Toon posts:

HD Formateren slecht??

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het formateren van een hd slecht voor de schijf??? Wordt hij er dus langzamer van?
En waarom duurt het formatern van een scsi schijf langer dan het formateren van een ide??

• Unico
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07-2025
Tis niet slecht
en langer merk ik nix van

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een HD formateren is het inrichten van een schijf. Het is niets anders, dan op een schijf schrijven. Dat dit met normaal gebruik van een HD ook gebeurt, hoef ik je niet uit te leggen. Het is dus niet slecht voor je HD.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Normaal formateren is niet slecht.

Een lowlevel format daarentegen is iets dat je enkel en alleen moet doen als het echt nodig is, want das niet al te best

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Sterker nog: Lowlevel Formatting is eigenlijk bedoeld voor oude MFM-harddisks in het prehistorische XT-tijdperk. Dit moet je dus niet doen met de huidige schijven, want die kunnen voor eeuwig kaduk gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is Low Level Formateren Dan??

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
<>
dubbel post, mag weg

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Verwijderd

Dat wordt er in feite een laag van je disks (zitten in de HD) "afgeslepen"

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met een lowlevel format gaat het bios of een ander vaag stukkie software de magnetische banen/velden/stukken op de platters weer herstellen :)
En dat ws soms nodig op oude XT schijven, maar op moderne is het niet echt nodig en alleen te doen via het stuk software van je HD bouwer, niet via het bios, daarmee zou bepaalde data op de schijf verloren gaan waardoor hij een enkeltje eeuwige jacht velden krijgt :'(

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• Paulum
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 12:25
HD formatteren is dus echt NIET slecht, het is juist goed, alle zooi er van af.
Je kunt het beste +/- 3 keer per jaar de boel leeggooien.

Low level formatteren is iets waarmee je moet uitkijken, sommige hd's doen het niet meer nadat je dit ze aangedaan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik gewoon met fortmat c: doe. Dan formateer ik mijn schijf gewoon?? Of op het low level?.

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 22:13
Voor low level moet je volgens mij in de bios zitten, maar dat weet ik niet zeker (volgens mij kon 't met de dos format ook)

Anyways FORMAT C: kan geen kwaad hoor

Verwijderd

Topicstarter
Hoe weet ik zeker dat ik niet dat low lever format doe?? Wat ik wil echt niet dat mijn schijf naar de Kl*te gaat.

Verwijderd

gewoon format c: is GEEN lowlevel format, kan je echt gewoon doen..

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Als je gewoon format C: doet, is er niks aan de hand...

Beetje dubbelpost :)

Verwijderd

Je moet gewoon het commando format c: gebruiken en als je je schijf snel wilt formateren gebruik je het commando format c:/q.

Lowlevel formateren doe je niet in de BIOS gebruik hiervoor he programma PCCHECK.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen snel formateren en gewoon formateren??? Is dat beter voor je schijf? Of maakt het niets uit??

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Bij snelformateren maakt ie alleen een nieuwe FAT aan. Bij gewoon formateren maakt ie een nieuwe FAT aan en vult de hd met bijv. allemaal nulletjes.

Pak je rust!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat kan je nu beter doen??
Snel formateren?? of gewoon formateren?
En waarom??

• Tachyon
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dat wordt er in feite een laag van je disks (zitten in de HD) "afgeslepen"[/quote]wat een onzin.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Snel formatteren, tenzij je last heb van bad clusters of het je toch niet uitmaakt of het nou minder dan 1 minuut of 10 minuten duurt.

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:24

Zorro

Z

Snelformatteren is genoeg, gewoon format doet eerst bad sector check en stuff, en pas op het laatst schrijft die een nieuwe FAT op schijf.

[lollig mode]

format c: doen bij iemand, en als die helemaal in paniek is de format - hoe later hoe leuker - met ctrl-break afbreken. Er is dan toch nog niks gebeurd, pas bij weetiknietprecieshoeveelmaarergenshelemaalopheteind procent wordt de schijf pas leeg door de nieuwe FAT. Data terug - persoon blij - jij lol

[/lollig mode]

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Verwijderd

offtopic:
Waarom mag in windows Me format c: /s niet meer?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

omdat de /s optie een dosversie op de schijf installeert maar me kent helemaal geen 'echte' dosmode meer. dus werkt die optie ook niet.

