Toon posts:

[Zelfbouw] Hulp nodig bij bouwen van Center-speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het bouwen van een center-speaker, maar tijdens het bouwen van een test-exemplaar zijn er een paar onduidelijkheden ontstaan :? .

Ik wil de center bouwen van 2 woofers afkomstig uit 2 Wharfedale Valdus 100 speakers, meer gegevens dan de diameter, impedantie en model nummer heb ik niet (ook google kan me hier niet bij helpen :( ).

Het zijn 2 woofers met een diameter van 10 cm, 100 watt en ze zijn 8 ohm.
Het zelf bouwen van de center doe ik voornamelijk uit kosten overweging dus deze woofers ga ik er zeker voor gebruiken. De tweeter ga ik nog kopen, dat word waarschijnlijk een soft-dome exemplaar van een of ander vaag merk.

Nu mijn vragen :? :

-Zal ik hem bass-reflex maken of helemaal dicht, Valdus 100 speakers zijn bass-reflex, maar aangezien hij toch bijna geen bas te verwerken krijgt...?
-Kan ik voor 2 woofers 1 2-weg filter gerbuiken? (Dit word waarschijnlijk een visaton exemplaar)
-Weet iemand een schema dat mijn situatie een beetje benaderd?
-Iemand nog een tip welke tweeter?

Nog een paar punten, ik ben geen audiofiel dus over het geluid van de 2 woofers maak ik me niet druk. Als het niks word..so what
De center komt in een DD/DTS systeem.
Ik ben me er trouwens van bewust dat hij niet magnetisch afgeschermd wordt.
Ik heb wel een paar pics van de test-center en de woofer, maarja geen hosting. Dus als iemand.... :)

Ieder die me kan helpen, mijn dank is groot :*)

Verwijderd

Geen basreflex behuizing bouwen als je geen T&S gegevens hebt. Gesloten geeft de meest natuurlijke weergave met de minste bas (meestal). Aan een leuke tweeter zou ik toch niet bezuinigen omdat de spraak uit die center moet komen. Als je eraan kan komen scanspeak, vifa of visaton. Let op dat je wel een filter nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, als tweeter kan ik aan een Visaton SC 5 komen, die lijkt me wel wat. Ben nog even aan het rondkijken voor een filter maar heb al een Visaton HW 2/70 NG 2-weg filter gezien. Kan ik aan dit filter (en andere) zonder problemen 2 8ohm woofers hangen. Dat filter is verkrijgbaar in 4 en 8ohm uitvoering.

Ben nu even in een Conrad krantje aan het kijken en zie daar ook losse luchtspoelen, is het misschien een idee om zelf een filter in elkaar te knutselen?

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

als je handig bent met electronica wel

wat voor amp heb je?

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Verwijderd

Topicstarter
Na nog een paar uur geluisterd te hebben naar mijn proef opstellinkje ben ik niet meer echt zeker van me zaak kwa woofers :+ . Zit er nu aan te denken om toch 2 nieuwe visaton woofers te kopen in combinatie met een tweeter, om zo een tot een Center 130 te komen :9 .

Een groot voordeel van deze center tov mijn huidige is dat hij magnetisch afgeschermd is en natuurlijk een beter geluid zal geven.

Dit setje zal me zo'n 100 euro gaan kosten, lijkt jullie dat het geld waard?

• guidooo

guidooo

Amd-64 ownage

voor een goed geluid ben je het zoiezo kwijt

dus lijkt me een goeie deal

• guidooo

guidooo

Amd-64 ownage

nogmaals wat voor amp heb je?

Verwijderd

Denk wel dat het de moeite waard is, als je zelf een ontwerp maakt met soorgelijke woofers ben je het zelfde kwijt. En visaton is niet extreem duur.

Verwijderd

Topicstarter
guidooo schreef op 30 augustus 2002 @ 20:01:
nogmaals wat voor amp heb je?
Op dit moment moet ik me nog behelpen met een Sony DPL amp, maar de center bouw ik voor me nieuwe DD/DTS/DPL2 amp, welke? Wist ik het maar, zoveel keus!
Op dit moment twijfel ik nog tussen een Marant 4300, Pioneer 711, Yamaha 530.

Ik ben me ervan bewust dat de receivers elk een ander geluid "geven", maar dit beinvloed me niet bij het bouwen van de center, want gelukkig is mijn gehoor op dit gebied nog niet helemaal verfijnd, dat verschil zal ik dus niet super goed horen

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben zelf ook bezig met zelfbouw van relatief goedkope center en surround speakers.

