Toon posts:

Systeem zet zichzelf uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, deze topic is het vervlog op Probleem zelf opgebouwd systeem omdat ik het idee heb dat het voor sommige mensen een beetje onduidelijk werd.

Het probleem:
Ik heb zelf een nieuw systeem in elkaar gezet, ik aanzetten & pray, maar op het eerste gezicht werkte alles goed. Ik kreeg bios scherm e.d. Toen ik windows Xp wilde installen (met de setup diskettes), zette de pc zichzelf uit bij het laden van disk 6 (vlak voor partitie select ed). De power led bleef echter wel branden, evenals die van het toetsenbord en de muis. Verder draaiden de fans niet. Als ik dan op de powerknop druk, gaan de fans wel draaien ed, maar het beeld blijft zwart. Vervolgens is het enige wat help de power kabel eruit trekken of de switch op de voeding omzetten. Dan gaat na een paar seconden de powerled uit, en kan het systeem weer aangezet worden. Na veel gesjor aan kabels ed. Is het me uiteindelijk wel gelukt om windows 2k erop te krijgen, maar daarna weigerde het systeem om win xp te installeren, en bleef weer voor de partition select hangen. Daarna heb ik nog wel windows me erop gekregen, maar naar Xp lukte niet. Toen heb ik mobo tray eruit gehaald, moederbord losgehaald, opnieuw erop geschroef, alles weer opnieuw erin, en de pc slaagde er zowaar in om windows Xp te installen. Toen ik de cd van de mobo drivers erin stopte en ze wilde installen, viel die weer uit. Ik dus de dvd drive los gehaald, maar ook als ik nu bv gedownloade detonators wil installen valt ie nadat ik op accept klik uit...

Viel ook al in de bios uit toen ik naar temps aan het kijken was :/

Iemand suggesties?
Systeem:
Asus A7V333
Athlon Xp 2000+ + Volcano 7+
2x 256 pc2700 Kingston RAM
Asus GeForce 4 Ti 4400
Western Digital Caviar WD 800JB
Aopen DVD 1648 Pro
Soundblaster Audigy Player
2x Realtek RTL8139
1x Samsung floppy drive
dit alles aangesloten op een 350watt enermax voeding en in een Coolermaster ATCs 210 Ax-1

Mogelijke problemen/oplossingen:
Geheugen kaput
Alle PCI kaarten eruit
DVD drive eruit

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53

Maximus

PhD i.o.

haal een 1 reepje geheugen er uit en probeer het dan opnieuw.
Zo niet verwissel dan van reepje.

You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Probeer het even met ander geheugen inderdaad, ook de voeding kan zich niet helemaal lekker voelen. Controleer de temps van je proc in de bios, het kan zijn dat hij wegens hittebescherming uit gaat als hij dus te heet wordt, dus als zn CPU load even wat hoger is. Hoe hoog zijn je temps? (koeler goed gemonteerd?) etc.

Verwijderd

Topicstarter
Caesartje schreef op 29 augustus 2002 @ 17:03:
Probeer het even met ander geheugen inderdaad, ook de voeding kan zich niet helemaal lekker voelen. Controleer de temps van je proc in de bios, het kan zijn dat hij wegens hittebescherming uit gaat als hij dus te heet wordt, dus als zn CPU load even wat hoger is. Hoe hoog zijn je temps? (koeler goed gemonteerd?) etc.
De cpu temp ligt rond de 50 graden en de mobo temp rond de 30

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen allebei los geprobeerd, probleem blijft :(

Verwijderd

probeer moederbord eens met een andere cpu/ram opstelling.

Verwijderd

Hmm het lijkt me veilig om te concluderen dat het een hardware probleem is... hoewel! misschien is een biosupgrade een idee? Draaide je systeem na het installeren van Win2K trouwens wel stabiel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 22:51:
probeer moederbord eens met een andere cpu/ram opstelling.
Die heb ik hier niet zo even in de buurt liggen.. Kan ik dat in de local pc shop laten doen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 22:56:
Hmm het lijkt me veilig om te concluderen dat het een hardware probleem is... hoewel! misschien is een biosupgrade een idee? Draaide je systeem na het installeren van Win2K trouwens wel stabiel?
Nee, na het installeren van Win2k draaide het ook niet geheel stabiel. Win Xp draait nu wel stabiel, totdat ik in wat voor installer dan ook kom.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat gisteravond even in de bios te kijken, en toen ineen *plop* uit... Wat kan dit betekenen? Dat mn moederbord echt kaput is?

