Toon posts:

Nogmaals performance Linux-router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste dagen heb ik in ons 100MB netwerk wat testjes gedaan om de doorvoersnelheid van de router (een simpele Pentium 200 MHZ) te bekijken.

Ik heb hiervoor het programma Qcheck (www.netiq.com) gebruikt. Bestaat hiervoor een Linux-variant overigens?.

Het blijkt dat bij de tests (tcp/throughput) gemiddeld 65 Mbps wordt gehaald. Heel redelijk dacht ik.

Echter als ik als protocol udp gebruik, dat wordt de doorvoersnelheid zo'n beetje gehalveerd.

Zit hierin dan mogelijk het verschil met (dure) hardware-routers??

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:32

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Een PII-350 kan ongeveer een Gigabit routen (best-case-scenario)
een P75 zou al meer dan 50MBit moeten kunnen doen.

UDP gebruik je in principe niet heel veel, TCP wordt veel meer gebruikt (alhoewel ik niet weet wat Citrix gebruikt).

Verschillen met dure HW routers zijn nogal groot zoals je had kunnen verwachten, zowiezo zullen die routers geen problemen hebben met het verstouwen van al jou data over de 155Mbit lijn.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 14:57
Als het een Pentiium Pro 200 is vind ik die 65mbit/s weinig om eerlijk tezijn.

UDP is een onveilig protocol btw.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

guidob schreef op 30 augustus 2002 @ 14:40:
Als het een Pentiium Pro 200 is vind ik die 65mbit/s weinig om eerlijk tezijn.

UDP is een onveilig protocol btw.
UDP een onveilig protocol??? Explain please.... Bij UDP wordt geen reply terug gestuurd als een pakketje goed is overgekomen (connectionless), bij TCP is dit wel zo. Is daarom UDP onveilig en TCP niet?? Please....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 14:57
Inderdaad, voor UDP heb je geen connectie nodig en UDP garandeert niet dat het pakketje is aangekomen waardoor alle error afhandeling en hertransmissie door de applicatie gedaan moet worden, wat ik in mijn bewoording onveilig noem.