Over naar..... Linux :?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 13:55

Xoverride

sabai sabai

Topicstarter
Maar ik zit met een hoop vragen. Er zijn bijvoobeeld zo veel releases van Unix/Linux, ik zie er hier ook vaak verschillende voorbij komen.

Ik wil eigenlijk helemaal overstappen naar een ander OS, maar ik zit echt helemaal niet in de linux wereld :) op school hebben we wel Solaris draaien, waar ik af en toe wat mee doe.

Een probleem waar ik mee zit is, ik gebruik nu veel programma's zoals office enz, je kent het wel, de MS appz. Mijn games wil ik ook nog blijven spelen, hoe doe ik dat?

m.a.w. de vraag luidt, kan ik mijn games nog blijven spelen onder een ander OS en welk OS is echt een aanrader.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 22/04][/rml]

Ik neem aan dat je dit sticky al gelezen heb ?
Daar staan namelijk alle antwoorden in die je nodig heb.

• Xoverride

Xoverride

sabai sabai

Topicstarter
[Airwolf] schreef op 30 augustus 2002 @ 10:48:
[rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 22/04][/rml]

Ik neem aan dat je dit sticky al gelezen heb ?
Daar staan namelijk alle antwoorden in die je nodig heb.
Nou ik zie idd een heel verhaal met een heleboel reviews, maar geen antwoord op de vraag hoe het werkt met de games. Werkt dat nou met een converter of kan het helemaal niet.

En raad jij deze linux n00b bijvoorbeeld aan _/-\o_

• Wilke
  • Laatst online: 13:42
Tip: Niet proberen gelijk helemaal over te stappen. Verder: Lees de sticky threads bovenaan (zie antwoord Airwolf)

Maak eerst een dual-boot systeem, kijk wat je er mee kunt, maar in 1 keep overstappen gaat je niet lukken.

Openoffice is een prima vervanging voor MS Office. Het enige probleem is gamen, de enige reden waarom ik soms nog multiboot. En als je progs gebruikt zoals ABN Amro Homenet, die heb je ook niet voor Linux. Overigens doet hun internet bankieren het prima onder Linux.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kan erg veel games en apps onder Wine(X) draaien...

Over welke distro je moet; er loopt een grote draad daarover die je kan doorlezen en waar je jouw vragen kan stellen...

In de FAQ staan ook veel interessante dingen.

Succes! :)

Verwijderd

Spellen kun je uiteraardt ook op linux spelen alleen de manier waarop en de kwaliteit ervan dat verschilt nogal met wat je gewend bent op je windhoos platformpje :)

• Wilke
En wat betreft die games: ja, sommige werken wel onder WineX, en van sommige spellen (met name 3D shoot-'em-ups zoals Quake 1,2,3, RtcW, helaas geen CS) zijn er gewoon prima Linux-versies.

Maar wat betreft WineX kun je er vanuit gaan dat het behoorlijk wat moeite zal kosten en spellen niet zo snel draaien als onder Windows (nog).

Btw. Openoffice is er ook voor Windows, net als Mozilla (webbrowser). Dat vind ik wel makkelijk want dan heb je onder beide besturingssystemen hetzelfde prog/zelfde menuutjes enzo.

Verwijderd

Hmm, sorry, kon de edit knop niet vinden om dit aan mijn berichtie toe te voegen. :)

Kijk ten eerste of een bepaalde fabrikant wellicht linux support en als dat niet het geval is kun je het proberen met wine (www.winehq.com) of met transgaming (www.transgaming.com).

Zoals in het eerder genoemde berichtje, het verschilt nogal, omdat de meeste games voor windhoos geschreven zijn, zul je dus of problemen hebben om het te spelen op een non-windhoos platform of je krijgt kwaliteits verlies.

Je office pakket is voor linux zelfs gratis.

• Xoverride

Xoverride

sabai sabai

Topicstarter
Hoe zit het bijvoorbeeld met drivers, ik zie dat er soms geen drivers zijn voor linux van hardware die ik heb.

• Wilke
Dat zou kunnen. Welke hardware heb je allemaal?

Verwijderd

Xoverride schreef op 30 augustus 2002 @ 11:19:
Hoe zit het bijvoorbeeld met drivers, ik zie dat er soms geen drivers zijn voor linux van hardware die ik heb.
Hmm, dan heb je volgens mij best exotische hardware, want ik heb er nooit echt problemen mee gehad.

Hoe dan ook, zorg dat je voordat je je computer formateerd en een linux dist erop zet, dat je al drivers bij de hand hebt op floppy van je videokaart/monitor/netwerkkaart/modem/geluidskaart.

Je modem dient trouwens een externe te zijn, dan zou linux die zelf kunnen vinden, met netwerkkaarten heb ik zelf ook nooit veel problemen gehad. Het probleem is eerder je videokaart/geluidskaart. :)

Zorg hoe dan ook dat je de drivers bij installatie bij de hand hebt. (Ow ja, de gegevens van je ISP hebben is ook wel handig. DNS/IP/hostname/etc/etc )

Verwijderd

Ik heb nu ongeveer twee weken een dualboot Red Hat 7.3 met Xp Pro en dat loopt lekker.

Wat ook wel handig is voor de topicstarter aangezien die er net zoveel verstand als mij van heeft (= niet volgens mij) is om geen lilo te installeren op je mbr of op je hd. Linux wil heel graag lilo of grub instaleren maar begin er niet aan, maak gewoon een bootable diskette aan (in de linuxsetup). Veel handiger, want als je de boel vernaggelt of je bent er zat van dan kun je het makkelijker verwijderen.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 11:24:

Hoe dan ook, zorg dat je voordat je je computer formateerd en een linux dist erop zet, dat je al drivers bij de hand hebt op floppy van je videokaart/monitor/netwerkkaart/modem/geluidskaart.
uhm, en wat wilde je gaan doen met drivers op flop? modproben -> oeps, verkeerde kernelversie

Drivers zitten 99 van de 100 keer in de kernel, als je van cd start worden alle benodigde drivers geladen (geldt alleen voor newbie vriendelijke installaties) en kan je vrolijk gaan installeren.

Geef eens de specs van je bak

• Xoverride

Xoverride

sabai sabai

Topicstarter
Via mobo met onboard sound :/
Ati Radeon 7200
1 Ghz AMD
10/100 3com netwerkkaart
mem 1 x 256 1 x 128

• Wilke
Dat onboard sound is een beetje minder, voor de rest: ATI staat positief ten opzichte van Linux support, ook al ontwikkelen ze het niet zelf, ze geven developers wel de benodigde info en development kits (tenminste, volgens dit verhaal).

Zie hier, er staat ' Accelerated support is provided for Mach64, Rage, Rage 128 and Radeon chips by the "ati" driver'.

Dat zou dus wel goed moeten zitten, hoewel ik dus niet uit ervaring spreek over deze kaarten.

3Com netwerkkaart gaat het 100% zeker doen. Die hoeveelheid geheugen is ook zat.

Gewoon maar 'es proberen dus, desnoods eerst zonder sound (dat vraag je daarna maar als het niet wil :) )

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Xoverride: leuk dat je linux ook es wilt proberen :)
Maaar alles wat je hier vraagt, staat ofwel in een FAQ, of is gemakkelijk op te zoeken.
Daarom gaat deze dicht.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.