Toon posts:

[gentoo] algemene gedachten erover.

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu al ongeveer een maand gentoo aan het gebruiken.
en ik moet zeggen, ik vind het bagger.

na een installatie van ongeveer 3 dagen.
was mijn systeem klaar.

-basis
-Xfree 4.2
-WindowMaker
-standaart proggs (xmms,mplayer,vim,etc)

en na wat heel interesant gerotzooi met de inits, moet toch zeggen dat ik daar redelijk veel van heb geleerd door gentoo te gebruiken.
ging ook nog alles goed bij boot up. naja alles?
ik had mijn filesystem ext3 gemaakt.
alleen als hij dan mijn partiesies will controleren op fouten.
dan kan hij het programma daar voor niet vinden.
oh het programma staat er zeker. het wou het gewoon niet vinden/starten/gebruiken.

ook als ik opstarte en ik ging eerst wat doen en daarna pas dhcpcd starten.
kreeg ik een OEPS ??!!!??
zelfs na tot 3 keer opnieuw compilen.

de nvidea drivers waren ook een ramp.
als ik die gebruikte en ik starte opera op in X. dan flipte opera en X te samen en zat opera in gezelige kleine blokjes over het scherm verdeelt.
heel freaky.
ook mozilla scheen niet bestand te wezen tegen deze drivers.
met de NV driver geen probleem. maarja dat is een verschil van 30 ftps met nv driver bij glxgears tot over de 500 fps bij nvidea drivers.

ik ga zo snel ik kan dat hele gentoo eraf gooien. en ik doe het dan wel gewoon weer normaal.
met slackware. das teminste oud en vertrouwd.

Verwijderd

Ik gebruik Gentoo ook, en het bevalt me beter dan alle andere distro's. Waarom?

Ten eerste bouw je alles voor je eigen proc, dus zo geoptimaliseerd mogelijk.
Ten tweede is het updaten van software zeer gemakkelijk, waardoor je systeem eigenlijk up-to-date blijft.

Ok, het is misschien nog niet helemaal stabiel, maar dat komt wel. Reken wel dat Gentoo nog niet zo heel lang bezig is, maar ze zijn (volgens mijn mening) op de goede weg :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 08:45:

was mijn systeem klaar.

-basis
-Xfree 4.2
-WindowMaker
-standaart proggs (xmms,mplayer,vim,etc)

en na wat heel interesant gerotzooi met de inits, moet toch zeggen dat ik daar redelijk veel van heb geleerd door gentoo te gebruiken.
oh het programma staat er zeker. het wou het gewoon niet vinden/starten/gebruiken.

als ik die gebruikte en ik starte opera op in X. dan flipte opera en X te samen en zat opera in gezelige kleine blokjes over het scherm verdeelt.
heel freaky.
ook mozilla scheen niet bestand te wezen tegen deze drivers.
met de NV driver geen probleem. maarja dat is een verschil van 30 ftps met nv driver bij glxgears tot over de 500 fps bij nvidea drivers.

ik ga zo snel ik kan dat hele gentoo eraf gooien. en ik doe het dan wel gewoon weer normaal.
met slackware. das teminste oud en vertrouwd.
Verbeterde versie van Gentoo is Sorcerer IMHO ;) Gentoo heeft zelfs dingen geleend van sorcerer. Ook netjes alles voor jou proc gecompiled en een betere packagemanager als gentoo, veel meer opties, maar heerlijk makkelijk mee te werken.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben het ge optimaliseerd copmilen voor mijn proc beu.
ik heb geen zin om 3 dagen te moeten installeren.
nee ik vind nu een half uurtje al weer lang genoeg.

en waarom eigenlijk?
die extra instabiliteit en 0.003 seconden winst. zijn die het nou echt waard zo lang wachten?
ik bedoel, hetis allemaal leuk en aardig alles zelf compilen voor je proc. maar je hebt er bijna niks aan.
ok, LFS is ok. maar dat heeft ook gewoon zijn charme. alles ECHT zelf doen enzo.
maar bij gentoo doe je gewoon portage Xfree xmms gnome sunoffice kde mplayer ; portage update world en je wacht 3 weken. en klaar ben je.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 08:45:

was mijn systeem klaar.
3 dagen? WTF compile je dan allemaal? Of heb je een 486 o.i.d.?
Gerotzooi met inits? Leg uit.
Dan staat het programma dus niet in een directory in je $PATH. Je probeert je fs-tooltjes toch niet als normale user te runnen neem ik aan?
Een 'oeps'? Is dat een soort beroerte ofzo? En 3 keer compilen heeft natuurlijk niet zoveel zin. Vraag eens op de Gentoo-fora of je probleem bekend is, ws. is het gewoon een configuratiefout.
heel freaky. ook mozilla scheen niet bestand te wezen tegen deze drivers.
Wat heb je dan allemaal wel niet gedaan met die drivers? En hoe weet je dat het uberhaupt door de NVdriver komt? Je draait toch niet per ongeluk bijv. Xfree 4.2.99? Heb je de NVdriver geinstalleerd en geconfigureerd volgens de Gentoo Linux Desktop Manual? Je verhaal klinkt namelijk erg vreemd.
ik ga zo snel ik kan dat hele gentoo eraf gooien. en ik doe het dan wel gewoon weer normaal. met slackware. das teminste oud en vertrouwd.
Tsja, want dan heb je immers geen $PATH-variabele nodig en is ook de NVdriver overbodig. Hint: not :)

[ Voor 0% gewijzigd door intoxicated op 30-08-2002 09:12 . Reden: tags ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:49
Ik gebruik sinds januari gentoo en het bevalt me prima! Daarvoor was het Debian maar Gentoo is veel leuker, nieuwer, gewaagder. Ongeveer toen heb ik ook een snellere compu gekocht dus kon ik lekker gaan compileren :)

Ik heb nooit echt problemen gehad met Gentoo, behalve in het begin (stukke glibc en dat soort onzin ;()

De NVdrivers die ik sinds een paar weken gebruik zijn nog niet eruit geknalt (gelukkig)

Weet je zeker dat je geen brakke hardware of foute/te scherpe compile opties hebt gebruikt?

Verwijderd

balk schreef op 30 augustus 2002 @ 09:18:
Ik gebruik sinds januari gentoo en het bevalt me prima! Daarvoor was het Debian maar Gentoo is veel leuker, nieuwer, gewaagder. Ongeveer toen heb ik ook een snellere compu gekocht dus kon ik lekker gaan compileren :)

Ik heb nooit echt problemen gehad met Gentoo, behalve in het begin (stukke glibc en dat soort onzin ;()

De NVdrivers die ik sinds een paar weken gebruik zijn nog niet eruit geknalt (gelukkig)

Weet je zeker dat je geen brakke hardware of foute/te scherpe compile opties hebt gebruikt?
en wat is het leuke deel dan? het "emerge kde" deel en dan het wachten..... wat is daar nou leuker aan als "rpm -Uvh kdebase blabla" ? Natuurlijk is gecompiled software sneller dan pre-compilede binaries, maar toch.... leuker is het niet

/me HAAT rpm's trouwens :P

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 22:28

JaQ

ik draai nu een maand of 2 gentoo. Uiteraard zit er aan gentoo (net als aan elke distro) voor en nadelen. Het moeten compilen van software is niet altijd even relaxed. Aan de andere kant, met 1400 Mhz en 256 MB heb je binnen 10 minuten een kernel gecompileerd.

Dat 3 dagen compileren herken ik echter wel. Als je vanaf stage1 alles zelf doet. (de iets moeilijkere manier voor een noob in linux zoals ik), en je verkloot eerst je partition table 3 X, snapt niet wat er staat en moet alles nazoeken, dan ben je inderdaad 3 dagen kwijt. Als je weet wat je doet kan het zeker sneller.

Gentoo is in sommige zaken super modern (nieuwste versies van glibc en zo), maar aan de andere kant wat conservatief (apache homedir standaard /home/httpd i.p.v. /var/www ). Dat is wel eens moeilijk, omdat je docs op niet-gentoo sites daardoor nogal eens incorrect zijn.

Ik denk niet dat Gentoo ooit een mainstream common use os wordt, voornamelijk door het kickass proces om het os te installeren. Maar goed, ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat de meeste MS-fanatics toch nooit richting een stabiel systeem willen ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Topicstarter
intoxicated schreef op 30 augustus 2002 @ 09:12:
[...]
3 dagen? WTF compile je dan allemaal? Of heb je een 486 o.i.d.?
specs staan in mijn ondertitle. K6-2 350.
ik heb vrij weinig geinstaleert.
enkel Xfree 4.2, QT, GTK+, GKTmm, WindowMaker, xmms, mplayer, etc
[...]

Gerotzooi met inits? Leg uit.
gentoo zegt wel dat je je cron en loger moet installen.
maar hij zegt er niet bij dat het meschien slim is om het ook nog op te starten als je je computer start :P

dus daar aws ik toen na 3 dagen niet snappen waarom hij cron niet gewoon opstarte achtergekomen.
naja kan niet alles meteen weten.
[...]

Dan staat het programma dus niet in een directory in je $PATH. Je probeert je fs-tooltjes toch niet als normale user te runnen neem ik aan?
ik denk dat mijn /sbin best wel in mijn $path staat eigenlijk.
en ik zou niet weten als wat voor UID mijn computer BOOT.
maar ik zou er geen user aan kunnen plakken zo vanuit mijn koppie.
behalve root dan meschien.
[...]

