Linuxbak aanmelden DNS-server (W2k) interne netwerk (DHCP)

Pagina: 1
Acties:

• RdeTuinman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 07:25
Ik heb een linux machine aangesloten op ons LAN waarop alleen maar Win2k machines zijn aangesloten.

De linuxbak krijgt een IP toegewezen dmv DHCP (dhcpcd). De hostnaam van de linux bak is 'linuxserver' (origineel he? :P).

Nu wil ik dat de PC zichzelf probeert te registreren bij de DNS-server, zodat ik bijvoorbeeld kan pingen naar 'linuxserver' of http://linuxserver kan gebruiken op de andere werkstations.

Ik heb nu even nmbd geinstalleerd (NetBIOS nameserver), dat werkt ook, maar dat komt omdat de Win2k machines zijn ingesteld om o.a. namen te resolven via NetBIOS.

De Win2k machine's hebben een mooie optie om aan te vinken: Register this connection's addresses in DNS.

Hoe regel ik dit in Linux? Moet ik daarvoor een DNS-server gaan draaien (named misschien?).

PS. de Win2k machines melden zich aan op het domein 'onsbedrijf.lan'. DHCP zet wel de juiste domainname op linux.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt in DHCP een IP-adres reserveren voor het MAC adres van de Linux doos en dan in DNS een A-record aanmaken met dat IP-adres

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Het lijkt me inderdaad het makkelijkst om te zorgen dat die linuxserver een vast IP heeft, en dat IP voeg je gewoon in je DNS toe. Hoef je niet zo moeilijk te gaan doen. Ik heb geen idee of het DNS protocol iets heeft ingebouwd waardoor bakken met een dynamisch IP zich kunnen registreren. Of je moet er zelf een protocolletje voor schrijven, maar dat is weer een verhaal appart. (Ik ga het binnenkort wel even proberen).

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 12:15:
[...]het DNS protocol iets heeft ingebouwd waardoor bakken met een dynamisch IP zich kunnen registreren[...]
RFC 2136

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• RdeTuinman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 07:25
Je kunt in DHCP een IP-adres reserveren voor het MAC adres van de Linux doos en dan in DNS een A-record aanmaken met dat IP-adres
Als ik het goed begrijp, dan moet je dus iets veranderen in de DNS-server configuratie?

Is dat echt de enige manier? Dit vraag ik me af, omdat die Win2k PC's zichzelf aanmelden bij de DNS.

Alvast bedankt.