Toon posts:

Capaciteit Linux-Router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op ons bedrijf willen we een 155MB straalverbinding tussen twee locaties aanleggen.
Inderdaad een heel dikke verbinding.

Nu zal het in de praktijk zo zijn, dat op de tweede locatie 100 werkplekken komen die allemaal gebruik gaan maken van Citrix-clients. Als ik het goed heb dan gebruikt een Citrix-client 20Kb bandbreedte. Dus 100x20kb = 2MB. Waarom toch die 155MB, tsja dat is van hogerhand besloten.

Nu ga ik er vanuit dat een simpele standaard PC deze datastroom makkelijk moet kunnen verwerken.

Bestaat er overigens een regel hoe zwaar een Router moet zijn in verhouding tot de te verwerken datastroom.........

Ik kan me voorstellen dat indien de verbinding inderdaad volgepompt zou worden, een PC-tje niet lang zou overleven........

Verwijderd

Alleen een router? Dat kost bijna geen geheugen. Als je problemen hebt ram je er een RAMmetje bij. Bridging aan en hij is 'secure' te noemen m.i. :)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

_nethack

We're all MAD here

Ik heb op kantoor een oude P133 met 48MB ram in gebruik als router (alleen maar router, geen firewall, nat ofzo) en daar trek ik ongeveer 5 - 7 MB/sec overheen; +/- 50 - 70 megabit dus.
Ik weet niet exact hoeveel, met iptraf het verkeer meten lukt niet, aangezien routing een kernel functie is, en iptraf bij volle belasting niet genoeg cputijd krijgt om de traffictellers uit te lezen, er gaan dan bakken data overheen, en iptraf komt aanzetten met 160 kilobit ofzo :)

Ik denk dat je zo richting minimaal een P2 350 oid moet gaan denken om 155mbit goed te kunnen trekken.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-04 16:57
PC kosten zullen wel niet het probleem zijn als een 155 Mbit lijn aangeschaft kan worden.

kijk meer naar hardware.

een goede netwerk kaart trekt 10 a 11 MB
155Mbit = 15 MB of niet?

zul je dus met gigabit kaarten kunnen gaan werken.
of met dubbel uitgevoerde routers aan beide zijden.... kan er altijd nog 1 uitvallen....

[edit]
typfouten... ja sorry... ik heb er ook geen verstand van..

www.kuiphuis.nl

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Ik gruwel van de typfouten die hier gebeuren op bit/byte en per seconde gebied.
het is:
bits = b
bytes = B
bits per seconde = bits/s = b/s
bytes per seconde = bytes/s = B/s
megabit = Mb
megabytes = MB

Verder heeft nowhere hier wel de issue te pakken. Zorg ervoor dat de netwerkkaart het kan trekken (en dat deze goed werkt in Linux natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
155 Mbit - 15 MB dus.

Maar zoals gezegd de clients worden Citrix gevallen. 100 in totaal a 20 Kb per client. Dat zou dan een datastroom inhouden van 2 MB. Mogelijk dat deze nog iets hoger wordt maar echt niet veel meer.

Dan denk ik dat ik met 3Com 100MB kaartjes kan volstaan, als die inderdaad zo'n 10-11MB kunnen verwerken.

Of heb ik het mis.....en als dat zo mocht is, Gigabit kaarten worden die al een beetje ondersteund door Linux......

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 19:41:
155 Mbit - 15 MB dus.

Maar zoals gezegd de clients worden Citrix gevallen. 100 in totaal a 20 Kb per client. Dat zou dan een datastroom inhouden van 2 MB. Mogelijk dat deze nog iets hoger wordt maar echt niet veel meer.

Dan denk ik dat ik met 3Com 100MB kaartjes kan volstaan, als die inderdaad zo'n 10-11MB kunnen verwerken.

Of heb ik het mis.....en als dat zo mocht is, Gigabit kaarten worden die al een beetje ondersteund door Linux......
Intel PRO 1000 Gigabit adapter, wordt door linux ondersteund en ze kosten ook niet zoveel meer als een intel/3com nic (100mb),

(zie pricewatch) kheb zelf ook zon ding overigens, voor €50 euro gekocht...

A wise man's life is based around fuck you

• XorZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06-2022

XorZ

Dat ligt vast ergens aan!

Als het een native 155Mbit verbinding is, heb je kans dat het een STM-1 / OC3 atm of sonet verbinding is qua afmontage. Deze kan je gewoon aansluiten op een STM-1 kaartje, er zijn een aantal merken die deze maken, met goede linux ondersteuning.

Verwijderd

Valium schreef op 29 augustus 2002 @ 19:10:
Ik gruwel van de typfouten die hier gebeuren op bit/byte en per seconde gebied.
het is:
bits = b
bytes = B
bits per seconde = bits/s = b/s
bytes per seconde = bytes/s = B/s
megabit = Mb
megabytes = MB

Verder heeft nowhere hier wel de issue te pakken. Zorg ervoor dat de netwerkkaart het kan trekken (en dat deze goed werkt in Linux natuurlijk).
je vergeet te vermelden dat 1B (byte) 8b(bits) is.
byte = by-eight :) :P

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
_nethack schreef op 29 augustus 2002 @ 18:41:
Ik weet niet exact hoeveel, met iptraf het verkeer meten lukt niet, aangezien routing een kernel functie is, en iptraf bij volle belasting niet genoeg cputijd krijgt om de traffictellers uit te lezen, er gaan dan bakken data overheen, en iptraf komt aanzetten met 160 kilobit ofzo :)
Iptraf gaat zelf elk pakket tellen.
Totaal verkeer over een interface kan je beter met snmp (mrtg) meten, die kijkt alleen maar naar de totalen. De totalen worden door de kernel bij gehouden in /proc/net/dev

• XorZ

XorZ

Als je een zeker stabiele omgeving wil kan je wellicht beter kiezen voor een switch die basic Layer3 (routing dus) en (indien nodig) een STM-1/OC3 interface aankan (bijv. Foundry, Extreme en Riverstone maken leuke machines die prijstechnisch nog best betaalbaar zijn). Of natuurlijk een (tweede hands) Cisco 720x.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 09:55

Whizzer

Flappie!

Uhm, als je de 155 Mbit (laat ik het maar zo typen) goed wil benutten, moet ja de koppeling van je LAN naar de router ook over de 100 Mbit tillen, dus moet ook een switch hebben met gigabit ethernet.

Verder ben ik benieuwd wat het koppelvlak is waarop ie afgemonteerd wordt, want volgens mij wordt 155Mbit niet als (gigabit-) ethernet afgemonteerd...

Heel leuk dat je bedrijf 155 Mbit aanschaft, maar hebben ze er wel bij stil gestaan dat er nog genoeg kosten qua hardware bijkomen??? Ben bang van niet, aangezien je met 2 linux-routers gaat routeren i.p.v. 2 Cisco's o.i.d.

[ Voor 0% gewijzigd door Whizzer op 29-08-2002 20:26 . Reden: typo's ]

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• XorZ

XorZ

Whizzer schreef op 29 augustus 2002 @ 20:24:
...

Verder ben ik benieuwd wat het koppelvlak is waarop ie afgemonteerd wordt, want volgens mij wordt 155Mbit niet als (gigabit-) ethernet afgemonteerd...

...
Het koppelvlak zal niet zo'n probleem zijn; als je 't maar weet voordat je spullen gaat kopen. Bijv. Endance maakt gewoon OC3/Stm-1 (en zelfs OC12 en OC48 "netwerk kaarten"): http://www.endace.com/products/products.html
Pagina: 1