Een 'oeps'? Is dat een soort beroerte ofzo? En 3 keer compilen heeft natuurlijk niet zoveel zin. Vraag eens op de Gentoo-fora of je probleem bekend is, ws. is het gewoon een configuratiefout.
een oeps is als een programma een fatale fout maakt en je een gezelige hex dump voor je kiezen krijgt.
heb er niks van gevonden op gentoo fora of bug tracker.
sins waneer heeft dhcpcd een configuratie file?
[...]

Wat heb je dan allemaal wel niet gedaan met die drivers? En hoe weet je dat het uberhaupt door de NVdriver komt? Je draait toch niet per ongeluk bijv. Xfree 4.2.99? Heb je de NVdriver geinstalleerd en geconfigureerd volgens de Gentoo Linux Desktop Manual? Je verhaal klinkt namelijk erg vreemd.
gewoon alles via gentoo installer ge instaleert. niks vreemds gedaan hoor.
en ik heb niks geinstaleert volgens de Gentoo Linux Desktop MAnual. (mijn god)
gewoon portage blaat.
die install van mijn gentoo is vreemd.
[...]
Tsja, want dan heb je immers geen $PATH-variabele nodig en is ook de NVdriver overbodig. Hint: not :)
sarcasme is een vorm van kunst.
ik mag dat in een persoon.
of de nvidea drivers het op de slackware wel goed zouden doen.
geen idea.
maar weet iig wel dat ik slackware een stuk prettiger werken vond.
over $path ga ik niet eens beginnen.

• balk
  • Laatst online: 16:49
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 09:26:
[...]

en wat is het leuke deel dan? het "emerge kde" deel en dan het wachten..... wat is daar nou leuker aan als "rpm -Uvh kdebase blabla" ? Natuurlijk is gecompiled software sneller dan pre-compilede binaries, maar toch.... leuker is het niet

/me HAAT rpm's trouwens :P
hehe, RPM :9 :) (bah)

het leuke is dat je zonder problemen een onstabiele versie van kde naast je gewone kde kan draaien. Ik heb nu kde-3.0.3 (emerge kde) geinstalleerd. Daarna eventjes een tarball uitpakken met kde-cvs ebuilds en opnieuw 'emerge kde' doen. 'eventjes' wachten en je hebt kde 3.0.3 en kde cvs (of 3.1b, is niet helemaal duidelijk) op je systeem. DAT is het leuke, het is allemaal wat flexibeler dan een binaire distro.

Wat sorceror betreft: toen ik naar Gentoo overstapte was Sorceror net aan het sterven. De maintainer was er mee opgehouden oid. Veel sorceror gebruikers zijn toen overgestapt op gentoo en hebben waarschijnlijk kennis en feature wensen meegenomen. Intussen hebben anderen Sorceror door laten starten geloof ik.

offtopic:
trouwens gisteren begonnen met lfs....

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 09:36:
specs staan in mijn ondertitle. K6-2 350.
ik heb vrij weinig geinstaleert.
enkel Xfree 4.2, QT, GTK+, GKTmm, WindowMaker, xmms, mplayer, etc
Erg vreemd. Op een K6-2 350 mag dat echt geen 3 dagen duren.
gentoo zegt wel dat je je cron en loger moet installen.
maar hij zegt er niet bij dat het meschien slim is om het ook nog op te starten als je je computer start :P
Jawel hoor, er staat dat je dat met 'rc-update add (appnaam) default' automagisch configureert :)
gewoon portage blaat.
Ok, misschien is het idd een beetje vreemd. Hier vind je de manual overigens:
http://www.gentoo.org/doc/desktop.html[/quote]
Maar goed, ik vind het best jammer als iemand die aan Gentoo begint, het vrij snel weer opgeeft. Vooral ook omdat het naar mijn mening een distro is met veel potentie. Maar ja, als het echt niet werkt of als je geen tijd hebt om probleem op te lossen, dan kan ik me wel voorstellen dat je overstapt naar Slackware. Maar probeer Gentoo in de toekomst nog eens :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 17:04

Leon

Rise Of The Robots

Ik gebruik gentoo al zon 2-3 maanden en ben er harstikke tevreden over :)
OK. het duurt misschien wat lang om alles te installeren maar je kunt stage 2 ook overslaan door de grotere cd te downloaden dan hoef je tenminste niet glibc 2x te compilen en gcc :P

even 2 quotes uit de gentoo build howto:
Code listing 26

# emerge sys-apps/sysklogd
# rc-update add sysklogd default
or
# emerge app-admin/syslog-ng
# rc-update add syslog-ng default
or
# emerge app-admin/metalog
# rc-update add metalog default
en:
# emerge sys-apps/dcron
# crontab /etc/crontab
or
# emerge sys-apps/fcron
# crontab /etc/crontab
or
# emerge sys-apps/vcron
Dat was dus gewoon een kwestie van geduld en lezen :)
* Leon heeft ook per ongeluk een paar stappen overgeslagen bij de eerste gentoo install O-)

Het is gewoon wennen misschien en de een vind het wat en de ander niet. Ik vind vooral het bleeding edge mooi en het feit dat ik kennisen kan imponeren als gentoo iets compileerd... :P :o

Heb je al je problemen ook gepost ipv meteen te roepen "gentoo is bagger" :?

Eeuwige n00b

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:15

Equator

Crew Council

#whisky #barista

gewoon portage blaat.
portage blaat. :?
Heb je soms nog een erg oude versie van Gentoo liggen ofzo.
Naar mijn idee installeer je met:
code:
1
# emerge kdebase

Overigens zal het met een K6-2 350Mhz inderdaad wat langer duren dan met een systeem wat je nu koopt. Maar ik ben toch ook een goede 1,5 dag bezig.
(Dual PIII 1Ghz, met 1024Mb SDRam)
Maar dat interesseert mij echt niet hoe lang het duurt.
Het feit dat emerge voor mij uitrekend wat de dependancies zijn, vindt ik het al waard. Daarnaast komt nog het feit dat het op dat moment voor een i686 is gecompileerd, i.p.v. i386 binaries.
Ik merk wel degelijk een performance verbetering t.o.v. RedHat.
En de problemen die je beschrijft met de nVidia drivers ken ik niet, alles draait bij mij prima, Unreal Tournament met 120fps en geen enkele applicatie die niet meer werkt.

IK draai zelf met versie 1.2, en alles is gecompileerd met gcc 2.96, maar daar komt ooit eens een verandering in.
Wanneer ik verhuisd ben, zet ik wel eens een update aan, en ga ik mijn world rebuilden met gcc3.2
maar bij gentoo doe je gewoon portage Xfree xmms gnome sunoffice kde mplayer ; portage update world en je wacht 3 weken. en klaar ben je.
als jij net je systeem geinstaleerd hebt, en je draait daarna weer een update world, dan gaat je systeem alle (door portage geinstaleerde) progsels weer compileren. Dat is dus dubbel op..

Verwijderd

Topicstarter
je maakt hier een klein foute.
ik heb nooit gezegt "gentoo is bagger"
ik zei "ik vind het bagger"
een redelijk verschil lijkt mij.

nee niet alle problemen ge post nee.
vind ik ook totaal niet nodig.
heb geloof ik het dhcpcd probleem wel eens gepost. maar dat was ook gewoon freaky

en btw zo bleeding endge is gentoo niet, het werkt nog steeds met gecontroleerde pakketen. somige zelfs aangepast aan gentoo.
dus om het nu bleeding edge te noemen? wacht dan maar op een distro die alles van CVS download en compiled.

kan jij kennisen imponeren met gentoo???
wouw, de meeste mensen die ik ken vonden het maar onhandig.
want je had helemaal geen start knop. (WindowMaker)

Verwijderd

Het nadeel van Gentoo, vind ik dat alle standaard instellingen mij niet bevallen :) Gnome2 ligt mij ook niet echt. Ben 1 van die grote massa luie mensen die liever een standaard mandrake pakket installeerd en alleen de dingen waar ik me aan erger aanpas. en zelf wat extra aliases toevoegd aan bash en wat software installeerd die ik nodig heb voor opleiding/werk.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

CyberJ schreef op 30 augustus 2002 @ 11:44:
als jij net je systeem geinstaleerd hebt, en je draait daarna weer een update world, dan gaat je systeem alle (door portage geinstaleerde) progsels weer compileren. Dat is dus dubbel op..
Als je vanaf stage1 hebt geinstalleerd, doet een update helemaal niets. Alleen wanneer je vanaf een stage3 installeert en je draait emerge -u world, gaat 'ie nieuwe versies van software uit stage3 compilen, maar zeker niet je hele wordt rebuilden.

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 30 augustus 2002 @ 11:44:
[...]

portage blaat. :?
Heb je soms nog een erg oude versie van Gentoo liggen ofzo.
Naar mijn idee installeer je met:
code:
1
# emerge kdebase
ja sorry, bedoel wel emerge. maar kon niet op het woord komen. (zit nu ook op werk enzo dus had niet echt tijd om te kijken wat het nu was)
Overigens zal het met een K6-2 350Mhz inderdaad wat langer duren dan met een systeem wat je nu koopt. Maar ik ben toch ook een goede 1,5 dag bezig.
(Dual PIII 1Ghz, met 1024Mb SDRam)
Maar dat interesseert mij echt niet hoe lang het duurt.
Het feit dat emerge voor mij uitrekend wat de dependancies zijn, vindt ik het al waard. Daarnaast komt nog het feit dat het op dat moment voor een i686 is gecompileerd, i.p.v. i386 binaries.
Ik merk wel degelijk een performance verbetering t.o.v. RedHat.
En de problemen die je beschrijft met de nVidia drivers ken ik niet, alles draait bij mij prima, Unreal Tournament met 120fps en geen enkele applicatie die niet meer werkt.
naja, das hoe ik het ook zou willen.
maar ik had dus minder geluk.

btw. debian doet zover ik weet ongeveer hetzelvde als emerge behalve dan zonder compilen.
[/q]

dat was ook niet echt serious bedoelt :)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

intoxicated schreef op 30 augustus 2002 @ 11:51:
[...]
Als je vanaf stage1 hebt geinstalleerd, doet een update helemaal niets. Alleen wanneer je vanaf een stage3 installeert en je draait emerge -u world, gaat 'ie nieuwe versies van software uit stage3 compilen, maar zeker niet je hele wordt rebuilden.
Uhh.. Ik ga er vanuit dat iedereen ook echt kiest voor een stage1 install (ik dus wel)
En dan heeft een:
#emerge -U world
niet echt nut.
Doe je inderdaad vanuit een stage3 install van v1.2 dan zullen er vast wel wat packages geupdate worden ja..

