Toon posts:

[Gentoo] Waar is 1.3 gebleven en is 1.4 wat ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik een maandje op vakantie ben geweest, heb ik volgens mij wat gemist :p

Ik was van plan om Gentoo opnieuw te installen en dan alles in 1.3 te zetten (had ik al, maar dat was nog steeds eigenlijk beta)... Maar nu blijkt dat eigenlijk de hele 1.3 serie verdwenen is ?

In plaats daarvan is de 1.4 serie gekomen, maar die is nog zwaar Alpha :(

Ik wil nl. heel Gentoo met GCC-3.1 compilen, omdat het nogal een snelheidswinst oplevert :) Maar nu is die build dus verdwenen? Of toch niet ?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:22
Je kunt 1.4b1 gaan gebruiken, maar 'anytime soon' komt de final 1.4 uit. Wanneer? Tja...'when it's ready' m.a.w. geen idee. Er zaten nog wel wat lastige dingetjes in 1.4b dus wie weet...het is natuurlijk ook nogal een omschakeling, en bovendien is Gentoo de eerste distro die dit doet (voor zover ik weet), dus alle mogelijke problemen komen zij tegen.

Het zou wel echt binnenkort moeten zijn, maar ja, ik zit er nu al meer dan 2 week op te wachten :(

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Vergeet trouwens niet dat 1.4 pas final wordt als GCC 3.2 uit is..

Verwijderd

En er word ook steeds gezegd dat als 1.4 non-beta/alpha is het 2.0 wordt
ik wacht er nu ook al bijna een maand op :P ik wil me workstation opnieuw doen :)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Jelmer Barhorst schreef op 30 augustus 2002 @ 02:25:
Vergeet trouwens niet dat 1.4 pas final wordt als GCC 3.2 uit is..
Ssjt...
http://www.gnu.org/software/gcc/gcc-3.2/ :)

Op dit moment zijn er nog wat problemen met ebuilds en niet-compilerende programma's. Dit is overigens niet de schuld van de Gentoo-developers, maar van de programmeurs van de programma's zelf.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 02:39:
En er word ook steeds gezegd dat als 1.4 non-beta/alpha is het 2.0 wordt
ik wacht er nu ook al bijna een maand op :P ik wil me workstation opnieuw doen :)
Lol, ook al? :P

Dan wacht ik maar ff totdat ik een nieuwe processor heb, omdat de code dan voor die proc wordt ge-optimaliseerd :) (Heb nu een T-bird 1400, wil een XP 2200+ of hoger :))

Maar waarom hebben ze de 1.3 release ertussen uit gehaald? Of was dat alleen maar een test voor GCC-3.1 ? En wie heeft 1.4(b1/b2) al draaien ? Want proberen kan eigenlijk nooit kwaad ;)

Verwijderd

Topicstarter
intoxicated schreef op 30 augustus 2002 @ 03:48:
[...]
Ssjt...
http://www.gnu.org/software/gcc/gcc-3.2/ :)

Op dit moment zijn er nog wat problemen met ebuilds en niet-compilerende programma's. Dit is overigens niet de schuld van de Gentoo-developers, maar van de programmeurs van de programma's zelf.
Weet je misschien ook welke ebuilds? En waar ik meer info kan vinden over 1.4, want op de fora van Gentoo is niks te vinden :(

Verwijderd

Topicstarter
Naja, ik ga 1.4 maar ff proberen :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:02
volgens mij zijn de oneven minor nummers de instabiele versies (net zoals met kernels) Als 1.3 stabiel bevonden is zal er 1.4 of 2.0 uit voortvloeien

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 17:59
1.1 was ook een stabiele versie.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
1.4b1 draait bij mij gewoon op mijn xp optimalisaties. de tbird optimalisaties deed ie niet :(

