Toon posts:

[BeOS]Start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onder mijn Win2k installatie dat BeOS personal filetje geinstalleerd (en een bootdisk gemaakt), maar t beest wil niet opstarten. Ik krijg eerst een hele tijd dat paarse scherm (en dan laad 'ie van t schijfje) en vervolgens krijg ik alleen een knipperende text-mode cursor, en lijkt alle activiteit te stoppen.

Ik heb als systeem een AMD 2000, Asus A7v333-RAID mobo, 512 MB Mem, GF4 Ti4200 128MB (Pine/XFX), 40x CD, 32X CDR, 20GB 7200RPM, 10 GB 5400 RPM en 2x40GB 7200 RPM (In RAID0)

Weet iemand hoe ik BeOS draaiend krijg? (Of doet ie wel degelijk iets als die cursor erop staat, maar duurt t gewoon schompeslang?)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

BeOS start gemiddeld in nog geen 15 seconden op, zeker op zo'n machine. Begrijp ik goed, dat je een virtuele HD hebt aangemaakt? Probeer eens gewoon op een andere partitie een "echte" installatie van BeOS te doen. Over welke versie van BeOS beschik je trouwens?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
tijdens opstarten spatie indrukken geloof ik.. dan kun je wat bootopties instellen. Probeer es safe mode of rommel wat met de grafische instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb BeOS 5 Personal Edition (die ene die zo'n 512 MB file bouwt waarin ie opstart). Ik heb eens t een en ander in safe mode gezet (= alles wat me zinnig leek), maar hij wil nog steeds niet...

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hmmm, dan ben ik bang dat je een probleem hebt want voor zover ik weet draait BeOS 5 PE niet op een fysieke partitie, dwz. een "echte" schijf. Of je moet de Pro editie kopen. Je kan proberen om een ander host systeem te regelen, windows 98 ofsow, dat wil dan volgens mij wel. Het zou kunnen dat 2k er problemen mee heeft

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Rheu? Maar dat is toch het hele punt van die Personal editie? Dat ie gewoon bij je windows partitie staat en t daar doet?

Hoe zou ik BeOS op een niet echte schijf willen installeren?

Naja, misschien maar ff de linux-versie pakken ofzow, ik heb toch dual boot :S

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Precies, ik vermoed dat Win2k het er simpelweg niet mee eens is, maar idd, linux zou een goed idee zijn

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Het werkt perfect met windows 2000 hoor, draait hier ook.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

_nethack

We're all MAD here

Je kunt die PE versie overigens wel zeker op een eigen partitie installeren. Start maar eens het programma 'installer' uit het applications menu op :)
Je kunt zelfs van de PE versie een BeOS installatie cd maken. Je moet dan die 500MB file als track op een cd branden, met nog een of andere boot image track ervoor, en dan kun je vanaf die cd installeren.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

WhizzCat schreef op 30 augustus 2002 @ 14:50:
Hmmm, dan ben ik bang dat je een probleem hebt want voor zover ik weet draait BeOS 5 PE niet op een fysieke partitie, dwz. een "echte" schijf. Of je moet de Pro editie kopen. Je kan proberen om een ander host systeem te regelen, windows 98 ofsow, dat wil dan volgens mij wel. Het zou kunnen dat 2k er problemen mee heeft
Pro en PE zijn op het bijgeleverde Real Player en Partition Magic (Pro) hetzelfde :)

Waarschijnlijk wordt -of de videokaart -of een ander onderdeel niet ondersteunt door BeOS. Want BeOS zou normaalgesproken zonder problemen moeten booten, ook vanaf de virtuele partitie met bootflop.

Je zou eens kunnen proberen om een nieuwe bootflop te maken op een nieuwe lege diskette, als dat niet werkt houd het denk ik op. Misschien heb je een nog wat ouder systeem thuis staan waarop je het kunt proberen? Als het goed hoor je meteen na het installeren en booten BeOS in grijstinten en een lage resolutie op je scherm te krijgen. Als je zover bent kun je van Bebits de drivers voor de videokaart downloaden of het 'Vesa-accepted' script als er geen drivers aanwezig zijn :)

Het installeren op een eigen partitie is o.a. handig voor het verdubbelen van je virtuele geheugen (Op de windows- swapfile (500MB) gaat dat niet lukken)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

BeOS 5 Pro en Personal zit 1 super verschil tussen, BeOS 5 Pro kan helemaal standalone draaien!!! De personal edition heeft een host nodig, me dunkt dat dat nogal verschil is.

Het zou trouwens kunnen dat BeOS met de dos functies in win2k zit te klieren...