Verwijderd

misschien stomme vraag als je het bios ingaat staat tie dan wel eens "klem"?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dark_Justice, ik heb je oorspronklijke topic gelezen en het is mij nog steeds niet duidelijk of je echt wel je geheugen had getest met memtest86. Toen iemand dit opperde, reageerde je als volgt hierop:
Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 09:39:
Ik zou mn geheugen wel willen testen, maar ik heb geen pc om het op te testen
Het is juist de bedoeling dat je memtest86 downloadt en op een floppy pleurt en daarna daarmee opstart.. Zoals je vast wel op de website zult opmerken is het geen programmaatje om in Windows te laten draaien.. :X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 08:04:
misschien stomme vraag als je het bios ingaat staat tie dan wel eens "klem"?
Hoe bedoel je dat?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 30 augustus 2002 @ 08:06:
Dark_Justice, ik heb je oorspronklijke topic gelezen en het is mij nog steeds niet duidelijk of je echt wel je geheugen had getest met memtest86. Toen iemand dit opperde, reageerde je als volgt hierop:
[...]
Het is juist de bedoeling dat je memtest86 downloadt en op een floppy pleurt en daarna daarmee opstart.. Zoals je vast wel op de website zult opmerken is het geen programmaatje om in Windows te laten draaien.. :X
Okay, dit zal ik vanmiddag dan wel even proberen.. Maar het lijkt me vrij onlogisch dat beide memsticks kapot zin (ik heb met beide sticks afzonderlijk geprobeerd)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Of je systeem blijft hangen wanneer je ín de BIOS komt en daar het een en ander doet :)

wil je voortaan niet meer achter elkaar posten? gebruik de edit-knop als je snel nog iets wil toevoegen

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem, verder nooit veel aandacht aan besteed. Ben er achter gekomen dat wanneer ik eerst windows 98se installeerd en dan een dualboot doe met xp het wel werkt. Heel vaag, maar zo was voor mij het probleem opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 30 augustus 2002 @ 09:40:
[...]
Of je systeem blijft hangen wanneer je ín de BIOS komt en daar het een en ander doet :)

wil je voortaan niet meer achter elkaar posten? gebruik de edit-knop als je snel nog iets wil toevoegen
ja sorry B)

Gisteravond bijvoorbeeld was ik gewoon even het bios aan het bekijken zonder instellingen te veranderen en na een tijdje *plop* uit, dus nog in het bios

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 30 augustus 2002 @ 09:39:
Okay, dit zal ik vanmiddag dan wel even proberen.. Maar het lijkt me vrij onlogisch dat beide memsticks kapot zin (ik heb met beide sticks afzonderlijk geprobeerd)
Ook al klinkt het onlogisch, maar het kan wel voorkomen dat de beide reepjes brak zijn. Zeker als ze in aanraking zijn gekomen met statische elektriciteit.. Is je voeding (en daarmee ook de kast) overigens geaard :?

Ben je er ook zeker van dat de CPU lekker is? Probeer anders de FSB op 100MHz te zetten en kijk of je systeem dan stabieler wordt :)

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07 20:47
Weet je ook zeker dat je voeding wel goed is. Die hoeft maar een paar kleine piekjes te leveren waardoor je systeem zou kunnen hangen.

Probeer eens een andere voeding.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zou ook kunnen. Misschien betrof het toevallig een 'maandagochtendexemplaar', aangezien dat Enermax gewoonlijk puike voedingen fabriceert, maar dan moeten we wel eerst uitsluiten dat het aan de geheugen en/of de CPU ligt (memtest resp FSB@100) :)

Verwijderd

Topicstarter
Als het aan voeding of aarding zou liggen, dan zou het systeem toch willekeurig moeten uitgaan?

Nu gebeurt het steeds tijdens de installer van de nieuwe detonators, of de moederbord drivers bijvoorbeeld?

• Freeze-o
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-12-2022

Freeze-o

Een D00D Avatar

Ik had het zelfde probleem met mijn P2 450. :(
wat ik heb gedaan is....
die komplete pc het raam uit gegooit 8)7
nix werkte meer ik denk dat hij helemaal verkloot is.
heb je geen garantie meer?
gewoon terug gaan naar je verkoper en je mobo terug brengen.
mischien eerst even je intern bij iemand anders proberen.

Dell Precision Rack 7910

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maar je gaf zelf ook aan dat je systeem hangt, terwijl je alleen maar in de BIOS keek?

Verwijderd

Bijna 100% kans op een voeding probleem.
Ik had dezelfde voeding om te ontdekken dat de 5V voorziening te kort schiet, vervolgens doet de thermische beveiliging de rest en slaat de PC af.
Een 450W of beter nog een 550W voeding verhelpt het probleem.
Verwijderd schreef op 29 augustus 2002 @ 16:35:
Hallo, deze topic is het vervlog op Probleem zelf opgebouwd systeem omdat ik het idee heb dat het voor sommige mensen een beetje onduidelijk werd.

