Don't end up like al lousy Member Server !
Is het een 7200 RPM?
Zo ja: koelen.
Op zijkant moet kunnen, zolang je maar niet als je eenmaal dat gedaan hebt die schijf in een andere postitie zet.
Anders ktijg je verhoogde kans op crashes, ivm slijtage.
Zo ja: koelen.
Op zijkant moet kunnen, zolang je maar niet als je eenmaal dat gedaan hebt die schijf in een andere postitie zet.
Anders ktijg je verhoogde kans op crashes, ivm slijtage.
Verwijderd
Als je hem fatsoenlijk kan bevestigen, zodat er geen kans is op dat ie omvalt, dan mag het geen bezwaar zijn.
Extra koeling is geen must, wel een voordeel.
Extra koeling is geen must, wel een voordeel.
Het maakt niet uit of ie recht of op zijn zijkant staat.
Het is NIET waar dat als het een 7200rpm schijf is dat je hem dan moet koelen. Bijna alle nieuwe schijven zijn 7200rpm en worden niet extra gekoeld.
ik heb ook een 7200rpm zonder extra koeling.
Het is NIET waar dat als het een 7200rpm schijf is dat je hem dan moet koelen. Bijna alle nieuwe schijven zijn 7200rpm en worden niet extra gekoeld.
ik heb ook een 7200rpm zonder extra koeling.
Verwijderd
Dan stel ik ook ff een vraagje: (als het mag van de topicstarter) 
mag een HD op ze ruggetje liggen?
Verwijderd
Dat lijkt me niet verstandig, stof valt naar beneden en komt op je printplaat van je HD.Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 20:41:
En waarom zou je dat uberhaubt willen
Lees mijn antwoord nog eens.Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 20:41:
Maakt niet uit, zolang je maar niet gaat veranderen tussen posities.
Ja, ik ga geen diepzinnige discussie aan over koeling.
Mijn ervaring met 7200 is KOELEN.
En ben nu nog geen enkele uitzondering tegengekomen.
Sommige worden warmer dan de ander, maar mij is het liefst zo koel mogelijk.
Als hij nieuw is ... geen probleem
als hij een tijdje draaid gaat op op een bepaalde manier slijten .. dat doet hij in beide posities.
als je hem in een andere positie terwijl hij al een tijdje in de ene draaid dan merk je het al aan de geluidtoename ... dat is hij dan niet meer "gewend"
Ik had 2 scsi drives uit een server die 5jaar 24/7 heeft gedraaid .. die moetst je niet horizontaal leggen .. die dingen maakte dan een partij kutkabaal
vertikaal koelen dingen meestal ietsje beter omdat de warmte niet onder de hd blijft hangen maar langs de zijkanten omhoog stroomt ......
(het grootste opervlak langs bewegende (stijgende) lucht
als hij een tijdje draaid gaat op op een bepaalde manier slijten .. dat doet hij in beide posities.
als je hem in een andere positie terwijl hij al een tijdje in de ene draaid dan merk je het al aan de geluidtoename ... dat is hij dan niet meer "gewend"
Ik had 2 scsi drives uit een server die 5jaar 24/7 heeft gedraaid .. die moetst je niet horizontaal leggen .. die dingen maakte dan een partij kutkabaal
vertikaal koelen dingen meestal ietsje beter omdat de warmte niet onder de hd blijft hangen maar langs de zijkanten omhoog stroomt ......
(het grootste opervlak langs bewegende (stijgende) lucht
De zes stuks 7200 toeren sca schijven in mijn oude server stonden 5 jaar op hun kant tot ik de gehele server aan de kant heb gezet. Nooit een probleem !
Dit is een vrij normale montagewijze in servers met hotswap mogelijkheid, denk maar aan 4U rackservers.
Dit is een vrij normale montagewijze in servers met hotswap mogelijkheid, denk maar aan 4U rackservers.
edit:
net te laat
net te laat
Yamaha FZ1 :-)
Verwijderd
als je een hdd tijden op 1 positie heb laten werken en dan ineens anders om krjig je dat je heads gaan afwijken. dan lowlevel je even en klaarOoyevaar schreef op 29 augustus 2002 @ 21:32:
De zes stuks 7200 toeren sca schijven in mijn oude server stonden 5 jaar op hun kant tot ik de gehele server aan de kant heb gezet. Nooit een probleem !
edit:
net te laat
Hoe lowlevel ik als dat niet vanuit mijn bios kan? Zijn daar tooltjes voor en zo ja hoe heten die/waar vind ik ze?Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 21:35:
[...]
als je een hdd tijden op 1 positie heb laten werken en dan ineens anders om krjig je dat je heads gaan afwijken. dan lowlevel je even en klaar
BTW een lowlevel format is toch slecht voor moderne schijven?
Verwijderd
alleen lowlevelen met een tool van je harddisk fabrikant!!!Syzzer schreef op 29 augustus 2002 @ 21:50:
[...]
Hoe lowlevel ik als dat niet vanuit mijn bios kan? Zijn daar tooltjes voor en zo ja hoe heten die/waar vind ik ze?
BTW een lowlevel format is toch slecht voor moderne schijven?
duswat voor hdd heb je ?
Verwijderd
dan moet die powermax hebbenSyzzer schreef op 29 augustus 2002 @ 21:55:
Maxtor 40GB 7200rpm
kan je downloaden vanaf de maxtor website
Verwijderd
Dat is wel even een verschil met een consumentenschijf, dit soort schijven zijn gemaakt om tegen een vertikale plaatsing te kunnen.Ooyevaar schreef op 29 augustus 2002 @ 21:32:
edit:
net te laat
Ik denk niet dat lagers in een consumentenschijf het fijn vinden, ze zijn echt ontworpen op een horizontale montage. Ik heb zelf een IBM schijf (8.4GB) in mijn servertje gehad deze heeft het op zijn kant een jaar uitgehouden, en dit is de allereerste schijf die ik gezien heb met versletenlagers.
Maar aan de andere kant wie niet waagt wie niet wint en post je bevindingen volgend jaar eens.
Zoek eens op horizontaal en vertikaal met de Search. Uitgekauwd onderwerp
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()