Netwerkprinter direct op HUB? Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DAW
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Weet iemand hoe ik een (echte) stand alone netwerk printer op mijn thuisnetwerk deel. Hierbij is het de bedoeling dat de printer NIET op een computer is aangesloten maar direct op een HUB.

Ik heb begrepen dat je je printer moet instellen, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

>> 1. Wat moet ik allemaal instellen aan adressen en ports en waar/hoe?

>> 2. Moet ik op iedere client, drivers installeren? (Ik heb al drivers gedownload van www.lexmark.com) Waar moeten de clients naar toe verwijzen? (Netwerkprinter)

>> 3. Hoe installeer ik deze driver, dmv een programma of hoe, want met de wizard krijg je maar 2 opties, namelijk lokale printer en netwerkprinter (maar deze denkt tie via een andere client in het netwerk)

>> 4. De printer's IP adres kan je instellen, maar je hebt ook andere talen/protocollen opties op mijn printer (like novell etc) kan ik daar wat mee, wat is het verstandigste? Ik heb gewoon een windows netwerkje. Dus welk adress kan ik de printer het best geven?

Meer info:

- Clients met Windows 98,XP en 2000
- HUB 10BASE-T of SWITCH 10/100M
- Printer: Nashuatec 816L oftewel Lexmark Optra R Series (Met eigen netwerkkaart)

Ik weet dus eigenlijk niet goed waar ik moet beginnen, ik heb ook geen handleiding kunnen vinden van die printer.

Wie kan mij helpen? Alvast Bedankt!

Greetzz DAW

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Hoe je 'm aansluit? met een utp kabel >:)

Afhankelijk van type kun je op meerdere manieren printen naar zo'n ding...
Die van mij kan gewoon via netwerkomgeving benaderd worden, wordt dus gewoon als "geshared" printer gezien.. Drivers moet je natuurlijk wel installen op werkstation..

Andere printerservers hebben een eigen tooltje wat een soort virtuele lpt aanmaakt, en weer andere ondersteunen gewoon tcp/ip printing.

• DAW
Ik heb dus een Nashuatec 816L (oftewel Lexmark Optra R Series). Daar heb ik nu een netwerkaartje in gestopt.

Dus moet ik dus in deze volgorde te werk gaan?

1. Drivers op de clients installeren

2. IP adressen instellen:

- PC1, TCP/IP 192.168.0.1, Subnetmask 255.255.255.0
- PC2, TCP/IP 192.168.0.2, Subnetmask 255.255.255.0
- PC3, TCP/IP 192.168.0.3, Subnetmask 255.255.255.0
- PC4, TCP/IP 192.168.0.4, Subnetmask 255.255.255.0

- PRR, TCP/IP 192.168.0.5, Subnetmask 255.255.255.0

(*PRR = Nashuatec 816L)

Is dit de goede manier, waar moet ik nog meer op letten heb ik verder nog meer programma's nodig dan?

Wie heeft er ook nog ervaring met zo'n netwerkprinter(s) direct op de HUB/switch/router?

Greetzz DAW

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

DAW schreef op 29 augustus 2002 @ 22:10:
Weet iemand hoe ik een (echte) stand alone netwerk printer op mijn thuisnetwerk deel. Hierbij is het de bedoeling dat de printer NIET op een computer is aangesloten maar direct op een HUB.

Ik heb begrepen dat je je printer moet instellen, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

>> 1. Wat moet ik allemaal instellen aan adressen en ports en waar/hoe?
je moet printer driver installeren op alle printer. Kies als poort eerst gewoon LPT1 (printerpoort.)
>> 2. Moet ik op iedere client, drivers installeren? (Ik heb al drivers gedownload van www.lexmark.com) Waar moeten de clients naar toe verwijzen? (Netwerkprinter)
je moet per PC naar printer-properties, en daarna poort wijzigen naar de juiste IP (jouw laatste post). Voor w2k zit deze tool ingebakken, voor w98 moet je ergens downloaden om IP als printerpoort. Heb eentje van HP.
>> 3. Hoe installeer ik deze driver, dmv een programma of hoe, want met de wizard krijg je maar 2 opties, namelijk lokale printer en netwerkprinter (maar deze denkt tie via een andere client in het netwerk)
zie boven

[quote]>> 4. De printer's IP adres kan je instellen, maar je hebt ook andere talen/protocollen opties op mijn printer (like novell etc) kan ik daar wat mee, wat is het verstandigste? Ik heb gewoon een windows netwerkje. Dus welk adress kan ik de printer het best geven?[quote]

bij p2p netwerk is TCP/IP protocol het beste

je kan, als het NIC van je printer web manageable, via jouw browser benaderen & verder instellen.

capisch..? (schrijf ik dit goed?)

