Toon posts:

[SCSI]HD kapot ?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vanmiddag kan ik niet meer booten van m'n primary SCSI schijf. Ik zat in windows, windows hing en na een reboot, heb ik het systeem niet meer in de lucht gekregen. Bij het booten, komt m'n SCSI BIOS met de volgende melding:

ASYNC - Start unit request failed

Wat ik ook doe, de drive wil niet starten. Wie weet wat hier aan de hand is? Ik heb zelf het vermoeden dat de schijf naar z'n grootje is. Nou staat er op de schijf data die ik zeker wil behouden, alleen hoe krijg ik deze data er nu nog af? Als iemand hier een idee over heeft, graag.

Het gaat om een IBM Ultrastar 36LZX 9,1 GB SCSI schijf. De SCSI kaart die de melding geeft, is een Adaptec 2940U2W.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tja, als je de schijf echt niet meer kan benaderen, dan is een data recovery bedrijf de enige oplossing lijkt me

Verwijderd

Topicstarter
En dat zal waarschijnlijk veel geld kosten ;( Dus als het ff kan, wil ik zelf het geval weer aan de praat krijgen.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Is het niet je terminator of iets anders?
Mischien kan je het beste de kaart en de schijf ff in een ander systeem proberen :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Was het maar waar. Maar hij is echt kapot :( Net nog met wat disk tools geprobeerd, maar toen kreeg ik op een gegeven moment een kop op de platter geluid te horen en toen ben ik maar gestopt....

Kan wel janken... documenten, vakantie foto's, enz, allemaal weg ;( Laatste backup is alweer vele maanden geleden..

edit:
een lichtpuntje, m'n win98 bootfloppy doet het nog! Positief blijven denken!

Verwijderd

heb precies hetzelfde probleem gehad! een paar weken later spinde mijn andere HD niet meer "up", ook deze dus naar de kl***.

Wat heb ik toen gedaan: eerst onder een fakenick gemaild naar IBM om te vragen wat de reden kan zijn voor een SCSI schijf om het te begeven.
Ze kwamen met een verhaal wat ik niet echt goed kon plaatsen, hardware technisch gezien, echter me er iets bij voorstellen kon ik nogwel enigzins. Ze gaven als reden dat een full-SCSI-systeem niet goed tegen piekstroom kan. Dus wanneer je je computer aanzet met alle randapparatuur erbij enzo, dan "piekt" er even stootje over de lijnen waar SCSI niet tegen zou kunnen. /* ben niet technisch genoeg om hierover een zinvolle uitspraak te doen*/

Anyway: wat ik toen gedaan heb ik het volgende.
Pak een doos, gooi er wat zacht materiaal in, pak je kapotte HD erin, stop een brief erbij met een beetje gejammer en geklaag (wel netjes blijven), stuur hem op voor iets minder dan 10 Euro naar IBM, en wacht af....nee heb je, ja kun je krijgen.

Tien dagen later, stond TNT voor mijn deur met een pakketje. En voila er zit dit mooie beestje in met de verontschuldigen en incoveniences van IBM Inc.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 10:09
ik weet niet zoveel van scsi maar het lijkt erop dat je de scsi kaart het start unit commando laat versturen naar de hdd toe.

als je nou de scsi schijf zelf op autostart zet (met jumper), en alleen stroom erop, scsi kabel en andere rommel lostrekken, spinned de hdd dan wel op?

Verwijderd

Als je echt alles geprobeert hebt en je hebt je data niet terug dan mag je mij je HD toesturen ,wil ik proberen je bestanden naar een andere schijf te kopieren,zonder waarborg uiteraard.
Ik heb een Pro Drive Replicator,dit is een apparaat waar ik mijn hd's mee configureer voor ik ze aansluit,dit app. kan IDE en SCSI drives kopieren,formateren,fabrieksinstellingen terugzetten,bootsektor plaatsen en vele andere dingen.
Zo heb ik al vele drives van vrienden en kennissen die waren vastgelopen terug geactiveert zodat ze hun data konden recup.

