[w2k] Blue Screen, driver_irq_less_or_equal , alcxwdm.sys.

Pagina: 1
Acties:

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 23:30
Systeem:

Epox 8KHA+
Athlon XP 1700+
256MB ram
40GB Maxtor 7200rpm
80GB Maxtor 5400rpm
DVD
Brander
netwerkkaartje
Powergamer Geforce 2MX 200

Ik krijg, sinds ik +/- 3 weken geleden m'n windows opnieuw geinstalleerd heb, na het afsluiten van applicaties/games die veel geheugen gebruiken de foutmelding zoals in de topictitel.

De search leverde het volgende op:

mogelijke oorzaken:
-Oververhitting
-Driverprobleem
-IRQ probleem
-Hardware moet vervangen(geheugen kapot?)
en verder:
-ALCXWDM.SYS is een stuurprogramma voor onboard sound, waar ik dus inderdaad gebruik van maak.

Nou vind ik het dus vreemd dat het systeem VOORDAT ik m'n windows vernieuwde een maand of 5 zonder problemen heeft gedraait. Daarmee sluit ik dus de hardwareproblemen even uit, dwz: het zal wel niet aan de configuratie liggen.

Nieuwste drivers voor geluid + VIA 4in1 drivers zijn geinstalleerd. Verder gebruik ik dezelfde drivers als ik altijd gebruikt heb.

Blijft over IRQ probleem, maar ik zou niet weten wat dan.

Na het checken van m'n systeemresources bleek dat m'n videokaart,netwerkaart, audiocontroller én USB host controller allemaal op IRQ 11 zitten. Zou dit misschien het probleem kunnen zijn?? Waarom gaat dat nu wél fout, en voor m'n win-install niet??

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat je PCI kaarten op 1 IRQ zitten, heeft te maken met ACPI, en is normaal
Het lijkt mij eerder een brakke (lees: niet gecertificeerde) driver van je geluidskaart. Kijk eens of je een nieuwe kan vinden.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

blackd, dat komt toch juist door PnP en niet ACPI? Die bepaald immers de IRQ van devices... of ben ik dan verkeerd geinformeerd?

Topicstarter: een irql_not_less_or_equal is, zoals blackd al zei, meest van tijd een driverprobleem. Het is alleen bepalen welke driver (of combinatie van drivers) het probleem geeft.

日本!🎌

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 13:33

PromWarMachine

Forsaken Archer

Deze melding (met een andere sys) heb ik ook vaker gehad. Ervaring leert mij dat 't óf drivers(conflicten?) óf geheugen. Aangezien het voor de nieuwe installatie wel werkte, lijkt geheugen me niet logisch.

Maar je gebruikt de zelfde drivers als daar voor, dus dat lijkt ook niet logisch? Zelf denk ik een driver conflict (niet gecertificeerd?) met een andere driver. Maar test voor de zekerheid al je geheugenbankjes apart met Memtest86. Laat dat programma een nachtje draaien, als je dan geen fouten vind, weet je voor 99,9% zeker dat het niet aan je geheugen ligt.

Dividend for Starters

Verwijderd

Bij mij waren het brakke videokaart drivers...

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 10:07

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb ut ook gehad... kwam door een brakke bios, als gevolg van een brakke raid controller..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 23:30
Het bleek toch een driverprobleem te zijn, driver vervangen, probleem opgelost :)

• mkampstra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02 19:28
Sorry laatste item gemist. Laat maar

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

mag ik dan nog tot slot een tip geven voor de volgende keer:

Probeer altijd eerst zelf dit soort dingen zeker als je weet waar het bestand voor gebruikt werd..
dat scheelt een hoop topics waar je uiteindelijk zelf met het antwoord aan komt zetten :)
tis niet fout of kwaad bedoelt, het is gewoon een tip.

http://www.NUiPhone.nl/

Pagina: 1