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• DAW
Ok thanx, dus eerst elke client printer toevoegen via de wizard> hier dus eerst kiezen voor een lokale printer (@LPT1) en later pas veranderen naar juiste IP in print properties..

Ik ga het uitproberen ;)

Modbreak
Graag niet meer je naam (+ greetz oid) onderaan elke post zetten.Zie hier waarom niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 30-08-2002 17:24 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je ergens een server staan hebt kan je ook gewoon de pinter (als tcp/ip printer) instaleren en dan de printer delen, alsof het een gewone printer zou zijn...

Voordeel, je kan dan alle restricties opleggen die je met elke share kan opleggen.

You don't need eyes to see, you need vision

• DAW
leffe_blond, U snapt toch wel dat het juist niet de bedoeling is om de printer aan een computer/server aan te sluiten?

De printer moet direct op de HUB komen, of snap ik Uw reactie verkeerd?

btw. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om het uit te proberen, dus suggestie of tips zijn altijd nog welkom!!!!

[edit] whoops ik mag niet meer greetzz½user gebruiken :s

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

De printer moet direct op de HUB komen, of snap ik Uw reactie verkeerd?
u :) snapt mijn reactie volledig verkeerd...

Ik had het nl enkel over de driver die op de server gezet wordt, de printer komt natuurlijk aan de hub te hangen, maar enkel de server heeft de TCP/IP driver en zn instellingen, op de server deel je dan de printer met alle mogelijkheden die je server OS bieden.

zo is je printer veel beheerbaarder

• DAW
leffe_blond, dat is inderdaad een heel slim idee! Bedankt :)

Nu gaat het maar om een klein netwerkje van 4 computers en de printer.
De hele bedoeling was, van die netwerkprinter, dat als ook de server uit staat de clients nog kunnen printen.

Uw idee is inderdaad veel handiger bij grotere netwerken.

Nu heb ik het hele driver pakket van die printer, 25MB groot kan dat?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik kan natuurlijk niet weten hoe groot je netwerk is, en als je geen server hebt is het zeker overbodig om daarvoor eentje 24/7 te laten draaien. Dit is iig de manier waarop het in vele bedrijfsnetwerken geregeld wordt

Drivers 25MB is veel, waarschijnlijk zitten er nog wat beheerstools voor je printer bij..

oja; je moet geen U zeggen tegen mij, ik voel me er niet gemakkelijk bij ;)

• DAW
ok :D Verder nog ideeen tips, gedachte's opmerkingen? Ik hoor ze graag en alles is welkom!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 23:00
Ik zou beginnen met een vast Ip-adres toe te wijzen aan de netwerkprinter. Deze kun je instellen via de display op de printer. Als je alles aangesloten hebt op de hub kun je proberen via een werkstation de printer te pingen. Aangezien je geen echte server hebt moet je op elk werkstation maar een printerpoort aanmaken en overal je drivers installeren.

• DAW
Ok, dat van die drivers instaleren snap ik nog wel, inmiddels weet ik ook al hoe ik een vast IP adres kan toewijzen aan de printer.

Maar kan je me mischien uitleggen hoe je precies een printer poort aanmaakt? Waar moet ik dat instellen? Via de printer toevoegen wizard? (Daar krijg je enkel maar 2 opties)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

mischien heb je hier wat aan:

http://www.mpitech.com/manuals/60290.pdf

lees ff door en als het dan nog niet werkt horen we het wel...

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

leffe_blond schreef op 01 september 2002 @ 18:47:
mischien heb je hier wat aan:

http://www.mpitech.com/manuals/60290.pdf

lees ff door en als het dan nog niet werkt horen we het wel...
Denk dat hij niet veel aan heeft. Dit gaan namelijk over de NIC van een printer die kan werken voor een i386 IBM system (denk ik, heb die handleiding niet helemaal gelezen)

Wat je zou kunnen doen is, als je je IP van je printer heeft vastgesteld, naar elke PC.
(bij w2000, engels versie) Ga naar start>settings>printer en kies de desbetreffende printer en klik op properties>ports. Hier zie je de bestaande LPT1-4 en com 1-4 poorten. Je moet dus een poort 'add-en' dmv. add poort te klikken>standaard TCP/IP poort>new poort> IP invullen. Voilla.