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 14:57
1.4 zal standaard GCC 3.2 gebruiken, alleen java draait nog niet onder GCC 3.2, vandaar dat 1.4 nog niet uit is, onder andere tenminste.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
guidob schreef op 30 augustus 2002 @ 13:14:
1.4 zal standaard GCC 3.2 gebruiken, alleen java draait nog niet onder GCC 3.2, vandaar dat 1.4 nog niet uit is, onder andere tenminste.
Sun JDK is zelf te compileren, maar je moet reggen bij sun en al dat soort zut om de sources te krijgen. (vast de reden dat gentoo er niet aan gaat)

* Ronald draait gcc 3.2 mozilla 1.1 en sun java plugin werkend. (linuxfromscratch pre-4.0)

http://www.geocities.com/tush/lfs/ als je er aan wil beginnen. de mozilla text is wat achterhaald, Tusher is met vakantie hoorde ik. Java moet zo werken, ik had er geen enkel probleem mee. (als je maar zorgt voor bijna 2GB ruimte tijdens compilen. de JDK uiteindelijk is de normale grootte (36GB tar.bz2, iets kleiner als de binary jdk download))

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

1.3 was idd voor gcc-3.1, maar nu blijkt dat die eigenlijk een beetje onhandig is/zal zijn (gcc-3.2 is bijv niet (helemaal) backwards compatible) zal er wel overgestapt zijn op gcc-3.2 en daarmee ook een versienummer omhoog?

• FreeBee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

FreeBee

The Sky is the limit

Hier even mijn ervaringen met Gentoo 1.4b.

Ik heb de 1.2 iso gestart en de 1.4 stage 1 uitgepakt. Deze gebruikt al standaard nu de gcc 3.2 final. Gebootstrapt en alles geinstalleerd inclusief KDE 3.0.3, GNOME 2. Tot nu toe werkt alles nog goed (java nog niet geprobeerd). Alleen wat kleine problemen met Evolution (crasht als ik mijn mailinstellingen wil veranderen).
GCC 3.2 is echter zeer langzaam met compilen (maar levert snelle code).

Samenvattend is 1.4 zeker het proberen waard. Maar waarschijnlijk komt de final 1 september uit (stond op het gentoo forum in een draadje ergens). Nog 2 dagen wachten dus....

Veni vidi volavi!!

• foser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 15:38
Vandaag is 't nog bugfixen en dan is 't 1.4 time. Oponthoud is zeker niet alleen java, ook wat andere basisveranderingen.

Verwijderd

Topicstarter
Zow, vannacht m'n systeem laten compilen (KDE-3.1_beta1, mozilla ed) en hij is sneller dan GCC-3.1 ed. Compilen was sneller dan GCC-3.1, maar hij deed er toch een volle nacht over om alles af te krijgen.

Natuurlijk alles met Tbird-optimalisaties ;)

• Wilke
"Toch nog een volle nacht", *omg* je wilt niet weten hoe lang mijn 'super-computer' daar over doet.

Oh, 1.4 komt dus morgen *echt* uit? Aaaaagh, kan ik dan opnieuw beginnen :)

Trouwens, ik vraag me nu al tijden af: maakt het op een Celeron/PII ook maar ene moer uit, die nieuwere GCC-versie? Iemand die dit al heeft geprobeerd en er iets zinnigs over kan zeggen?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, komt ie morgen echt uit? :D Toch maar ff snel m'n nieuwe proc bestellen :)

Ik heb alleen een vaag probleem bij KDE-3.1_beta1: als ik op het KDE-icon klik (om dat "start"-menu tevoorschijn te toveren, loopt die balk bast en een paar tellen later heel KDE. Ligt dit aan de versie (tis immers beta) en had ik dus beter KDE-3.0.3 (die zit er normaal bij) kunnen doen?

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 13:35

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik heb het net even via IRC aan Bart Verwilst (een van de Gentoo-devvers) gevraagd, hij verwacht Gentoo 1.4 stable over ongeveer een week (dus niet morgen). Ze zijn op dit moment nog bezig met bugfixen, dus hij komt er zeker snel aan. Nu is het nog wachten op nieuwe binaries van de flash plugin :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Wilke
[compleet offtopic mode]
Woei!!

