Verkeerde weergave fanspeed

Pagina: 1
Acties:

• Keyser Soze_61907
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07-2021
Ik werk hier met een abit kt7-raid moederbord + een Tbird 1ghz
Welke heatsink en cooler er op zitten weet ik dus niet :| (op de fan staat enkel "pent alpha" verder geen modelnummer ofzo)

Wat merk ik nu sinds vandaag pas, dat de snelheid van mijn fan verkeerd wordt weergegeven door zowel mbm, als via hardware monitor ...
Wanneer ik namelijk mijn fan tegen houd blijft hij rustig staan op 4800 toeren terwijl dat dan toch 0 zou moeten zijn, niet :?
Het ligt niet aan de update interval van deze programma's want die staan beide op 2 seconden

Wat ik wel vreemd vind, is dat in de bios dit wel correct wordt weergegeven, vanaf ik mijn fan tegenhoud, springt hij naar 0, als ik hem maar lichtjes blokkeer schommelt hij rond de 2000-3000 en als ik hem gewoon laat gaan gaat ie direct terug naar 4800

Iemand een idee wat er misloopt of wat ik verkeerd doe ? Voor het geval dit iets uitmaakt, ik heb de laatste via 4in1 drivers geinstalleerd ... en mijn bios is geflashed met de laatste (officiele) bios van op de abit site

Alvast bedankt voor de hulp !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat jouw fan constant op 4800 toeren wanneer deze gewoon draait :? Zo ja, dan heb je een verkeerde sensor gepakt bij MBM instellingen. Vaak moet je de sensor met het hoogste nummer nemen voor fan #1, pak dus sensor2 of 3 indien beschikbaar :)

• Keyser Soze_61907
Sterker nog, vandaag staat hij constant op 5113 toeren, terwijl dit gisteren nog een waarde was in de buurt van 4800

Ik kan in mbm 2 sensors kiezen, de VIA 686 A-1 en de VIA 686 A-2...
Wanneer ik de 1ste sensor neem, blijft hij constant op 5113 staan
Wanneer ik de 2 de sensor neem, dan veranderd hij heel de tijd van 0, naar 5113, terug naar 0, weer naar 5113 enz ... dus dit lijkt me ook niet echt de juiste sensor te zijn :?

nogmaals, in de bios is dit wel correct, daar is het een waarde rond de 4800, die altijd een beetje schommelt

Kan iemand er aan uit ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je al de laatste versie van MBM geprobeerd? Zo ja, dan is er iets vaags aan de hand.. Misschien kun je de devver van MBM vragen hoe het zit.

• Keyser Soze_61907
Het is idd de laatste versie van MBM ... 'k snap er echt niks van ...
In de hardware monitor van VIA staat namelijk 4964 aangegeven als fanspeed, en ook deze veranderd niet ... ook niet als ik fan blokkeer ...
straks eens proberen of ik in win98 met hetzelfde probleem zit

*edit*

Ik heb het dus ook eens geprobeert onder win98 en daar werkt alles 100% correct (zowel via hardware monitor als mbm)

Wat ik ook ontdekt heb is dat wanneer ik MBM afsluit, de fan weergave van via hardware monitor terug correct is (onder XP)

Ik heb mbm al op alle mogelijke manieren geinstalleerd: met de service op "automatic", op "System" en op "Boot" maar geen 1 van de 3 werkt correct

HELP !! :'(

[ Voor 0% gewijzigd door Keyser Soze_61907 op 30-08-2002 20:16 . Reden: kleine toevoeging ]

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 15:02
dan kan het nog erger op m'n Abit KX7-333R. In het BIOS wordt de fanspeed van mijn CPU goed weergegeven, maar met hardware doctor (meegeleverd) blijft hij op 5 toeren per minuut staan. zeer vreemd, want de low-limit staat op 1000 tpm
In sisoft sandra 2002 wordt het wel goed weergegeven
Kent er iemand anders wel een goed diagnostisch progamma? (en waar te vinden)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
duponjan schreef op 31 augustus 2002 @ 09:32:
dan kan het nog erger op m'n Abit KX7-333R. In het BIOS wordt de fanspeed van mijn CPU goed weergegeven, maar met hardware doctor (meegeleverd) blijft hij op 5 toeren per minuut staan. zeer vreemd, want de low-limit staat op 1000 tpm

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
duponjan schreef op 31 augustus 2002 @ 09:32:
Kijk is in de meuktracker @ www.tweakers.net/meuktracker.dsp :). Daar staan allerlei proggie's, maar wat zegt het mobo :? Want de bios, die is meestal het eerlijkst en de rest niet echt ;).
Pagina: 1