Toon posts:

[Firewall] Welke moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er achter gekomen dat mijn PC niet echt goed beveiligt is.
Dus nou ben ik op zoek naar een firewall, alleen kan ik door de bomen het bos niet meer zien.

En na het gebruiken van de search ben ik er achter gekomen dat het eigenlijk voor iedere situatie anders is.

Dus ik zal mijn situatie ff uitleggen:
Ik heb een netwerkje met een server. In die server zitten twee netwerkkaarten, 1 voor het netwerk en 1 voor internet. Nou wil ik die voor internet zo goed mogelijk dicht hebben. Maar ja ik moet nog wel kunnen surfen en zo. En mijn RC5 proxy moet ook nog berijkbaar blijven.
Het netwerk mag verder gewoon open blijven. (als het kan zou dat wel heel fijn zijn)

Nou ben ik er ook al achter dat het instellen van een firewall veel werk is dus dat doe ik dan liever 1 keer goed.

Dus mijn vraag is: Welke firewall kan ik het beste gebruiken? Hij hoeft niet echt de makkelijkste te zijn, ik heb de tijd om uit te zoeken hoe die werkt, het enige wat belangrijk is is dat ie goed werkt.
En verder moet ie toch eigenlijk wel zo zijn dat als ie eenmaal ingestelt is dat ie dan weinig onderhoud meer nodig heeft. En gewoon op de achtergrond draait. Maar ik geloof dat dat al redelijk standaard is.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Al vast bedankt.

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
Je kunt Tiny persenal firewall proberen best een redelijk advanced programma en het is *freeware* ver 2.0.15 voor ver 3 moet je lappen maar daar zit ook nog een virus scan in . maar ik gebruik tiny zelf ook en ben er heel tevreden over scant echt alles(TCP ,UDP ,ICMP enz..) . je kunt het gewoon downloaden van www.download.com ;)
let me now what you think of it :)

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
Als je nou even zegt welk OS je draait :)

Dan krijg je ook geen linux firewall aangeraden terwijl je bijv windows draait.

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

Verwijderd

welk os? van je server... in xp bijv zit al een goede firewall
verder zal je door file&printer sharing op je internet nic uit te zetten (en client voor ms networks) + goed patchen al redelijk dichtstaan

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik was vergeten te zeggen welk os ik draai.
Ik heb Windows XP draaien. En de standaard firewall staat ook aan maar die schijnt toch niet helemaal waterdicht te zijn.
Maar ja ik neem aan dat dat service pack 1 al weer een stuk beter word.

En ik zit op mijn stage nu ook een beetje met Tiny te proberen, ik geloof dat het wel aardig werkt. Maar ja ik zit hier al achter een andere firewall. Maar dan zal ik die thuis ook eens gaan testen. Of zijn er mensen die zeggen dat ik beter een andere kan pakken?

iig bedankt voor de tips.

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
als je voor windows XP tenminste een legale serial hebt >:)

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

Verwijderd

Sygate Personal Firewall werkt prima met XP. Daarna op www.grc.com checken of je de firewall een beetje leuk hebt afgericht.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Greyfox

MSX rulez

Ik draai Kerio (www.kerio.com), dat vind ik een goeie

MSX 2 rulez more

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02
als je nou nog een oude pentium hebt met bv 16 mb ram, kun je ideaal een firewaal op linux basis nemen,

b.v.

Smoothwall :P of Freesco enz

WErkt prima!

En je systeem wordt er niet mee belast!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

AMDFreak

Intel is zo..

Is in Freesco standaard ingesteld op firewall on? (denk ut wel)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
ISA server, ervanuitgaande dat je Windows 2000 Advanced Server installeerd/geinstalleerd hebt. Dan heb je ook wel echt het gevoel "veilig" te zijn inplaats van zo een standaard XP firewall die gewoon echt helemaal niets voorstelt...

Die-hard Brexiteer

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 08:35
Ja, FreeSCO staat standaard ingesteld op firewall. FreeSCO werkt prima, heb er geen problemen mee. Anders is Zonealarm Pro ook een erg goede softwarematige firewall.

• deepep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Yep Zonealarm is erg makkelijk in gebruik en de pro versie is heel uitgebreid.

Doe je ding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel een P1 225MHz
waar opzich best linux op zou kunnen.
Alleen mijn kennis over linux in zo minimaal dat ik het er niet goed op zal krijgen ben ik bang. Laat staan geconfigureed.
Ik denk dat als het eenmaal werkt het beheren nog wel lukt.
En als ik dat doe draai ik het eerst een tijdje als test bak en dan misschien later als server.

Dus verlopig heb ik een windows firewall nodig.

En op www.grc.com kan ik kijken of mijn vernbinding ook echt dicht is?
Zijn daar eventueel nog andere sites voor?

Bedankt.

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

Die-hard Brexiteer

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 08:35
Voor FreeSCO is geen kennis van Linux nodig. Met de nederlandse handleiding er bij kan je de DOS wizard zo doorlopen. Erg gemakkelijk, zorg wel voor bekende netwerk kaarten, 3COM of gepasserd op de Realtek chip. Hier is de meest ondersteuning voor.

Om te beginnen kun je eens kijken op http://www.freesco.org of http://www.pulze.nl
Pagina: 1