Er is nu een Nederlandse afdeling in de gentoo forums.

Dus tweakers, laten we de boel daar eens even onveilig gaan maken 8)

[/compleet offtopic mode]

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Heb ff gereply'ed dat ik anderstalige fora geen goed plan vind. En dat blijft mijn mening. 'k Zit er al een tijdje (maar 'k post weinig), en de Engelse fora zijn kwalitatief veel beter dan bijv. het Duitse forum.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• blade181
  • Laatst online: 17-04 07:52

blade181

Cra-cra-cracker?

ik vind gentoo wel heel moeilijk....
dit is weer anders, andere plaatsen van apparaten en zo....
ik dacht dat slackware echt van scratch was....
nou gentoo vind ik nu nog iets te..!

Another white boy in this movie? Damn!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

blade181 schreef op 31 augustus 2002 @ 16:03:
ik vind gentoo wel heel moeilijk....
dit is weer anders, andere plaatsen van apparaten en zo....
Eeh... wat is dan het gigantische verschil tussen de /dev van Slack en van Gentoo?

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Devfs vs geen devfs :)

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Damnz, ik ben zoveel aan Gentoo gewend, dat ik daar niet eens meer bij nadenk. Terwijl ik meer dan 2 jaar Slack heb gebruikt :/

- Pastor Richards @ VCPR

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Wilke schreef op 31 augustus 2002 @ 15:47:
[compleet offtopic mode]
Woei!!

Er is nu een Nederlandse afdeling in de gentoo forums.

Dus tweakers, laten we de boel daar eens even onveilig gaan maken 8)

[/compleet offtopic mode]
Mooi, er zijn genoeg Nederlandstalige Gentoo gebruikers om een apart forum voor te hebben :)
Nu we het er toch over hebben, er is ook een Nederlandse Gentoo IRC channel: #gentoo-nl op irc.openprojects.net.

• Wilke
intoxicated schreef op 31 augustus 2002 @ 15:56:
[...]
Heb ff gereply'ed dat ik anderstalige fora geen goed plan vind. En dat blijft mijn mening. 'k Zit er al een tijdje (maar 'k post weinig), en de Engelse fora zijn kwalitatief veel beter dan bijv. het Duitse forum.
Idem, ik post er bijna nooit eigenlijk.

Grote kans dat zo'n Nederlands forum ook vrij snel weer doodbloedt.

Zien we vanzelf wel :)

Bij de engelse versie zijn er natuurlijk wel veel meer mensen die het kunnen lezen enzo. Maar als chat-hang-plek is het op zich wel grappig natuurlijk...

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Wilke schreef op 31 augustus 2002 @ 16:44:
Idem, ik post er bijna nooit eigenlijk.
Grote kans dat zo'n Nederlands forum ook vrij snel weer doodbloedt.
Kijk, waar ik vooral bang voor ben, is dat mensen die geen Engels kunnen lezen dus ook vrijwel geen enkele howto kunnen lezen. En dan worden er dus de meest belachelijke vragen in zo'n forum gesteld.

[ Voor 0% gewijzigd door intoxicated op 31-08-2002 16:59 . Reden: Typo's ]

- Pastor Richards @ VCPR

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

intoxicated schreef op 31 augustus 2002 @ 16:58:
[...]
Kijk, waar ik vooral bang voor ben, is dat mensen die geen Engels kunnen lezen dus ook vrijwel geen enkele howto kunnen lezen. En dan worden er dus de meest belachelijke vragen in zo'n forum gesteld.
De mensen die op een Nederlandstalig forum posten hoeven toch niet perse mensen te zijn die geen Engels (of een Engelse howto) kunnen lezen? Ik denk dat het gewoon fijner is om een vraag waar je niet uitkomt te stellen in je iegen taal dan te gaan vertalen in het Engels.

Pagina: 1