Levensduur cd'r getest (that's write en Fujifilm)

Pagina: 1
Acties:

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Na aanleiding van de berichtjes in dit forum ben ik zelf een een that's write cd gaan testen samen met een ander amerk. In dit geval een 80 fujifilm cd vs that's write 80 min cd. Natuurlijk kan je 10 jaar gaan wachten totdat er wat geneurt maar ik heb besloten om de cd's in slechte weers omstandig heden te leggen. Dus heb ik ze buiten in de regen en de felle zon gelecht. ( de cd's zijn cd's die laatst mislukt zijn door een buffer underrun.) de cd's liggen op een tafel met allemaal gaten erin zodat t vocht weg kan lopen.
Na 1 dag: that's write begint aan de zijkante al van die bekende oxidatie plekjes te vormen. De fujifilm zit er nog prima uit
dag 2: that's begint nog meer plekjes te krijgen. fujifilm ziet er nog prima uit.
dag 3: that's nog wat meer plekjes, fujifilm nog steeds prima. aan het einde van dag 3 heb ik bijde cd's omgedraait zodat de blauwe kant boven ligt. dag 4: that's krijgt hele grote plekken oxidatie en ik denk dan ook dat hij nu echt niet meer te lezen valt als er data op stond. fujifilm ziet er wel vies uit door het opspattend watter enzo.. maar de cd's is verder nog prima. Even wassen en hij is volgens mij perfect te lezen. dag 5: that's write heeft nu hele grote plekken.. fujifilm is nog prima.
Conclusie tot nu toe: That's write zijn leuke cd'rs voor een zacht prijsje. maar als er belangrijke data op staat of je wilt de cd's na een paar jaar weer gebruiken: dan raad ik aan om toch wat betere cd's te kopen en die kosten maar F 0,50 cent duurder dan that's write in veel gevallen. Ik heb in iedergeval besloten om niet meer op that;s write te bakken omdat ik mijn cd's over 10 jaar ook nog wel wil gebruiken (vooral muziek). Binnenkort meer hierover en ik ga ook andere cd's testen... binnenkort plaatjes

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:36

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Hehe... actief met cd-r's!! :D

Maar als je gebrande that's in het hoesje bewaart en op een droge plaats dan kan er volgens mij weinig fout gaan.

Whatever.

Verwijderd

Op een droge plaats lijkt inderdaad niet veel mis te kunnen gaan, maar in de lucht zit altijd water en zuurstof dat en dat leidt tot oxidatie. Door e.e.a. buiten te leggen in de regen versnel je dat natuurlijk enorm, maar de test is wel zinvol denk ik :)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:16

Dark

who tweaked the light?

Leuk bedacht, maar niet erg wetenschappelijk uitgevoerd, alleen al vanwege de buiten omstandigheden, kan je deze proef natuurlijk nooit precies nadoen.
Wel denk ik dat het een aardige indicator is, maar dan had je eigelijk 10 van elk moeten nemen om exemplarische fouten uit te sluiten.
Het bevestigd wel wat iedereen eigenlijk al wist; die goedkope rommel is niet voor de eeuwigheid, maar dat is vaak ook niet de bedoeling...;)

• jhead22
  • Niet online
Dit is inderdaad niet de perfecte test. maar het geeft wel een hele leuke indicatie vind ik zelf. Natuurlijk gaan cdr's veel langer mee in iedeale omstandigheden. Maar ook in dat geval zal een goeie cdr waarschijnlijk veel langer meegaan. Hier de foto's van dag 5 boven kant en onderkant. De fujifilm lijkt heel wit maar ziet er normaal uit hoor... komt door het licht wat weerkaatst
hj.yi.org/jhead/dag5%20front.jpg
hj.yi.org/jhead/dag5%20achterkant.jpg

hoe kan je trouwens foto's hier neerzetten ?

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:34

Richard

Kuru Kuru Kururin

Maakt volgens mij géén ene reet uit. De That's Write "Roest" van buitenuit (buitenring) en de Fuji "Roest" van binnenuit (binnenring)

20*350ZO45°

Verwijderd

Nou ik vond that's write en jaar geleden ook super, lekker goedkoop en ik dacht ook een goede kwaliteit. Nu een jaar verder heb ik heel veel That's write cd's waar op de zeikant stukje er af vallen terwijl mijn philips cd's en platium er nog als nieuw uitzien. Dus de kwaliteit van That's write is zeker slechter als een merk zoals philips enz.

• jhead22
  • Niet online
Fuji roest echt niet van binnen weg ! er zit nog geen plekje op. Maar mischien komt dat nog :)

Verwijderd

Als je een writable in de zon legt met de onderkant naar boven, dan is de kans 99,5% dat er binnen 2 uur geen data meer opstaat.

Nu zul je er hier in Nederland niet zo veel last van hebben dus is de Roest-Test eigenlijk meer van toepassing.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-04 09:39

4POX

Everybody is wired

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 17:25 schreef Wijsneus het volgende:
Als je een writable in de zon legt met de onderkant naar boven, dan is de kans 99,5% dat er binnen 2 uur geen data meer opstaat.