#emerge --update world
#emerge -U world
doen (geloof ik) het zelfde.
Ze rebuilden alle apps die gelist staan in je world file
Daarin staan alle apps die je zelf hebt geinstaleerd (of uit de stage3 tarball komen) behalve de dependencies..

maar goed, ik denk dat wij het verder over hetzelfde hebben..

Feit is, dat ik prima kan amuseren met gentoo. Kan ik eens kijken hoe snel m'n machine is. :P
En alles werkt prima voor mij.

Jammer dat het voor jouw (=topicstarter) niet zo werkt.. Kijk ook eens op het gentoo forum, (link staat in mijn signature) daar kan je ook een heleboel oplossingen vinden.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Hmm, ik kan me absoluut niet herkennen in de kritiek van sommige posters hier, ik ben recent (2 weken gelden) van debian overgegaan naar gentoo, niet alleen vanwege het feit dat veel software bij gentoo nieuwer is, maar ook beter werkt, in debian gebruikte ik veel experimental packages (kde 3 en gnome 2 vnl) en dat werkte toch niet zo fijn, hoewel ik zoiets als debconf af en toe wel mis heb ik nu wel een systeem dat 100% doet wat het moet doen, terwijl dat bij debian op een gegeven moment 95% was.

Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld gstreamer en rhythmbox, die heb ik pas werkende gekregen op gentoo

Toch blijf ik debian de beste "gewone" distro vinden en zou ik het helemaal mooi vinden als debian en gentoo op een of andere manier tot 1 nieuwe distro zouden worden gemaakt

Nvidia drivers installeren was verder op gentoo echt supermakkelijk, net als dat ik al meteen goede ttf fonts had + een zeer nette xftconfig

* blouweKip is zeer tevreden over gentoo

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

blouweKip schreef op 30 augustus 2002 @ 12:21:
heel verhaal..

* blouweKip is zeer tevreden over gentoo
Ga je dan ook je icoon aanpassen ;)

* Equator is het verder met BlouweKip eens

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

CyberJ schreef op 30 augustus 2002 @ 12:05:
#emerge --update world
#emerge -U world
doen (geloof ik) het zelfde.
Ze rebuilden alle apps die gelist staan in je world file
Nee, dat doet 'ie niet. Een -u of --update compiled alleen nieuwe versies van software die je al hebt geinstalleerd. emerge -u world rebuild' niet je volledige systeem.

- Pastor Richards @ VCPR

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 14:27
Wij gebruiken nu Gentoo voor een project op school. Het bevalt wel goed. We hebben het wat sneller aan de praat dan Debian. Het voordeel van een geoptimaliseerd OS is maar betrekkelijk want hij is non-stop aan het compilen voordat je aantal basic dingen hebt draaien (Xfree, KDE, Apache, PHP, PostgresQL, SSL, VIM, Perl, etc.). Maar zodra ik zelf in de gelegenheid ben om met Linux aan de slag te gaan kies ik zeker voor Gentoo. Als je wat basic linux kennis hebt is Gentoo THE way to go imho.
Debian en Slackware (vooral die!) was toch téveel gezeik om draaiende te krijgen voor onze doeleinden.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik ben gentoo gaan gebruiken omdat ik gelezen had in de GOT non windows OS FAQ dat het lijkt op FreeBSD.
Ik heb ongeveer 4 maanden FreeBSD gedraaid. Ik gebruikte daarvoor Redhat en wilde Gnome2 gebruiken, maar was gewoon niet in staat dit werkend te krijgen in Linux.

Iemand vertelde me: FreeBSD is veel makkelijker. Je kunt gnome2 installeren (compilen zelfs) met e e n enkel commando. Dat vond ik geweldig. Nu kon ik eindelijk de meest recente software draaien op een unix bak.

Van FreeBSD heb ik veel geleerd: het compilen van kernel en het systeem wat laten praten met hardware.

Nu wilde ik weer linux gaan gebruiken omdat sommige (niet-open source) software niet draaide op FreeBSD (Win4lin en matlab).
Gentoo bevalt me prima. Zelf alles compilen en gemakkelijk dingen weer verwijderen. :)
//Het duurt jammergenoeg alleen erg lang om zelf dingen te compilen, maar daar kies je voor als je Gentoo kiest en dat is wat ze aanbieden: een HIGHEND OS

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:06
Voor mensen die niet zo lang willen wachten tot hun syteem klaar voor gebruik is (dan denk ik aan X + KDE/Gnome etc. etc.) heeft Gentoo nu ook GRP pakketjes bedacht.....dat zijn gewoon prebuild package's van heel populaire software-packages waardoor je een stuk minder tijd nodig hebt om een heel (desktop)systeem te bouwen.

Trouwens een paar problemen die de TP heeft meegemaakt zijn simpelweg op te lossen door de manual gewoon _goed_ te volgen.
Een paar van die problemen zijn dan wel weer een beetje vaag....misschien heb je te agressieve optimalisatie's meegegeven :?

* stiena is een tevreden Gentoo gebruiker.
Ik heb voor Gentoo altijd Debian gedraait als desktop OS, maar toen ik Gentoo een keer probeerde omdat ze bij Gentoo altijd zeer vroeg waren met het updaten van package's, heb ik het zo gehouden (was trouwens Gentoo 1.1). Bij Debian miste ik namelijk het uit brengen van nieuwere pakketjes. En als er al recente package's uitwaren werkte deze vaak niet geweldig.
Ik vind overgens wel dat Gentoo ooit _te_ enthousiast nieuwe pakketjes uitbrengt, wat dan ooit eens lijd tot instabiliteit, of half werkende pakketjes.

• blouweKip
Ik moet zeggen, mijn eerste indruk van de eerste post hier was dat degene de handleiding niet gelezen heeft, daarnaast is een 350-k6 natuurlijk ook niet ideale pc voor gentoo en zeker niet als je vanaf stage 1 gaat (kies dan vanaf stage 3, scheelt weer veel tijd), ik heb gentoo (1.2 en 1.4rc1) op meerdere pc's geinstalleerd en alles werkt perfect, ik heb alleen problemen gehad toen ik een brak reepje RAM erin had zitten (internal compiler errors met gcc)

Dus: lezen!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik draai nu sinds een week of 2 met gentoo. Daarvoor heb ik een paar dagen slackware gedraait, maar vond het installeren van software te onhandig. En daarvoor heb ik 3 maand mandrake gebruikt. (is nu dikke 3 maand 100% over op linux). Ik ben zeer te spreken over gentoo en het is erg leerzaam. Maar als ik weer wat meer kennis heb opgedaan, dan wil ik zeker lfs proberen en ik wil ook nog wat experimenteren met freebsd.

• AlterEgo
  • Niet online
Ik gebruik Gentoo sinds versie 0.9 (ofzo).
En ik ben erg tevreden:
+ je kunt het zo bleeding edge maken als je zelf wilt: portage is meestal errug up-to-date. Het portage susteem werkt meestal uitstekend.
+ bugs.gentoo.org en forums.gentoo.org : uitstekend functionerende gebruikers/developers-gemeenschappen, waar je uitstekend geholpen wordt, en waar een uitstekende sfeer heerscht.
+ het init-systeem: heerlijk simpel en transparant.
+ echte versies bestaan niet: je kunt eigenlijk meer spreken van evolueren: afgezien van de gcc/glibc upgrades is versie-crisis zoals b.v. SuSE dat heeft onnodig.

Wat betreft die tijdsduur van het compileren: sind 1.4RC2 zijn er binary pakketten te installeren via scripts voor bijna iedere gangbare architectuur (daarvoor had ik zelf setjes binaries bewaard (de BUILDPKG-paramter in make.conf): X; KDE; OOo om snel van start te kunnen gaan). Dat maakt het mogelijk om, startend met een lege harddisk, binnen 1 uur Openoffice te hebben draaien.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nog een groot voordeel van Gentoo vind ik dat je er verschrikkelijk veel van leert. (Ik wel iig)
Eergisteren (vanwege een defecte disk) weer begonnen met een verse 1.4_rc2 installatie, en bij afwezigheid van een 2e PC de initiele install uit mijn koppie gedaan.
Kom je halverwege je bootstrap tot de ontdekking dat je wat vergeten bent. vergeten mijn /proc te mounten op /mnt/gentoo/proc. En dat haalde ik uit de fouten die er gegenereerd werden bij het aanmaken van de /dev entries.

Daar had ik vroeger nooit opgekomen.