Verwijderd

Dit is het apparaat dat ik heb:
www.corpsys.co.uk/pro_drive_forensic.htm

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 16:09

Stefano

Ondertitel Not Found

Ik had hetzelfde probleem met een X15, heb nog even met de TD van Seagate gebeld. Die waren zeer resoluut, terugsturen! Helaas. Of een Pro Drive Replicator hier iets aan kan doen weet ik niet aangezien de electronica van de HD de geest heeft gegeven.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 09:02:
Anyway: wat ik toen gedaan heb ik het volgende.
Pak een doos, gooi er wat zacht materiaal in, pak je kapotte HD erin, stop een brief erbij met een beetje gejammer en geklaag (wel netjes blijven), stuur hem op voor iets minder dan 10 Euro naar IBM, en wacht af....nee heb je, ja kun je krijgen.

Tien dagen later, stond TNT voor mijn deur met een pakketje. En voila er zit dit mooie beestje in met de verontschuldigen en incoveniences van IBM Inc.
Kijk, zo hoort dat :)

Mijn schijfje gaat ook op reis. Vanmiddag een RMA nummer gekregen van de winkel waar ik hem gekocht had. Moet hem opsturen naar SMG Benelux in Rijswijk. Nooit van gehoord, maar het zal wel goed zijn.
twiekert schreef op 30 augustus 2002 @ 10:12:
als je nou de scsi schijf zelf op autostart zet (met jumper), en alleen stroom erop, scsi kabel en andere rommel lostrekken, spinned de hdd dan wel op?
Stond de schijf al, dus dat kan het ook niet zijn. Hij heeft het altijd goed gedaan (tot gister dus), dus een foute instelling kan het niet zijn.

liebert: bedankt voor het aanbod, maar als de drive niet meer opspined, denk ik dat dat apparaatje ook niet bij de data kan.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Probeer eens de schijf te ghosten naar een ander schijf. Misschien dat ghost de data wel kopieert. Mocht je tijdens ghosten foutmedlingen krijgen dan gewoon negeren.

Ik heb dit ook ooit geprobeerd en bij mij is het ooit gelukt.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien heb je hier wat aan. Een tijd geleden gestoeid met een Quantum Fireball 2GB die steeds klikkende geluiden gaf bij het opstarten en tot slot een foutmelding "media not ready".

De schijf in de oven gedaan rustig opwarmen tot 60 graden, ongeveer een kwartier. Niet laten afkoelen, voor het inbouwen de schijf stevig ronddraaien en stoppen in de richting die de platters ook draaien. Inbouwen en hij liep weer, en nog steeds !!

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

zow.. DAT is een brute disk-recovery methode zeg. ga ik ook eens proberen :D

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Nou ja..... bruut?? Geen klappen geven enzo. SCSI schijven kunnen veel beter tegen warmte dan de IDE broeders. Dat kan in zo'n geval in je voordeel werken :)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Ik heb die schijf ook, althans had heb net (een maandje of 3) een nieuwe binnen.....ik had exact dezelfde fout melding....is idd kapot en de data ben je kwijt die hd is NIET meer te benaderen...

ffies een rma aanvragen en binnen enkele dagen/weken heb je een nieuwe schijf....de service van IBM is wel grandioos :D

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
OgWok schreef op 31 augustus 2002 @ 19:08:
Misschien heb je hier wat aan. Een tijd geleden gestoeid met een Quantum Fireball 2GB die steeds klikkende geluiden gaf bij het opstarten en tot slot een foutmelding "media not ready".

De schijf in de oven gedaan rustig opwarmen tot 60 graden, ongeveer een kwartier. Niet laten afkoelen, voor het inbouwen de schijf stevig ronddraaien en stoppen in de richting die de platters ook draaien. Inbouwen en hij liep weer, en nog steeds !!
LOL :D Hoe ben je ooit op het idee gekomen ?! Wel een leuke methode hehe

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Heeft te maken met het idee dat een hd toch ook een mechanisch apparaat is. Motor, asjes, bewegende koppen. Temperatuur is van invloed op de "speling" die alle onderdelen hebben, nodig om soepel te kunnen draaien.

Voorbeeld: leg je HD een paar uur in de diepvries; denk je dat tie dan direct boot ??? Daar hoef je geen prof. Zonnebloem voor te zijn om de uitkomst te weten.

Pagina: 1