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zorro>> waarom zou format nix doen tot aan de laatste paar procenten? format is nog eens ooit ontworpen door een bedrijf dat niet Micro$oft heet!

Verwijderd

of doe format c: /q/u/s

Dat staat voor
quik = snel
unconditional = niet meer ongedaan te maken
system = zorgt er voor dat de schijf weer bootable is na de format.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ja, ik heb inderdaad niet het idee dat format c: doen, wachten tot 90% en dan afbreken werkt. Misschien dat je dan al je bestanden nog wel ziet, maar ik heb toch het idee dat 90% van je schijf gewist is.

Als je echt grappig wilt doen schrijf je gewoon een programma dat de format output op het scherm zet.

• Zorro

Zorro

Z

oVeRLoaD: Omdat er eerst een bad sector check plaatsvindt. Misschien gaat het fout als er bad sectors worden gevonden, want die zullen dan wel worden gemarkeerd. Ik heb het zelf echter een keertje of wat geprobeerd toen ik toch mijn disk wilde formatteren, en het blijkt nou eenmaal zo te zijn dat een afgebroken format (heb het wel eens tot dik in de 90+ procent geprobeerd) geen schade aan de data heeft toegebracht.

edit:

OlafvdSpek: Ik moet toegeven dat ik de data niet grondig heb gecontroleerd, omdat ik die schijf toch al wilde formatteren, en dat daarna dus ook deed... Maar ik had de indruk (en heb dat nog steeds, ga het toch nog eens proberen binnenkort) dat er echt nix gebeurd was.

Maar dat is naar mijn idee ook het principe van snelformatteren, niet eerst een bad sector check doen maar meteen die nieuwe FAT erop keilen. Dus nix mis met kwikformat ;)

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Aan: JeroenVader (kan geen antwoord sturen als je geen email adres opgeeft).

Nee, snel formatteren is niet slecht.

• FReaKaNDeLL
  • Niet online
Zorro> ik zou graag willen horen hoe het is bevallen je format af te breken bij +minus 90% :)
dusse als je me tegen die tijd ff wil e-melen :)

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
hij checkt eerst de harde schijf (zonder /q), dit duurt rete lang.. Hierna wordt pas de fat opnieuw geschreven.. Hij zet ook geen nulletjes terug..

• FReaKaNDeLL
  • Niet online
Sjees... nu wil ik het weten ook...
ff een format uitvoeren op m'n cyrix 200 :)

(als het mislukt geef ik zorro de schuld van de verloren 34% van de d.net client ;))

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Je kunt het beste +/- 3 keer per jaar de boel leeggooien. [/quote]Slechte tip. Slaat nergens op. Je kunt het beste een beetje georganiseerd te werk blijven op je HD en een keer in de zoveel tijd (zeg 30 dagen bij intensief gebruik) het ding scandisken en defragmenteren.

Het enige wat je met formateren doet is de FAT tabel herschrijven. In feite staan alle bestanden er namelijk nog wel maar is er geen index meer van waar de bestanden staan. De computer overschijft dan de oude data alsof er nooit wat heeft gestaan.
Het enige waarom formateren zo lang duurt soms is omdat er meestal meteen op slechte blokjes gecontroleerd wordt. Dit kun je dus uitschakelen door een "snelformat" of "format /q" te doen.

• FReaKaNDeLL
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Slechte tip. Slaat nergens op. Je kunt het beste een beetje georganiseerd te werk blijven op je HD en een keer in de zoveel tijd (zeg 30 dagen bij intensief gebruik) het ding scandisken en defragmenteren.[/quote]zeker nooit windows goed leren kennen? Die zet bij elke installatie zooi op je schijf, en als je dan eens een keer een proggie uninstalled dan blijven er vaak DLLs achter, die het opstarten van windows vertragen, en toch nerges voor gebruikt worden.
Dus formateren roelz echt wel eens in de zowveel tijd!