Maar goed, na gisteren weer een nieuwe install doc uitgeprint te hebben, en na wat probleempjes een re-emerge van gcc heb gedaan, is mijn systeem pje nu keurig opgestart.
Zelfs geen enkele foutmelding @boottime. :o

nu is hij hard bezig met:
emerge openoffice ; emerge fluxbox
Vanmiddag even kijken hoever hij is. ;)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik draai nu al met veel plezier 1 jaar gentoo op mijn workstation, en krijg het eigenlijk alleen stuk als ik zelf een fout maak. Het enige nadeel vind ik dat mijn hw raid controller niet wil werken (das zo'n dell ding, waar RH wel drivers voor heeft, maar ik vertik het om een rpm te installen op mijn gentoo) en dat gister door een of andere rare reden mijn software raid op zijn gat ging MET mijn / erop :(

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

ben er zeer tevreden over, afentoe problemen met packages in de unstable tree (glibc), maar dan had ik dat maar niet moeten doen
ik ben zeer te spreken over het unieke init systeem, portage en de community
CyberJ schreef op 10 januari 2003 @ 08:35:
... emerge openoffice ; emerge fluxbox ...
tip: kan je ook gewoon 'emerge openoffice fluxbox' typen

Verwijderd

topicstarter: IMHO zijn jouw problemen te wijten aan of brakke hardware of te agressieve optimalisatie settings of gebrek aan ervaring (no offence)

Gentoo is imo leuk als je de tijd en zin hebt om het te onderhouden. De enige echte toegevoegte waarde is mischien dat het bleeding-edge is, maar daar houdt het ook wel weer op. Ik heb geen zin om weer te gaan debuggen omdat pakket X weer eens problemen heeft met compilen. Dat is 1 van de charmes van binary's, het feit dat het (bijna) 100% van de keren gewoon werkt.

Portage is imo een slap en slecht(er) werkend aftreksel van bsd ports / pkgsrc gecombineerd met apt. Ok, je kunt voor gentoo ook binary's gebruiken, maar wat maakt het dan zo speciaal in vergelijking met package management op andere distro's?

Het init systeem van hun is dikke ruk. Vroeger hoefte je maar met 2 dingen rekening te houden, sysv en bsd style init. Nu hebben we daar gentoo init bijgekregen. Probeer voor de grap maar eens de lpp patch te integreren met gentoo.

Het leermoment van gentoo valt ook wel mee. Afgezien van het zelf formateren en mounten van de disken volg je verder ook alleen maar "emerge". Daarmeer leer je niet hoe een linux os werkt. Ga dan lfs doen, dan weet je tenminste wat een distro bouwen echt inhoud.

Iron dog:Gentoo lijkt niet op FreeBSD; Portage is gedeeltelijk gebaseerd op Ports.

• blouweKip
Dat is 1 van de charmes van binary's, het feit dat het (bijna) 100% van de keren gewoon werkt.
Dat is juist 1 van de belangrijkste redenen dat ik naar gentoo over ben, dat het dus met binary only niet 100% vd keren werkt (hiervoor gebruikte ik debian testing/unstable en experimental)
Als ik het van source bouw doet het gewoon wat het moet doen, en als je een fatsoenlijke pc hebt dan kosten alleen bepaalde zaken (zoals kde en mozilla) echt veel tijd, in 2 dagen had ik alles wat ik maar wilde op mn pc staan (X/gnome/kde/openoffice/mozilla etc) en dat op maar een 1ghz ;)
Portage is imo een slap en slecht(er) werkend aftreksel van bsd ports / pkgsrc gecombineerd met apt. Ok, je kunt voor gentoo ook binary's gebruiken, maar wat maakt het dan zo speciaal in vergelijking met package management op andere distro's?
nou, dat het van source bouwt, apt-build (wat ik onder debian heb geprobeerd) komt niet in de buurt en ik wilde toch nieuwe software hebben (aangezien debian destijds erg achter liep, zelfs in testing)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 10 January 2003 @ 12:55:
ben er zeer tevreden over, afentoe problemen met packages in de unstable tree (glibc), maar dan had ik dat maar niet moeten doen
ik ben zeer te spreken over het unieke init systeem, portage en de community

[...]

tip: kan je ook gewoon 'emerge openoffice fluxbox' typen
Yep, daar heb je gelijk in.
Echter doe ik het altijd zo, omdat ik wel vaker de fout heb gemaakt tijdens het compileren van een kernel.
Ik doe daar altijd een 'date' achteraan, zodat ik kan zien hoelang de make er over heeft gedaan.
echter als je compilatie eindigt met:
Don't know how to make date, dan ga je wennen aan het typen van:
make dep clean bzImage ; date

het is gewoon dom van me, dat weet ik want hier doe ik het dus weer wel goed. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Equator op 10-01-2003 15:20 ]

• TheBigBug
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Ik heb bij Gentoo het gevoel dat ik precies weet wat er gebeurt, zelfs tijdens de installatie. Dat gevoel had ik niet zo met andere distributies. Dat komt aan de ene kant omdat ik heel veel bij heb geleerd, maar dat komt ook voor een groot deel door Gentoo. Dat vind ik het prettige aan Gentoo.

Ook vind ik het prettig dat je elk pakketje wat je hebt geinstalleerd leert kennen, en zodoende leert wat het doet en hoe het werkt. Ik leer meer van Gentoo dan alleen emerge.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Ik vind Gentoo echt geweldig, die USE-variabelen zijn errug prettig om te voorkomen dat er rotzooi op je pc wordt geinstalleerd. Ik heb het zelfs vanaf stage1 op mijn server gezet (pentium1 mmx, 32mb ram), hij is echt merkbaar sneller dan toen er RedHat opstond.

Verwijderd

Ik vind Gentoo prima. Snelle ontwikkeling: van ± 2000 naar 3400 packages in luttele maanden. redelijk goede ebuilds meestal. Heel irritant soms dat stabiele ebuilds toch soms falen bij compilen, of niet goed werken. Zoals de laatste TeTeX, die moest ik downgraden voor ik latex kon gebruiken.
Zou niet moeten mogen. Als je geen ACCEPT_KEYWORDS="~x86" gebruikt zou alles betrouwbaar moeten werken (doet het meestal ook wel).

Een catch die ik nog heb: Als je een bepaald pakketje installeert met andere USE variabelen dan normaal in je make.conf staan, (bijvoorbeeld als je ze op de opdrachtregel in de environment zet) dan worden die wel bewaard in /var/db/pkg/<categorie>/<naam>/USE maar niet gehonoreerd bij updaten. Dan kijkt Portage gewoon in je make.conf en als je niet oplet komt er dan een hele dooi deps bij als je update.
Bijvoorbeeld USE="-gnome" xmms, en als je dan later update, moet je oppassen want dan pakt hij ineens wel Gnome.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:47
Houd er ook rekening mee dat dit topic al maanden oud is, veel van de dingen die StratoS zegt kloppen niet (meer); er staat bv. letterlijk in de Gentoo Installatie-handleiding dat je cron moet toevoegen aan 'default' runlevel, en zo nog meer van die dingetjes.

Ik vind Gentoo ook geweldig. Zo goed zelfs, dat ik na jarenlang Slackware gedraaid te hebben uiteindelijk over ben gestapt. Dit omdat ik in Slackware ook vaak al 3/4 zelf compileerde, maar in Gentoo heb je gewoon veel minder gezeik met dependencies, 98% van de standaard shitty probleempjes is al voor je opgelost. En het is veel makkelijker om dingen te upgraden enzo.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb een maandje geleden ook maar eens gentoo geinstalleerd op mijn workstation. Ik vond het wel een 'leuke' distro. Ik heb het geinstalleerd om te zien hoe veel snelheidswinst een geoptimaliseerd gecompileerd systeem oplevert, dat viel me helaas een beetje tegen. Ik draai al een tijdje debian, en nu, nadat ik gentoo heb gezien bevalt het me eigenlijk nog beter. Het is vergeleken met gentoo 'qua gevoel' hier ongeveer even snel.
Wat me bij gentoo goed beviel was:

- de heldere opbouw, wel redelijk dicht bij de basis, maar heel duidelijk en logisch
- het gebruik van USE flags
- installatiehandleiding, hier stonden heel veel goede tips in, ook redelijk wat dingen die wat algemener zijn, dus handige kennis, ook als je niet gentoo draait
- emerge (oplossen van dependencies, duidelijkheid en eenvoudige bediening
- up 2 date software

Wat me vooral tegenstond is dat het opeens niet meer mogelijk was om 'eventjes een pakketje te installeren als het nodig is, als je pech hebt is het wat groter, of je moet wat dependencies oplossen, in elk geval kan het gemakkelijk gebeuren dat je nog even een uurtje moet compilen voor je het kunt gebruiken. Dat gaat bij debian wat sneller. De voornaamste reden om toch maar debian te blijven draaien is dan ook dat je ermee gewoon efficienter kunt werken en minder wachttijden hebt. Voor de rest vond ik beide distro's wel vergelijkbaar, al is er bij debian een grotere community, waarschijnlijk meer documentatie en infomatie te vinden, en .deb is een wat wijder verspreid formaat dan de emerges van gentoo.

Qua stabiliteit komt het (afhankelijk van de keuze van je tree bij debian, maar woody of potato met debian vergelijken is sowieso kul) denk ik erop neer dat ze allebei nog her en der wat gebrekken hebben.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik kwam laatst wel een "leuke" bug tegen :)
apache2 was als ebuild verwijderd en bij apache geintegreerd en als je dat niet door hebt en dan domweg emerge --update world doet, wordt ineens je apache2 dir verwijderd in de portage-tree, kortom... Ik kon mijn apache2 niet meer verwijderen via emerge. Gelukkig boeit het mij verder niet zo heel veel, maar je verliest er ook de optie mee om 2 versies van apache tegelijkertijd te hebben (met volledige update-ondersteuning en php-support etc, niet dat dat er al goed is voor apache2, magoed).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gentoo is bagger. (ja, ik zeg het wel ;))

Als iemand Gentoo draait en hij heeft een probleem is het 99% van de tijd aan gentoo te wijten. Vaak omdat de maintainers erg onverantwoordelijk zijn, en weinig om hun gebruikers lijken te geven.