Het probleem:
Ik heb zelf een nieuw systeem in elkaar gezet, ik aanzetten & pray, maar op het eerste gezicht werkte alles goed. Ik kreeg bios scherm e.d. Toen ik windows Xp wilde installen (met de setup diskettes), zette de pc zichzelf uit bij het laden van disk 6 (vlak voor partitie select ed). De power led bleef echter wel branden, evenals die van het toetsenbord en de muis. Verder draaiden de fans niet. Als ik dan op de powerknop druk, gaan de fans wel draaien ed, maar het beeld blijft zwart. Vervolgens is het enige wat help de power kabel eruit trekken of de switch op de voeding omzetten. Dan gaat na een paar seconden de powerled uit, en kan het systeem weer aangezet worden. Na veel gesjor aan kabels ed. Is het me uiteindelijk wel gelukt om windows 2k erop te krijgen, maar daarna weigerde het systeem om win xp te installeren, en bleef weer voor de partition select hangen. Daarna heb ik nog wel windows me erop gekregen, maar naar Xp lukte niet. Toen heb ik mobo tray eruit gehaald, moederbord losgehaald, opnieuw erop geschroef, alles weer opnieuw erin, en de pc slaagde er zowaar in om windows Xp te installen. Toen ik de cd van de mobo drivers erin stopte en ze wilde installen, viel die weer uit. Ik dus de dvd drive los gehaald, maar ook als ik nu bv gedownloade detonators wil installen valt ie nadat ik op accept klik uit...

Viel ook al in de bios uit toen ik naar temps aan het kijken was :/

Iemand suggesties?
Systeem:
Asus A7V333
Athlon Xp 2000+ + Volcano 7+
2x 256 pc2700 Kingston RAM
Asus GeForce 4 Ti 4400
Western Digital Caviar WD 800JB
Aopen DVD 1648 Pro
Soundblaster Audigy Player
2x Realtek RTL8139
1x Samsung floppy drive
dit alles aangesloten op een 350watt enermax voeding en in een Coolermaster ATCs 210 Ax-1

Mogelijke problemen/oplossingen:
Geheugen kaput
Alle PCI kaarten eruit
DVD drive eruit

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 30 augustus 2002 @ 09:51:
Zou ook kunnen. Misschien betrof het toevallig een 'maandagochtendexemplaar', aangezien dat Enermax gewoonlijk puike voedingen fabriceert, maar dan moeten we wel eerst uitsluiten dat het aan de geheugen en/of de CPU ligt (memtest resp FSB@100) :)
FSB @ 100 gezet, het zaakje draait vooralsnog goed, wat betekent dit?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan aan brak geheugen en/of brak CPU liggen. Heb je memtest86 nou al gedraaid :?
Probeer het bij zowel FSB@100 als FSB@133 :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 30 augustus 2002 @ 15:06:
Dat kan aan brak geheugen en/of brak CPU liggen. Heb je memtest86 nou al gedraaid :?
Probeer het bij zowel FSB@100 als FSB@133 :)
Ik heb net memtest gedraaid, 2x op fsb@100, geen fouten...
Bij fsb@133 sloeg hij 2x op +- 13% uit... gaf op dat punt nog geen fouten...

Betekent dit dat op 13% een bepaalde bewerking door de cpu moet worden uitgevoerd?

Net de CMOS gereset op aanraden van een vriend, geen effect

Verwijderd

Ik weet waarschijnlijk wat je probleem is. Je Volcano 7+ is niet goed bevestigd waardoor je CPU er gewoon mee stopt als hij te hoog (@133 b.v). Je moet ff kijken of je cooler er niet schuin opzit en of de heatsink je CPU wel goed raakt. Heb hetzelfde probleem. Als het goed is kan je wel gewoon alles runnen op een FSB van 100.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 augustus 2002 @ 12:15:
Ik weet waarschijnlijk wat je probleem is. Je Volcano 7+ is niet goed bevestigd waardoor je CPU er gewoon mee stopt als hij te hoog (@133 b.v). Je moet ff kijken of je cooler er niet schuin opzit en of de heatsink je CPU wel goed raakt. Heb hetzelfde probleem. Als het goed is kan je wel gewoon alles runnen op een FSB van 100.
Ja dit was het ongeveer ja, koelpasta vergeten 8)7 8)7 8)7
Aardige mensen bij Alternate :D
Pagina: 1