Toon posts:

Linux Server

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor school een Linux Server opzetten. Nu kan ik op het net geen goede site vinden over hoe en wat nu is mijn vraag of jullie mij kunnen helpen. Heb zelf wel Linux ervaring maar ik moet ff weten wat voor software er nodig is om een goede server op te zetten. De server moet ook Win clients accepteren. Wie o Wie helpt mij

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

hmm een puur slotje topic

redhat voor webservers en debian voor een andere server...

verder is google.nl een goeie site joh!!

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een Suse Linux 7.1 in huis liggen kan dat ook gebruikt worden

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

Of anders kijk je hier even....

http://linux.pagina.nl

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
zo slotje vind ik hem niet,

The_One moet iets duidelijker zijn in wat hij wil, als hij bedoelt met windows client accepteren dat een windows machine er op moet kunnen inloggen (windows network logon e.d.) dan moet hij het pakket samba installeren en daarvan 'n howto opzoeken...

En waarom zou je voor webserver redhat nemen en voor de rest debian, 'k zie het verschil dan even niet?!

Verwijderd

Topicstarter
Welke Debian moet ik dan hebben

• _cyclops_
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 11:33:
Ik heb zelf een Suse Linux 7.1 in huis liggen kan dat ook gebruikt worden
Je kan elke distributie gebruiken voor alles, 't is alleen bij de 1e distributie makkelijker als de andere...

je moet even duidelijk aangeven wat je precies moet maken.

Ook ligt het een beetje aan je school, die kunnen soms dingen vragen die in de 1e distributie makkelijk zijn en de andere heel moeilijk.... wat adviseerd je leraar?

Verwijderd

Topicstarter
We moeten van school een opdracht doen, die opdracht houd in dat we een server op moeten zetten. We mogen zelf kiezen welke OS zolang je de officiele cd's in huis hebt. Nu ben ik in het bezit van een Suse 7.1 Proffesional. Die zou ik graag willen gebruiken als server.
We moeten ook rechten enz. aangeven en verder moet hetzelfde een goed werkende server zijn met alles er op en aan. We willen zelf ook Win clients aan laten melden. Dit is de opdracht dus ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben zo niet zeg het dan

Verwijderd

Probeer in het vervolg iets duidelijker te zijn in je uitleg.
Ik zou je willen aanraden om een distro als Redhat, Mandrake of Suse te gebruiken.
In de meeste gevallen installeert zo'n distro zich zeer eenvoudig. En heb je allerhande config tooltjes beschikbaar om te bereiken wat je wilt.

Wat betreft die windows clients... (Ik denk dat je een fileserver wilt opzetten). Hiervoor kun je Samba gebruiken. Zie www.samba.org.

Suc6

• _cyclops_
Wat is een goed werkende server?

Welke services moet het aanbieden?

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 11:40:
We moeten van school een opdracht doen, die opdracht houd in dat we een server op moeten zetten. We mogen zelf kiezen welke OS zolang je de officiele cd's in huis hebt. Nu ben ik in het bezit van een Suse 7.1 Proffesional. Die zou ik graag willen gebruiken als server.
We moeten ook rechten enz. aangeven en verder moet hetzelfde een goed werkende server zijn met alles er op en aan. We willen zelf ook Win clients aan laten melden. Dit is de opdracht dus ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben zo niet zeg het dan
alles erop en eraan ?
ftp,ssh,telnet,http,finger,smtp,pop3,imap,blaalbaalaalsaddsf

wees iets specefieker !

wil je iets leren of je er makkelijk af maken >

makkelijk af maken:
Suse met apache,samba
leren:
BSD/Debian/Slackware

Officiele cd's:

downloaden is Legaal so....

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Topicstarter
Het moet net zo iets worden als de server die wij op school hebben staan. Het moet kunnen internetten maar dan met restricties enz.

• _cyclops_
Een proxy server dus?

squid met squidguard :-)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 11:45:
Het moet net zo iets worden als de server die wij op school hebben staan. Het moet kunnen internetten maar dan met restricties enz.
NAT dus...

wat staat er op school ?

:O

hmm.. restricties..

squid proxie ??

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 14:01

Dionysus007281

Spank my monkey!

Waarom moet je per sé officiele CD's hebben? Dat is toch juist het voordeel van Linux? Dat je het gratis kan en mág downloaden? Volgens mij heeft je leraar het begrip GNU/Linux niet helemaal begrepen.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik zal iets specifieker wezen, maar het zal moeilijk worden omdat de leraar ook niet echt specifiek is. Wij willen:

* FTP
* HTTP
* Mail
* Rechten voor gebruikers
* Office
* Winclients
* Fileserver

Dit is het eerst ik moet eerst de leraar bij de kop hebben zodat hij wat duidelijker is.

Verwijderd

FTP > Proftpd
HTTP > Apache
Mail > Exim icm qpopper of met ipopd
Rechten > Dunno
Office > Dunno
Winclients > Dunno
Fileserver > Samba

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:04
Dionysus007281 schreef op 30 augustus 2002 @ 11:47:
Waarom moet je per sé officiele CD's hebben? Dat is toch juist het voordeel van Linux? Dat je het gratis kan en mág downloaden? Volgens mij heeft je leraar het begrip GNU/Linux niet helemaal begrepen.
Volgens mij wilt de leraar alleen maar voorkomen dat mensen server maken met illegale versies van MS OSen (aangezien je zelf je OS mocht kiezen). De leraar wilt natuurlijk gewoon ellende voorkomen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Probeer de systeembeheerder eens te spreken om uit te vinden wat er allemaal draait op de server. Op die wijze kun je dan gericht een lijstje met eisen geven. Office is zo'n kreet waar ik niet veel mee kan. Hoezo Office op een server ? Welke Office op een server? Hoe Office op een server ?
Veel van de zaken (zo niet alle zaken) kunnen gewoon met de meeste Linux disto's of BSD varianten.
En welk OS je daar voor nodig hebt hoort dan eigenlijk thuis in 'het welke distro moet ik nemen' topic.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hoi :)
Alles wat je hier vraagt, is prima op te zoeken. Succes ermee.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.