PS
hmmz na 37% gestopt met format c: (met ctrl-c) en nix aan het handje :)
thx Zorro, weer een manier om mensen te pesten ;)

• Unico
  • Laatst online: 30-07-2025
Lowlevel formateren kan je ook niet uit-voeren in dos

• Zorro

Zorro

Z

Hey thnx oVeRLoaD, hoef ik het zelf ook niet meer te testen om echt zeker te zijn. Ik had dit nog uit de oude DOS-tijd, en dat is voor mij dus alweer een jaartje of tien geleden. Wist het daarom niet meer 100 pct. zeker, maar blij dat mijn herinnering nog nix geleden heeft door mijn leefgewoonten de afgelopen 10 jaar :o

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>zeker nooit windows goed leren kennen? Die zet bij elke installatie zooi op je schijf, en als je dan eens een keer een proggie uninstalled dan blijven er vaak DLLs achter, die het opstarten van windows vertragen, en toch nerges voor gebruikt worden.
Dus formateren roelz echt wel eens in de zowveel tijd![/quote]Ja, ik ga er van uit dat mensen echte besturingssytemen gebruiken (WinNT / UNIX(-klonen)), en echte software. Windows verbaggert namelijk je systeem niet zo heel erg, maar voornamelijk de foute uninstallers van veel programma's.
Onder NT heb je dit probleem nagenoeg niet. Je moet je bij het programmeren namelijk heel strak aan de API houden onder NT.

Overigens zijn er honderden oplossingen net zo goed maar minder destructief voor dit probleem. Zoek es bij Tucows of Download.com o.i.d naar Registry- / System-cleaners...
Ik heb echt niet elke 4 maanden de tijd om m'n volledige HD te backuppen en te formatteren hoor, ik weet niet hoe dat met jullie zit, maar dat lijkt me toch een tamelijk ludieke oplossing.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 15:11 schreef _666_ het volgende:
Dat wordt er in feite een laag van je disks (zitten in de HD) "afgeslepen"[/quote]Ehm, hoe wordt er dan een laagje van je harddisk afgeslepen en waarmee dan wel? :?

Of word het luchtkussen waar de koppen op zweven boven de schijven even uitgezet, zodat je met de koppen de schijven kan bewerken, waarna de koppen en de schijven gelijk bij de vuilnis kunnen?

Sorry _666_ maar dit lijkt verdacht veel op gelul.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Uhm, in de harde schijf zit toch ook een vijl, daar doen ze het mee ;) >:)

Iig, da's idd nogal bullshit. Wat géén bullshit is, is dat je idd niet moet gaan Low-level Formatten (nah ja, tenzij je nog een ouwe XT/286 met MFM/RLL-schijf hebt dan ;)).

Gewoon FORMAT X: kan idd geen kwaad (behalve dan dat je nogal veel koffie gaat drinken, maar da's weer een ander verhaal).

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Uhm, in de harde schijf zit toch ook een vijl, daar doen ze het mee ;) >:) Iig, da's idd nogal bullshit.

Was niet vragend bedoeld btw...

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Voor low level moet je volgens mij in de bios zitten, maar dat weet ik niet zeker (volgens mij kon 't met de dos format ook) [/quote]Zover ik weet kan dit alleen vanuit de bios van sommige SCSI controllers op SCSI schijven (de adaptec kaarten waarmee ik gewerkt heb konden het in ieder geval....)

Verder heb ik ook een keer een zero-fill aka low-level format op m'n oude Quantum Bigfoot IDE uitgevoert omdat deze een beetje gek deed... (daarna was het een tijdlang over), hiervoor had je een speciaal Dos programatje van Quantum nodig dat je alleen maar met Quantum IDE disks kon gebruiken...

• Tim
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Met quikformat moet je nog wel een beetje oppassen, las je naa snelformateren namelijk Windows instaleert haalt ie alle bestanden weer terug en kan je na de install weer opnieuw formateren..

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Was niet vragend bedoeld btw...[/quote]Vandaar ook de smileys...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 22 oktober 2000 13:27 schreef wildhagen het volgende:
Vandaar ook de smileys...[/quote][cynisch]
Komop heej! zullen we een feedback forum oprichten o.i.d. waar we gezellig kunnen communiceren over de wederzijdse interpretatie van voorgaande communicatie. Ja, sorry voor het taalgebruik maar ik probeer maar even duidelijk te articuleren zodat je niet hoeft te proberen om de smileys te snappen. :r ;)
[/cynisch]<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Met quikformat moet je nog wel een beetje oppassen, las je naa snelformateren namelijk Windows instaleert haalt ie alle bestanden weer terug en kan je na de install weer opnieuw formateren..[/quote]*Bullshit*

Verwijderd

Leuk hoor, een laag van je hd af...hamer en beiteltje zeker? :) maaruh, lowlevel format kan alleen in sommige biossen, en met speciale tools...dos/windows hebben standaard geen ondersteuning voor low level, en de adaptec scsi kaarten inderdaad wel :)
en dat windows na een quick format bestandenterug haalt is onzin...
format c:/q/s en dan windows installere werkt perfect...op alle tientalle machines die ik tot nu toe onder handen heb gehad wel :P en zorg er voor dat je of een bootdisk met cdrom drivers of een bootable cd hebt, anders is het een beetje moeilijk cdrom benaderen om windhoos te installe :S
---------------------------
Als je hamer groot genoeg is kan je alle problemen oplossen...