Voorbeeld:
GCC3 heeft al een tijdje lang een bug die tot overoptimalisatie kan leiden, bijvoorbeeld bij de unstable GIMP. Deze bug komt tevoorschijn als je compiled met (bijvoorbeeld) -O3 -march=athlon. Deze bug kan omzeild worden door te compilen met -O2. Dit is al een paar maanden zo, maar de Gentoo maintainers weigeren het te fixen. (overigens zouden ze gimp 1.3 helemaal niet moeten packagen, maar goed..)

Daarbij is optimalisatie niet alles. Ooh! login draait 20 nanoseconden sneller!

Te veel optimaliseren kan overigens zelfs leiden tot binaries die juist langzamer zijn dan minder geoptimaliseerde binaries.

Met andere woorden: neem een distro (ik zal geen distro noemen) waarvan de maintainers wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

modbreak: flame weggehaald

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 00:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• AlterEgo
  • Niet online
CyBeR schreef op 12 January 2003 @ 00:22:
Gentoo is bagger. (ja, ik zeg het wel ;) )
Wat een nonsens!
Jij bepaalt welke optimalisatie je toepast
Jij bepaalt of je stable of unstable draait
Jij bepaalt of je een nieuwe versie van een package installeert of niet.
De gentoo maintainers bieden slechts aan.
Wat voor jou niet werkt, kan voor een ander wel werken.

Het verantwoordelijkheidsgevoel waar je het op gooit, dat ligt voor het overgrootste deel bij jou. Jij hebt de keuze. Zo heb je ook de keuze om geen Gentoo te draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door AlterEgo op 12-01-2003 10:57 . Reden: de gebruikelijke typo's ]

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Mijn persoonlijke ervaring:
Ik heb het hele zooitje geinstalleerd. Ik moet nageven dat de maintainers erg hun best gedaan hebben. Maar goed ik had X en KDE gecompiled enzo. Toen xmms en daarna kon ik mijn muziek horen. Toen ik die muziek ging horen ging ondertussen weer verder met compilen en wat schertste mijn verbazing is dat mijn muziek behoorlijk ging schokken ook na het renice'n van het proces. En da's niet leuk kan ik je verzekeren.

Alleen maar omdat ik op een console ging compile ging mijn muziek bagger lopen. Dus toen heb ik Debian er weer opgezet en ik weer compile en dan niet bij 1 console maar bij allemaal en mijn muziek schokte niet. Vandaar dat ik geen Gentoo meer draai.

Maar bij wie het wel lukt perfect en succes ermee zou ik zeggen. ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Wilke
-march=athlon is momenteel sowieso unstable, daar hebben de Gentoo devvers geen enkele invloed op.

Je moet gewoon -mcpu=athlon gebruiken.

Als jij Gentoo vind zuigen omdat een of andere unstable werkende CFLAG je build breekt, tja...ik vind het allemaal prima, maar het lijkt me niet dat dat aan de maintainers van de ebuilds ligt.
Tja, daar noem je ook meteen wel de zwaarste applicatie die we hebben in Linux, of niet dan? Wat dacht je bv. van Konqueror met prelinking, dat schijnt zo'n 30-40% uit te maken in opstart-tijd. Of dat zo is weet ik niet, maar met wat geluk ga ik daar vandaag achter komen :)

Verwijderd

active2 schreef op 12 January 2003 @ 11:43:
Alleen maar omdat ik op een console ging compile ging mijn muziek bagger lopen. Dus toen heb ik Debian er weer opgezet en ik weer compile en dan niet bij 1 console maar bij allemaal en mijn muziek schokte niet. Vandaar dat ik geen Gentoo meer draai.
Dat is volgens mij geen specifiek Gentoo-probleem. Aangezien ik altijd op zoek ben naar snelheidswinst (heb een K6-2 380MHz), volgde ik een link van de debian-desktop site naar een tarball met kernelpatches. Die zouden in aanmerking kunnen komen voor debian-desktop wegens vermeende prestatieverhogendheid en daarom gooide ik ze in een 2.4.20 kernel. Booten ging prima, etc. maar toen ik muziek ging draaien met XMMS stotterde het geluid bij bijna elke schijfactiviteit (en inderdaad, het was het ergste bij het compileren).

Ik had verder geen zin me erin te verdiepen en ben terug gegaan naar een 'schone' 2.4.19.

Ergo: het ligt waarschijnlijk aan een kernel-patch die bij Gentoo standaard aan staat (en dus ook uitgezet kan worden...)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 12:45 ]

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:18

MadEgg

Tux is lievvv

Iedereen zegt dat portage een verslechted slap aftreksel is van het ports systeem. Kan iemand dan eens vertellen wat er slechter aan is?

Ik draai ook al tijden Gentoo, en het bevalt me prima. Dat alles van source gecompiled wordt is soms wel wat onhandig, omdat het zo lang duurt, en vanwege bijvoorbeeld problemen met het plugin-systeem van Mozilla als je glibc3.2 gebruikt.
Maar de dependencies worden vrijwel altijd feilloos uitgezocht en uitgevoerd door emerge. De snelheidswinst is wel te merken bij het zelf compilen van xfree en wine, ik heb daar zo'n 30 fps mee gewonnen in SoF2.
Verder vind ik het configfiles-systeem handig, dat je configuratiefiles beschermd wordt, en je zo rustig de tijd krijgt om de nieuwe opties in je config-files te verwerken.
Ook het init-systeem werkt geweldig. Ik raakte bij de verschillende distro's altijd weer verdwaald in de opstartbestanden, bij gentoo is dit simpel gemaakt met rc-update.

Gentoo = helemaal toppie dus

Tja

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik denk dat het ook wel belangrijk is om een onderscheid te maken tussen het soort gebruiker. Als je een server of een andere belangrijke machine hebt voor een bedrijf, dan zullen er natuurlijk hele andere eisen aan worden gestelt, dan aan thuisgebruik.

Voor thuisgebruik durf ik gerust alles met 03 te compileren en een hele zooi optimalisaties aan te gooien. Als het 1 keer per week crashed en verder is het een stuk sneller, then so be it. *heeft trouwens nog nooit een crash gehad met zijn linux distro`s*

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 12-01-2003 13:00 ]

• LollieStick
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik gebruik al vanaf september/oktober Gentoo en ik heb nog nooit problemen waar dan ook mee gehad.

Het enige waar ik een tijd terug mee zat was dat KDE/X erg traag was en als ik de nvidia driver installeerde en X wou starten het hele systeem op zijn bek ging. Dit kwam echter door het mobo welke (blijkbaar?) een beetje rot was. Met SuSE en Mandrake deed ie het namelijk ook.

Heb nu een ander moederbord + proc en nu werkt het prima :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wilke schreef op 12 januari 2003 @ 12:29:
-march=athlon is momenteel sowieso unstable, daar hebben de Gentoo devvers geen enkele invloed op.

Je moet gewoon -mcpu=athlon gebruiken.

Als jij Gentoo vind zuigen omdat een of andere unstable werkende CFLAG je build breekt, tja...ik vind het allemaal prima, maar het lijkt me niet dat dat aan de maintainers van de ebuilds ligt.
Mjah ik heb de precieze args niet uit m'n hoofd geleerd, maar iets in die richting was het.
En als bepaalde bekende combinaties van CFLAGS al tijden niet werken, waarom doen die Gentoo maintainers er dan niets aan? Het is _zo_ simpel om voor die ene ebuild (die er zowiezo niet hat moeten zijn, maar dat is iets anders) de CFLAGS even op -O2 te zetten.
[...]

Tja, daar noem je ook meteen wel de zwaarste applicatie die we hebben in Linux, of niet dan? Wat dacht je bv. van Konqueror met prelinking, dat schijnt zo'n 30-40% uit te maken in opstart-tijd. Of dat zo is weet ik niet, maar met wat geluk ga ik daar vandaag achter komen :)
Het is alleen maar even om aan te geven dat optimalisatie niet ALTIJD nut heeft. Vaak ook wel, daar niet van (je moet het verschil eens zien tussen moz met geen optimalisatie en -O2).

vrotogel: dat was geen flame, dat was een geintje :P

Verwijderd

CyBeR schreef op 12 January 2003 @ 13:25:
[...]
die er zowiezo niet hatd moeten zijn, maar dat is iets anders)
[...]
dat zeg je nu al 2 keer, waarom mag er geen package van gimp 1.3 zijn dan? ik heb hem geinstalleerd, en een beetje mee gespeeld, gaat dan soms fout, hij is tenslotte unstable, zelfs niet in ~arch, gimp-1.3 draait ook keurig naast 1.2 dus je hebt er verder geen last van

jij hebt volgens mij nog niet helemaal door hoe het werkt, als je stable wilt moet je stable gebruiken, klaar

en als je teveel c-vlaggen gebruikt kan je systeem in sommige gevallen weer trager/ groter worden, maar dat is nou net je eigen verantwoordelijkheid, je mag zelf weten welke flags je gebruikt
Als iemand Gentoo draait en hij heeft een probleem is het 99% van de tijd aan gentoo te wijten. Vaak omdat de maintainers erg onverantwoordelijk zijn, en weinig om hun gebruikers lijken te geven.
dat lijkt me erg overdreven, evenals het feit dat de maintainers weinig om de gebruikers geven: ze maken de distro ten slotte juist voor de gebruikers :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 14:11 ]

• Wilke
[nohtml]
CyBeR schreef op 12 January 2003 @ 13:25:
Mjah ik heb de precieze args niet uit m'n hoofd geleerd, maar iets in die richting was het.
En als bepaalde bekende combinaties van CFLAGS al tijden niet werken, waarom doen die Gentoo maintainers er dan niets aan?
Omdat ze dat niet kunnen. Je moet gewoon geen combinaties van CFLAGS gebruiken waarvan bekend is dat ze unstable binaries gaan opleveren (want gimp zal echt niet het enige zijn dat raar gaat doen als je -march=athlon gebruikt). Het zou dus ook, zeg maar, 99% zinloos zijn om dit aan te passen opdat het werkt met -march=athlon (waarna vervolgens KDE breekt, of een ander groot prog - etc. ).
Het is _zo_ simpel om voor die ene ebuild (die er zowiezo niet hat moeten zijn, maar dat is iets anders) de CFLAGS even op -O2 te zetten.
Ja, en het gaat _zo_ lekker werken om te zorgen dat de meeste dingen zelfs met 'onstabiele' CFLAGS werken..het begint met Gimp, daarna kom je er achter dat kmail het niet doet (dat scheen er ook zo een te zijn), etc. etc.

