tu/e laptop in thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
ik heb vandaag m'n tu/e laptop opgehaald en nu zou ik deze ook graag in mijn thuisnetwerk geinstalleerd hebben. Via de tu/e zit er een handleiding bij voor windows 98 via het netbeui protocol. Ik draai zelf xp en zou liever via tcp/ip ivm games e.d. het netwerk draaien (netbeui wordt ook niet ondersteund door xp).

Is het mogelijk om 2 netwerk instellingen op de laptop te installeren? (tu/e netwerk instelling moet volledig gehandhaafd blijven). Die instelling maakt gebruik van dynamisch ip-adres en een domein. (draait win 2000 prof)

Of is het mogelijk om de tu/e instellingen na te bootsen op mijn thuisnetwerk?

Of wordt netbeui ook goed ondersteund door de meeste games en is tcp/ip onnodig?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gewoon TCP/IP op DHCP aanzetten.
Eventueel disable je TCP/IP zodra je op het tu/e ( :? ) LAN zit.
* Koffie ziet nou niet echt een probleem ...

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

als je xp gebruikt ,en tcpip dan kan je toch onder de eigenschappen van tcpip kiezen voor een alternatieve configuratie, dan kan je 2 netwerk configuraties hebben een voor thuis en voor tu

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-08 22:12
Zou geen probleem moeten zijn. Ik heb zelf mijn laptop (Ook TU/e laptop, maar dan van 1997) (PS TU/e is Technische Universiteit Eindhoven) op mijn thuisnetwerk zitten. Ik hoef geen instellingen te wijzigen. Wat ik wel heb, is een rechtstreekse verbinding met de TU/e (zit in alle Vestide studentenhuizen), maar als je op je thuisnetwerk ook als domein campus.tue.nl of TUE aanhoud, dan lijkt het me geen probleem. Desnoods vraag je even bij het Notebook service centrum hoe dit precies moet. Zij weten dat vast wel (zit in de Hal).

Succes

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

dacht dat netswitcher alleen voor IP was :? ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:42

Harrie

NederVlaming

Is idd een optie net als MultiNetworkManager, wat ik een tijdje heb gebruikt, maar nu heb ik mijn laptop gewoon op TU/e settings staan, en hoef ik niets te veranderen. Ik heb nu een DHCP-servertje draaien op het netwerk. (sygate), dan hoef je helemaal geen settings op je laptop te veranderen.

Je moet dan wel opletten dat je op de TU/e inlogd op het domein, en thuis op je computer (s******).

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Koffie schreef op 29 augustus 2002 @ 21:19:
dacht dat netswitcher alleen voor IP was :? ;)
Met MultiNetworkManager kan je wel 2 (of meer) gehele netwerkconfiguraties switchen.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

zit in WindowsXP geen DHCP ingebakken? Dan krijg je laptop dus gewoon een IP van je WinXP bak, en hoef je dus alleen maar in te loggen op je laptop (s*****) en NIET op het domein (TUE)...

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
ok het is al gelukt, thanx. Heb gewoon standaard tcp/ip met dhcp aan en als workgroup "tue"
nu kan ik zo inloggen op de laptop.

• Harrie

Harrie

NederVlaming

zandpaddo schreef op 29 augustus 2002 @ 21:47:
ok het is al gelukt, thanx. Heb gewoon standaard tcp/ip met dhcp aan en als workgroup "tue"
nu kan ik zo inloggen op de laptop.
Je mag je laptop absoluut niet op Workgroup zetten, deze moet je op domein laten staan, anders kan je op de TU/e niet meer inloggen op het domein. Je kan hem ook niet zelf weer in het domein krijgen, daarvoor moet je naar het NSC. (En ik spreek uit ervaring)..

Als je je laptop in een workgroup heb gezet, veel suc6, het is de komende dagen nl. ontzettend druk bij het NSC.

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 23:04
philippi14 schreef op 29 augustus 2002 @ 22:07:
[...]

Je mag je laptop absoluut niet op Workgroup zetten, deze moet je op domein laten staan, anders kan je op de TU/e niet meer inloggen op het domein. Je kan hem ook niet zelf weer in het domein krijgen, daarvoor moet je naar het NSC. (En ik spreek uit ervaring)..

Als je je laptop in een workgroup heb gezet, veel suc6, het is de komende dagen nl. ontzettend druk bij het NSC.
Ja en waarom dan wel niet? Ik zelf zit ook op de TUE en dit is dus volgens mij onzin. Ik log niet in op het domein en ik kan toch alles op het TUE netwerk dus het maakt allemaal niks uit

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Unicron schreef op 29 augustus 2002 @ 22:11:
[...]

Ja en waarom dan wel niet? Ik zelf zit ook op de TUE en dit is dus volgens mij onzin. Ik log niet in op het domein en ik kan toch alles op het TUE netwerk dus het maakt allemaal niks uit
Welk OS draai jij dan op je laptop? Ik draai win2k...
Jij logt dus gewoon in op je computer (s******) en kan dan alles? inclusief netwerk share, Outlook en internet??

