Toon posts:

[Samba]mount -t smbfs probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem doet zich voor met gemounte smbfs volumes als ik de properties probeer op te vragen van mappen die groter zijn dan 2 Gb, de computer loopt volledig vast en ik kan de processen ook niet killen :? Dit gebeurd dus ook als ik via Tapeware 6.30 een backup probeer te maken van de gemounte volumes, terwijl een backup van een specifieke folder van ~500 Mb geen enkel probleem opleverd.

Weet iemand waarom dit gebeurd?

dit is het volledige commando wat ik gebruik:

mount -t smbfs -o username=blablabla,password=blabla //Macserver2/Raid2 /usr/local/macserver2

En die Raid2 is 500 Gb groot en dat is dus de folder, waar ik over het netwerk een backup van wil maken (Gigabit netwerk). De server die gemount is draait Windows 2000 Advanced server.

Verwijderd

Welke linux versie gebruik je? Welke kernel heb je draaien?
Ik gebruik hier Redhat 7.3 met 2.4.18. Ik heb geen problemen met het mounten van Windows shares > 2 gb...

Waar gaat het precies mis bij? Als je de properties opvraagt? (Wat bedoel je daarmee?). Als je ls intikt???

Vertel eens wat meer...

Verwijderd

Topicstarter
Ok volgende besturingssyteem:
SuSe 8.0 (2.4.18)

Het mounten is niet het probleem, dat lukt wel, kan zelfs kopieren via Konqueror, gaat allemaal goed (zolang de folder in die share maar kleiner is dan 2Gb), vraag ik echter "properties" van een folder groter dan 2Gb op dan loopt alles vast Konqueror probeert de grootte te berekenen van de folder en vervolgens gaat het dus fout, kopieren van zo'n folder lukt dus ook niet.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik ben ook met samba dit soort problemen tegengekomen, er bleven dan ook processen hangen die ik totaal niet meer terug kon vinden, laat staan killen, het scheen dat dit alleen bij bepaalde dirs mis ging.

Echter aan mijn oplossing zul je ivm windows niet veel hebben, ik ben gisteren maar overgestapt naar NFS, nu gaat het wel goed lijkt het.

Ben zeker benieuwd naar de oorzaak hiervan, bij mij treedde het probleem met verschillende samba versies op, en zelfs na een clean install ...

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Sebas bedankt voor je input, ik zou natuurlijk ook die Advanced server eraf kunnen gooien en Linux op die server installeren, zou dat het probleem oplossen? (blijkt trouwens niet 2Gb te zijn maar 4 Gb)

Het zit nl zo dat op de backup server Suse geinstalleerd staat gekoppeld aan een Qualstar TLS 4210 en die dient als centrale backup server voor het hele netwerk. Zou het er misschien mee te maken hebben dat de gekoppelde volumes NTFS zijn? (lijkt me sterk, maar goed)

• sebas
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het met ntfs te maken heeft, wel toevallig trouwens dat ik het samba probleem ook in suse tegenkwam. Een ander OS installeren vind ik trouwens niet echt een optie, wel een lelijke workaround misschien.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik moet het toch aan de praat zien te krijgen, en zoveel werk is het niet om die server te installeren, is een fileserver voor de Mac gebruikers hier (ATALK). Zat net nog even een aantal maanden aan threads door te spitten van de mailinglist, bij samba.org, maar het probleem wat ik heb wordt nergens gemeld. Misschien een bug?

Nogmaals, denk je dat als ik Suse ook op die andere server gooi het probleem verleden tijd is?

Verwijderd

Ik denk niet dat het te maken heeft met NTFS. Het heeft volgens mij ook weinig te maken met Samba. Ik gebruik hier (op mijn werk) samba zeer intensief. Wij hebben hier enorme (windows) shares (> 30GB) die gemount worden d.m.v. samba op onze Redhat Linux servers. Behalve dat af en toe een mount niet meer te killen is, hebben we verder geen problemen ervaren. (Onze servers gebruiken echter geen X, dus ik zou het zoeken in die richting).

Is het niet KDE wat over de toeren gaat bij grote directories zoals hier?

• Bart Coppens
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik heb zonet de pc moeten rebooten omdat ik niet meer van de zombie sambaclients, umounts, bashes en df-s afkwam. Erg vreemd allemaal, maar ik betrouw smbfs niet meer :\. Ik had wel met die smbmount een file aangemaakt die groter dan 2GB moest zijn, maar dat leek niet echt te lukken.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Verwijderd

Topicstarter
mmmh heb verder nog nooit problemen gehad met KDE en grote dirs of files, echter ik kwam toch nog iets interresants tegen in die mailinglist en dat ging over vreemde karakters in bestandsnamen en mijn ervaring met Mac gebruikers zou dit best eens het probleem kunnen zijn.. hmm kernel patch dan maar :)

Ik hou jullie op de hoogte.

• sebas
Rare chars in bestandsnamen zou het idd kunnen zijn, dit was ook al in me opgekomen ...

Het is denk ik niet een kwestie van op allebei de machines suse installeren, ik heb het ook met meerdere OS'en geprobeerd (onder meer ook de combinatie suse - suse) maar 't probleem bleef er.

Naja, hou ons op de hoogte plz :)

Verwijderd

Topicstarter
kick: :)

Heb het opgelost, de kernel patch heeft geholpen, heb ook nog maar ff voor de zekerheid de filegrootte verhoogd naar 3.5> Gb tijden de make config, alles draait nu als een zonnetje. Hoop dat iemand hier nog wat aan heeft.

• sebas
erm, mooi.

Welke kernel patch? :?

Verwijderd

Topicstarter
oops vergeten te posten:
http://www.hojdpunkten.ac...-2.4.18-codepage.patch.gz

Ik had geen zin in een .18 naar .19 update, vond ik iets te riskant voor deze server.
Pagina: 1