Kortom: GCC moet gewoon gefikst worden zodat -march=athlon wel altijd stabiele binaries levert.

Okee, je kunt leuke work-arounds bedenken misschien, maar ik kan me goed voorstellen dat de Gentoo developpers hun prioriteiten anders leggen.

• blouweKip
(overigens zouden ze gimp 1.3 helemaal niet moeten packagen, maar goed..)
Waarom dan niet? Het gaat toch om keuzevrijheid, als iemand gimp 1.3 wil draaien dan moet hij dat toch zelf weten..
Mee eens, bij veel apps maakt het weinig uit, maar ik vraag me af welk deel van de mensen gentoo draait om de optimalisaties (ik iig niet)
Met andere woorden: neem een distro (ik zal geen distro noemen) waarvan de maintainers wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
Ik zou er zo gauw geen meer weten dan, op iedere distro is wel iets aan te merken (wees blij dat je kunt kiezen)

• deadinspace
  • Laatst online: 15:53

deadinspace

The what goes where now?

Wilke schreef op 12 January 2003 @ 12:29:
En hoe is prelinking een voordeel voor Gentoo? Prelinken kun je op elke distro doen (nouja, mits aan een paar voorwaarden is voldaan).
MadEgg schreef op 12 januari 2003 @ 12:53:
Verder vind ik het configfiles-systeem handig, dat je configuratiefiles beschermd wordt, en je zo rustig de tijd krijgt om de nieuwe opties in je config-files te verwerken.
Gentoo is niet de eerste of enige distro die dat heeft hoor (hint: Debian).
Ook het init-systeem werkt geweldig. Ik raakte bij de verschillende distro's altijd weer verdwaald in de opstartbestanden, bij gentoo is dit simpel gemaakt met rc-update.
Zelfde als bovenstaande.
Alarmnummer schreef op 12 januari 2003 @ 12:59:
Als het 1 keer per week crashed en verder is het een stuk sneller, then so be it.
Dan hebben wij een _enorm_ verschil van mening.

Verwijderd

deadinspace schreef op 12 January 2003 @ 20:17:
[...stukje over init-systeem van gentoo ...]

Zelfde als bovenstaande.
dat is zeker pas sinds kort, toen ik nog debian gebruikte (ergens rond juni 2002 ofzo) had ik gewoon dat standaard systeem met 7 runlevels, waar je zelf symlinks moet maken, en niet ff snel rc-update add [script] [runlevel] kunt doen of rc-update del [script] [runlevel] of iets wat daar op lijkt, en op gelijke wijze iets kunt herstarten of afsluiten

en prelinking is niet per se iets van gentoo, maar dat werd ook niet gezegd, lees nog maar eens

• LollieStick
Gentoo is met stable ebuilds/flags minstens net zo stabiel als elke andere Linux distributie.

Ik vind het ook dikke onzin om de ebuild maintainers de schuld te geven als iets met unstable flags/packages niet naar behoren werkt. Dit is meer een probleem van GCC/het programma die je wilt builden. Dat heeft niets meer met de ebuilds te maken.

Gentoo is aardig op weg om een goeie volwassen distributie te worden. Ik vind dat het zich (voor mij) zo langzaam maar zeker wel bewezen heb. Als ik mijn server down gooi, is dat meer om iets te veranderen in het bios of hardware matig. En ik kan je wel vertellen dat dat vrij vaak gebeurd.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 14:04:
[...]

dat zeg je nu al 2 keer, waarom mag er geen package van gimp 1.3 zijn dan? ik heb hem geinstalleerd, en een beetje mee gespeeld, gaat dan soms fout, hij is tenslotte unstable, zelfs niet in ~arch, gimp-1.3 draait ook keurig naast 1.2 dus je hebt er verder geen last van

jij hebt volgens mij nog niet helemaal door hoe het werkt, als je stable wilt moet je stable gebruiken, klaar
(typo :+)

Ik denk dat ik het wat GIMP en GNOME betreft beter weet dan jij denkt. Andere dingen bemoei ik me lang niet zo veel mee.
Quote uit de README van GIMP: "If you are a software distributor, dont' dare to ship this package to innocent users."
en als je teveel c-vlaggen gebruikt kan je systeem in sommige gevallen weer trager/ groter worden, maar dat is nou net je eigen verantwoordelijkheid, je mag zelf weten welke flags je gebruikt
Uiteraard. Maar als je iets om je gebruikers geeft behoed je ze daarvoor.
[...]

dat lijkt me erg overdreven, evenals het feit dat de maintainers weinig om de gebruikers geven: ze maken de distro ten slotte juist voor de gebruikers :?
Natuurlijk overdreef ik een beetje met 99%, dat begrijp je. Maar vaak is het wel het geval.
Wilke:
Kortom: GCC moet gewoon gefikst worden zodat -march=athlon wel altijd stabiele binaries levert.

Okee, je kunt leuke work-arounds bedenken misschien, maar ik kan me goed voorstellen dat de Gentoo developpers hun prioriteiten anders leggen.
Natuurlijk moet GCC gefixed worden. Heb ik ooit anders beweerd? Maar terwijl GCC nog die bugs heeft, moeten de mensen die er problemen mee krijgen er omheen werken.
Die verantwoordelijkheid ligt hier dus bij Gentoo. Leuk dat zij hun prioriteiten ergens anders leggen, maar wat denk je van ons? Wij hebben al heel veel mensen gezien die met exact hetzelfde probleem aankwamen, namelijk die overoptimalisatie.

Verwijderd

CyBeR schreef op 13 januari 2003 @ 01:13:
...
Quote uit de README van GIMP: "If you are a software distributor, dont' dare to ship this package to innocent users."
...
ok, dan snap ik wat je er letterlijk mee bedoeld dat het niet mocht, maar niet dat je erachter staat

het is namelijk niet een 'package to innocent users', tis gewoon een ebuild die je moet uncommenten in package.mask, dus niet bedoeld is om als stabiel programma te installeren, je kunt het ook zo weer unemergen als het niet werkt, je gimp-1.2 blijft ook gewoon bestaan

het gaat me niet per se om dit gimp-voorbeeld, maar om het principe dat je iets niet in portage zou mogen gooien omdat het onstabiel is, ik zie dit juist als een voordeel, omdat je dan iets kunt testen of serieus gebruiken als je het stabiel genoeg vindt, maar wel via portage installeert
voor gebruikers die stabiel willen zie ik geen nadeel, omdat het buiten de stable tree om gaat

je neemt zo een stukje keuzevrijheid weg / bemoeilijkt de keuze, waar ik niet de noodzaak van inzie

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 01:29 ]

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Tjonge, wat een onenigheid :-) ik zal ook ff een duit in het zakje doen. Ik heb echt een paar weken geprobeerd Gentoo leuk te vinden, ik moet zeggen dat het onderhouden van Gentoo wel prettig is, maar wat had ik toch een verschrikkelijke hekel aan dat compilen. ff vim installen duurt al een paar minuten, laat staan KDE3 Gnome2 (werkte wel meteen top) en OpenOffice, staat ie echt een paar dagen op te stampen (op een 1700+), te irritant, ik ben terug naar Debian.

PSN ID: Aapzak

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 22:00:
dat is zeker pas sinds kort, toen ik nog debian gebruikte (ergens rond juni 2002 ofzo) had ik gewoon dat standaard systeem met 7 runlevels, waar je zelf symlinks moet maken, en niet ff snel rc-update add [script] [runlevel] kunt doen of rc-update del [script] [runlevel] of iets wat daar op lijkt, en op gelijke wijze iets kunt herstarten of afsluiten
code:
1
man update-rc.d

Zit al minstens 4 jaar in Debian.
en prelinking is niet per se iets van gentoo, maar dat werd ook niet gezegd, lees nog maar eens
Nee, dat werd inderdaad niet expliciet gezegd, maar wel impliciet.
LinuxUser schreef op 13 January 2003 @ 00:02:
Gentoo is met stable ebuilds/flags minstens net zo stabiel als elke andere Linux distributie.
Minstens? Ook in vergelijking met Debian Stable? Ik betwijfel het ;)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 22:00:
[...]

Gentoo maakt ook nog steeds gebruik van het System V init systeem.
En init kent ook nog steeds 7 runlevels, echter gebruikt gentoo er maar een paar van.
Waar andere distro's gebruik maken van RL3 voor de CLI-login, en RL5 voor xdm/gdm/kdm gebruikt gentoo enkel RL3, en daar kan xdm/gdm/kdm ook in opstarten.