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
na elke maand intensief gebruik :) formateer ik men schijf. gewoon format c:. gaattie weer lekekr rap daarna. vaak probeer ik programma's en als ik et er weer afhaal hou je altijd zooi over. bij nieuwe install update ik alle drivers/software en heb ik zo weer een schoon werkend systeempje.

Verwijderd

Je bedoeld dus: Bij een format ben je genoodzaakt om alles weer overnieuw te doen dus daarom komen alle nieuwe drivers e.d. er ook meteen weer op.

Ik gebruik gewoon Win2k, die is heel oplettend en pleurt echt alles van een bepaald programma weg bij uninstall. En zo niet dan kan ik dat zelf wel door de registry keys te deleten en de mappen van het programma onder "Program Files". Met een tooltje kun je checken welke DLL's niet worden gebruikt in je PC. Die pleur je dan weg :)
Voor de snelheid defragmenteer ik elke maand en update ik alle drivers halfjaarlijks.

Ik ratel dit maar even op om mensen te laten zien dat het formatteren van je HD helemaal niet nodig is. Het is misschien wel makkelijker als je weinig belangrijks op de schijf hebt staan en vrij weinig kennis van het betreffende OS hebt. Onder Win98 is het misschien wel nodig omdat het register daar wel zo gigantisch snel wordt gevuld met bagger. Maar ja... dan moet je maar een echt OS installeren ;) :)

• Tim
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

*Bullshit*

Die uitspraak is nogal bullshit ja :)
Het is wel degelijk waar dat Windows na een quikformat alles weer terug haalt, het is me al 2x ooverkomen en je mag het van mij part zelf uitproberen als je het niet gelooft..

• nAFutro
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Tis alleen maar goed voor je harde schrijf. De fouten die in de software zaten verdwijnen helemaal wat niet altijd gebeurt met gewoon verwijderen.

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 22 oktober 2000 15:52 schreef CyberJunk86. het volgende:
Je bedoeld dus: Bij een format ben je genoodzaakt om alles weer overnieuw te doen dus daarom komen alle nieuwe drivers e.d. er ook meteen weer op.

Ik gebruik gewoon Win2k, die is heel oplettend en pleurt echt alles van een bepaald programma weg bij uninstall. En zo niet dan kan ik dat zelf wel door de registry keys te deleten en de mappen van het programma onder "Program Files". Met een tooltje kun je checken welke DLL's niet worden gebruikt in je PC. Die pleur je dan weg :)
Voor de snelheid defragmenteer ik elke maand en update ik alle drivers halfjaarlijks.

Ik ratel dit maar even op om mensen te laten zien dat het formatteren van je HD helemaal niet nodig is. Het is misschien wel makkelijker als je weinig belangrijks op de schijf hebt staan en vrij weinig kennis van het betreffende OS hebt. Onder Win98 is het misschien wel nodig omdat het register daar wel zo gigantisch snel wordt gevuld met bagger. Maar ja... dan moet je maar een echt OS installeren ;) :)[/quote]En welke programma gebruik je daarvoor(om je register te cleanen)?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

regclean.exe ... zit gewoon bij windows9x...
Mensen die em niet hebben moeten em hier maar ff neerhalen: ftp://ftp.microsoft.com/Softlib/MSLFILES/REGCLEAN.EXE

Is compatible met 9x, NT, 2K & ME

Ohja, en beste frank... je kan ook minder als een hele posting quoten... bespaart weer loadtime voor de zielige modemers onder ons.

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

JIJ met een modem :?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Zeg ik dat? Nee, ik houd rekening met anderen.

Maar ik heb inderdaad een modem. Een 3Mbit kabel modem. :)

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

FF een laagje van m'n harde schijf af halen hoor!

De Black en Decker (of iets soortgelijks) er bij en jekkeren maar! :+

Pak je rust!

Pagina: 1