Bij mij wilde het echt niet werken, totdat ik weer in het domein gezet werd, net als alle anderen die bij mij in de rij voor het NSC stonden..

• Unicron
ik draai inderdaad w2k

Die dingen die je opnoemt kan ik allemaal. En ik heb ook weleens geprobeerd op het domein in te loggen en dat lukte ook gewoon.

Dat domein gedoe heeft alleen te maken met netbios en dus met shares enzo. Wanneer je niet inlogt op het domein ben je dus niet bekend bij de domain controller. Het gevolg is dat wanneer je op een van de shares van de standaard servers probeert te komen je een NT-account en password moet invoeren. Dit komt omdat je nog niet bekend bent op de Domain controller. Maar dit maakt niet uit want je kan ook gewoon je NT-account en password invullen en dan kom je er alsnog op.

NT-account is: tue\s00****
password is: ****00

Voor email maakt het allemaal niet uit, want zodra je inplugt zoekt je computer de dhcp server op en krijgt hiervan de nodige IP-adressen van specifieke servers. Ook krijg je een IP-adres toegewezen. Zodra je een IP hebt kun je internetten en emailen, dit heeft dus niks te maken met een domein

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Unicron schreef op 29 augustus 2002 @ 22:25:
ik draai inderdaad w2k

Die dingen die je opnoemt kan ik allemaal. En ik heb ook weleens geprobeerd op het domein in te loggen en dat lukte ook gewoon.
Maar jij hebt je laptop dan waarschijnlijk niet in een werkgroep gezet. Ofwel?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

In win2k / XP heb je bij network setting -> internet protocol (TCP/IP) een extra tabblad met "alternate configuration".
Laat je originele settings op DHCP staan en vul bij alternate een eigen configuratie voor het lokale netwerk in. Werkt prima.
Eventueel kun je hem niet standaard op het domain in laten loggen en pas bij het gebruik maken van netwerkfaciliteiten aanloggen met je username en password.

eigen laptop (XP / win2k) werkt op dezelfde manier.

[ Voor 9% gewijzigd door GA!S op 06-06-2003 18:37 ]

de betaler vervuilt

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
philippi14 schreef op 29 augustus 2002 @ 22:18:
Bij mij wilde het echt niet werken, totdat ik weer in het domein gezet werd, net als alle anderen die bij mij in de rij voor het NSC stonden..
wat doen ze dan precies om je weer "in 't domein te zetten"?
ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze daar iets kunnen wat wij tweakers zelfs werkbouwtuig ;)niet kunnen (of 't moet iets zijn waar je 'n wachtwoord voor nodig hebt)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Flat© schreef op 29 augustus 2002 @ 22:33:
[...]

ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze daar iets kunnen wat wij tweakers zelfs werkbouwtuig ;)niet kunnen (of 't moet iets zijn waar je 'n wachtwoord voor nodig hebt)
Je hebt daar idd een w8woord voor nodig. Althans dat deden ze bij mij. Een vriend van mij heeft dat w8woord opgeschreven toen ze het inklopten bij het NSC, ben benieuwd of hij dat nog heeft....

• Unicron
Het NSC is helemaal niet zo slim inderdaad.

Ik ben bijv overgestapt van win98 naar w2k. Volgens het NSC zou ik dan nooit meer op het netwerk kunnen omdat ik geen NT-account heb omdat ik met win98 werkte. Dit is dus echt bullshit. Iedereen heeft een NT-account ook als je met win98 werkt :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[...]

om een pc bij een nt domein aan te melden moet je een password hebben, hetzij van de domein admin hetzij een andere user die die rechten heeft, als normale user heb je dat over het algemeen niet.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

[...]

Je hebt admin rechten nodig voor het toevoegen van users aan het TU/e domein.

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Unicron schreef op 29 August 2002 @ 22:40:
Ik ben bijv overgestapt van win98 naar w2k. Volgens het NSC zou ik dan nooit meer op het netwerk kunnen omdat ik geen NT-account heb omdat ik met win98 werkte.
Laat me raden, NSC Centraal :+

Je kan ze dat niet kwalijk nemen, ik geloof dat ze zich aan policies moeten houden en niet zomaar aan eigen installaties mee kunnen helpen.

[ Voor 198% gewijzigd door GA!S op 08-06-2003 18:52 ]

de betaler vervuilt

• Unicron
GA!S schreef op 29 augustus 2002 @ 22:48:
[...]

Laat me raden, NSC centraal :+
inderdaad

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Tot nu toe is het me met iedere generatie laptops gelukt om van win98 over te gaan op win2k met behoud van alle netwerkfunctionaliteit. Ook de Toshiba 300CDT wil prima werken met win2k (als je er maar >64MB ram in zet). Toshiba's gaan probleemloos over op win2k, driverondersteuning is zelfs beter dan 9x.
Vanaf de Fujitsu's werken ze ook allemaal met windows XP.

