Toon posts:

[WinXP Netwerk]Hoe maak je een veilige share?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Allereerst heb ik search en faq gebruikt. In de FAQ stond alleen duidelijk uitgelegd over situatie Winxp en Win98.

Ik heb dus twee computers met WinXP achter een Smoothwall firewall. Ik heb op beide computers 'simple file sharing uitgeschakeld'.

Internet werkt op beide comp.

Ze zitten allebei in dezelfde workgroup

'Ze zien elkaar' in de netwerkomgeving

Nu wl ik graag weten hoe je veilig een bepaalde map kan delen. Liefst dus dat er alleen met user/password ingelogd kan worden. Is hier ergens een goede faq of tutorial over?!?! of weet iemand een duidelijke uitleg?!?!

NB de ene comp is een notebook die ook nog op een ander netwerk wordt gebruikt, vandaar is beveiliging nog extra belangrijk!

edit:
veiligheids aspect toegevoegd

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:10

Reptile209

- gers -

Rechts-klik op de map, kies "Sharing". Selecteer de users en hun rechten zoals je ze wil hebben. Done.
Wel eerst met de user manager (administrative tools -> user manager) de user aanmaken.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op 29 augustus 2002 @ 18:45:
Rechts-klik op de map, kies "Sharing". Selecteer de users en hun rechten zoals je ze wil hebben. Done.
Wel eerst met de user manager (administrative tools -> user manager) de user aanmaken.
Als ik op computer1 een user aanmaak, kan ik dan op computer2 'sharing' klikken en dan die User selecteren?!?! of moet ik dan op computer2 ook diezelfde user aanmaken?!?!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

--> NT

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb guest accounts op beide comp disabled

levert dit dan problemen op?

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

Je kan vanaf de ene comp de andere aanspreken voor die map.
Zodra je die map dan in wilt, vraagt hij om een user en pass, die voer je dan in (die user moet je dus op de pc met die desbetreffende map aanmaken).

Verwijderd

Topicstarter
xingrs schreef op 30 augustus 2002 @ 09:11:
Je kan vanaf de ene comp de andere aanspreken voor die map.
Zodra je die map dan in wilt, vraagt hij om een user en pass, die voer je dan in (die user moet je dus op de pc met die desbetreffende map aanmaken).
Het is gelukt, wanneer ik een user aanmaak met password dan kan er met de andere computer mee inloggen!

Wanneer ik een user aanmaak *zonder* password dan kan ik er niet mee inloggen, is dit een beveiliging. Kan ik alleen users gebruiken die een password hebben?!?!

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

Voor zover ik weet wel ja, maar blij dat het gelukt is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 12:20:
[...]

Het is gelukt, wanneer ik een user aanmaak met password dan kan er met de andere computer mee inloggen!

Wanneer ik een user aanmaak *zonder* password dan kan ik er niet mee inloggen, is dit een beveiliging. Kan ik alleen users gebruiken die een password hebben?!?!
zal vast wel een policy zijn... geen idee... maar je wilde toch veilige shares :)

(probeer eens met: net use * \\compname\share "" /user:USER)
Pagina: 1