Overigens heeft RedHat sinds versie 7 ook een leuke app om de init-scripts mee te bewerken.
chkconfig --level 345 sshd on
chkconfig --level 123456 portmap off
chkconfig --add <script>
chkconfig --level 345 <script> on/off

• LollieStick
deadinspace schreef op 13 januari 2003 @ 01:55:

[...]

Minstens? Ook in vergelijking met Debian Stable? Ik betwijfel het ;)
Ik doel hierop dat het echt niet onstabieler is als jouw Debian. Het hoeft ook niet perse stabieler te zijn daarentegen, maar als ik het ga vergelijken met SuSE (wat ik voor Gentoo gebruikte), vind ik Gentoo veel stabieler werken (minder vaak Sig11 (Segmantation Fault)) dan SuSE. Mandrake heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik vond Mandrake erg traag.

Gebruiksvriendelijkheid was toppie, maar ik wil op een server een snel en stabiel besturingssysteem waarbij ik ook nog de vrijheid heb wat ik wel en wat ik niet wil en hoe het geoptimaliseerd is, om optimale prestaties te halen uit mijn thunderbird 800 :) (binnenkort recompilen, nu nog geoptimaliseerd voor k6-2 :o).

Verwijderd

CyberJ schreef op 13 January 2003 @ 08:31:
[...]

Gentoo maakt ook nog steeds gebruik van het System V init systeem.
En init kent ook nog steeds 7 runlevels, echter gebruikt gentoo er maar een paar van.
Waar andere distro's gebruik maken van RL3 voor de CLI-login, en RL5 voor xdm/gdm/kdm gebruikt gentoo enkel RL3, en daar kan xdm/gdm/kdm ook in opstarten.
ja dat wist ik ook wel, maar dat maakt het voor de gebruiker niet anders dan dat ie een laag daarboven heeft met meerdere runlevels, maar vooral het rc-update systeem, ik wist niet dat je ook zoiets voor debian had (nou ja eigenlijk wel logisch maar ik had er nog nooit van gehoord), of dat het in andere distro's zo mooi werkte

je vroeg ook nog ergens waarom portage dan zo goed was
bij rpm's vond ik het erg onhandig dat je zoveel dependencies zelf moest installeren, bij debian was dit deels opgelost, maar je moest nog steeds wel vaak zelf dependencies installeren, wat bij portage helemaal niet meer hoeft en het is wat informatiever: zoekresultaten met veel informatie als versies, of het een upgrade of downgrade betreft, overzichtelijk door de lay-out en kleuren etc.
en het gebruik van USE-flags natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 12:40 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

LinuxUser schreef op 13 januari 2003 @ 10:49:
Ik doel hierop dat het echt niet onstabieler is als jouw Debian.
Ik wel. De QA van Debian Stable is namelijk enorm goed; packages worden echt lang en uitgebreid getest, zodat het ook echt 'stable' genoemd mag worden.
Wat sommige andere distro's daarentegen soms als "release" durven neer te zetten :X
Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 12:21:
bij debian was dit deels opgelost, maar je moest nog steeds wel vaak zelf dependencies installeren, wat bij portage helemaal niet meer hoeft
Enlighten me?
Je hoeft zelf geen dependancies op te lossen in Debian hoor, dat doen apt, dselect en dpkg voor je.

• MadEgg
  • Laatst online: 14:18

MadEgg

Tux is lievvv

Mensen, mensen, waarom draait dit nou weer op een Debian VS Gentoo uit?
Debian mense zijn schijnbaar ook een van de weinige die nog wat tegen Gentoo in te durven brengen, maar dat doet er hier toch niet toe?

Het gaat hier over algemene gedachten over Gentoo. Dus of Gentoo goed is. Dan doet het er helemaal niet toe of het in Debian ook goed is, of wel soms?

Ik heb Debian gebruikt voordat apt-get geintroduceerd werd, daarna over gestapt en nooit weer teruggeweest, maar ik zal maar van iedereen aannemen dat het systeem de dependencies net zo goed uitvlooit als emerge. Zo, daar zijn we ook weer uit }:O

[modje modus]
Nu weer terug on-topic? :)
[/modje modus]

Tja

Verwijderd

ik houd er ook verder over op, ik heb gezegd waarom ik gentoo goed vind, en adt was de bedoeling hiervan, ik heb helmaal geen zin om iets te gaan verdedigen, wat niet eens door mij gemaakt is of ergens tegen te strijden, want daar heb ik zelf ook een hekel aan

mijn ervaring met apt-get is dat ik snel vast zat als ik gewoon de cdtjes gebruikte en veel deps moest gaan uitzoeken (X moest je ook zelf fixen bijv.), maar das dan jammer verder, blijkbaar past apt niet bij mij.

• Plantje
  • Laatst online: 30-12-2020

Plantje

groei ;)

hmm grote meningsverschillen. Mijn verhaal:

Voor school moet ik voor een project een webserver met mysql php en ssl opzetten. Voor mij aardig lastig omdat ik niet echt veel ervaring daarin heb. Ik hoorde veel goed nieuws over debian (met apt-get) dus debian geinstalleerd. Toen begon een grote hel...We hebben het gewoon geinstalleerd en met dselect apache erop gezet. Het werkte allemaal van geen kanten, er stonden opeens 2 apache versies op. Debian gebruikte niet echt standaard directories hiervoor. Na 30.000 howto's (beetje overdreven :P) werkte het allemaal nog niet. Constant dook er weer ergens een een of andere fout op. Zelfs met dselect nog veel gezeur gehad, we mochten niet 2 bepaalde pakketten installeren want de dependecies zouden conflict hebben blabla. Ook vind ik wel tegen vallen dat debian aardig wat achter loopt in versie nummer (nog steeds kde2).

Toen gentoo.
Installatie ging goed erg eenvoudig. Koste wel _enorm_ veel tijd alles compileren steeds. Persoonlijk vind ik emerge systeem veel duidelijker en makkelijker als apt-get. Uiteindelijk hebben we door tijdgebrek op school er toch (schaam) redhat op moeten zetten want gentoo kost teveel tijd om te gaan compileren. Thuis heb ik er wel gentoo op gezet (computer iets sneller als op school) en het draait uitstekend alles geupdate. Compileren van alles is wel nadeeltje maarja ik laat hem gewoon steeds 's avonds van alles installeren...

• ge-flopt
  • Laatst online: 12:31
Ik heb gentoo op mijn servertje draaien. Wilde het ook installeren op mijn ws, alleen loopt hij dan vast om 1 of andere vage reden tijdens het opstarten van de kernel. Heb dit inmiddels al als bug doorgegeven en ik heb begrepen dat meer mensen er problemen mee hebben.

Nu voor het stukje "En hoe vind jij het werken" : Goed. Zitten inderdaad wel af en toe een paar irritante bugjes in, maar niet dusdanig dat ik het niet kon oplossen samen met het forum van Gentoo. Ik vind het ook goed dat je niet zomaar niet doorgeteste of in beta staat verkerende software kunt installeren. Ik geloof wel dat ze op de goede weg zijn. Ze zijn er nog niet maar komen er wel.

PS. en idd dit topic gaat geloof ik over wat je bevindingen zijn en niet vergelijk maar raak voor een knaak. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door ge-flopt op 13-01-2003 23:52 ]

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 18:01

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Al bijna 3/4 jaar draai ik nu onafgebroken Gentoo.
Gentoo is niet perfect en er worden wel eens irritante foutjes gemaakt bij het submitten van paketten in unstable Ergo, ze worden soms nauwlijks getest en dat kan soms erg frusterend zijn als het een belangrijk pakket (bv. gcc of portage) gaat.

Maar over het algemeen heb ik niets te klagen. Nieuwe versies rollen lekker snel portage in waardoor je zonder moeite de nieuwste pakketten kunt draaien.
Qua lay-out vind ik portage een verademing, in een oogopslag kun je eigenlijk al zien wat er gaat gebeuren.

Bugzilla en het forum maken het eigenlijk af, meestal wordt er redelijk snel gereageerd op bugs en op het forum zijn dan ook al vaak (tijdelijke) oplossing te vinden.
Voor mij is Gentoo voorlopig niet te verslaan en aardig op weg om een volwassen distro te worden.

[ Voor 1% gewijzigd door koffiedrinker op 14-01-2003 02:01 . Reden: lay-out ]

Koffie werkt echt!

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

koffiedrinker schreef op 14 januari 2003 @ 02:00:
Al bijna 3/4 jaar draai ik nu onafgebroken Gentoo.
echter jammer dat gentoo slechts iets meer dan anderhalf jaar bestaat...

verder heb ik zelf gentoo op een aantal servers draaien, zolang je verantwoordelijk bent met optimalizaties, en gewoon van belangrijke packages binaries bakt zodat je ze later niet opnieuw hoeft te compilen, is het heel goed te doen..

en het feit dat ze het nieuwste van het nieuwste hebben, betekend nog niet dat je dit MOET draaien. Ik draai gewoon het laatste wat door de developers en mijzelf als stable wordt gezien, en dit draait perfect. Alleen in het geval van een security issue upgrade ik dingen, of als er nieuwe features/performance verbeteringen in zitten die belangrijk zijn.

Heb ooit debian gedaan, maar ik vond het een ramp. Outdated, dependencies die problemen gaven, een erg nare installer, en een heel erg zichzelf l33t vindende community :/

[ Voor 65% gewijzigd door Hmzaniac op 14-01-2003 14:40 ]

Ik heb een WOS-post!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

MadEgg schreef op 13 January 2003 @ 15:06:
Mensen, mensen, waarom draait dit nou weer op een Debian VS Gentoo uit?
Debian mense zijn schijnbaar ook een van de weinige die nog wat tegen Gentoo in te durven brengen, maar dat doet er hier toch niet toe?
Jawel, mensen gaan Gentoo kwaliteiten toedichten die ze gewoon geleent hebben van andere distro's, iets wat deadinspace [url=
[rml]deadinspace in "[ gentoo] algemene gedachten erover."[/rml]]hier[/url] goed laat zien.