[ Voor 37% gewijzigd door GA!S op 06-06-2003 18:37 ]

de betaler vervuilt

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
okee, da's dan duidelijk (* flat heeft niet zoveel verstand van NT netwerken)
dus als ik met 'n andere laptop (maar met dezelfde hostname) naar de TU/e ga, 'm daar aan 't netwerk hang, en inlog met m'n eigen username en pass, dan werkt dat niet?

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

.

[ Voor 100% gewijzigd door GA!S op 06-06-2003 18:38 ]

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Flat© schreef op 29 augustus 2002 @ 22:59:
okee, da's dan duidelijk (* GA!S heeft niet zoveel verstand van NT netwerken)
dus als ik met 'n andere laptop (maar met dezelfde hostname) naar de TU/e ga, 'm daar aan 't netwerk hang, en inlog met m'n eigen username en pass, dan werkt dat niet?
DHCP server checkt op netbios naam en mac adres. Dan pas krijg je IP en daarna kun je pas met je NT-account aanloggen op het domain.

edit: ja kan trouwens wel met iedere laptop die op het TU/e domein kan, inloggen met je eigen username en password.

de betaler vervuilt

• Unicron
Flat© schreef op 29 augustus 2002 @ 22:59:
okee, da's dan duidelijk (* Unicron heeft niet zoveel verstand van NT netwerken)
Denk het niet, want je MAC adres is onbekend. Dat is het unieke adres wat in je netwerkkaart zit ingebakken. Ik neem aan dat ze bij de TUE zo slim zijn om onbekende MAC adresen niet toe te laten :)

Maar het zou goed kunnen want de security is volgens mij niet zo hoog op het TUE netwerk

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Unicron schreef op 29 augustus 2002 @ 23:06:
[...]

Denk het niet, want je MAC adres is onbekend. Dat is het unieke adres wat in je netwerkkaart zit ingebakken. Ik neem aan dat ze bij de TUE zo slim zijn om onbekende MAC adresen niet toe te laten :)

Maar het zou goed kunnen want de security is volgens mij niet zo hoog op het TUE netwerk
lees nou gewoon voor je blaat, het antwoord staat boven je EN het stond er voordat jij op send EN op edit had gedrukt :+

[ Voor 8% gewijzigd door GA!S op 08-06-2003 18:54 ]

de betaler vervuilt

• Unicron
GA!S schreef op 29 augustus 2002 @ 23:02:
[...]

DHCP server checkt op netbios naam en mac adres. Dan pas krijg je IP en daarna kun je pas met je NT-account aanloggen op het domain.

edit: ja kan trouwens wel met iedere laptop die op het TU/e domein kan, inloggen met je eigen username en password.
Die laatste edit lijkt het voorgaande naar mijn mening tegen te spreken.

Checkt de DHCP server echt de netbios naam?, want op het netwerk van de TUE zitten genoeg mensen die een andere netbios name gebruiken dan de standaard s******?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Voor de laptops zeker, MAC adres wordt doorgegeven i.c.m. netbios naam. Het voornaamste probleem bij mensen die niet kunnen inloggen op het domein is ook het veranderen van de netbiosnaam.

Dan nog ff over security: de TU/e zal zeker niet het veiligste netwerk aller tijden zijn, maar het is wel een erg stabiel en fatsoenlijk netwerk. Er wordt niet vanuit gegaan dat de voornaamste taak van een student het hacken en platleggen van het netwerk is. Daar wordt het dan ook niet op ingericht. Je kan net als Fontys doen en het hele netwerk zo dicht zetten als het maar kan, alleen houd je dan erg weinig functionaliteit over. Ben blij met wat nu aangeboden wordt en maak er naar hartelust gebruik van. Zodra de mentaliteit overslaat naar continue lamen en hacken is het snel over met de rechten van de studenten op het campus netwerk. (gelukkig zie ik dat echt niet gebeuren :) )

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Unicron schreef op 29 augustus 2002 @ 23:25:
[...]

Die laatste edit lijkt het voorgaande naar mijn mening tegen te spreken.
Nee hoor, je krijgt IP van de DHCP server, dat krijg je pas als je netbiosname en je MAC adres kloppen. Pas met het IP dat je laptop dan heeft kun je met je NT-account aanloggen op het domein. Voor dat laatste maakt het niet uit of dat nou je eigen account is of dat van de buurman. Je moet natuurlijk wel (in het geval van NT/win2k/winXP) LOKAAL rechten hebben op die laptop om in te mogen loggen, maar dat doet niets af aan het feit dat je met ieder NT-account op iedere machine theoretisch in KAN loggen.
u snapt? :D

de betaler vervuilt

• Unicron
ja nu begrijp ik het
Pagina: 1