Nu zul je er hier in Nederland niet zo veel last van hebben dus is de Roest-Test eigenlijk meer van toepassing.[/quote]Ik leg een rewr altijd effe een week in de zon ( in de vensterbank) als nero hem niet meer zit.. Doet íe het weer prima naar die week

AKA Rinkel weblog

• Diamon
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 21 oktober 2000 16:38 schreef jhead22 het volgende:

hoe kan je trouwens foto's hier neerzetten ?[/quote]Als je een foto/plaatje in je bericht wil laten zien, moet je er [img]voorzetten en[/img ] achter zetten.
Zoals hieronder, maar let er dan wel effe op, dat het plaatje niet extreem groot is.
De laatste spatie bij /img] moet dan weg.

Afbeeldingslocatie: http://hj.yi.org/jhead/dag5%20front.jpg

And The Only One

• jhead22
  • Niet online
dus zo ?
Afbeeldingslocatie: http://hj.yi.org/jhead/dag5%20front.jpg

Verwijderd

yep :)

• Overspeed
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:17
Dan laten we 't andere plaatje ook maar gelijk ff zien: :)

Afbeeldingslocatie: http://hj.yi.org/jhead/dag5%20achterkant.jpg

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

• jhead22
  • Niet online
hehe lol :)
ziet er lekker uit he :) Daar gaat je data !

• Diamon
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

That's Write, lekkere dubbele opmerking

And The Only One

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-03 12:38
Ik trek uit dit onderzoek 1 conclusie: That's Write roest snel, en Fuji niet... :?:)

En wat als je ze in jewel cases bewaard in je cd rek? In de zon leggen mag je toch al niet (staat op hoes, dus waarom dat testen gaat altijd mis). Misschien een test met stof (waar die waarschijnlijk in tien jaar tijd heel veel van zal verzamelen) en 1 week op 100 speed laten draaien...

Verwijderd

ik heb dat probleem ook met that's write :(
en dan zitten ze wel in een jewelcase..

op de foto zie je toch dat de fuji ook gaat oxideren maar dan vanuit de binnenste ring

heeft iemand al oxidatie bij TDK's,sony en maxell gemerkt ?

• 0rbit
  • Laatst online: 10-04 11:53
Ja, of je bouwt gewoon even een laser met de diameter van een CD en die laat je op 100 maal de sterkte opereren; dan is je CD al ietsje intensiever in gebruik :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

CDR's zullen hoe goed ze ook zijn altijd in kwalitijd achteuit gaan (ik denk dat zelfs de beste al na 25jaar rot beginnen te worden)
Gewoon omdat de methode van schrijven nogal afhankelijk is van een chemische reactie op basis van temperatuur en die reactie gaat bij 20°C ook gewoon door zij het duizenden malen langzamer (leg een volgebakken CDR een weekje in zonlicht en hij doet al moeilijk bij het lezen)

Powered bij meergranenbrood.

• jhead22
  • Niet online
Toch gaat the that'swrite eerder verrot dan fjutji... Dus lijkt mij dat that's write gewoon slechter is

• jhead22
  • Niet online
Mmore is trouwens helemaal een K#T merk. die hoef je niet eens buiten te leggen en dan gaat de bovenste laag er al af :)

Verwijderd

Deze vraag heb ik een paar jaar geleden al een keertje gesteld. Toen bleek dat de "uitvinder" CD's had gemaakt die 250 jaar mee zouden moeten gaan, onder elke omstandigheid, mits niet te erg bekrast.

Het bleek al snel dat de cd-fabrikanten dit productieproces te duur vonden en de CD's werden ook de helft dunner ! (als je oude philips CD's hebt liggen kun je zien dat die veel dikker zijn dan de huidige, bijv sony CD's).
Ik heb hier nog een hele dikke CDR liggen van Philips, de gouden serie. Die doet het nog steeds en is inmiddels nu al 7 jaar oud (niet dat we iets hebben aan IBM DOS).

Ach ja, de meeste CDR's komen toch uit maximaal 3 fabrieken, dus kans is groot dat je een merk zit af te kraken terwijl die van dezelfde band af rolt.

Ik vraag me nog steeds af waarom SONY cdspelers alleen goed werken met Sony CDR's.

• Evil-B
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04-2023
Op vrijdag 07 december 2001 11:21 schreef sictc het volgende:
Ik vraag me nog steeds af waarom SONY cdspelers alleen goed werken met Sony CDR's.
Mhmm, over het topic heb ik niet echt veel zinnigs te zeggen, aangezien al mijn cdr's het nog gewoon goed doen, dwz een bonte verzameling van Mmore's, Arita's, Philips, TDK's, Sony's, Platinums, Basf's en Lifetec's (enz) waarvan de oudste toch zeker een jaartje of 6-7 oud zijn.

MAAR mijn Sony cd-speler speelt toch echt al deze merken af hoor, ik weet niet wat voor cd-speler je hebt, maar die van mij (4 jaar oud) speelt alles toch prima... dus die opmerking vind ik een beetje vaag...

-Evil begint zich door dit topic wel een beetje zorgen te maken over zijn mp3 verzameling van +/- 30 700mb cd's... - ;(

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

->[OM]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1