Gentoo is zo bijzonder niet, FreeBSD compileer je al jaren zelf :z

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

echter gentoo heeft het bsd ports systeem onder Linux uitgebracht. Verder vind ik gewoon dat gentoo veel beter in elkaar zit qua distro, het heeft misschien wel dezelfde features, maar (persoonlijk) beter uitgewerkt.

Het runlevel systeem vind ik zelf praktischer dan zoals iedere andere distributie (en debian) ook nog doet met symlinks naar genummerde runlevels. Natuurlijk werkt het zo onder gentoo ook, maar heeft een een betere front-end met namen ipv nummers. Geef toe, wat is nou praktischer, rc-update add <initscript> default of rc-update add <initscript> 345 (weet niet meer precies hoe het in debian werkte.

En het portage systeem met zijn mogelijkheden is toch iets redelijk unieks van gentoo, tuurlijk is het geleend van bsd ports, maar het is ruim uitgebreider en makkelijker

[ Voor 3% gewijzigd door Hmzaniac op 14-01-2003 14:51 ]

Ik heb een WOS-post!

Verwijderd

Ik vind dat Gentoo een heleboel dingen slim regelt, maar soms iets te slim. Met al die eclasses enzo vind ik Portage wel eens wat ondoorzichtig. Maar de modulaire opzet van portage (veel losse scriptjes, steeds kleine wijzigingen/verbeteringen) maakt evoluerend ontwikkelen natuurlijk makkelijker.

De dependencies tussen start-up scripts kunnen ook irritant zijn. Bijvoorbeeld als Chello niet op wil komen, dan worden ook de lokale mailserver en cups enzo niet gestart. Het liefste bepaal ik gewoon zelf de volgorde van de startup scripts.

Ook duren die dependency check bij het opstarten en het updaten van de environment tijdens het booten lang, op oude PC's. Die awk scripts zien er ook een beetje eng uit :) dat hele tmpfs op /mnt/.init.d/ vind ik niet zo geslaagd, maar daar schijnt men ook vanaf te willen.

Maar sterke punten van gentoo zijn de community, de website, de kwaliteit van de mailinglists en forums en de groei in kwaliteit en aantal ebuilds van Portage. Ik heb gewoon vertrouwen in Gentoo, voorlopig. Ik vind een initiatief als U-OS (http://www.u-os.org/) heel veelbelovend, maar het heeft vooralsnog nog niet het momentum dat Gentoo rijk is.

• ge-flopt
  • Laatst online: 12:31
En zo zal iedereen wel wat hebben: de een vind sinterklaas goed en de andere de kerstman, de een vindt school leuk en dan ander werken. Maar hier gaat het geloof ik ook niet om. Er wordt gewoon gevraagd wat onze bevindingen zijn en niet laten we Gentoo affikken en debian de lucht inhemelen. Het komt er uiteindelijk toch op neer dat als een software bouwer (lees distro bouwer) iets leuks ziet in een ander stukje software hij/zij het ook gaat gebruiken.

Mijn extra puntje is dat ik Gentoo over het algemeen nog gewoon mekkelijk vindt werken. Je hebt iets niet: emerge pakket. hei 99% van de tijd werkt het.

[ Voor 1% gewijzigd door ge-flopt op 14-01-2003 16:01 . Reden: type vout ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Plantje schreef op 13 January 2003 @ 23:29:
er stonden opeens 2 apache versies op.
Ehm, dat kan niet, je kunt van een package maar één versie geinstalleerd hebben. Of je had apache en apache2, maar dan draaide je dus Unstable (of evt Testing).
Debian gebruikte niet echt standaard directories hiervoor.
:?
Hmzaniac schreef op 14 januari 2003 @ 14:49:
Het runlevel systeem vind ik zelf praktischer dan zoals iedere andere distributie (en debian) ook nog doet met symlinks naar genummerde runlevels. Natuurlijk werkt het zo onder gentoo ook, maar heeft een een betere front-end met namen ipv nummers. Geef toe, wat is nou praktischer, rc-update add default of rc-update add 345 (weet niet meer precies hoe het in debian werkte.
In Debian:
code:
1
update-rc.d <initscript> defaults

Heel innovatief nagemaakt door Gentoo ja.

Wat moto-moi opmerkt is mij eerder nogal eens opgevallen ja... Sommige mensen lijken te denken dat Gentoo de enige is die sommige dingen kan of dat Gentoo al die dingen zelf bedacht heeft :{

Verwijderd

Hmzaniac schreef op 14 January 2003 @ 14:35:
[...]

hij bedoeld met 3/4 denk ik ook driekwart en niet 3 a 4

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 18:01

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Hmzaniac schreef op 14 January 2003 @ 14:35:
[...]

Volgens mij bedoelen de meeste mensen (en ik ook!) nog steeds driekwart met 3/4 en niet 3 tot 4 jaar :) (Huib P was me voor :'( )

Gentoo heeft idd echt het wiel niet uitgevonden. Veel dingen hebben ze geleend of gekopieerd van andere distro's (vooral Debian).
Gentoo heeft het beste van andere distro's op een hele goede manier in elkaar gepast, en tot een goed geheel gemaakt.

Koffie werkt echt!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Uh-oh, nog zo'n ex-debian-en-nu-gentoo-gebruiker! :o :)

En nog tevreden ook... natuurlijk heeft gentoo lang niet alles bedacht, maar het mooie is wel de combinatie van al die geweldige dingen.
[edit] Hoei! koffiedrinker vind dat ook! :P

Plus dat het minder gedoe kost om up to date te blijven dan bij debian (testing, unstable, pinning, third-party apt-sources etc.)
Ik vind het stabiliteitsidee van debian iets te ver doorgetrokken voor een Desktop-OS. Op m'n server staat nog steeds debian, maar op m'n desktop heb ik liever gentoo.

En de community ... :/ Die draad op een debian-list, toonde wel hoe gesloten, naar binnen gericht, en soms ook hoe arrogant de community is. Het is natuurlijk meer een gevoelsaspect, maar het hele imago van Gentoo vind ik stukken gaver, de community veel plezieriger, en de feedback geweldig.

[ Voor 5% gewijzigd door kenneth op 14-01-2003 17:35 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Plantje
  • Laatst online: 30-12-2020

Plantje

groei ;)

deadinspace schreef op 14 januari 2003 @ 17:13:
[...]

Ehm, dat kan niet, je kunt van een package maar één versie geinstalleerd hebben. Of je had apache en apache2, maar dan draaide je dus Unstable (of evt Testing).
Iemand had apache geinstalleerd via dselect. Wist ik niet, de volgende dag ging ik sources downloaden en installeren. En er stonden 2 apaches op. Ik draaide steeds de server maar dat bleek de ander te zijn.

Dat de standaard dirs wat anders zijn kom ik zo even niet op maar ik weet nog wel dat ik bij het compileren steeds andere dirs moet opgeven omdat het dus niet in de 'normale' dirs stond.

Maarja topic ging niet over debian :P

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02 18:35
keb mijn eigen Stage2 doc gemaakt voor de Pentium MMX :)
enne dat gentoo duurt idd wel 3 dagen als je de portage kernel KDE of gnome helemaal compiled met jou CFLAGS...
zelfs met een 233mhz :P pentium mmx =)
heeft iemand interesse in die doc mag je me mailen of aan msn toevoegen ;)
MarcTraider@xs4all.nl

Keb trouwens die doc volledig getweaked voor optimal performance...
ben na 5 weken nogsteeds bezig om het beste ervan de maken :)

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:07
Ik heb de afgelopen weken heel veel geleerd door Gentoo, ik ben bezig met een review van Gentoo voor NedLinux.nl op 3 verschillende systemen en het werken met Gentoo op mijn 200mhz bevalt me goed, heb geen X draaien, alleen samba e.d. gaven wat kleine problemen die met behulp van andere zijn opgelost. Alleen ik gaf gisteren ff het command depclean en toen ik weer terug bij af. Maar bij Gentoo is er veel documentatie en een grote helpende community erachter.

check maar ff regelmatig nedlinux.nl dan vind je daar mijn echte bevindingen met Gentoo 1.4

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02 18:35
ikke 233mhz :) weinig verschil, toch ga ik er wel X op draaien met Gnome, ik laat je weten of het snel gaat, ligt er ook aan hoe je heel je linux gentoo configureerd ! :)

• wica
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Ik gebruik gentoo nu zo'n half jaar. Naar te vredenheid.
Ok de eerste install van 0 naar Desktop duurde f*cking lang meer dan vierdagen (Heb een PIII 600MHz)
Maar dat was ik al gewent van LFS. De vorige distro die op me computer stond.

Maar het updaten nu. Gaat goed. screentje draaien en daar in emerge system. Merk wel wanneer die klaar is :) (de emerge tijd boeit me niet, Als dat wel zowas. Moet ik maar een nieuwe computer kopen)

Me server is nu ook gentoo, al 7 dagen :) Draait ook lekker.
Nu me Xbox nog. en al me computers met disctcc aan elkaar koppelen. voor een wat snellere emerge.

Wat ik het prettig vindt. Is dat je gewoon controle over je systeem hebt en de snelheid Wat voormij wel van belang is (dagelijkse werkzaam heden). LFS vond ik wel leuk. Maar was gewoon te veel tijd kwijt met het uitzoeken welke lib. er nog meer bij moesten enzo.

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mjah, nuttige kick enzo :o
Dicht.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.