Verwijderd

WhizzCat schreef op 31 augustus 2002 @ 10:49:
BeOS 5 Pro en Personal zit 1 super verschil tussen, BeOS 5 Pro kan helemaal standalone draaien!!! De personal edition heeft een host nodig, me dunkt dat dat nogal verschil is.

Het zou trouwens kunnen dat BeOS met de dos functies in win2k zit te klieren...
Als je P.E. op z'n eigen partitie installeerd met de installer dan heb je in principe BeOS pro zonder de software ;) Als je Realplayer daarna nog ff ophaalt via BeShare dan is het verschil 0,0 :Y)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ja, dat wel, maar toch heeft die een host systeem nodig dat naar DOS moet booten, het is dus feitelijk geen "standalone" OS, beetje crap uitgedrukt, maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik... :)

Verwijderd

Topicstarter
Naja, het zal mijn videokaart wel zijn dan... :S

Ik kreeg m in Linux ook al niet aan de praat (ik heb Mandrake maar wijsgemaakt dat ik een GF3 heb).

Ik heb BeOS ook eens geprobeerd te draaien op mijn oude Tshiba Sattelite labtopje (320CDS, P233), daar deed ie t ook niet op. Het verschil was dat ie bij dat paarse opstartscherm icoontjes wit begon te maken totdat ie bij dat pci-kaartje kwam. Toen hield ie weer vrolijk op. Dat duidt op een I/O probleem -> videokaart.

Frust.

Weet iemand of ie een oude TNT kaart wel pakt?

Verwijderd

WhizzCat schreef op 31 augustus 2002 @ 10:52:
Ja, dat wel, maar toch heeft die een host systeem nodig dat naar DOS moet booten, het is dus feitelijk geen "standalone" OS, beetje crap uitgedrukt, maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik... :)
Je zou PE op een CD kunnen zetten en via de CD zou je 'm op z'n eigen partitie kunnen installeren.
Weet iemand of ie een oude TNT kaart wel pakt?
( http://www.bebits.com/app/1622)

About Unified NVidia Driver:
Unified NVidia graphics driver, including support for RIVA TNT, Quadro, and GeForce graphics products.

This unified graphics driver supports all existing NVidia graphics products. It is slated to replace the existing R5 RIVA TNT and RIVA 128 drivers. Supported products include:

RIVA TNT series, including TNT2, Ultra, Vanta, and Aladdin,
Quadro series,
GeForce series, including GeForce DDR, GeForce2, MX, GTS, and Ultra.

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 11:02

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Ik heb een TNT2 en Win98SE, en hij werkt perfect. Ik moet wel me een bootdiskette opstarten, de link om um vanuit windhoos meteen op te starten werkt niet.
Er waren nog wat meer verschillen met de pro editie, ik geloof dat er ook meteen een dev gedoe in zat... (ook zo te dl'en vanaf bebits).

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

Verwijderd

The Dutch Dude schreef op 31 augustus 2002 @ 11:19:
Ik heb een TNT2 en Win98SE, en hij werkt perfect. Ik moet wel me een bootdiskette opstarten, de link om um vanuit windhoos meteen op te starten werkt niet.
Er waren nog wat meer verschillen met de pro editie, ik geloof dat er ook meteen een dev gedoe in zat... (ook zo te dl'en vanaf bebits).
klopt, maar als je Beshare ff opstart (www.bebits.com) dan heb je dat ook zo binnen :)

Bij Pro zit als extra :

1. Partition Magic voor Windows
2. Realplayer G2 (meer dan alleen RM bestanden afspelen doet ie niet :+ .. zwaar oud dus)
3. Binkjet Drivers (ook al redelijk oud)
4. Papieren Handleiding (das wel aardig natuurlijk)
5. Indeo 5 video Decode / Encode ( ff gezocht
6. MP3 encoding software ( ff gezocht
7. Full BeIDE development tools and sample source code (ook te downloaden via bebits)
8. CL - Amp (ook gratis te downloaden via bebits, Soundplay is alleen stukken beter en uitgebreider)
9. Support (niet nodig zolang er forums bestaan ;) )

dat waren de extra's van Pro :)

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 11:02

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Wat decoderen die Indeo Drivers? Welk video format?

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

standaard compressie voor AVI files... d'as indeo, is van intel, gemiddelde codec die gebruikt wordt als je bijvoorbeeld WIP's renderd en kleine filpmjes

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
haal de Athlon ( amd ) patch for BeOs van www.bebits.com en het zou moetene werken !
Pagina: 1