Toon posts:

Samsung GSM's --- verschillen STN en TFT?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik pot hier even om een vraagje te stellen. Onlangs is de Samsung SGH T100 in de verkoop gegaan en dat heeft een TFT scherm met ongeveer 4000 kleuren. Nou vind ik dit een lelijk toestel en ben ik meer gevallen voor de opvolger van de T100, de S100. Deze is namlijk naar mijn mening mooier van design. Deze S100 heeft ook een stuk meer kleuren... namelijk ongeveer 65000. Het enige verschil is dat die voor mij mooiere Samsung S100 een STN beeldscherm heeft (65000 kleuren) en dat die T100 een TFT beeldscherm heeft (4000 kleuren).

NU heb ik de vraag... wat is nou precies het verschil? Op internet zie ik soms bij de S100 ook TFT staan, maar overwegend STN... (zo ook bij Samsung zelf). Samsung Nederland zelf zegt dat het alleen een ander formaat is, maar dat het zeker een TFT scherm is (vergissen ze zich niet met LCD???), maar aangezien Samsung Nederland zegt dat de Samsung S100 al mondjesmaat leverbaar is (want hij staat op de site van samsung.nl), terwijl dat dus nog tot november duurt ofzo (maar nieuwsberichten op samsung.nl zeggen augustus/september) heb ik niet zoveel vertrouwen in de deskundigheid van de telefonische diest van Samsung.

Verder vind ik op de site van Samsung ook nog iets als.. dat de nieuwe TFT beeldschermen beter zijn dan de traditionele STN beeldschermen... je kunt het verschil kenmerken als een tekening in vergelijking met een haarscherpe foto (of iets in die trant)

Wat moet ik nu geloven? Wie kan mij nou gewoon even het verschil duidelijk maken?

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

De opvolger van de T100 is trouwens de T200. Die heeft ook 65k kleuren.

Zie ook: http://www.threegmobile.net/communicasia2002/2/index.html

T200 is an upgraded version of T100, which 65k colours display. But the most exciting thing. it equips a wonderul feature called "Auto Folder". just press the side key, the cover can be opened and close automatically. Q200 is a GPRS phone with 16 polyphonic rigntones and EMS. It the first phone of Samsung using white blacklight instead of blue. Spec: T200 : GSM 900 / 1800 / 99g / 88.5 x 46.2 x 22.8mm / 16 polyphonic ringtone / WAP 1.2 / IrDA / EMS Q200 GSM 900 / 1800 / 899g / 85 x 48 x 23mm / 16 polyphonic ringtone / WAP 1.2 / IrDA / MES

Ik dnek dat het trouwens nog wel effe kan duren voordat de T200 en S100 hier te koop zijn. De T100 is nog maar net op de markt hier.

Qua beeldschermspecificaties weet ik wel dat daar geen enkele telefoon aan kan tippen. Foto tft scherm S100
Afbeeldingslocatie: http://www.threegmobile.net/gallery/samsungs100/b11.jpg

Verwijderd

Als we praten over kleuren, dan gaat het om zogenaamd CSTN (Colour Super Twisted Nematic, dat te maken heeft met het type liquid crystal materiaal). Het verschil is CSTN en TFT (Thin Film Transistor) is de celtechnologie die gebruikt wordt. Het grote verschil is de active matrix (de transistor bij TFT), terwijl CSTN een passief matrix is. In celtechnologie zijn de cellen nogal verschillend. Ik kan dat wel uitleggen, maar dat zal in het algemeen moeilijk te begrijpen zijn (is voornamelijk een natuurkundig verhaal). Om een lang verhaal kort te houden: zijn TFT is een betere technologie voor LCD (betere kwaliteit). Pak maar een een ouder type laptop met een CSTN scherm en zet daar een met een TFT naast: TFT is duidelijk beter.

Verwijderd

Topicstarter
Whooooooooooooooooohoooooooooooooooooo! Dit is echt vet allemaal zeg! Hmmmm... okay... ik zie dat ik in ieder geval lang zal moeten wachten op de T200, S200 en 300 varianten! Misschien komen ze nog niet eens zover hier in Nederland!! Ik ga denk ik eerst maar voor de S100, en dan eentje waarbij het kleine beeldscherm ook kleuren gaat bevatten.

Dus als ik het goed heb is de TFT gewoon beter. Waarom gebruiken ze dan in de S100 een STN!? maakt het qua kwaliteit veel uit op zo'n klein schermpje? Of is het echt veel en veel slechter?

S100, dan de S200 of T200 en dan later nog de 300 varianten.. das mijn lijn voorlopig! Ik vind ze echt vet!

Weten jullie nog wat sites over mobiele telefoons waar dit soort dingen snel komen? Ik wordt van alle samsungsites niets wijzer, want deze laten dit niet eens zien, terwijl een hoop zelfs al te koop is!

Weten jullie verder nog een zaak hier in NL waar dit soort telefoons snel leverbaar zijn? Ik heb een OV en ben bereidt eens op een vrije dag heel het land door te gaan om de S100 te bemachtigen. Overigens moet ik wel mn vodafine abo erbij kunnen verlengen. Nou ja.. heel erg bedankt in ieder geval!

p.s. ik ga Samsung's Info lijn maar 's ff bellen en zeggen dat er helemaal niks van hun informatie klopt!!!

Verwijderd

Topicstarter
en over dat de S100 nog wat op zich laat wachten... Samsung zelf zei dat ie er al was, hij staat op de website, hij is in Duitsland al leverbaar en volop in de verkoop en vertegenwoordigers van Samsung komen volgende week bij alle zaken en die zeggen dat het dan snel gaat (die zaken dus)

Maar goed... ik vind het zowiezo belachelijk dat het al op de samsung nl site staat terwijl de gsm nog niet eens leverbaar is!

• jazzVL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
www.gsm-shop.nl
alleen staat het niet op de site.
je moet ervoor bellen en kijken of ze hem binnen hebben.
sommigen filialen hadden hem al binnen.

maar kans zit er dan wel dik in dat je geen nederlands software hebt(wat ik overigens niet erg vind)

ze importeren soms wel es iets uit hongkong s100 is daar al een tijdje uit

"If u do something do it with style, or do it at all."

Verwijderd

Topicstarter
dank je... zijn er nog meer dingen zoals dat!?

Verwijderd

Topicstarter
goed, gsm-shop.nl heeft um dus nog niet en ook niet op voorraad. Fijn is dat.... ik word er gewoon down van hoe lang het mogelijk nog gaat duren. Ik moet dat ding hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Okay... nu word me gezegd dat het wel kan :-) Ik moet alleen langskomen om dat ding eventueel te reserveren. Moet zeggen dat ik dat toch wel even wil doen. Nu alleen nog de kosten... hoop dat het niet al te erg is :-)

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Mooie telefoon, maar € 650,- :/
Dat is me iets te veel :)

Verwijderd

Topicstarter
waar heb je die prijs vandaan?

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Pagina: 1