Het ontwerp van de center heb ik afgeleid van de Visaton CT Center 130. Bij dit ontwerp worden voor laag en mid twee woofertjes van 4 Ohm (type W130SC4) in serie geschakeld. Voordeel hiervan is een versterkervriendelijke impedantie van 8 Ohm nominaal. Als tweeter gebruik ik de Audax TM020J3. Deze tweeter is compact, relatief goedkoop (22 euro bij Speaker&Co of REMO) en magnetisch afgeschermd.

Voor de surround speakers gebruik ik een 8 Ohm woofer (W130SC8) plus dezelfde Audax tweeter. Zowel center als surrounds zijn gesloten kastjes. De center heeft een inhoud van circa 9 liter, en de surrounds zijn ca. 5.3 liter.

Voor het simuleren van de kastjes en het ontwerp van de scheidingsfilters heb ik gebruik gemaakt van het simulatie-programma "Speaker Pro" versie 6. Dit programma heb ik gebruikt omdat Visaton dit programma aanbied inclusief de gegevens (parameters plus frequentie en impedantie curves) van alle Visaton luidsprekers. Voor de Audax tweeter heb ik de frequentie karakteristiek handmatig ingevoerd. Hieronder de gesimuleerde frequentie en impedantie curves van de Center speaker:

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/cjspeelman/filez/Center_Sim.png

De bouwtekeningen van de kasten plus de schema's van de scheidingsfilters kun je hier downloaden (PDF document).

De kasten zijn inmiddels gebouwd, maar het afwerken en het bouwen van de scheidingsfilters moet nog gebeuren. Ik heb de luidsprekers dus nog niet kunnen beluisteren.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik van je grafiek begrijp ziet het er erg mooi uit. Ik begrijp det het gehele frequentie bereik mooi afgedekt is en dat de grafiek pas vanaf <100hz inzakt. Laag zat voor een center.

Maar ik denk toch dat ik ga voor de center 130 (zonder CT). Dit omdat ik de CT center 130 te hoog en te smal vindt. Ik vind een lager en breder ontwerp mooier. Nu alleen het filter nog, ik heb namelijk geen ervaring met het zelf ontwerpen en bouwen van een goede filter.
Wel kan ik aan de hand van een schema en de losse onderdelen een filter in elkaar knutselen. Toch vraag ik me af of ik niet aan een kant en klaar visaton filter kan komen.

Hoeveel ohm worden trouwens 2 parallel geschakelde 8 ohm speakers. Blijven toch gewoon 8 ohm?

• CornelisJ
  • Niet online
De doorgetrokken witte lijn is de frequentie-karakteristiek. Aan de onderkant ligt de -3dB frequentie bij circa 90Hz. De doorgetrokken grijze lijn is de impedantie-karakteristiek. De gestippelde lijnen zijn de fase karakteristieken, deze kun je in eerste instantie negeren.

Mijn center ontwerp is geinspireerd door de CT center 130, maar ik heb wel de vorm van de kast gewijzigd (breder en minder hoog). De bouwtekening vind je in dit PDF document. In dit document staat ook het schema van het scheidingsfilter dat ik voor mijn center ontworpen heb.

Wanneer je twee luidsprekers van 8 Ohm parallel schakelt, dan wordt de impedantie 4 Ohm. Bij de center 130 (zonder CT) die jij noemt, staan de twee woofers voor lage frequenties in principe parallel. Dat zie je ook in de impedantie-karakteristiek terug, bij de Center 130 ligt deze tussen 200 en 500Hz net onder de 4 Ohm, terwijl bij de CT center 130 en mijn ontwerp de minimale impedantie ca 7 Ohm is. Goede versterkers hebben geen probleem met 4 Ohm impedantie, iets minder goede versterkers kunnen hier wel problemen mee hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, het is me nu al een stuk duidelijker, mooi ontwerp center dus dat jij hebt gebouwd(vooral technisch)

Wat noem jij trouwens een goede versterker, heb je het dan over vermogen of merk. Ik weet dat het vermogen van een versterker ondergeschikt is aan de spl waarde van je luidsprekers, maar is het bij luidsprekers met een lage impedantie wel van belang?

Toch zit ik nog te rommellen met een filter, zijn er wel kant-en-klare filters te krijgen voor mijn situatie? of is het dan altijd een compromis om zo zoveel mogelijk luidsrpekers te ondersteunen?

Verwijderd

Toch zit ik nog te rommellen met een filter, zijn er wel kant-en-klare filters te krijgen voor mijn situatie? of is het dan altijd een compromis om zo zoveel mogelijk luidsrpekers te ondersteunen
Die std. filters zijn gewoon op "populaire" wisselfrequenties afgestemd. En dan nog vooral voor std. speakers en dus niet voor een center.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat filter moet ik dus gewoon zelf gaan maken.