Bij w98 zit deze feature niet in. Moet je effe naar HP website en een programma zoeken die dit kan doen voor w98. (zoek naar hpspm98.exe)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

heb hem nu ook niet helemaal gelezen ;) maar ik had de indruk dat het een manual was van zn printer. anyway, hoe komt het dat je bij een dergelijke printer geen manuals meer krijgt?

• DAW
Moet je effe naar HP website en een programma zoeken die dit kan doen voor w98. (zoek naar hpspm98.exe)
Het gaat om een Nashuatec 816L, de drivers die ik moest hebben voor dit apparaat is van een Lexmark Optra R. Op de site van Lexmar zijn deze te vinden. www.lexmark.com

Bij XP is het easy zie ik? Gewoon poort toevoegen en dan standard TCP/IP.. In windows 98 hoop ik dit dus op te lossen met dat driver pakket (25MB) waarbij dat poort instellingen menu in moet bijzitten.

• DAW
heb hem nu ook niet helemaal gelezen maar ik had de indruk dat het een manual was van zn printer. anyway, hoe komt het dat je bij een dergelijke printer geen manuals meer krijgt?
Naja, de printer is waarschijnlijk bij een particulier overgekocht. Kijk ik doe dit namelijk voor een kennis, dus heeft dus geen drivers en geen manual en ik mag het uitzoeken, snappie?

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

DAW schreef op 01 september 2002 @ 20:46:
In windows 98 hoop ik dit dus op te lossen met dat driver pakket (25MB) waarbij dat poort instellingen menu in moet bijzitten.
hoop dat het erin zit. suk-6

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

DAW schreef op 01 september 2002 @ 20:49:
Naja, de printer is waarschijnlijk bij een particulier overgekocht. Kijk ik doe dit namelijk voor een kennis, dus heeft dus geen drivers en geen manual en ik mag het uitzoeken, snappie?
volgens mij is het een (semi)professionele printer die geinstalleerd moet worden door een prof ipv. een 20 jarige (no offence ;) ) Maar mocht dat je nog problemen heb, zet gewoon hier je problemen en probeer ik je te helpen. Het trouwens leuk om uit te proberen. Ben je een ervaring rijker. }:O

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

GrittyKitty schreef op 01 september 2002 @ 20:54:
[...]

volgens mij is het een (semi)professionele printer die geinstalleerd moet worden door een prof ipv. een 20 jarige (no offence ;) ) Maar mocht dat je nog problemen heb, zet gewoon hier je problemen en probeer ik je te helpen. Het trouwens leuk om uit te proberen. Ben je een ervaring rijker. }:O
dit is idd geen thuisprintertje, nashuatec levert (verhuurd/leased/whatever) toch enkel printers aan bedrijven dmv "cost per page"

goed dan je hebt gedownload, je hebt geinstaleerd, hoe ver sta je nu?

• DAW
Ik ben in de tussentijd eigenlijk niet begonnen met dat netwerk van die kennis, ik heb tot nu toe alleen geinventariseerd wat hij had staan en hoe zijn netwerk situatie momenteel is.

Btw, ik ben niet bang voor zulke problemen hoor, ik vindt het juist leuk om uit te zoeken en ik ben er ook zoveel mogelijk mee bezig. Ik volg momenteel een opleiding beheer ICT, dus wat ik ervan opsteek is voor mij alleen maar meerwaarde. ;)

Als ik er niet uit kom dan lees ik veel op internet, vraag/bel aan/naar mensen die netwerkbeheer doen en natuurlijk zoek ik ook hier informatie op forums, daarvoor zijn ze toch? :)

Ik ga deze week er zeker langs anders komend weekend, alle informatie wat ik kan mee kan pikken is natuurlijk mooi mee genomen.

Verwijderd

Ik heb een dergelijke configuratie hier staan.
Werkt goed, alleen moet ik bij het aanzetten van de printer 1 x op Retry drukken (op de printer zelf). Daarna heb ik gewoon netwerkverbinding.

• DAW
Vandaag heb ik de kans gehad om weer ens te kijken naar dat netwerk, omdat ik door de week stage moet lopen en werken.

Alles is nu helemaal opgelost, alle computers kunnen via de HUB printen zonder dat ze eerst via een andere computer hoeft.

Gewoon een beetje klooien met de adres/poort instellingen op zowel de clients als de printer. De juiste software/drivers installeren daar waar nodig is (oudere systemen).

Niet slecht hé voor een onervaren 20-jarige aspirant netwerkbeheerder ;)
Maargoed, iedereen is nu tevreden.

Iedereen bedankt voor jullie reacties, ik heb hier veel aan gehad en ook om zelf verder over na te denken _/-\o_ Weer een ervaring rijker....
Pagina: 1