

die van 8 draadjes is van kabel modem naar pc en die van 4 van hub naar andere pc's

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 16:40:
[...]

Mjah, dat had ik ook laats bijna gedaan, maar zo'n tang is ook niet wat je zegt goedkoop en die kopjes (wat jij connectors noemt B) ), zijn ook alles behalve goedkoop, maar ja, op langer termijn zal het idd. wel goed koper zijn. Heeft niemand er toevallig nog eentje liggen die die voor een prikkie kwijt kan :Y)
Tang heb je al vanaf een piekie of 30 (okee dan heb je een kutding, maar toch, je kan er mee knijpen) De wat betere kosten een piekie of 80-90 en dan heb je de topmerken die in mijnerinziens net zo goed werken als mijn 80 piek tangetje

Dan de connectors. Koop per zak van 100 ofzo, want dan bespaar je je een hoop poen. Ik heb losse connectors voor zoveel als 1 euro over de toonbank zien gaan. Per 100 kosten je iets van 25 (gulden)cent.

Kijk, je knijpt 1 a 2 studenten netwerken om van coax naar UTP en je hebt je tang enzo er al uit. Kabel koop je ook per doos van 300 meter wat het goedkoper maakt, nou wat wil je nog meer ? B)
Pagina: 1