Weet iemand een online winkel waar je weerstandjes en meer van dat soort onderdelen kan bestellen?. (geen conrad dus)

• CornelisJ
  • Niet online
Filter-componenten kun je kopen bij de volgende luidsprekerzelfbouw zaken:
Speaker en Co, Groningen, Haarlem en Rotterdam
Speakerland, Oss (Brabant)
REMO, Leidschendam (bij Den Haag)

Deze zaken leveren ook via postorder.

Overigens kun je via de Duitstalige Visaton site de luidsprekers en bouwpakketten (luidsprekers + kant en klare scheidingsfilters) ook on-line bestellen.
Zie hier de Center 130 in het Duits, en klik op bestellen.
Het bouwpakket kost 139,92 euro. Daar komen dan wel nog verzendkosten bij. Zie ook Visaton Online Shop. Ze leveren ook aan Nederland, maar ik heb begrepen dat er dan extra rembourskosten van de Nederlandse PTT bijkomen.

• CornelisJ
  • Niet online
En hier staat een overzicht van alle verkrijgbare scheidingsfilters voor de Visaton zelfbouwontwerpen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks man, dankjewel.

Filter voor een center 130 kost 36 euro. Is toch wel een normale prijs voor een filter of is dit echt oplichterij?

aangezien ze voor sommige filters 303 eurovragen, lijkt mij het een faire prijs.

• CornelisJ
  • Niet online
De prijs voor het filter lijkt me niet overdreven hoog. Wel hoger dan de afzonderlijke componenten bij elkaar opgeteld, maar het bespaart je veel moeite omdat je het filter niet zelf hoeft te monteren.

Mocht je van plan zijn dit filter on-line te bestellen, let dan wel op de bijkomende kosten.
Volgens de leveringsvoorwaarden (in het Duits) zijn de bijkomende kosten 5 euro administratiekosten, plus bijkomende rembourskosten ("Nachnahmegebühr"). Deze rembourskosten zijn 2,50 euro in Duitsland, maar reken erop dat dit bedrag hoger zal zijn bij bezorging in Nederland (zie: "f. Unter Umständen können Ihnen die ausliefernden Postunternehmen zusätzliche Gebühren berechnen"), 10 euro zou me niet verbazen.

Dan kun je denk ik beter de hele kit bestellen, dan worden de bijkomende kosten uitgesmeerd over een hoger bedrag. Eventueel kun je emailen om te informeren naar de kosten bij levering aan Nederland.

Verwijderd

Je kan visaton kits ook bestellen bij Speaker&Co, denk dat het goedkoper is.

• CornelisJ
  • Niet online
Nog even voor de duidelijkheid, het bouwpakket dat Visaton aanbiedt bestaat uit luidsprekers, opgebouwd filter, aansluitterminal, dempingsmateriaal, schroeven, interne bekabeling en grille. Alleen de behuizing moet je zelf maken:
Het bouwpakket kost bij Visaton 139,92 euro, exclusief verzend en administratiekosten.

-----
Bestückungsliste für 1 Box

Der Bausatz enthält alle in dieser Bestückungsliste aufgeführten Bauteile, jedoch kein Gehäuse.
Gehäuse oder fertig bestückte Boxen sind bei www.vc-mailorderservice.de erhältlich.

Hochtöner: SC 10 N 8 Ohm 1 Stück
Tiefmitteltöner: SC 13 8 Ohm 2 Stück
Frequenzweiche: Fertigweiche "Center 130"
Anschlußklemme: ST 77 1 Stück
Dämpfungsmaterial: 1/2 Beutel
Schutzgitter: Center 130 1 Stück
Holzschrauben: 3,5 x 19 mm 8 Stück, 4 x 20 mm 8 Stück
Kabel: 2 x 1,5 mm2 1,5 m
-----

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, opzich wel een mooi pakket natuurlijk, en 140 voor een goede center is natuurlijk niet duur. Alleen de vakantie enzo, hebben me een beetje veel geld gekost. :( Ik denk dat ik dit pakket dan ook uitstel, en eerst de center bouw volgens visaton maten, en "vul" met m'n wharfedale woofers. Tegen de tijd dat ik me DD/DTS set heb, maak ik de center dan af met de visaton woofers.

Is het trouwens ook bij een center van belang dat je een stevige houtsoort gebruikt? Ik bedoel een center hoeft niet echt veel bas te verwerken, dus is het mogelijk om de center van 20mm dik spaanplaat maken? Dit omdat ik nog stapels beuken gefineerd spaanplaat heb liggen.
Pagina: 1